17 jarige Lisa vermoord

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 15:47

Nouja vrouwen die veroordeelde vrouwenmoordenaars en verkrachters adoreren snap ik ook niet. Daar zal een stuk spanning maar ook een stuk speciaal voelen misschien bij komen kijken.

Voor de rest eens met dat de meeste relaties niet toxisch beginnen. Dat komt vaak later pas, soms geleidelijk, en eenmaal in zo,n relatie is er uit stappen inderdaad moeilijk. Komt soms misschien ook een stuk 'traumabonding' bij kijken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 16:00

anjali schreef:

Natuurlijk is het niet de fout van de vrouw. Maar, zoals ik al zei, je wordt hier niet uitgehuwelijkt. Je gaat toch vrijwillig een relatie aan. Het zou ontzettend goed zijn als vrouwen geen relaties meer zouden aangaan of voortzetten met mannen die blijken agressief te zijn tegen vrouwen. Anders leren ze het nooit af. Al vraag ik me af of sommige psychopaten wel leervermogen hebben. In elk geval kun je veel beter geen man hebben dan een dergelijk exemplaar.[/quote]
Ik snap dat je bedoelt dat vrouwen beter beschermd zouden zijn als ze sneller weggaan bij agressieve mannen. Maar het idee dat vrouwen ‘gewoon geen relatie moeten aangaan’ met zulke mannen schuift de verantwoordelijkheid toch weer richting het slachtoffer. De meeste agressieve mannen laten hun ware gedrag namelijk pas zien als de relatie al loopt. Ze beginnen charmant, zorgzaam en betrouwbaar. Dat is precies waarom zoveel vrouwen, ook hoogopgeleide, sterke vrouwen, erin terechtkomen. Het is geen keuze voor geweld, het is misleiding door de dader.

Daarnaast is het niet zo simpel als ‘dan ga je toch weg’. Agressieve partners isoleren, manipuleren, bedreigen, maken financieel afhankelijk of wisselen geweld af met spijt en liefde. Dat is een dynamiek waar je niet zomaar uitstapt. En juist dát is waarom het gevaarlijk wordt om te zeggen dat vrouwen het hadden kunnen voorkomen. De verantwoordelijkheid ligt volledig bij degene die geweld gebruikt, niet bij degene die erin gelooft dat iemand is wie hij zegt dat hij is.

Het echte probleem is dus niet dat vrouwen verkeerde keuzes maken, maar dat sommige mannen geweld gebruiken. Dáár moet de norm veranderen. Vrouwen hoeven niet beter te kiezen, mannen moeten stoppen met mishandelen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 16:00

anjali schreef:
Natuurlijk is het niet de fout van de vrouw. Maar, zoals ik al zei, je wordt hier niet uitgehuwelijkt. Je gaat toch vrijwillig een relatie aan. Het zou ontzettend goed zijn als vrouwen geen relaties meer zouden aangaan of voortzetten met mannen die blijken agressief te zijn tegen vrouwen. Anders leren ze het nooit af. Al vraag ik me af of sommige psychopaten wel leervermogen hebben. In elk geval kun je veel beter geen man hebben dan een dergelijk exemplaar.

Ik snap dat je bedoelt dat vrouwen beter beschermd zouden zijn als ze sneller weggaan bij agressieve mannen. Maar het idee dat vrouwen ‘gewoon geen relatie moeten aangaan’ met zulke mannen schuift de verantwoordelijkheid toch weer richting het slachtoffer. De meeste agressieve mannen laten hun ware gedrag namelijk pas zien als de relatie al loopt. Ze beginnen charmant, zorgzaam en betrouwbaar. Dat is precies waarom zoveel vrouwen, ook hoogopgeleide, sterke vrouwen, erin terechtkomen. Het is geen keuze voor geweld, het is misleiding door de dader.

Daarnaast is het niet zo simpel als ‘dan ga je toch weg’. Agressieve partners isoleren, manipuleren, bedreigen, maken financieel afhankelijk of wisselen geweld af met spijt en liefde. Dat is een dynamiek waar je niet zomaar uitstapt. En juist dát is waarom het gevaarlijk wordt om te zeggen dat vrouwen het hadden kunnen voorkomen. De verantwoordelijkheid ligt volledig bij degene die geweld gebruikt, niet bij degene die erin gelooft dat iemand is wie hij zegt dat hij is.

Het echte probleem is dus niet dat vrouwen verkeerde keuzes maken, maar dat sommige mannen geweld gebruiken. Dáár moet de norm veranderen. Vrouwen hoeven niet beter te kiezen, mannen moeten stoppen met mishandelen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 16:06

Sowieso mag er van mij ook wel meer aandacht komen voor de emotionele ontwikkeling bij mannen. Heb het idee dat dit bij sommigen nog wel wat achterloopt.

Hoe om te gaan met emoties/ frustraties etc. zonder dit om te zetten in agressiviteit bijvoorbeeld.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 16:13

anjali schreef:
Benzz schreef:
Probleem is dat je foute mannen niet aan hun neus herkent, en ze vaak op een bepaalde manier te werk gaan. Die red flags zijn vorig jaar heel duidelijk bekent gemaakt voor de vrouwen en waarbij de signalen duidelijk zijn wanneer je er een treft. Echter ben je vaak dan er al zo ingezogen dat opstappen niet zo makkelijk is en al helemaal niet veilig.

Echt het is niet zo eenvoudig. Merk ook dat ik van de laatste aantal opmerkingen een beetje pissig wordt. Ook jullie geven nu de vrouwen de schuld.

Het is niet de fout van de vrouw!!

Natuurlijk is het niet de fout van de vrouw. Maar, zoals ik al zei, je wordt hier niet uitgehuwelijkt. Je gaat toch vrijwillig een relatie aan. Het zou ontzettend goed zijn als vrouwen geen relaties meer zouden aangaan of voortzetten met mannen die blijken agressief te zijn tegen vrouwen. Anders leren ze het nooit af. Al vraag ik me af of sommige psychopaten wel leervermogen hebben. In elk geval kun je veel beter geen man hebben dan een dergelijk exemplaar.

De pest is alleen dat het vaak heel geleidelijk aan gaat, zo geleidelijk dat je er tot je nek in zit voor het daadwerkelijk veel te ver gaat.

Ik ben een paar keer in relaties beland die achteraf gezien echt niet oké waren, maar vnl qua jaloezie, gaslighting etc dus meer het mentale.
De keer dat ik iemand trof die wel fysiek was ben ik direct vertrokken na de eerste klap.
Puur omdat hij te vroeg was gok ik, waren we een half jaar verder geweest dan weet ik niet of ik de kracht gehad had om gelijk bij hem weg te gaan.

Is dat sterk/moedig van mij?
Mss, maar dat betekent niet dat degene die het niet lukt minder sterk of moedig is ofzo.
Diegene zit er mss wel veel dieper in, heeft een veel langere aanloop naar die eerste klap gehad etc.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 16:15

Elisa2 schreef:
Sowieso mag er van mij ook wel meer aandacht komen voor de emotionele ontwikkeling bij mannen. Heb het idee dat dit bij sommigen nog wel wat achterloopt.

Hoe om te gaan met emoties/ frustraties etc. zonder dit om te zetten in agressiviteit bijvoorbeeld.

Karim Angmar is daar heel druk mee bezig, dat is een MBO docent die zich voornamelijk veel uitdrukt over dit onderwerp bij jonge jongens.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 17:19

Goed om te lezen! Dat er nog maar meer mogen volgen. :j

Cer

Re: 17 jarige Lisa vermoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 17:37

Ik schreef duidelijk “als ze het van tevoren weten” en ja, als een vrouw willens en wetens zo’n relatie instapt, dan ligt het imo toch ook aan de vrouw hoor.

En ik schrijf ook dat “dan weet de vrouw niet dat de man zo is/wordt”
En ik schrijf ook nog over cohersive control/toxisch :) en ik snap dat het super lastig is om uit te komen

En daarnaast zijn er stellen die elkaar met regelmaat de tent uit vechten en die vinden dat helemaal prima..

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 15:38

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 10:09

friezenfan2 schreef:
Er is op dit moment bij de npo deze serie te zien Fase 8 : femicide.
Ik begin net aan aflevering 3, in aflevering 2 worden de verschillende fases uitgelegd. Tot nu toe interessant.

https://npo.nl/start/serie/fase-8-femicide/afleveringen

Deel 3 heb ik ook net gekeken.
Nu weet ik niet meer of het deel 1 of 3 was met die donkere man. Die een pistool had gekocht.
Die zei als een man een vrouw wat aandoet is het vaak de schuld van de vrouw. _-:(

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 10:25

haffiefreak schreef:
[

Deel 3 heb ik ook net gekeken.
Nu weet ik niet meer of het deel 1 of 3 was met die donkere man. Die een pistool had gekocht.
Die zei als een man een vrouw wat aandoet is het vaak de schuld van de vrouw. _-:(

Moet je voor de "grap" eens bij dit soort onderwerpen op FB meelezen, deze opmerkingen zijn er heel vaak van mannen. Te misselijk voor woorden.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 14:46

https://nos.nl/artikel/2600641-verdacht ... ndere-zaak

Blijkbaar is de verdachte van het vermoorden van Lisa nu ook verdachte in nog een andere verkrachtingszaak.

Nu is alleen maar de vraag hoeveel andere vrouwen heeft deze man iets aangedaan? Ergens voelt het toch alsof dit maar het topje van de ijsberg is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 15:19

Dat was toch al bekend of ben ik nu in de war?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 15:31

Elisa2 schreef:
Dat was toch al bekend of ben ik nu in de war?

Er is er nog 1tje bij gekomen. Dus 1 verkrachtingszaak en nu dan een poging tot verkrachting.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 15:42

Ah oke, ja dan denk ik ook dat dit het topje van de ijsberg is..zo een moet niet vrij rond lopen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 16:49

En op weg naar Nederland? Wat heeft hij daar uitgespookt.

Van mij mag hij aan een hoge boom geknoopt worden, bewijs genoeg ondertussen. Touwtje hergebruiken voor een zelfde soort... Misschien dat dat preventief werkt... pfff