Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 09:10

FiveSports schreef:
Iets met de beste stuurlui?

Dit spreekwoord wil zeggen dat iemand die een karwei niet hoeft te doen en alleen maar toekijkt, vaak wel beter dan de uitvoerder(s) denkt te weten hoe het moet worden aangepakt. Daarbij is het nog maar de vraag of hij het écht beter zou kunnen.

Ik zeg nergens het beter te weten, of dat een boycot wel of niet de manier is. Ik vraag het me af. Ik heb geen idee, dus nee, niet iets met de beste stuurlui.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 09:57

Iemand zich bewust van dit historisch feitje?
Citaat:
Gaza is technisch gezien niet bezet door Israël – niet in de gebruikelijke zin van soldaten op de grond. Israël heeft de Gazastrook in 2005 geëvacueerd en de nederzettingen verwijderd. In 2007 greep Hamas de macht en doodde zijn Fatah-rivalen in een korte burgeroorlog. Hamas heeft een eenpartijstaat opgezet die de Palestijnse oppositie op zijn grondgebied verplettert, relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht verbiedt, vrouwen onderdrukt en openlijk de moord op alle Joden steunt.

Ik kwam deze quote tegen in een stuk dat gedeeld werd door Beatrice de Graaf, het was nieuw voor mij.
https://archive.ph/2023.10.28-061758/ht ... 39-843.450

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 10:03

Zo zijn er meer dingen die verdraaid worden. Tot geschiedvervalsing aan toe.

Overigens ben ik van mening dat Carthago vernietigd moet worden Israël moet stoppen met bombardementen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 10:04

Ja, ik wist hoe de bezetting van Gaza is veranderd. De soldaten en nederzetters zijn er uit, dat wel.

In een aantal andere opzichten is Gaza wel degelijk bezet, als in: het is ommuurd, de twee grensovergangen (1 naar Egypte, 1 naar Israël) zijn soms uiterst beperkt open en goederen mogen nauwelijks naar binnen.
Verder is er gebrek aan alles.
Er worden luchtaanvallen uitgevoerd op Gaza (en vanuit Gaza).
In principe heeft Hamas geen leger, maar wordt wel op de één of andere manier bevoorraad.

In de Middeleeuwen heette dat 'beleg'.
In de 21ste eeuw wordt gesproken over Gaza als een grote open lucht gevangenis.

Loretta

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 10:15

Als je een genocide aan het uitvoeren bent is het natuurlijk niet handig wanneer iedereen met jouw gruwelijkheden mee kan kijken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 10:19

ik vraag mij af hoe weet israel nu dat er wapenbs in ziekenhuizen, markten en scholen op Gaza opgeslagen liggen?
wie geeft hun die info?
of is het een soort van vrij brief om overal maar een flinkje bom op te droppen waar veel mensen in 1 klap weg gevaagd kunnen worden!?

wel makkelijk natuurlijk als je met genocide bezig bent

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 10:19

irmaz schreef:
Iemand zich bewust van dit historisch feitje?
Citaat:
Gaza is technisch gezien niet bezet door Israël – niet in de gebruikelijke zin van soldaten op de grond. Israël heeft de Gazastrook in 2005 geëvacueerd en de nederzettingen verwijderd. In 2007 greep Hamas de macht en doodde zijn Fatah-rivalen in een korte burgeroorlog. Hamas heeft een eenpartijstaat opgezet die de Palestijnse oppositie op zijn grondgebied verplettert, relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht verbiedt, vrouwen onderdrukt en openlijk de moord op alle Joden steunt.

Ik kwam deze quote tegen in een stuk dat gedeeld werd door Beatrice de Graaf, het was nieuw voor mij.
https://archive.ph/2023.10.28-061758/ht ... 39-843.450

Feitje? Grootste b*oliebol om te denken dat ze ook maar enigszins "Vrij" zijn geweest...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 10:44

Popstra schreef:
ik vraag mij af hoe weet israel nu dat er wapenbs in ziekenhuizen, markten en scholen op Gaza opgeslagen liggen?
wie geeft hun die info?
of is het een soort van vrij brief om overal maar een flinkje bom op te droppen waar veel mensen in 1 klap weg gevaagd kunnen worden!?

wel makkelijk natuurlijk als je met genocide bezig bent

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Al-Shifa_Hospital

Omdat het al te vaak is gebeurd? Zie onder geschiedenis. En nee, men kan niet lukraak maar desinfo op Wiki kwakken. Dat wordt gemodereerd en een ieder kan reviseren/bezwaar maken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 10:49

Popstra, heb je wel eens van de Mossad gehoord?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 10:58

Plus Shin Beth en Aman. Er zijn er drie.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 11:12

Hebben jullie hier weleens van gehoord?

Citaat:
On June 8, 1967, Israeli forces tried to sink a U.S. Navy ship, the USS Liberty, killing 34 American servicemen and wounding 174.

https://justiceforliberty.org/

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 11:22

Ik vraag me af wat Najib doet wat niet de juiste manier zou zijn? Even een lange rant hier:

Ik denk ook even dat we ons moeten realiseren dat dit meer mensen raakt dan de Palestijnen zelf. Mijn vriend en schoonfamilie komen bijvoorbeeld uit Jemen, heb ik vast al wel eens genoemd, en ondanks dat zij zelf niet uit Palestina komen, is het effect van dit hele gebeuren groot. Want zij voelen zich inmiddels alsof de westerse wereld (vooral de macht) de Arabs niet meer als mensen zien. Ze worden al decennia massaal gedood in oorlogen en het lijkt erop alsof veel mensen er inmiddels gevoelloos bij geworden zijn. En nu weer; de wereld kijkt toe terwijl een militaire grootmacht een soort vrije kaart lijkt te hebben om Gaza aan te vallen. Ongeacht of je vind dat Hamas het uitlokt of whatever, de twee hebben ongetwijfeld een heel ander kaliber aan militaire kracht.

De emoties onder veel Arabs zijn hoog. Niet alleen Palestijnen zijn ziek van bezorgdheid, boosheid en verdriet. Ondanks de onderlinge verschillen en conflicten, is dit één onderwerp wat hen eigenlijk altijd samen brengt. En ook iets wat ze al vanaf jongs af aan mee krijgen.

Om maar even context te geven: mijn vriend is al sinds 7 oktober “ziek”. Dag en nacht kan hij alleen maar het nieuws op de voet volgen, zich verder inlezen in de geschiedenis en verschillende filosofieën die mogelijk een oplossing kunnen brengen. Hij heeft sindsdien moeite op werk, met sociaal contact en slaapt slecht. Zijn interesses zijn op het moment ook verdwenen. Mijn schoonzus idem dito. Hun collega’s op werk maken hetzelfde mee. Ze zijn machteloos. Mijn vriend betaalt bijvoorbeeld belasting aan een overheid dat zich continu pal achter Israël lijkt te zetten bijvoorbeeld. Dat doet pijn. Ze zijn oprecht bang dat de Palestijnse bevolking in Gaza echt compleet weggevaagd wordt. En we zijn erbij en kijken er naar, om het zo maar even te noemen.

Tuurlijk gaat er ook veel propaganda rond aan beide kanten, maar ik probeer even duidelijk te maken dat voor vele Arabs het extra hard aankomt en dat die zich vaak wanhopig en ongezien voelen. Dus ik snap je fervor waarin ze zich uitspreken wel. Bedrijven die Israël (vaak financieel) steunen boycotten is één van de weinige dingen die ze wél kunnen doen. Massaal het woord delen kunnen ze wél. Immers raakt het niet enkel Palestina. Symbolisch is het voor velen ook hoe de wereld naar Arabs kijkt in het algemeen. Als wij met het vliegtuig gaan, scheert hij zijn baard al, bang wegens de connectie tussen Arabs met baarden en terroristen. Hij doet altijd tot op de letter wat autoriteiten van hem vragen. Op werk durft hij zich niet pro Palestina uit te spreken, ondanks dat er een aantal collega’s zijn die zich wel luid en duidelijk pro Israël durven uit te spreken. Zijn collega’s durven dat ook niet. Want voor velen Arabs voelt conflict gewoon als teveel risico, al is het minimaal conflict in de vorm van een korte discussie. Social media is voor velen (ik zeg niet voor Najib) één van de weinige manieren waarop ze iets kunnen doen.

Dit hele conflict heeft een grooooot globaal effect. Dat wilde ik gewoon even duidelijk maken, excuses voor mijn word vomit. :o

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 11:25

Interessantgesprek met Norman Finkelstein over de situatie. Beide ouders van hem hebben in concentratiekampen gezeten.
Citaat:
Norman Gary Finkelstein (/ˈfɪŋkəlstiːn/; born December 8, 1953) is an American political scientist and activist. His primary fields of research are the Israeli–Palestinian conflict and the politics of the Holocaust. He is a graduate of Binghamton University and received his Ph.D. in political science at Princeton University. He has held faculty positions at Brooklyn College, Rutgers University, Hunter College, New York University, and DePaul University, where he was an assistant professor from 2001 to 2007.

https://rumble.com/v3okvw3-gaza-israel- ... stein.html

Het is geen 5min gesprek, maar als je een beter beeld wil krijgen van de situatie, gaat dat niet lukken met een paar TikTok filmpjes van een paar seconden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 11:28

princequillo schreef:
Ik vraag me af wat Najib doet wat niet de juiste manier zou zijn? Even een lange rant hier:

Ik denk ook even dat we ons moeten realiseren dat dit meer mensen raakt dan de Palestijnen zelf. Mijn vriend en schoonfamilie komen bijvoorbeeld uit Jemen, heb ik vast al wel eens genoemd, en ondanks dat zij zelf niet uit Palestina komen, is het effect van dit hele gebeuren groot. Want zij voelen zich inmiddels alsof de westerse wereld (vooral de macht) de Arabs niet meer als mensen zien. Ze worden al decennia massaal gedood in oorlogen en het lijkt erop alsof veel mensen er inmiddels gevoelloos bij geworden zijn. En nu weer; de wereld kijkt toe terwijl een militaire grootmacht een soort vrije kaart lijkt te hebben om Gaza aan te vallen. Ongeacht of je vind dat Hamas het uitlokt of whatever, de twee hebben ongetwijfeld een heel ander kaliber aan militaire kracht.

De emoties onder veel Arabs zijn hoog. Niet alleen Palestijnen zijn ziek van bezorgdheid, boosheid en verdriet. Ondanks de onderlinge verschillen en conflicten, is dit één onderwerp wat hen eigenlijk altijd samen brengt. En ook iets wat ze al vanaf jongs af aan mee krijgen.

Om maar even context te geven: mijn vriend is al sinds 7 oktober “ziek”. Dag en nacht kan hij alleen maar het nieuws op de voet volgen, zich verder inlezen in de geschiedenis en verschillende filosofieën die mogelijk een oplossing kunnen brengen. Hij heeft sindsdien moeite op werk, met sociaal contact en slaapt slecht. Zijn interesses zijn op het moment ook verdwenen. Mijn schoonzus idem dito. Hun collega’s op werk maken hetzelfde mee. Ze zijn machteloos. Mijn vriend betaalt bijvoorbeeld belasting aan een overheid dat zich continu pal achter Israël lijkt te zetten bijvoorbeeld. Dat doet pijn. Ze zijn oprecht bang dat de Palestijnse bevolking in Gaza echt compleet weggevaagd wordt. En we zijn erbij en kijken er naar, om het zo maar even te noemen.

Tuurlijk gaat er ook veel propaganda rond aan beide kanten, maar ik probeer even duidelijk te maken dat voor vele Arabs het extra hard aankomt en dat die zich vaak wanhopig en ongezien voelen. Dus ik snap je fervor waarin ze zich uitspreken wel. Bedrijven die Israël (vaak financieel) steunen boycotten is één van de weinige dingen die ze wél kunnen doen. Massaal het woord delen kunnen ze wél. Immers raakt het niet enkel Palestina. Symbolisch is het voor velen ook hoe de wereld naar Arabs kijkt in het algemeen. Als wij met het vliegtuig gaan, scheert hij zijn baard al, bang wegens de connectie tussen Arabs met baarden en terroristen. Hij doet altijd tot op de letter wat autoriteiten van hem vragen. Op werk durft hij zich niet pro Palestina uit te spreken, ondanks dat er een aantal collega’s zijn die zich wel luid en duidelijk pro Israël durven uit te spreken. Zijn collega’s durven dat ook niet. Want voor velen Arabs voelt conflict gewoon als teveel risico, al is het minimaal conflict in de vorm van een korte discussie. Social media is voor velen (ik zeg niet voor Najib) één van de weinige manieren waarop ze iets kunnen doen.

Dit hele conflict heeft een grooooot globaal effect. Dat wilde ik gewoon even duidelijk maken, excuses voor mijn word vomit. :o

Ze hebben gewoon gelijk (en dan heb ik het niet over het antisemitisme dat ook vaak al wordt doorgegeven aan de kinderen). Ik bedoel dus, dat niet alleen hij, maar ook ik, mijn zoons er ziek van zijn over hoe het westen zich uitspreekt. Het is net of de compassie, de scherpe veroordeling die nodig is daar Gaza genocide ervaart, met zware oorlogsmisdaden wordt geconfronteerd terwijl de hele Westerse wereld lijkt toe te kijken en om de hete brei heen de draait. Zo fout signaal.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 11:32

@princequillo, mooi dat je dit deelt... Maar denk dat je het nog breder kan trekken, het is niet enkel dat het om Arabieren gaat, maar moslims in z'n algemeenheid.

Wat voor ons Nederlanders misschien nog wel wat dichterbij is, is Srebrenica. Daar stonden we letterlijk bij terwijl er een massa slachting plaatsvond, dat waren wel blanke mensen, maar het enige wat anders was, dat ze moslim waren.

En zo hebben we nog de Uyguren in China, de moslims in Myanmar, de moslims in India, Kashmir en ga maar door...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 11:40

Na jaren van de conflicten volgen en me vervolgens ook wat in de geschiedenis zijn gaan verdiepen. Ben ik meer en meer in gaan zien wat voor een ongelooflijke twijfelachtige rol het westen speelt in het midden oosten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 11:40

FiveSports schreef:
Wat voor ons Nederlanders misschien nog wel wat dichterbij is, is Srebrenica. Daar stonden we letterlijk bij terwijl er een massa slachting plaatsvond, dat waren wel blanke mensen, maar het enige wat anders was, dat ze moslim waren.

Ik ga hier niet de hele discussie over aan want dat wordt voor mij veel te breed, maar een mooie film is 'Quo vadis, Aida?' Toch wel ietsjes andere situatie dan nu.

princequillo, heel naar dat je vriend het zo ervaart.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 11:41

FiveSports schreef:
@princequillo, mooi dat je dit deelt... Maar denk dat je het nog breder kan trekken, het is niet enkel dat het om Arabieren gaat, maar moslims in z'n algemeenheid.

En zo hebben we nog de Uyguren in China, de moslims in Myanmar, de moslims in India, Kashmir en ga maar door...

Ja, daar heb je zeker gelijk in. :j

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 11:49

pien_2010 schreef:
Ze hebben gewoon gelijk (en dan heb ik het niet over het antisemitisme dat ook vaak al wordt doorgegeven aan de kinderen). Ik bedoel dus, dat niet alleen hij, maar ook ik, mijn zoons er ziek van zijn over hoe het westen zich uitspreekt. Het is net of de compassie, de scherpe veroordeling die nodig is daar Gaza genocide ervaart, met zware oorlogsmisdaden wordt geconfronteerd terwijl de hele Westerse wereld lijkt toe te kijken en om de hete brei heen de draait. Zo fout signaal.

Natuurlijk, maar hoe het mij bijvoorbeeld raakt, is toch anders dan hoe het mijn familie raakt. En ik denk dat het ook al helpt dat ik mij uit kan spreken hoe ik dan ook wil, zonder dat iemand mogelijk denkt dat ik een terrorist ben om het zo maar even kortzichtig te noemen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 11:51

Ik denk niet dat we het huidige probleem moeten scharen onder een eventuele wereldwijde hetze tegen de islam.

En Princequillo: ik snap dat het vreselijk is voor je vriend, kan het me goed voorstellen.
Maar vergeet hierbij niet dat het voor de Israëliërs ook angsten oproept. Zo werd mijn moeder, die kind was in WOII haar leven lang onrustig van overkomende vliegtuigen. En zo riep mijn demente oma wel zes keer per dag: "ze hebben mijn kind vermoord". Dat kind was half-joods en hoewel ik van oma en moeder veel afschuwelijke dingen uit die tijd heb gehoord, heeft oma nooit met zoveel woorden verteld dat ze bang was dat ze ook haar kind op zouden pakken.

Tot ze dement werd dus.
De angsten, ook van latere generaties, zitten bij alle onderdrukte en/of vervolgde volkeren diep.
En nu is de volgende generatie aan de beurt die levenslang angstig of wraakzuchtig zal zijn.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 11:54

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 11:56

princequillo schreef:
pien_2010 schreef:

Natuurlijk, maar hoe het mij bijvoorbeeld raakt, is toch anders dan hoe het mijn familie raakt. En ik denk dat het ook al helpt dat ik mij uit kan spreken hoe ik dan ook wil, zonder dat iemand mogelijk denkt dat ik een terrorist ben om het zo maar even kortzichtig te noemen.

Ik probeerde je vrienden een riem onder het hart te steken. Ze hebben gewoon gelijk. Vandaar ook naar demonstratie gegaan. Want zwijgen van het westen maakt de boosheid alleen maar groter en de tegenstelling groter. Natuurlijk raakt het hun nog meer als wij.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 12:00

Loretta schreef:
Na jaren van de conflicten volgen en me vervolgens ook wat in de geschiedenis zijn gaan verdiepen. Ben ik meer en meer in gaan zien wat voor een ongelooflijke twijfelachtige rol het westen speelt in het midden oosten.

Klopt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 12:05

Zoolgangster schreef:
Loretta schreef:

Klopt.

En zo keek ik er vroeger dus niet tegen aan voordat ik me er in ben gaan verdiepen. Toen was het ook meer het nivo van. Alle moslims.................

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 12:06

mysa schreef:
Ik denk niet dat we het huidige probleem moeten scharen onder een eventuele wereldwijde hetze tegen de islam.

En Princequillo: ik snap dat het vreselijk is voor je vriend, kan het me goed voorstellen.
Maar vergeet hierbij niet dat het voor de Israëliërs ook angsten oproept. Zo werd mijn moeder, die kind was in WOII haar leven lang onrustig van overkomende vliegtuigen. En zo riep mijn demente oma wel zes keer per dag: "ze hebben mijn kind vermoord". Dat kind was half-joods en hoewel ik van oma en moeder veel afschuwelijke dingen uit die tijd heb gehoord, heeft oma nooit met zoveel woorden verteld dat ze bang was dat ze ook haar kind op zouden pakken.

Tot ze dement werd dus.
De angsten, ook van latere generaties, zitten bij alle onderdrukte en/of vervolgde volkeren diep.
En nu is de volgende generatie aan de beurt die levenslang angstig of wraakzuchtig zal zijn.

Sorry, maar mijn post was echt totaal niet tegen Israëliërs, ik wilde alleen maar mijn perspectief geven van hoe dit méér dan enkel Palestijnen raakt en beïnvloed. Volgens mij zijn er meerdere Bokkers in dit topic actief die contacten hebben in Israël en hun kant daarbij kan toelichten.
Laatst bijgewerkt door princequillo op 28-10-23 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt