Het kabinet is gevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 13:19

MyWishMax schreef:
Hier willen ze gewoon zelf bepalen, dus zondag open en maandag dicht bijvoorbeeld. En niet verplicht zijn om dat andersom te doen. Ja, ze mlgen maandag wel dicht als ze dat willen. Ze willen niet en en en, omdat ze het nodig hebben, maar ze willen zelf kunnen beslissen wat het beste past en niet ten koste van alles en nog wat.

En "hier" ging het zoals ik beschreef - dus het ligt ruimer dan mijn opvattingen.
Citaat:
Zondagsrust, maar ook abortus of euthanasie vind ik onderwerpen waar iedereen zelf over mag beslissen. Je kan ervoor kiezen om ertegen te zijn, voor jezelf. Niet voor een grotere groep en dat gebeurt helaas vaak wel.

'Iedereen moet het zelf weten' is geen slecht standpunt,
maar politiek gaat ook over 'de zaken goed regelen'.

De nieuwe invulling van de abortuswet vind ik een verbetering,
de wet uit 1981 vond ik een onmogelijk iets,
maar ik ben in principe wel blij DAT er een regeling is afgesproken.
(Een arts mag dit doen en het is financieel mogelijk voor vrouwen met een smalle beurs.)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 14:02

Ik persoonlijk vind het erg vervelend, dat door deelname van CDA en CU in de laatste kabinetten er nog steeds geen vooruitgang is mbt euthanasie/ vrijwillige levensbeëindiging.

Ik persoonlijk hoop heel erg dat dat geregeld is tegen de tijd dat ik "oud" ben, zodat ik zelf mag bepalen wanneer het goed is. Met de kant die de zorg op gaat heb ik nou niet zo veel vertrouwen in een respectvolle levenssituatie zodra je gaat kwakkelen.

Dat vind ik dus echt wel een nadeel met christelijke partijen in de politiek. Ik snap dat levensbeëindiging een dikke NO is voor ze, maar ik denk dat er in de maatschappij wellicht best een meerderheid voor is.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 14:03

Weten jullie hier meer over de persoon Timmermans?
Volgens mijn moeder (die dat ergens las) is hij blijkbaar net zo’n driftkikker als Wiersma. Blijkbaar loopt hij ook weg bij vergaderingen als hij zijn zin niet krijgt. Ook is hij volgens dat artikel best wel ijdel en doet hij ook wel wat dingen vooral voor zichzelf. Ze denkt dat arbeiders niet zo snel op hem zullen stemmen, omdat hij dus de Green Deal (waarvan ik ook niet precies weet wat dat is) er maar net door heeft gekregen en dat ook invloed heeft op burgers. Verder vindt zij hem als persoon een beetje zoals sommige van jullie Kaag vonden: te intellectueel, dat hij bijvoorbeeld er ook altijd mee te koop loopt dat hij zoveel talen spreekt enzo. Ik weet eigenlijk niet zoveel over hem als persoon (behalve dat hij me op het oog niet zo aanspreekt omdat hij nogal oud is). Heeft iemand van jullie misschien nog informatie over hem of artikelen om te lezen? Ik ben wel benieuwd naar wat meer informatie over hem. Bijvoorbeeld die over Yesilgöz die hier werd gedeeld vond ik ook mega-interessant. Alvast bedankt!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 14:10

Raineri

Re: Het kabinet is gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 14:15

Te intellectueel om een land te leiden vind ik een bijzonder argument. Moet je een MP een poster boy/girl zijn? Liever iemand die “te intellectueel” is met een goede dosis bestuurlijke ervaring dan een blaaskaak.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 14:24

Ik vind dat echt zo enorm vreemd tegenwoordig. Alsof intelligentie en welbespraakt zijn, iets slechts is? Alsof zelfvertrouwen en met overtuiging iets vinden, verkeerd is?

Nee laten we lekker vanalles roeptoeteren wat we toch niet waar kunnen maken.

Kaag was te intelligent en hooghartig. En nu Timmermans zelfingenomen en pedant? Ik denk dat dit 2 politici zijn met een enorme kennis van zaken, maar dat is blijkbaar iets slechts tegenwoordig.

Je mag het best oneens zijn met iemand zijn denkbeelden of standpunten, maar ga dan in op de inhoud. En niet lekker makkelijk roepen dat ze arrogant, pedant, te intelligent, te ver van de gewone man afstaan.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 14:41

Tango1979 schreef:
Ik persoonlijk vind het erg vervelend, dat door deelname van CDA en CU in de laatste kabinetten er nog steeds geen vooruitgang is mbt euthanasie/ vrijwillige levensbeëindiging.

Ik persoonlijk hoop heel erg dat dat geregeld is tegen de tijd dat ik "oud" ben, zodat ik zelf mag bepalen wanneer het goed is. Met de kant die de zorg op gaat heb ik nou niet zo veel vertrouwen in een respectvolle levenssituatie zodra je gaat kwakkelen.

Dat vind ik dus echt wel een nadeel met christelijke partijen in de politiek. Ik snap dat levensbeëindiging een dikke NO is voor ze, maar ik denk dat er in de maatschappij wellicht best een meerderheid voor is.

Helemaal mee eens. Met name omdat het nog te vaak voor komt dat mensen vreselijk lijden tot de dood erop volgt. Als ze de pech hebben om in een christelijk hospice terecht te komen, bijvoorbeeld. Of als ze de pech hebben tijdens de nacht voor hun overlijden een christelijke hoofdverpleegkundige van dienst te treffen in het ziekenhuis. Dit alles ondanks de zogenaamde 'uitstekende' palliatieve zorg.
Ook bij psychisch lijden en zware dementie zouden er mogelijkheden moeten zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 15:13

Tango1979 schreef:
Je mag het best oneens zijn met iemand zijn denkbeelden of standpunten, maar ga dan in op de inhoud. En niet lekker makkelijk roepen dat ze arrogant, pedant, te intelligent, te ver van de gewone man afstaan.

Hij spreekt in ieder geval zn talen beter dan Rutte :D :D
Pedant, arrogant, ijdel maakt me allemaal niet zo uit.

Maar als MP moet je wel over een goede antenne beschikken om te weten wat je wel en niet kunt zeggen en tegen wie.
Bij zijn verzonnen verhaal over MH17 ging het "maar" over de nabestaanden en bij de laatste misser na de zomerstorm Poly waarbij hij gebruik maakte van het ongeluk en overlijden van die mevrouw als gevolg van een omvallende boom voor zijn eigen doelen, was de schade beperkt.
Maar een onhandige opmerking tegen andere regeringsleiders kan grotere schade aanrichten.
En daarom denk ik dat Timmermans niet zo geschikt is; hij denkt niet goed na voordat hij er iets uit flapt.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 15:25

Ik snap wat je zegt Babootje maar gezien zijn staat van dienst denk ik dat het allemaal wel meevalt, met die ongemakkelijke uitspraken in de politiek. Zowel in de NL als in de Europese politiek heeft hij het erg ver geschopt, en dan schijnt het ook af en toe best een "moeilijke" man te kunnen zijn. Dan heb je imo toch een behoorlijke rugzak aan kwaliteiten, om het toch zo ver te schoppen. Met alleen maar roepen en overal tegenaan schoppen, bereik je niet wat hij heeft bereikt.

Ik persoonlijk zie wel graag iemand die vol voor zijn standpunten gaat, maar uiteindelijk water bij de wijn kan doen en een compromis kan sluiten.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 17:42

Een rugzak aan politiek bestuurlijke ervaring met je meebrengen zorgt er niet voor dat je weet en aanvoelt wat er in de samenleving speelt. En ik denk dat juist dat is wat wordt bedoeld met te intellectueel. Dat zalje niet snel horen over Robbert Dijkgraaf of Ernst Kuipers die ook behoorlijk geleerd zijn, maar nog wel lijken te zien wat er in de samenleving speelt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 17:44

Kimmie25501 schreef:
Weten jullie hier meer over de persoon Timmermans?
Volgens mijn moeder (die dat ergens las) is hij blijkbaar net zo’n driftkikker als Wiersma.

Hij loopt al heel wat jaartjes mee, dus zo bont als Wiersma - waarschijnlijk niet.
Citaat:
Blijkbaar loopt hij ook weg bij vergaderingen als hij zijn zin niet krijgt. Ook is hij volgens dat artikel best wel ijdel en doet hij ook wel wat dingen vooral voor zichzelf.

Weglopen hoort tot de vergadertrucjes.
Ijdelheid en wel eens dingen voor jezelf doen klinkt mij vrij menselijk in de oren.
Citaat:
Ze denkt dat arbeiders niet zo snel op hem zullen stemmen, omdat hij dus de Green Deal (waarvan ik ook niet precies weet wat dat is) er maar net door heeft gekregen en dat ook invloed heeft op burgers.

??????
Géén idee....

De Green Deal is een (afgezwakt, maar toch) milieu/klimaatprogramma.

De link tussen Green Deal en 'arbeiders zullen niet gauw op hem stemmen' vind ik erg wondetlijk.
Overal ter wereld, óók in Nederland krijgen de armete mensen de hardste klappen van de klimaatverandering.
... denk aan de vvd die rijke mensen subsidie geeft voor dure E-auto's - maar het isoleren van tochtige huurhuizen 'vergeet'.
En dan krijgen we dus een PvdA 'er met iets groens als lijsttrekker van het linkse blok.
Lijkt mij erg aantrekkelijk voor arbeiders. en een politicus zijn....

Verder vind ik het vooral van belang wat de ideeën van een partij

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 17:51

waarschijnlijk bedoelt de moeder van Kimmie de Greendeal die 1000miljard euro gaat kosten. Geld dat arbeiders niet hebben maar wel moeten betalen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 17:57

juval schreef:
waarschijnlijk bedoelt de moeder van Kimmie de Greendeal die 1000miljard euro gaat kosten. Geld dat arbeiders niet hebben maar wel moeten betalen.

Als het aan de vvd ligt wel ja, want laten we vooral de vervuilende multinationals niet zwaarder belasten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 18:02

Tango1979 schreef:
juval schreef:

Als het aan de vvd ligt wel ja, want laten we vooral de vervuilende multinationals niet zwaarder belasten.

maar Timmermans is toch van de pvda? en die heeft de klimaatwet/greendeal in de eu erdoor gekregen. Wat de vvd hiervan vindt doet verder niet echt terzake lijkt me.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 18:16

juval schreef:

... ik wééeét dat je een hekel hebt aan Timmermans,
en de vorige keer was het dat de boeren het gingen betalen.

De Green Deal is niet dat er subsidie komt dat rijke mensen dure E-auto's kunnen kopen.

(Meestal zijn verwijten aan PvdAers niet van het soort 'de gewone man mag het betalen', dus ik zit een beetje te grinniken.)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 18:35

juval schreef:
maar Timmermans is toch van de pvda? en die heeft de klimaatwet/greendeal in de eu erdoor gekregen. Wat de vvd hiervan vindt doet verder niet echt terzake lijkt me.

Juist wel! Want de green deal is er. Wetgevind kan je hoog of laag springen, maar daar heb je je aan te houden. Dan is dus de vraag: wie laten we betalen?

Ik gok zo dat dat als volgt gaat:
Vvd: niet de multinationals en de grootverdieners
BBB: niet de vervuilende boeren (megastallen)

Maar toch moeten we vooral niet GL/PvdA/ links stemmen. Want die willen de lasten bij de burger leggen!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 18:41

Bedankt voor het artikel en de meningen! Mijn moeder vroeg wat mijn mening was over hem, maar eigenlijk had ik die niet echt. Aan de hand van jullie reacties kan ik die langzaamaan gaan vormen. Echt heel interessant om hier steeds meer over bij te leren. Sowieso om dit topic te volgen. Alles wat besproken wordt blijft interessant voor me. Dankjewel daarvoor :)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 18:46

Wat leuk Kimmie dat je er wat aan hebt. Ik vind het ook altijd interessant om de meningen van anderen te lezen. Bijvoorbeeld dat Kaag en Timmermans bij anderen zo anders overkomen dan ik ze inschat.

Je kan op nu.nl of nos ook het kopje politiek aanklikken. Daar komt best wel het eea voorbij over de verschillende kandidaten.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 18:47

Goede tip! Dat ga ik ook eens opzoeken!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 11:40

Tango1979 schreef:
Wat leuk Kimmie dat je er wat aan hebt. Ik vind het ook altijd interessant om de meningen van anderen te lezen. Bijvoorbeeld dat Kaag en Timmermans bij anderen zo anders overkomen dan ik ze inschat.

Je kan op nu.nl of nos ook het kopje politiek aanklikken. Daar komt best wel het eea voorbij over de verschillende kandidaten.

En ook fijn dat er mensen zijn die zaken willen uitleggen. Ik kom uit een hele andere hoek en heb mij nooit geïnteresseerd voor de nationale politiek. Nu zie ik echt een dringende reden mij snel hierin te verdiepen (luister 2+ uur podcast per dag nu haha). En tuurlijk snap ik prima hoe Google werkt maar ik vind het leuk vragen te stellen en als iemand dan antwoord vind ik het fantastisch. (Dankjewel Janneke2 en de rest).

Het is makkelijk een mening te vormen over het politieke systeem op basis van wat flarden kennis die je hebt. Ik voel mij nu heel erg bewust onbekwaam, sommige dingen blijken nog best logisch te zijn. Neem de discussie van de vorige pagina - over de scheiding van kerk en staat. Het blijkt allemaal een stuk interessanter dan dat ik dacht dat ik het zou vinden :j

Ik vraag mij wel af of er een bepaalde grijsheid zit in hoe dit politieke systeem in elkaar zit. Voor mij, maar wellicht snap ik er te weinig van, was de discussie op de vorige pagina vrij duidelijk. Een christelijke partij mag bestaan omdat kerk en staat nog gescheiden zijn en het in zekere zin volksvertegenwoordiging is. Wat zijn nu de grijze situaties? Wat bestaat (of niet) en is een legitieme discussie over waarbij beide kanten een punt hebben. Afijn. Ik ga nog even doorlezen vandaag :')

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 11:49

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 12:14

Maar ook de informatie die je hier leest kan gekleurd zijn dus het blijft handig om dingen op te zoeken op verschillende plekken denk ik :j

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 12:36

Cer schreef:
Maar ook de informatie die je hier leest kan gekleurd zijn dus het blijft handig om dingen op te zoeken op verschillende plekken denk ik :j

Dit is het beste advies :j.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 12:43

Maar ik vind dit ook een fijn topic hoor, begrijp me niet verkeerd :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 12:55

Ja klopt wel wat betreft gekleurde informatie, dat is denk ik altijd wel zo en overal zo..aan jezelf om te filteren. Toch vind ik het ook leerzaam om andermans meningen en standpunten te lezen, soms ga ik dan zaken ook anders bekijken.

Zag ook dit nog voorbij komen:
https://boerburgerbeweging.nl/fractieni ... sbelasting

Framen wat in de media gebeurd bij alle partijen kan heel vervelend zijn.