Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 23:09

996981 schreef:
BigOne schreef:
Wanneer mensen echt puur voor bestaanszekerheid wilden gaan dan hadden ze GroenLinks -PvdA moeten stemmen.

Als je het kan overzien en duiden ja. Dat is precies mijn punt.

Never mind…

Dat kun je alleen wanneer je er tijd voor genomen hebt om je er in te verdiepen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 23:10

Loretta schreef:
996981 schreef:
Als je het kan overzien en duiden ja. Dat is precies mijn punt.

Never mind…

Dat kun je alleen wanneer je er tijd voor genomen hebt om je er in te verdiepen.

En ruimte in je hoofd hebt :)*

Loretta

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 23:11

Als je teveel stress hebt is dat er niet

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 23:11

Loretta schreef:

Mijn punt inderdaad.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 23:15

Laten we nu niet doen of alleen PVV-stemmers zorgen hebben ? En zich daarom niet kunnen verdiepen in de politiek.

Het gros heeft gestemd op Wilders omdat zij vinden dat er teveel buitenlanders en met name moslims hier zijn.
Terwijl in sommige gemeenten waar de PVV groot is, amper een allochtoon en/of vluchteling woont.
Een groot deel van de PVV stemmers is gewoon boos, gefrustreerd of ontevreden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 23:20

Electra63 schreef:
Laten we nu niet doen of alleen PVV-stemmers zorgen hebben ? En zich daarom niet kunnen verdiepen in de politiek.

Het gros heeft gestemd op Wilders omdat zij vinden dat er teveel buitenlanders en met name moslims hier zijn.
Terwijl in sommige gemeenten waar de PVV groot is, amper een allochtoon en/of vluchteling woont.

Heb je mijn aangedragen onderzoek gelezen. Nee, ok.

Lekker bij je eigen gevormde standpunten blijven :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 23:28

Electra63 schreef:

Niet helemaal correct imo, Wilders is hier al jaren mee bezig, met desinformatie en leugens .
De geesten zijn langzaam rijp gemaakt en wat iedereen vergeet !! Dilan yesilguz heeft hem salonfähig gemaakt, zij heeft de box van Pandora geopend voor eigen gewin.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 23:49

996981 schreef:
Loretta schreef:

Mijn punt inderdaad.

Dus, alle mensen die nu rechts-populistisch hebben tegen hun eigen belang gehad omdat ze te gestresst waren om een goede stem uit te brengen? Is dat wat je zegt?

Ja, zorgen hebben invloed op keuzes. Maar om dat nou aan te wijzen als de belangrijkste reden dat mensen zo hebben gestemd is echt onzin. Voor een deel zal het invloed hebben gehad, maar ik denk echt niet dat het de bepalende factor is geweest bij álle stemmers. En als jij dat wel denkt, ben ik heel benieuwd waar je die info vandaan hebt.

De PVV stemmer heeft helemaal niet gestemd uit angst voor bestaanszekerheid. De belangrijkste motivatie voor de PVV stemmer is immigratie. Dat is gewoon onderzocht en komt keer op keer terug. Nee, ik vind het moeilijk begrip te hebben voor de schreeuwerds. De boosmensen. Altijd boos, nooit tevreden. Altijd de schuld van een ander. De vluchteling. Afgunst dat mensen iets krijgen waar ze vinden dat zíj recht op hebben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 23:57

Niet mee eens, Wilders en ook yesilgoz hebben deze mensen de zwarte piet toegespeeld. Zij waren de oorzaak dat de zorg duur is( asielzoekers krijgen alles gratis) dat ze de huizen inpikken en nog veel meer halve en hele onwaarheden. Dat grijpt terug op bestaanszekerheid, een arts, een plek om te wonen, minder lange wachttijden voor een ziekenhuis enzenzenz. Afschaffen eigen risico, verlagen huren , stikstof oplossen enzenz.btw naar nul ( en nog 100 beloftes van Wilders )

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 00:06

nps schreef:
Dus, alle mensen die nu rechts-populistisch hebben tegen hun eigen belang gehad omdat ze te gestresst waren om een goede stem uit te brengen? Is dat wat je zegt?

Ja, zorgen hebben invloed op keuzes. Maar om dat nou aan te wijzen als de belangrijkste reden dat mensen zo hebben gestemd is echt onzin. Voor een deel zal het invloed hebben gehad, maar ik denk echt niet dat het de bepalende factor is geweest bij álle stemmers. En als jij dat wel denkt, ben ik heel benieuwd waar je die info vandaan hebt.

De PVV stemmer heeft helemaal niet gestemd uit angst voor bestaanszekerheid. De belangrijkste motivatie voor de PVV stemmer is immigratie. Dat is gewoon onderzocht en komt keer op keer terug. Nee, ik vind het moeilijk begrip te hebben voor de schreeuwerds. De boosmensen. Altijd boos, nooit tevreden. Altijd de schuld van een ander. De vluchteling. Afgunst dat mensen iets krijgen waar ze vinden dat zíj recht op hebben.

“Dus, alle mensen die nu rechts-populistisch hebben tegen hun eigen belang gehad omdat ze te gestresst waren om een goede stem uit te brengen? Is dat wat je zegt?”

Nee. Dat zeg ik niet. Je stelt het veel te simplistisch. Ik zeg simpelweg dat cognitieve bandbreedte invloed heeft op je keuzes. Echt nergens gebruik ik het woord “alle”. Noch zeg ik dat het dé, dan wel de belangrijkste reden is waarom mensen stemmen hoe ze stemmen.

De definitie van cognitieve bandbreedte luidt: “de hoeveelheid ruimte en rust in je hoofd om bezig te gaan met dingen die tijd en energie kosten”. En ja. Politiek snappen en duiden vergt cognitieve bandbreedte.

Je kunt het ook gewoon ontkennen hoor. Dat stress invloed heeft op je denkvermogen. Wel makkelijk. Kunnen we alle mensen met burn-out klachten per direct weer naar het werk sturen.

Soort van “niet aanstellen, je moet gewoon relativeren”.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 00:10

Ja, maar wie gelooft al die verhalen?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 00:11

nps schreef:
Ja, maar wie gelooft al die verhalen?

Enkel mensen die compleet ongeïnteresseerd en vooral dom zijn :j we hebben ze eigenlijk helemaal niet nodig.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 01:20

996981 schreef:
Electra63 schreef:

Heb je mijn aangedragen onderzoek gelezen. Nee, ok.

Lekker bij je eigen gevormde standpunten blijven :j

Nee, natuurlijk heb ik niet grondig[u][/u] Het aangedragen rapport / werkstuk gelezen, het is 91 blz., excl. de bronnen.
Een deel van die bronnen/onderzoeken heb ik echter wel eens gelezen of gezien.

Maar ook bronnen kunnen subjectief zijn, neem als voorbeeld Jan van Beek.
Hij komt met hele andere cijfers dan Hein de Haas.

Ik ken ook (zoals de meesten) mensen die PVV stemmen, zelfs familie. :D
Bijna iedereen geeft aan als reden, Nederland is vol, die buitenlanders moeten zich aanpassen, ZP moet blijven, hoofddoek en moskeeën verbieden, gratis geld voor de asielzoekers, mijn kind kan geen betaalbare woning vinden enz.
Mensen zijn blij met een dode mus, als grenscontroles, maar de marechaussee mag de asielzoeker nu persoonlijk afleveren in Ter Apel.

Je kunt gewoon ontkennen dat migratie HET thema was van de verkiezingen, maar kijk wat talkshows of nieuwsprogramma's, lees wat interviews, kijk naar reacties op SM en lees vooral de berichten van PVV-politici...... bull-oliebol, er is 1 onderwerp: migratie.

De invloed van de media is groot.
Johan Derksen heeft persoonlijk FvD, BBB, NSC en PVV groot gemaakt.
Dat hij daar dan achteraf spijt van heeft, heeft alleen geen nut, ze zitten/zaten inmiddels in de Kamer of PS.

Ik ben het met BigOne eens, dat VVD en NSC dit mogelijk hebben gemaakt, met hulp van BBB.
VVD omdat de conservatieve kant nu de kans krijgt om echt rechts beleid uit te voeren, BBB heeft 1 belang, dus als ze maar regeren en NSC heeft het onderschat, die dachten PVV in toom te houden.

Als bestaansrecht je zorgen baart en terecht, moet je SP of PvdA stemmen en zelfs NSC begrijp ik of een christelijke partij als daar je roots liggen, maar PVV stemmen om bestaanszekerheid ? Gewoon oliedom.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 08:37

De pvv stemmers die ik ken, geven exact dezelfde redenen op die Electra ook noemt. Het liefst zouden ze "al die buitenlanders" weer het land uitzetten. Ook de mensen die hier geboren zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 09:43

En wat is de reden daarachter? Wat lost dat volgens hen op? Dáár gaat het toch om?

Jullie snappen blijkbaar echt niet dat niet iedereen altijd in staat is optimale, rationele, weloverwogen keuzes te maken. Niet alleen heel kortzichtig maar ook eng vind ik dat.

Iemand oliedom noemen, vind ik dommer dan PVV stemmers. Zwaar polariserend ook overigens. Maar blijkbaar mogen burgers daar prima aan bijdragen. Althans in dit topic is dat geeen probleem.

Jullie zijn dan wellicht veel intelligenter, wel in staat de beste keuzes te maken (eigenlijk gewoon in alles veel beter :j ) erg veel sympathie voor de mensen die minder bevoordeeld zijn op dat vlak hebben jullie echter niet.

En electra: de conclusie is 1 pagina. Ook dat heb je niet gelezen, omdat het je eigenlijk geen ruk interesseert. Iedereen die PVV stemt is in jouw ogen per definitie racist. Sterker nog; iedereen die ook maar enig inlevingsvermogen toont in de beweegredenen van PVV stemmers kan door jou weg worden gezet als racist.

Racisme is niet aangeboren. Racisme is aangeleerd. In veel gevallen zijn mensen opgegroeid in een omgeving waar het suboptimaal is. Als ouders je dan vertellen dat het door “de buitenlanders komt”, je buurman ook en de buurman daarnaast ook. In hoeverre mag je dan verwachten dat iemand fundamenteel anders gaat denken? Vooral als ook verwacht wordt dat je niet te lang naar school gaat? Je geen studiegenoten met een ander denkbeeld tegenkomt? Er geen geld is om te reizen en mensen buiten je bubbel te ontmoeten? Sociaal klimmen uit die bubbel is onwijs lastig

https://decorrespondent.nl/13604/hoe-ku ... 3fc4c24578

Maar hee, waarom zou je proberen in te leven in anderen? Ze moeten gewoon niet zo oliedom zijn. Deze ellende (en waarschijnlijk ook de ellende waarom ze zich aangetrokken voelen tot PVV) hebben ze op zich zelf afgeroepen. Hadden ze maar niet zo dom moeten zijn :j

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 09:45

prompter schreef:
De pvv stemmers die ik ken, geven exact dezelfde redenen op die Electra ook noemt. Het liefst zouden ze "al die buitenlanders" weer het land uitzetten. Ook de mensen die hier geboren zijn.

Ik vraag altijd of ze dan bereid zijn om € 10,- voor een bloemkool of € 4,- voor een komkommer te betalen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 09:50

Wat Electra zegt (alweer). Zie ook dit onderzoek: https://stukroodvlees.nl/plaatjes-van-d ... 23-de-pvv/

Nog eén keer - ik zeg niet dat stress geen invloed kan hebben op beslissingen. Dat ontkent niemand. In zeg al helemaal niet dat we niks hebben aan mensen die tegen hun eigen belang stemmen. Wat ik wél zeg, is dat dat simpelweg niet de belangrijkste factor is in het bepalen waarom mensen gestemd zoals ze hebben zoals ze hebben gestemd. En dat is niet alleen PVV, maar ook bij op Omtzigt. Bij PVV anti immigratie, NSC puur op de (niet hele stabiele, rechtsconservatiefe) persoon. In een aantal gevallen zit daar wel echt een desinteresse achter, in een aantal gevallen gewoon domme, onrichte boosheid. We weten allemaal hoe haat en uitsluiting, het maken van tweederangsburgers hele nare gevolgen heeft gehad in de geschiedenis. En ook nog - iemand kan een heel leuk persoon zijn, maar gewoon heel dom stemmen. Iemand zijn stemgedrag dom vinden, wil niet zeggen dat je die persoon niet sympathiek vind.

Laten we de vraag omdraaien - waarom moet er zoveel begrip zijn voor kortzichtig en racistisch (stem) gedrag?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 09:55

nps schreef:
Wat Electra zegt (alweer). Zie ook dit onderzoek: https://stukroodvlees.nl/plaatjes-van-d ... 23-de-pvv/

Nog eén keer - ik zeg niet dat stress geen invloed kan hebben op beslissingen. Dat ontkent niemand. In zeg al helemaal niet dat we niks hebben aan mensen die tegen hun eigen belang stemmen. Wat ik wél zeg, is dat dat simpelweg niet de belangrijkste factor is in het bepalen waarom mensen gestemd zoals ze hebben zoals ze hebben gestemd. En dat is niet alleen PVV, maar ook bij op Omtzigt. Bij PVV anti immigratie, NSC puur op de (niet hele stabiele, rechtsconservatiefe) persoon. In een aantal gevallen zit daar wel echt een desinteresse achter, in een aantal gevallen gewoon domme, onrichte boosheid. We weten allemaal hoe haat en uitsluiting, het maken van tweederangsburgers hele nare gevolgen heeft gehad in de geschiedenis. En ook nog - iemand kan een heel leuk persoon zijn, maar gewoon heel dom stemmen.

Kijk, de nuance waar ik naar op zoek was *\o/* zo moeilijk is het toch niet? Om te zien dat mensen slechte keuzes maken, maar je ook proberen in te leven waaróm ze dat doen? Immers ligt daar je invloedsfeer.

Waarom we begrip moeten hebben voor PVV stemmers? In de eerste plaats omdat het mensen zijn.

Voor de rest: lees mijn post net boven jou.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 09:57

Wat het oplost 996981? Weer alles Nederlands. Geen rare supermarktje s meer in hun buurtje. Geen louche telefoon winkeltjes. Geen dronken Polen in hun straat die hun afval op straat zetten ipv in de container. Huizen voor hun kinderen in hun eigen wijk. Dat zijn de gesprekken die ik met ze heb :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 10:04

prompter schreef:
Wat het oplost 996981? Weer alles Nederlands. Geen rare supermarktje s meer in hun buurtje. Geen louche telefoon winkeltjes. Geen dronken Polen in hun straat die hun afval op straat zetten ipv in de container. Huizen voor hun kinderen in hun eigen wijk. Dat zijn de gesprekken die ik met ze heb :)

Precies. Dus het gaat niet over de mensen zelf, maar de dingen waar ze last van hebben. Een deel daarvan wordt onterecht toegeschreven aan buitenlanders, maar dronken polen die je midden in de nacht wakker schreeuwen heb je wel echt last van. Afval op straat ook. Net als explosies bij louche telefoonwinkeltjes.

Mensen ervaren problemen en stemmen op degene die een duidelijke oorzaak van het probleem benoemt én zegt dit aan te gaan passen. Om te zien dat het zo niet werkt moet je op een bepaald niveau problemen kunnen ontleden. Dan moet je weten hoe dat moet en je moet er tijd en ruimte in je hoofd voor hebben.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 10:12

996981 schreef:
nps schreef:

Nog eén keer - ik zeg niet dat stress geen invloed kan hebben op beslissingen. Dat ontkent niemand. In zeg al helemaal niet dat we niks hebben aan mensen die tegen hun eigen belang stemmen. Wat ik wél zeg, is dat dat simpelweg niet de belangrijkste factor is in het bepalen waarom mensen gestemd zoals ze hebben zoals ze hebben gestemd. En dat is niet alleen PVV, maar ook bij op Omtzigt. Bij PVV anti immigratie, NSC puur op de (niet hele stabiele, rechtsconservatiefe) persoon. In een aantal gevallen zit daar wel echt een desinteresse achter, in een aantal gevallen gewoon domme, onrichte boosheid. We weten allemaal hoe haat en uitsluiting, het maken van tweederangsburgers hele nare gevolgen heeft gehad in de geschiedenis. En ook nog - iemand kan een heel leuk persoon zijn, maar gewoon heel dom stemmen.

Kijk, de nuance waar ik naar op zoek was *\o/* zo moeilijk is het toch niet? Om te zien dat mensen slechte keuzes maken, maar je ook proberen in te leven waaróm ze dat doen? Immers ligt daar je invloedsfeer.

Waarom we begrip moeten hebben voor PVV stemmers? In de eerste plaats omdat het mensen zijn.

Ik heb begrip voor de mens, maar niet voor de keuze. Een mens is niet zijn stemgedrag. En niet kunnen benoemen dat stemgedrag niet handig of tegen eigen belang in is gaat de wereld niet verder helpen. Ik heb vrienden die PVV stemmen, die zijn daar vrij luid over. Ik hou dan beschaafd mijn mond, want interesse in een goed gesprek is er eigenlijk nooit.

En nuance? Hoho, jij gooit zelf die bandbreedte erin als dé enige reden dat mensen rechtsconservatief of populistisch stemmen.

En ja, wat je zegt over kunnen wegkomen uit een suboptimale omgeving, helemaal eens. Dat is zeker niet makkelijk en als je racisme met de paplepel ingegoten hebt gekregen, is het logisch dat je die overtuigingen overneemt. Maar je kan simpelweg niet zeggen dat iedere stemmer in die hoek zo is als jou enigzins geromantiseerde beeld van de arme mens die er zelf niks aan kan doen. En deze groep word wel hard getroffen door dit kabinet.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 10:14

prompter schreef:

Ah jammer, want Wilders zet alleen moslims uit en de bbb heeft de polen nodig in de kassen. Overigens zijn de gemeenten die het meest PVV stemmen níet de stedelijke gebieden, gek genoeg. Steden stemmen vrij links. Terwijl de mensen in de grote steden het meest te maken hebben met buitenlanders.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 10:16

996981 schreef:
En wat is de reden daarachter? Wat lost dat volgens hen op? Dáár gaat het toch om?

Jullie snappen blijkbaar echt niet dat niet iedereen altijd in staat is optimale, rationele, weloverwogen keuzes te maken. Niet alleen heel kortzichtig maar ook eng vind ik dat.

Iemand oliedom noemen, vind ik dommer dan PVV stemmers. Zwaar polariserend ook overigens. Maar blijkbaar mogen burgers daar prima aan bijdragen. Althans in dit topic is dat geeen probleem.

Jullie zijn dan wellicht veel intelligenter, wel in staat de beste keuzes te maken (eigenlijk gewoon in alles veel beter :j ) erg veel sympathie voor de mensen die minder bevoordeeld zijn op dat vlak hebben jullie echter niet.

En electra: de conclusie is 1 pagina. Ook dat heb je niet gelezen, omdat het je eigenlijk geen ruk interesseert. Iedereen die PVV stemt is in jouw ogen per definitie racist. Sterker nog; iedereen die ook maar enig inlevingsvermogen toont in de beweegredenen van PVV stemmers kan door jou weg worden gezet als racist.

Racisme is niet aangeboren. Racisme is aangeleerd. In veel gevallen zijn mensen opgegroeid in een omgeving waar het suboptimaal is. Als ouders je dan vertellen dat het door “de buitenlanders komt”, je buurman ook en de buurman daarnaast ook. In hoeverre mag je dan verwachten dat iemand fundamenteel anders gaat denken? Vooral als ook verwacht wordt dat je niet te lang naar school gaat? Je geen studiegenoten met een ander denkbeeld tegenkomt? Er geen geld is om te reizen en mensen buiten je bubbel te ontmoeten? Sociaal klimmen uit die bubbel is onwijs lastig

https://decorrespondent.nl/13604/hoe-ku ... 3fc4c24578

Maar hee, waarom zou je proberen in te leven in anderen? Ze moeten gewoon niet zo oliedom zijn. Deze ellende (en waarschijnlijk ook de ellende waarom ze zich aangetrokken voelen tot PVV) hebben ze op zich zelf afgeroepen. Hadden ze maar niet zo dom moeten zijn :j

Het is pas kortzichtig om alleen een conclusie van een werkstuk van 91 blz. te lezen en blindelings dit te geloven, zonder o.a. de bronnen te lezen.
Daar heb ik wel even tijd nodig.

Maar waarom voel jij je zo fel aangevallen?

Waarom moet ik accepteren dat mensen vinden dat mijn man, gewoon geboren in Nederland, maar allochtoon voor de Nederlandse wet, anders beoordeeld en behandeld zou moeten kunnen worden ?

Waarom geldt vrijheid van mening alleen voor PVV-ers?

Waarom kun jij je zo inleven in de PVV-stemmer, maar niet begrip tonen voor mensen die "bang" zijn voor de gevolgen van deze regering?

Waarom zijn er zoveel excuses/begrip voor waarom mensen PVV stemmen (eigen bubbel, schulden, zorgen enz., geen reizen) ? Heb jij ook zoveel begrip voor allochtonen, die in hun eigen bubbel blijven? Die moeten zich vooral toch aanpassen? En als ze dat doen, jatten ze onze banen en huizen ? Ze veroorzaken vooral al de ellende in dit land.

Vind jij Nederland tolerant?

Vind jij de toon/uitspraken van Wilders en Faber normaal/acceptabel voor een politicus?

Nou, dat was het voor nu, ik ga zo de deur uit.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 10:20

nps schreef:
prompter schreef:

Ah jammer, want Wilders zet alleen moslims uit en de bbb heeft de polen nodig in de kassen. Overigens zijn de gemeenten die het meest PVV stemmen níet de stedelijke gebieden, gek genoeg. Steden stemmen vrij links. Terwijl de mensen in de grote steden het meest te maken hebben met buitenlanders.

Klopt ik heb tot 5 jaar geleden in Rotterdam gewoond, maar nu in een wit dorp.
Zelden zoveel vooroordelen gehoord :D
Op mijn schutting was graffiti gespoten en volgens mijn buren hadden dat vast die buutenlanders gedaan :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 10:25

nps schreef:
996981 schreef:

Ik heb begrip voor de mens, maar niet voor de keuze. Een mens is niet zijn stemgedrag. En niet kunnen benoemen dat stemgedrag niet handig of tegen eigen belang in is gaat de wereld niet verder helpen. Ik heb vrienden die PVV stemmen, die zijn daar vrij luid over. Ik hou dan beschaafd mijn mond, want interesse in een goed gesprek is er eigenlijk nooit.

En nuance? Hoho, jij gooit zelf die bandbreedte erin als dé enige reden dat mensen rechtsconservatief of populistisch stemmen.

En ja, wat je zegt over kunnen wegkomen uit een suboptimale omgeving, helemaal eens. Dat is zeker niet makkelijk en als je racisme met de paplepel ingegoten hebt gekregen, is het logisch dat je die overtuigingen overneemt. Maar je kan simpelweg niet zeggen dat iedere stemmer in die hoek zo is als jou enigzins geromantiseerde beeld van de arme mens die er zelf niks aan kan doen. En deze groep word wel hard getroffen door dit kabinet.

Maar echt helemaal niet valt erover als je zegt dat mensen tegen eigen belang stemmen. Ik val erover dat gezegd wordt dat ze deze ellende verdient hebben omdat ze zo dom gestemd hebben. Terwijl er dus allerlei redenen zijn die invloed hebben op stemgedrag. Daar wordt gewoon overheen gestapt. En nee, ik benoem dat niet als énige reden. Ik zeg dat het invloed heeft. Je leest wel slecht en selectief zeg.

Geromantiseerd beeld over armoede? Wat is dat nou weer voor opmerking? Er is niets romantisch aan armoede en zo doe ik het ook helemaal niet voorkomen.