Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Swah schreef:Ja zeker een goede keuze. Dat begint in ieder geval al beter dan de vorige keer, met vanuit de PVV de keuze voor Gom van Strien.....
Swah schreef:Ja zeker een goede keuze. Dat begint in ieder geval al beter dan de vorige keer, met vanuit de PVV de keuze voor Gom van Strien.....
Libra76 schreef:Swah schreef:Ja zeker een goede keuze. Dat begint in ieder geval al beter dan de vorige keer, met vanuit de PVV de keuze voor Gom van Strien.....
Ik was die beste man alweer vergeten. Dat was toch ook wel een zwaktebod vanuit de PVV dat ze verkenners en formateurs van andere partijen moesten halen.
Misschien is een minderheidskabinet wel de beste oplossing met gedoogsteun van of Ja21 of PvdA GroenLinks.

juval schreef:tja, als het zo'n goede kandidaat is hadden ze hem wel wat hoger op de lijst gezet lijkt me. Maar ergens heeft hij ook wel een beetje gelijk. Kandidaten zouden op kwaliteit moeten worden gekozen, niet op geslacht.
_San87_ schreef:juval schreef:tja, als het zo'n goede kandidaat is hadden ze hem wel wat hoger op de lijst gezet lijkt me. Maar ergens heeft hij ook wel een beetje gelijk. Kandidaten zouden op kwaliteit moeten worden gekozen, niet op geslacht.
Het één sluit het ander niet uit.
Roodvos schreef:juval schreef:tja, als het zo'n goede kandidaat is hadden ze hem wel wat hoger op de lijst gezet lijkt me. Maar ergens heeft hij ook wel een beetje gelijk. Kandidaten zouden op kwaliteit moeten worden gekozen, niet op geslacht.
Als het zo simpel was zou de hele actie "stem op een vrouw" niet nodig zijn.
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat mannen beter in politiek zouden zijn dan vrouwen.
Als kwaliteit de enige kwalificatie is, dan zouden er al 30 jaar een ongeveer gelijk aantal mannen en vrouwen in de Tweede Kamer zitten.
Het feit dat dit niet zo is én de voorkeursstemmen nodig zijn om die vrouwen de kamer in te krijgen geeft wel aan dat kandidaten nog steeds niet alleen maar gekozen en gerangschikt worden op kwaliteit.
En dat komt weer voort uit het aloude "mensen selecteren graag mensen die het meeste op hunzelf lijken". Daar zit gewoon een bias waardoor vrouwen nog steeds een achterstand hebben.
Loretta schreef:Ik heb nooit meegedaan aan het bewust op een vrouw stemmen. Maar met de huidige dreiging omtrent vrouwenrechten is het wel iets waar ik steeds meer over na denk. Ook het feit dat er een partij in de kamer is die bewust alleen maar mannen op de kieslijst zet is het toch wel goed dat er wat gecompenseerd wordt door mensen die bewust een vrouw kiezen.