Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

FCSA

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 18:25

Die van vandaag (Ipsos I&O) is nog weer wat anders:
Afbeelding

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 18:40

Het kost inderdaad veel om kinderopvang gratis te maken, echter denk ik dat de voordelen wel opwegen tegen de nadelen. Mensen kunnen zich ontplooien, eventueel meer werken, arbeidstekorten worden minder.
Hoe meer er werken hoe meer er aan belasting binnenkomt en hoger /meer inkomen hoe minder toeslagen.
Maar dan vind ik wel dat de kinderopvang van zeer goede kwaliteit moet zijn, met goed opgeleid personeel en voldoende aanwezig . Onze kleinkids gaan naar gastouder , echt fantastisch, ook door nood nu vier keer naar regulier geweest maar vergeten eten te geven, snot over halve gezicht, luier niet verschoond ! Excuus, ja wisseling van de wacht. Ik heb de andere dagen maar voor mijn rekening genomen want de oudste was na vier keer weer onzindelijk en nogal gestresst wanneer ze heen moest. Zo hoort dat niet te zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 19:26

Wow het wordt wel een close call zeg :=

CDA ook weer helemaal terug van weggeweest.

Ik ben blij dat forum niet zo explosief stijgt. Daar was ik even bang voor nu Lidewij het gezicht is.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 20:01

Ik hoop dat Forum en Ja21 nog gaan stijgen. CDA terecht gezakt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 20:03

JA21 doet volgens mij helemaal niks aan campagne dus dat zal wel niet.
Daar kom ik helemaal niks van tegen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 20:03

verootjoo schreef:

Toch knap dan dat ze 12 zetels gestegen zijn. :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 20:08

Oh ja zie ik nu pas := en dat zonder campagne en goede standpunten.
Ben benieuwd wie uiteindelijk de grootste wordt.

Ik twijfel nog heel erg op wie te stemmen. GL/PVDA, VOLT, maar kan ook nog maar zo Rob Jetten worden.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 20:27

De tweede keer in kieswijzer heb ik kernenergie extra laten meewegen omdat ze hier zo'n megacentrale willen bouwen en dan blijft er niet zo veel over. Denk, PvdD, SP en Groenlinks/Pvda.

Het gaat denk ik Groenlinks/Pvda worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 22:52

verootjoo schreef:

Ik heb Eerdmans en Coenradi anders best veel op TV gezien.
Alleen Nanninga houden ze een beetje uit de picture.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 00:28

Coenradi is de grote stemmentrekker van ja21, sinds zij erbij zit hebben ze een klap zetels erbij gekregen. Van Eerdmans , hij mag dan beschaafd overkomen maar iemand die al 7 partijen versleten heeft, daar heb ik geen vertrouwen in( en hun programma ook niet)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 09:02

Miepmiept schreef:
De tweede keer in kieswijzer heb ik kernenergie extra laten meewegen omdat ze hier zo'n megacentrale willen bouwen en dan blijft er niet zo veel over. Denk, PvdD, SP en Groenlinks/Pvda.

Het gaat denk ik Groenlinks/Pvda worden.

Die kerncentrales ben ik ook tegen. Veel kiezers van nu waren ten tijde van de ramp met Tsjernobyl nog niet geboren of te jong om het mee te krijgen. Radioactief afval krijg je ook nooit meer weg. Gevaarlijk voor alle leven.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 09:31

Ik vind het ook gewoon heel erg krom dat mensen nu naar kernenergie willen om het huidige vervuilingsprobleem op te lossen, maar daarmee de volgende generaties en de wereld opschepen met het volgende slecht- of onoplosbare probleem in de vorm van kernafval.
Ik ben helemaal voor vergroenen en een eind maken aan broeikasgassen uitstoten, maar al dat geld wat op zou gaan aan kerncentrales kan ook naar verzwaring van het stroomnet, turbines voor waterkracht, en meer wind/zonne-energie.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 11:37

Als in een oorlog (of natuurramp zoals Fukushima) zo'n kernreactor beschadigd wordt dan wordt een enorm grote oppervlakte land (en zee) radioactief en ongeschikt voor alles. Die kerncentrale in Zaporitzja in Oekraine ligt ook voortdurend onder vuur en in de gevarenzone. Als daar iets mis mee gaat (is volgens mij al omdat de stroom eraf is waardoor de beveiliging en koeling niet meer werkt) dan wordt die hele omgeving en stukken van Europa (ligt eraan welke kant de wind dan opstaat) onbewoonbaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 12:21

We hebben met Chernobyl gezien wat er gebeurde, blijkbaar zijn er Russische soldaten daar gaan graven in de buurt, meesten zijn nu dood.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 13:44

In mijn studententijd had ik een vriend die rechten studeerde. Zijn afstudeerproject ging over kerncentrales. Hij zei dat ondanks dat de dodelijke gevaren van kerncentrales bekend zijn, sommige landen ze toch willen omdat het daarmee mogelijk wordt om kernbommen te maken. Dat zou de reden zijn . En dat probeerde hij met juridische argumenten tegen te gaan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-25 13:46

maar ja, niemand wil ook een windmolen in de achtertuin. Wij wilden wel meedoen met een project voor een windmolen op onze grond, maar de weerstand vanuit de buurt is enorm. De sfeer is er niet gezelliger op geworden. Nimby's

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 13:47

anjali schreef:
In mijn studententijd had ik een vriend die rechten studeerde. Zijn afstudeerproject ging over kerncentrales. Hij zei dat ondanks dat de dodelijke gevaren van kerncentrales bekend zijn, sommige landen ze toch willen omdat het daarmee mogelijk wordt om kernbommen te maken. Dat zou de reden zijn . En dat probeerde hij met juridische argumenten tegen te gaan.

Wanneer was dit precies, want door de ontwikkelingen van de laatste decennia zou dit inmiddels heel anders kunnen zijn.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 13:52

BigOne schreef:
Het kost inderdaad veel om kinderopvang gratis te maken, echter denk ik dat de voordelen wel opwegen tegen de nadelen. Mensen kunnen zich ontplooien, eventueel meer werken, arbeidstekorten worden minder.
Hoe meer er werken hoe meer er aan belasting binnenkomt en hoger /meer inkomen hoe minder toeslagen.
Maar dan vind ik wel dat de kinderopvang van zeer goede kwaliteit moet zijn, met goed opgeleid personeel en voldoende aanwezig . Onze kleinkids gaan naar gastouder , echt fantastisch, ook door nood nu vier keer naar regulier geweest maar vergeten eten te geven, snot over halve gezicht, luier niet verschoond ! Excuus, ja wisseling van de wacht. Ik heb de andere dagen maar voor mijn rekening genomen want de oudste was na vier keer weer onzindelijk en nogal gestresst wanneer ze heen moest.7th Zo hoort dat niet te zijn.

We zullen waarschijnlijk zien of de nadelen (hoge kosten) opwegen tegen de voordelen. Toeslagen worden denk ik vooral verschoven in de midden inkomens. Voor de lage inkomens veranderd er weinig en hoge inkomens hebben sowieso al geen recht op toeslag buiten de kinderopvang. En het kan natuurlijk ook zo zijn dat mensen minder gaan werken, want ze houden met extra toeslag natuurlijk meer over. Dan heb je dus minder belastinggeld en meer open vacatures. Daar valt op voorhand weinig over te zeggen. :)

Daarnaast kan de capaciteit van kinderopvang nog verder onder druk komen te staan als mensen er vanwege de lagere kosten meer gebruik van kunnen en dus ook willen maken. Waardoor er dus nog meer druk op het personeel komt en nog minder aandacht is voor kinderen. Dus in hoeverre vrijwel gratis kinderopvang een positieve ontwikkeling zou gaan zijn in nog maar afwachten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-25 13:55

Ik weet niet hoe het nu is, maar toen mijn kinderen nog klein waren (10 jaar geleden) waren er overal wachtlijsten voor een plekje op een kinderdagverblijf. Dat zou toch eerst aangepakt moeten worden voor ze de kinderopvang gratis/goedkoop maken, dat er voldoende capaciteit is om de evt grote toestroom aan te kunnen.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 13:58

juval schreef:
maar ja, niemand wil ook een windmolen in de achtertuin. Wij wilden wel meedoen met een project voor een windmolen op onze grond, maar de weerstand vanuit de buurt is enorm. De sfeer is er niet gezelliger op geworden. Nimby's

Ik heb liever een windmolen in mijn achtertuin dan een kerncentrale.
Daarnaast is kernenergie gewoon veel te duur.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 14:04

Veronica2 schreef:
anjali schreef:

Wanneer was dit precies, want door de ontwikkelingen van de laatste decennia zou dit inmiddels heel anders kunnen zijn.

Vorige eeuw. Maar nog steeds denk ik dat hij gelijk had dat landen ondanks dat ze voldoende mogelijkheden voor natuurlijke energiebronnen hebben toch kerncentrales willen,dat willen omdat ze kernbommen willen kunnen maken , wat anders niet kan. Inmiddels zijn er zoveel kernbommen op de wereld dat daarmee de hele aarde meerdere keren in zijn geheel kan worden vernietigd.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 14:06

anjali schreef:
Als in een oorlog (of natuurramp zoals Fukushima) zo'n kernreactor beschadigd wordt dan wordt een enorm grote oppervlakte land (en zee) radioactief en ongeschikt voor alles. Die kerncentrale in Zaporitzja in Oekraine ligt ook voortdurend onder vuur en in de gevarenzone. Als daar iets mis mee gaat (is volgens mij al omdat de stroom eraf is waardoor de beveiliging en koeling niet meer werkt) dan wordt die hele omgeving en stukken van Europa (ligt eraan welke kant de wind dan opstaat) onbewoonbaar.

Er wordt wereldwijd nu ook gekeken naar thoriumcentrales. Dat lijkt in elk geval een stuk minder problematisch te zijn dan gangbare kerncentrales.

https://npokennis.nl/longread/7760/is-kernenergie-zonder-radioactief-afval-mogelijk

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 14:40

BigOne schreef:
We hebben met Chernobyl gezien wat er gebeurde, blijkbaar zijn er Russische soldaten daar gaan graven in de buurt, meesten zijn nu dood.

Even buiten de zin of onzin van kerncentrales om hoor, maar Chernobyl + Fukushima zijn uitzonderingen waarbij allerlei regelgeving werd genegeerd met de rampen tot gevolg.

Als bij het bouwen wel regelgeving wordt gevolgd is er veel maar dan ook echt veel minder risico. Fukushima was net als Chernobyl óók deels het gevolg van slecht genomen bouwbesluiten. De tsunami zelf was natuurlijk de directe oorzaak, maar waarschuwingen over te lage dijken en slecht geplaatste noodgeneratoren zijn toen bewust genegeerd.

Chernobyl en Fukushima aanhalen als voorbeeld dat kerncentrales niet goed zijn is alsof je zegt dat autorijden gevaarlijk is omdat iemand ooit zonder remmen reed. Het probleem zat dus niet in het concept van kernenergie, maar in de manier waarop men ermee omging.

Zulke (bouw)besluiten negeren, zeker bij iets als een kerncentrale, zie ik in Nederland/Europa niet zo snel gebeuren.

Nogmaals: buiten het idee of kerncentrales an sich goed zijn of niet om.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 15:22

Net het debat van het Zuiden op youtube teruggekeken. Als je zwevend bent is dat wel een interessant debat om te kijken.
Gemiddeld tv debat kan trouwens wat leren van de gespreksleiders hier, die houden echt structuur.
Daarnaast is het interessant omdat er heel specifiek op bepaalde onderwerpen wordt ingegaan.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 19:16

juval schreef:

Dat vind ik altijd zo'n stupide reactie van mensen. Ze willen wel stroom kunnen gebruiken, en het liefst lekker goedkoop, maar niet dat het op een fatsoenlijke manier geproduceerd wordt op een plek waar ze het kunnen zien. :+

Ik zie ook liever bomen of bloemen maar ja, dat zie ik ook liever dan asfalt of bebouwing. Maar ik mag toch ook graag met de auto of fiets op pad kunnen vanuit het warme en droge gebouw waar ik in woon. :o