Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 12:01

Een vleugje links zal de samenleving goed doen.

juliedo24

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 12:12

Eens natuurlijk :)

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 12:15

Ik vind het juist gezond, zo'n gemengd kabinet. Maar ja, dan moeten die lui wel gewoon compromissen kunnen maken en daar zijn ze tegenwoordig niet zo goed meer in in Den Haag.. -O-

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 12:16

Aan de andere kant kan het ook niet zo zijn dat D66 alleen maar moet inleveren

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 12:36

Loretta schreef:
Aan de andere kant kan het ook niet zo zijn dat D66 alleen maar moet inleveren

Helemaal mee eens.

Ik ben wel echt benieuwd, Koolmees is echt een goede verkenner, goede keuze van D66.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 12:56

Ja zeker een goede keuze. Dat begint in ieder geval al beter dan de vorige keer, met vanuit de PVV de keuze voor Gom van Strien..... :=

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 13:02

Swah schreef:
Ja zeker een goede keuze. Dat begint in ieder geval al beter dan de vorige keer, met vanuit de PVV de keuze voor Gom van Strien..... :=

Ik was die beste man alweer vergeten. Dat was toch ook wel een zwaktebod vanuit de PVV dat ze verkenners en formateurs van andere partijen moesten halen.

Misschien is een minderheidskabinet wel de beste oplossing met gedoogsteun van of Ja21 of PvdA GroenLinks.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 13:20

Swah schreef:

Ja, hoe ze daarmee kwamen is me echt een raadsel :=.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 14:56

Swah schreef:

Soms kijk ik nog wel eens van die memes terug uit covid tijd. Lijkt wel een koortsdroom als je terugkijkt. Mensen die plastic zakjes als mondkapjes gebruikte :=
Heb dat gevoel ook beetje als ik kijk naar hoe dat pvv kabinet ging. Zo onrealistisch en vreemd
retrospectief, maar destijds de realiteit van de dag

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 16:23

Die herinneringen zijn uitgegomd :j

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 16:59

Libra76 schreef:
Swah schreef:

Ik was die beste man alweer vergeten. Dat was toch ook wel een zwaktebod vanuit de PVV dat ze verkenners en formateurs van andere partijen moesten halen.

Misschien is een minderheidskabinet wel de beste oplossing met gedoogsteun van of Ja21 of PvdA GroenLinks.

Minderheidskabinet lijkt me ook wel een optie.

De coronatijd was me wat. Staand wél een mondkapje moeten dragen, maar zittend (recht tegenover elkaar) niet, want dan doet Corona natuurlijk niks. :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 17:14

https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/artikel/5537492/groenlinks-pvda-kandidaat-loopt-zetel-mis-door-voorkeurstemmen-op

GroenLinks-PvdA-kandidaat loopt zetel mis door voorkeurstemmen op vrouwen: 'Voelt niet lekker'

GroenLinks-PvdA behaalde tijdens de verkiezingen 20 zetels, en de 18de plaats van Bolhuis is voor hem dus niet genoeg om in de Kamer te komen.

Bolhuis schrijft op zijn persoonlijke pagina dat hij wil delen waarom het 'niet lekker voelt' dat hij door vier kandidaten op basis van voorkeurstemmen is ingehaald, 'waarvan drie grotendeels door de actie Stem op een Vrouw'.

Stichting Stem op een Vrouw: hoogste percentage vrouwen in de Kamer sinds 1918

Bolhuis zegt te balen omdat hij zijn werk als directeur bij TNO en de Universiteit Leiden heeft moeten opzeggen, toen hij kandidaat werd en hij nu niet is verkozen. Maar vooral de voorkeurstemmen na de actie Stem op een Vrouw zitten hem dwars. Dat 'wringt echt wat qua gelijkheid en democratische representatie', schrijft Bolhuis.

Want de actie zorgde voor totaal vijf extra vrouwen in de Kamer, vier bij GroenLinks-PvdA en één bij D66. En daar zit de pijn voor Bolhuis, want die partijen hadden volgens hem al een gebalanceerde man-vrouwverhouding.

'Ten koste van kansengelijkheid'
En dus gaat het ten koste van kansengelijkheid, stelt Bolhuis. "Stem op een vrouw is op links paradoxaal zelfs zó succesvol dat het ten koste gaat van (kansen)gelijkheid."

Bolhuis wijst erop dat de nieuwe GroenLinks-PvdA-fractie 14 vrouwen en 6 mannen telt. "In de omgekeerde verhouding zou dat terecht onacceptabel zijn", aldus Bolhuis. Door de vrouwen komen regiokandidaten en een lhbtq-kandaat niet in de Kamer.

VVD sluit GroenLinks-PvdA opnieuw uit, 'ook gedogen niet aan de orde'
Volgens de GroenLinks-PvdA'er zou de actie Stem voor een Vrouw zich niet moeten richten op linkse partijen, maar juist op rechtse en conservatieve partijen: "Daar ligt de echte opdracht voor de actie."

De Stichting Stem op een Vrouw wil niet reageren op de verwijten van Bolhuis.

Tja....

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 17:29

Wat zijn mannen toch slechte verliezers hè. :+

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 17:31

Ik voel een speld artikel aankomen:
Vrouwelijk partijlid is boos omdat ze door gendernormen voortvloeiend uit het patriarchaat niet in de tweede kamer komt.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 17:35

Nou God verhoede dat het een keer andersom is :+

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 17:46

Jezus..

*insert Sabrina Carpenter - Manchild* :Y)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 17:52

tja, als het zo'n goede kandidaat is hadden ze hem wel wat hoger op de lijst gezet lijkt me. Maar ergens heeft hij ook wel een beetje gelijk. Kandidaten zouden op kwaliteit moeten worden gekozen, niet op geslacht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 17:59

juval schreef:
tja, als het zo'n goede kandidaat is hadden ze hem wel wat hoger op de lijst gezet lijkt me. Maar ergens heeft hij ook wel een beetje gelijk. Kandidaten zouden op kwaliteit moeten worden gekozen, niet op geslacht.

Het één sluit het ander niet uit.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 18:01

juval schreef:

Als het zo simpel was zou de hele actie "stem op een vrouw" niet nodig zijn.

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat mannen beter in politiek zouden zijn dan vrouwen.
Als kwaliteit de enige kwalificatie is, dan zouden er al 30 jaar een ongeveer gelijk aantal mannen en vrouwen in de Tweede Kamer zitten.
Het feit dat dit niet zo is én de voorkeursstemmen nodig zijn om die vrouwen de kamer in te krijgen geeft wel aan dat kandidaten nog steeds niet alleen maar gekozen en gerangschikt worden op kwaliteit.

En dat komt weer voort uit het aloude "mensen selecteren graag mensen die het meeste op hunzelf lijken". Daar zit gewoon een bias waardoor vrouwen nog steeds een achterstand hebben.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 18:01

_San87_ schreef:
juval schreef:

Het één sluit het ander niet uit.

uiteraard niet, maar die hele campagne om maar op een vrouw te stemmen vind ik nogal overbodig. Kwaliteit moet voor gaan in mijn ogen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 18:02

Roodvos schreef:
juval schreef:

Als het zo simpel was zou de hele actie "stem op een vrouw" niet nodig zijn.

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat mannen beter in politiek zouden zijn dan vrouwen.
Als kwaliteit de enige kwalificatie is, dan zouden er al 30 jaar een ongeveer gelijk aantal mannen en vrouwen in de Tweede Kamer zitten.
Het feit dat dit niet zo is én de voorkeursstemmen nodig zijn om die vrouwen de kamer in te krijgen geeft wel aan dat kandidaten nog steeds niet alleen maar gekozen en gerangschikt worden op kwaliteit.

En dat komt weer voort uit het aloude "mensen selecteren graag mensen die het meeste op hunzelf lijken". Daar zit gewoon een bias waardoor vrouwen nog steeds een achterstand hebben.

of omdat het gros van de stemmers uit gewoonte op de lijsttrekker stemmen en de lijst verder niet bekijken, laat staan weten wie erop staan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 18:07

Ik heb nooit meegedaan aan het bewust op een vrouw stemmen. Maar met de huidige dreiging omtrent vrouwenrechten is het wel iets waar ik steeds meer over na denk. Ook het feit dat er een partij in de kamer is die bewust alleen maar mannen op de kieslijst zet is het toch wel goed dat er wat gecompenseerd wordt door mensen die bewust een vrouw kiezen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 18:10

juval schreef:
uiteraard niet, maar die hele campagne om maar op een vrouw te stemmen vind ik nogal overbodig. Kwaliteit moet voor gaan in mijn ogen.

Dat is het niet. Al jaren zijn vrouwen onterecht ondervertegenwoordigd.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 18:17

Loretta schreef:
Ik heb nooit meegedaan aan het bewust op een vrouw stemmen. Maar met de huidige dreiging omtrent vrouwenrechten is het wel iets waar ik steeds meer over na denk. Ook het feit dat er een partij in de kamer is die bewust alleen maar mannen op de kieslijst zet is het toch wel goed dat er wat gecompenseerd wordt door mensen die bewust een vrouw kiezen.

Om hier even op in te haken, in het NRC van vorig weekend stond dat Letland zich als eerste EU-land wil terugtrekken uit het Verdrag van Istanbul (dat vrouwen moet beschermen tegen geweld). Volgens deze partijen bevordert het verdrag „radicaal feminisme” en „gender-ideologie”. Volgens tegenstanders van het verdrag worden ‘traditionele waarden’ erdoor ondermijnd (MAGA anyone?).

Overigens schiet Nederland ook tekort in het naleven van het Verdrag.

Soms voelt het wel alsof we achteruit gaan… zelfs in Europese democratieen zijn vrouwenrechten niet vanzelfsprekend. Dat zulke landen zich (willen) terugtrekken is een teken dat politieke vertegenwoordiging ertoe doet. Meer vrouwen in de politiek is geen “quota-kwestie”, maar een kwestie van bescherming van waarden en belangen die anders verzwakt raken.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 18:19