Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 23:16

Ja hoor, ik kan dat prima bepalen aan de hand van wat jij schrijft.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 23:16

Raineri schreef:
paasei wat een kippenhok :') dit is vermakelijker soms Dan the real housewives of Amsterdam

Jammer dat Omgzigt niet met pvdagl wilt. Die debatten tussen hen waren zo prettig! Hopelijk draait het nog bij.

Dat vind ik ook echt ontzettend jammer. Ik denk dat er daar nog echt wel een mooi kabinet mee te vormen zou zijn en er ook echt wel consessies te doen zijn vanuit beide partijen (even daargelaten dat ze daarvoor meer partijen nodig hebben).

Wellicht als GL/PvdA een gebaar maakt dat ze daartoe bereid zijn? Wie weet...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 23:17

Citaat:
Ik vind sommige opmerkingen die jij vandaag over enkele partijleiders maakte ook helemaal niet constructief en tolerant klinken,

Ik discussieer scherp maar altijd op inhoud. Dat onderscheid is belangrijk om te maken.
Ik keur gedrag af. Ik keur verhalen af. Maar ik bash personen niet.

Ik vind ook dat we in de buurt kwamen van een normale discussie en dat is positief.

Wat ik trouwens wel wrang vind, dat is puur op inhoud, dat de stemmers van de PVV tegen klimaatmaatregelen zijn en zelfs vaak ontkennen dat daar een grote transitie gemaakt moet worden.
Ik denk dat bij vertraging vd transitie meer mensen vanwege de gevolgen van de klimaatopwarming niet meer in hun land kunnen blijven . Dat gaat een toestroom geven van vluchtelingen die wij echt niet willen.
Dat heeft iets dubbels vind ik als het om de PVV gaat.

En voor nu welterusten.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 23:18

Raineri schreef:
paasei wat een kippenhok :') dit is vermakelijker soms Dan the real housewives of Amsterdam

Jammer dat Omgzigt niet met pvdagl wilt. Die debatten tussen hen waren zo prettig! Hopelijk draait het nog bij.

Haha! Ja toch? Zo jammer dat ik zoveel moet typen steeds, anders had ik de popcorn er al bij gepakt _O-

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 23:19

Ik constateer dat AS niet weet wat tolerantie is.

Dwz: zijzelf is verregaand intolerant.
En als ze geen gelijk krijgt, maar tegengas 'dan is dat niet tolerant'.

Je kunt 'politiek' invullen als 'hoe ga je om met macht'.
Nu, binnen bepaalde grenzen zijn de bijdragen van AS om te smullen
(hoe krijg ik aandacht, hoe trek ik een discussie naar mij toe)
... en in een aantal andere opzichten zei ik na een dag "dat het wel mooi geweest was".

Ik bedoel maar: Pien wegzetten (jawel) als iemand die niet tolerant en constructief is - -O-

(Soms zegt een smiley meer dan 1000 woorden.)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 23:29

pien_2010 schreef:
Citaat:
Ik vind sommige opmerkingen die jij vandaag over enkele partijleiders maakte ook helemaal niet constructief en tolerant klinken,

Ik discussieer scherp maar altijd op inhoud. Dat onderscheid is belangrijk om te maken.

Zo ervaar ik jou ook. Scherpte mag. Bashen is niet ok, maar jij bent daarin veel beter dan ik.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 23:30

pien_2010 schreef:
Citaat:

Ik vind ook dat we in de buurt kwamen van een normale discussie en dat is positief.

Wat ik trouwens wel wrang vind, dat is puur op inhoud, dat de stemmers van de PVV tegen klimaatmaatregelen zijn en zelfs vaak ontkennen dat daar een grote transitie gemaakt moet worden.
Ik denk dat bij vertraging vd transitie meer mensen vanwege de gevolgen van de klimaatopwarming niet meer in hun land kunnen blijven . Dat gaat een toestroom geven van vluchtelingen die wij echt niet willen.
Dat heeft iets dubbels vind ik als het om de PVV gaat.

En voor nu welterusten.

Het kwam zeker in de buurt van een normale discussie, dus dank hiervoor. Laten we het inderdaad op de inhoud houden nu en respect hebben voor elkaars zienswijzen. Daar is niets mis mee en wie weet steken we aan beide kanten wat op van elkaar.

Ik begrijp jouw zorgen mbt de een klimaattransitie onder Wilders, want dat gaat vast niet snel gebeuren, maar veel mensen op rechts zien die zorgen anders. Ik zelf ook, ik “geloof” niet in de noodzaak van een transitie, ik ben van mening dat het klimaat altijd veranderd dus vanuit mijn zienswijze kan ik alleen maar blij zijn (ookal heb ik niet op PVV gestemd) dat de PVV de grootste is geworden. Nu afwachten of hij een kabinet gevormd krijgt!
Welterusten!

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 23:36

Janneke2 schreef:

... en in een aantal andere opzichten zei ik na een dag "dat het wel mooi geweest was".

Ik bedoel maar: Pien wegzetten (jawel) als iemand die niet tolerant en constructief is - -O-

Zucht… En we gaan weer verder met stoken in groepsverband :+ De hoeveelste ben je nu op rij? En moeten er nog meer een plasje komen doen of kunnen we nu gewoon naar de actualiteit? Jullie zeggen het maar hoor, ik ga alleen toch even die popcorn erbij halen nu.

Dank voor deze geweldige bijdrage Janneke. Fijn dat je alles zo goed kunt staven, dat je mij zo goed kent en dat je smult van mijn bijdragen. Alleen voor jou al blijf ik hier komende tijd mijn bijdragen leveren. _O-

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 23:43

IMANDRA schreef:
Raineri schreef:

Dat vind ik ook echt ontzettend jammer. Ik denk dat er daar nog echt wel een mooi kabinet mee te vormen zou zijn en er ook echt wel consessies te doen zijn vanuit beide partijen (even daargelaten dat ze daarvoor meer partijen nodig hebben).

Wellicht als GL/PvdA een gebaar maakt dat ze daartoe bereid zijn? Wie weet...

Heel eerlijk, dat verwacht ik niet. Die 2 staan zo ongelooflijk ver van elkaar af. Timmermans kan diplomatiek zijn, maar in Europa is hij ook echt wel een man van zijn woord, en een kundig politicus, die heel goed weet wat de gevolgen kunnen zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 23:44

Het land is gered jongens, zoek niet verder. Thierry heeft een persconferentie gegeven waar hij zei gereed te staan om meeste regeren met pvv en bbb, kan die gast wel tellen , zetels bedoel ik dan want z’n centen kan hij prima zelf regelen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 23:48

Wat ik trouwens niet gelezen heb:
dat Omtzigt niet met de PvdA /GL in zee wil.

Wel dat er stevige verschillen zijn, maar ook enige overeenkomsten.

En ach, ik vind het een prima idee om aan de slag te gaan met een zakenkabinet of een minderheidskabinet.

Volgens sommigen was het kabinet Den Uyl een minderheidskabinet... (Naar de letter van de wet 'extra parlementair': fracties in het kabinet die zich niet gebonden achten aan het regeerakkoord.)
Één van de mooie dingen die ik mij herinner van het kabinet Den Uyl is dat er fors over van alles en nog wat werd gedebatteerd.
'Het ging ergens over.'
...en op gegeven moment werd er een knoop doorgehakt en kwam 'een vriendelijke oom' op teevee uitleggen
- waar de discussie allemaal over was gegaan
- wat de pro's en contra's waren
- en wat uiteindelijk het zwaarste heeft gewogen voor het kabinet.

Geen oneliners, geen vaagtaal - maar zelfs 'als je je zin niet kreeg', wist je wel dat er over jou was nagedacht. Dat scheelt toch.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 29-11-23 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 23:52

BigOne schreef:
Het land is gered jongens, zoek niet verder. Thierry heeft een persconferentie gegeven waar hij zei gereed te staan om meeste regeren met pvv en bbb, kan die gast wel tellen , zetels bedoel ik dan want z’n centen kan hij prima zelf regelen.

Hij wil in elk geval verantwoordelijk nemen. Enkele andere (rechtse) partijen niet. Gezien zijn opleidingsniveau (mr.dr.) vermoed ik dat hij kan tellen.
Maar was die persconferentie niet al eerder deze week gegeven?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 23:55

@ Janneke: Ik denk ook dat dat een deel van het probleem is, denk je niet? Dat mensen het gevoel hebben dat er niet over hun situatie is nagedacht. Dat Den Haag niet snapt hoe het in de ziekenhuizen en de thuiszorg is.
Dat gevoel had ik ook in mijn vorige huis. Ik wilde zonnepanelen, graag zelfs, maar ook met subsidie te duur, en dat is wel zuur. Ik had een heel stuk dak op het zuiden, dus ik zou ze rap hebben terugverdiend, en het had een pak gescheeld in de maand. Maar helaas.......

Die uitleg mis ik weleens. Die is er bij tijden wel geweest hoor, en dan was een en ander ook makkelijker te accepteren. Ik zou dat echt fijn vinden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 23:56

Het maakt me niet uit wanneer hij hem gegeven heeft, FvD mag wat mij betreft snel uit de politiek. Een partijleider die zegt dat zijn kiezers niet tot de grootste lichten behoren , openlijk Poetin verheerlijkt , vindt dat vrouwen gewoon ja bedoelen wanneer ze nee zeggen. En dat wordt betaald van het belastinggeld.
En dat wat ik benoem is nog maar het topje van de ijsberg .

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 23:58

Janneke2 schreef:

Waarom zo belerend doen?

Maakt echt dat alles wat je zegt zo veel minder waarde heeft.

Je hoeft niet iedereen op te voeden, we zijn allemaal volwassen hier.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:00

Thierry heeft 3 zetels? Bijna weg gelukkig, helaas nog niet helemaal.
JA21 wil trouwens ook wel meedoen, lees ik ze zeggen op twitter. En ze hebben maar liefst 1 zetel!

Ik bedenk me net dat ik door alle consternatie nog niet eens gevierd heb dat Wybren van Haga uit de tweede kamer gaat verdwijnen!
Dat verdient een borrel *\o/*

@Pablo, zo praat Janneke altijd. Of het nu gaat over politiek of over de inrichting van je badkamer. Het is niet belerend bedoeld, denk ik.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:01

... we hebben natuurlijk ook twaalf jaar lang een premier gehad waarbij ik niet precies wist wat hij eigenlijk deed.
Ik doel op het trieste grapje 'regeren is vooruitschuiven'.

De man wenste geen visie te hebben en vond dat 'de markt' het maar moest oplossen - wat je dan toch precies in het Torentje doet:...?

En |( dan krijg ik het vermoeden dat ze het gewoon niet weten, hoe zeer de zorg op instorten staat...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:02

Gelukkig dat JA21 maar 1 zetel heeft anders hadden we Annabel Nanninga er ook nog bij gehad.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:03

lies schreef:
JA21 wil trouwens ook wel meedoen, lees ik ze zeggen op twitter. En ze hebben maar liefst 1 zetel!

Ik bedenk me net dat ik door alle consternatie nog niet eens gevierd heb dat Wybren van Haga uit de tweede kamer gaat verdwijnen!

@Pablo, zo praat Janneke altijd. Of het nu gaat over politiek of over de inrichting van je badkamer. Het is niet belerend bedoeld, denk ik.

Cheers! *\o/*

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:04

Janneke2 schreef:
... we hebben natuurlijk ook twaalf jaar lang een premier gehad waarbij ik niet precies wist wat hij eigenlijk deed.
Ik doel op het trieste grapje 'regeren is vooruitschuiven'.

De man wenste geen visie te hebben en vond dat 'de markt' het maar moest oplossen - wat je dan toch precies in het Torentje doet:...?

En |( dan krijg ik het vermoeden dat ze het gewoon niet weten, hoe zeer de zorg op instorten staat...

Dat is voor mij ook de reden dat ik de VVD niet veel hoger meer heb zitten dan de PVV.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:04

lies schreef:

:wow:
:(:)

@Pablobokt: het zal mijn schoolfrikkenbloed wel zijn...

@Lies - 'heb ik het ooit gehad over de inrichting van de badkamer...?'
(Klaas en ik liggen in een deuk op de late avond.)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:06

BigOne schreef:
Gelukkig dat JA21 maar 1 zetel heeft anders hadden we Annabel Nanninga er ook nog bij gehad.

BVNL en Bij1 die zijn er gelukkig helemaal uit. Er waren veel te veel van die kleine partijtjes. Forum en de dierenpartij is jammer dat die er nog in zitten, maar goed. Zijn wel mooi een stuk kleiner geworden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:09

Avalanche schreef:
pien_2010 schreef:

Zo ervaar ik jou ook. Scherpte mag. Bashen is niet ok, maar jij bent daarin veel beter dan ik.

Ik vind kritisch/scherp zijn op politici en de partijen, mits onderbouwt, ook weer heel anders dan over de kiezers zelf. Ik kan veel negatieve dingen opnoemen over een aantal in de tweede kamer. Dat lijkt me goed juist. Zij zijn onze vertegenwoordigers. Persoonlijke aanvallen over voorkomen of privéleven vind ik dan weer niet oké. Wat vinden jullie bashen eigenlijk? Is dat “Pietje is ruk.” Of “ik vind Pietje ruk want hij debatteert zo bijzonder matig.”?

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:14

BigOne schreef:
Het maakt me niet uit wanneer hij hem gegeven heeft, FvD mag wat mij betreft snel uit de politiek. Een partijleider die zegt dat zijn kiezers niet tot de grootste lichten behoren , openlijk Poetin verheerlijkt , vindt dat vrouwen gewoon ja bedoelen wanneer ze nee zeggen. En dat wordt betaald van het belastinggeld.
En dat wat ik benoem is nog maar het topje van de ijsberg .

Zo, het wegzetten is weer begonnen! Lekker afgereageerd nu?
Ik ben wel erg benieuwd waar je de bron vandaan hebt waarin staat dat FVD stemmers volgens Baudet niet tot de grootste lichten behoren. En waar precies vindt hij dat vrouwen gewoon ja bedoelen? En dat Poetin noemen; dat is precies wat Wilders ook werd verweten.

Ik volg Fvd (en sowieso rechtse partijen en veel van de debatten, Ongehoord Nieuws en Forum Inside) al een paar jaar en naar mijn weten is dat nergens voorbij gekomen; ik ben erg benieuwd!

Moeten we het dan nu ook nog even weer over Timmermans hebben die anderen zonnepanelen, verduurzamen en nog meer belastingen wil heffen op van alles (vliegen bijvoorbeeld) terwijl hij zelf van het ene in het andere vliegtuig stapt, structureel z’n eigen huizen niet verduurzaamd, en zelf vindt dat het feit dat hij amper 46% stemmen binnen z’n eigen achterban heeft gehaald niet aan hem ligt?

Zou hij vegetariër zijn eigenlijk? Daar kan ik niets over vinden. Of zal hij zo groeien van krekels? :+ Of van z’n wachtgeld? Want hij “moet ook de huur kunnen betalen hè”? Aldus iemand die 4,6 miljoen euries bezit

Over bashen gesproken zeg, dat kan ik ook. Best leuk even toch?

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:17

lies schreef:

Geniet van je borrel!
Bij mij gaat de vlag uit zodra types die anderen de wet voorschrijven maar zichzelf er structureel niet aan houden uit beeld verdwijnen. Die borrel heb ik al genomen na de exitpols om Wilders’ overwinning te vieren. Ieder z’n ding