Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 09:25

Cowboy55 schreef:
Helemaal eens. Het wordt daar ook een tikkie kouder in de winter……bbbrrrrrr. In Boerjatie (oost Rusland, boven op Mongolië) schijnt de GEMIDDELDE jaartemperatuur-2 te zijn…….

Wie gaat daar dan ook wonen _O-

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 09:30

Sizzle schreef:
Cowboy55 schreef:
Helemaal eens. Het wordt daar ook een tikkie kouder in de winter……bbbrrrrrr. In Boerjatie (oost Rusland, boven op Mongolië) schijnt de GEMIDDELDE jaartemperatuur-2 te zijn…….

Wie gaat daar dan ook wonen _O-

Arme mensen die dan maar onevenredige aantallen soldaten leveren voor Poetin omdat het alternatief is “je doodzuipen” ben ik bang. -O-

Las daar pas iets over. In de tijd dat er in Oekraïne OFFICIEEL 2 Moskovieten gesneuveld waren stond de teller in Boerjatie al op 100+……

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 09:41

Hier ook in huis 18/19 graden. Ik werk voornamelijk thuis. Op kantoor, Het IJspaleis - inmiddels toepasselijke naam- (gemeentehuis), op het Spui in Den Haag, is het niet veel warmer. Ook daar wordt bezuinigd. Want, als alle inwoners van Den Haag moeten bezuinigen, kunnen wij ambtenaren er niet warmpjes bijzitten van publiek geld. :D :D Dat gaat prima met warme sloffen, warme thee en een (echte) wollen trui. Als ik het koud krijg ga ik een stukje lopen.
Thuis is nog niet per se nodig te bezuinigen. Ik zit nog op mijn "oude" energiecontract. We zijn nu nog bezig met isoleren; volgend voorjaar komen er zonnepanelen. Onze oudere koelkast (vermoedelijk een energieslurper) wordt vervangen door een nieuwe. Ik zie t een beetje als solidariteit en een sport om de energielasten zo laag mogelijk te krijgen. De oorlog heeft dat besef wel laten groeien.
En als ik dan snachts in mijn warme bed lig, moet ik denken aan de mensen die dat niet hebben. Die zonder licht, zonder warmte en vaak ook zonder eten op de vloer moeten slapen omdat er geen huis meer is.
Daar valt een dikke trui aan het wat meer betalen voor je boodschappen toch bij in het niet?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 09:47

Cowboy55 schreef:
Arme mensen die dan maar onevenredige aantallen soldaten leveren voor Poetin omdat het alternatief is “je doodzuipen” ben ik bang. -O-

Aan het front wordt ook aardig gezopen las ik. Er is weinig te eten maar drank te over. Dan vraag je je af waarom al die drank, maar dat is blijkbaar belangrijk. De legerleiding zorgt ervoor. De alcohol vervaagt de grenzen en voor soldaten die onder invloed zijn is het dus makkelijker om te doden.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 10:19

Goedemorgen, wat leuk dat iedereen nu aan het uitproberen is of het met wat lagere temperaturen nog te doen is <3 Ik moet zelf altijd even wennen aan koudere temperaturen en onze binnentemperatuur is best wel afhankelijk van het weer buiten. Ons huis is niet goed genoeg geïsoleerd om het zonder gasverwarming op 20 graden te houden maar als de zon schijnt halen we het ook in de winter wel. Andere dagen is het hier rond de 16 graden met behulp van wat een aantal lagen fleece, infraroodlampen, een houtkachel en een hoop dieren die warmte afgeven. Voordeel is dat ik ook in de winter zonder jas naar buiten kan lopen :D
Voor de mensen met koude voeten een tip, voldoende vitamine E en een infrarood warmtematje (zoiets: https://verwarmwinkel.nl/product/warme-voeten-mat/ of zoiets: https://termofol.nl/infraroodfolie/)

Hihi Cowboy ik zou bijna gaan golfen (sinds ik ooit bij een uitje voor het werk een clinic heb gevolgd zit ik al jaren te wachten tot ik oud genoeg ben om het leuk te gaan vinden :+ )

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 10:27

Wat betreft Ukraïne maak ik me een beetje zorgen over de ontwikkelingen van Progishin en Kadyrov. Ik lees over beide berichten dat zij steeds meer hun eigen gang gaan en druk bezig zijn eigen legers in te richten en stukken land van Ukraïne voor zichzelf te claimen. Het lijkt er op dat Prigozhin Oost-Ukraïne samen met Belgorod en een stuk ten oosten van de Donbas wil gaan claimen. Kadyrov lijkt hetzelfde te willen doen in Mariupol.
Misschien zie ik dingen waar ze niet zijn hoor... :\

martichr

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:13

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:19

Dat zou mooi zijn als ze vertrekken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 14:34

Ze geven de stad Kherson waarschijnlijk op om zich in een linie in te graven verder weg om de bevoorradingsweg naar de Krim te behouden

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 15:46

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 17:28

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 17:48

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 18:10

Babootje schreef:
martichr schreef:
https://nos.nl/liveblog/2451554-rusland ... herson-aan

De NOS is ook bij... het grote rennen naar het zuiden is begonnen.

En De Telegraaf
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1018890 ... e-verlaten

Ik ben er nog niet gerust op, moet ik zeggen.

Ik eigenlijk wel. Ze zullen er niet als een blinde invliegen nu en met beleid die stad binnentrekken. De afgelopen weken zijn de Russen gewoon letterlijk murw gebombardeerd. De enige opties voor Rusland nu zijn een dam opblazen, en dan hun nieuwe verdedigingslinie onder water zetten of grootschalig Cherson bombarderen, waar ze IMO de middelen niet meer voor hebben. Er is niet voor niets iemand uit een autoraam gevallen.. die gaat nu de schuld krijgen... volgens goed Russisch gebruik.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 18:40

Zag een filmpje net van de min. van oorlog en zijn staf en het ziet eruit of het in scène is gezet om te misleiden. En nee, ben normaal gesproken geen complotdenker. ;)

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 18:51

martichr schreef:
Babootje schreef:
En De Telegraaf
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1018890 ... e-verlaten

Ik ben er nog niet gerust op, moet ik zeggen.

Ik eigenlijk wel. Ze zullen er niet als een blinde invliegen nu en met beleid die stad binnentrekken. De afgelopen weken zijn de Russen gewoon letterlijk murw gebombardeerd. De enige opties voor Rusland nu zijn een dam opblazen, en dan hun nieuwe verdedigingslinie onder water zetten of grootschalig Cherson bombarderen, waar ze IMO de middelen niet meer voor hebben. Er is niet voor niets iemand uit een autoraam gevallen.. die gaat nu de schuld krijgen... volgens goed Russisch gebruik.

Ik hoop dus dat het Oekraïense leger over hypermoderne militaire amfibivoertuigen beschikken. Maar ik vrees van niet... Bestaan die überhaupt? en zo nee, waarom eigenlijk niet?
K*t Putler en c.s.

Oh, en ik zie een link tussen de stemmen die opgaan over onderhandelingen en het recentelijke eerste congres van volksvertegenwoordigers van Rusland.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:10

mysa schreef:
Zag een filmpje net van de min. van oorlog en zijn staf en het ziet eruit of het in scène is gezet om te misleiden. En nee, ben normaal gesproken geen complotdenker. ;)

In Ukraïne staan ze er ook bijzonder sceptisch tegenover. Volgens Podolyak (adviseur van Zelensky):
Citaat:
Geen woorden maar daden. We zien geen tekenen dat Rusland Cherson zonder slag of stoot verlaat. Een deel van de ru-groep wordt in de stad bewaard en extra reserves worden naar het gebied gebracht. bevrijdt gebieden op basis van inlichtingengegevens, niet op geënsceneerde tv-uitingen.
https://twitter.com/Podolyak_M/status/1 ... 6464041984

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 20:25

irmaz schreef:
mysa schreef:

In Ukraïne staan ze er ook bijzonder sceptisch tegenover. Volgens Podolyak (adviseur van Zelensky):
Citaat:
Geen woorden maar daden. We zien geen tekenen dat Rusland Cherson zonder slag of stoot verlaat. Een deel van de ru-groep wordt in de stad bewaard en extra reserves worden naar het gebied gebracht. bevrijdt gebieden op basis van inlichtingengegevens, niet op geënsceneerde tv-uitingen.
https://twitter.com/Podolyak_M/status/1 ... 6464041984

Vooralsnog zijn de eerste 3 dorpen al ingenomen, dit weekend weten we wel meer verwacht ik.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 20:52

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 21:13

Zidra Rusland zoiets openlijk toegeeft geloof ik er niks van, daar zit een dikke adder onder het gras. Vier mogelijkheden:
1 toch waar
2blazen de dam op
3 heel Kherson vol met boobytraps
4 gebruik van een vuile bom.

Ze hebben niet voor niets zoveel mogelijk geroofd en mensen verplaatst, denk echt dat er iets achter zit.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 21:14

Dit stukje uit dat artikel vond ik bijna hilarisch.

Citaat:
Vergeet niet dat wij in een enorme luxepositie verkeren. Wij betalen de kosten van de grootste oorlog in Europa sinds 1945 met onze wapenleveranties, boodschappen en energierekening, terwijl Oekraïners het in mensenlevens betalen

Om de paar generaties kan de mensheid het niet laten om weer eens een oorlog te gaan voeren.
Ik ben er al heeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang van overtuigd dat wij nog weleens een oorlog mee zou gaan maken. Dan maar hopen dat we er hiermee mee weg komen. Dan hebben we die onvermijdelijke rot oorlog maar gehad.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:36

Loretta schreef:
Dit stukje uit dat artikel vond ik bijna hilarisch.

Citaat:
Vergeet niet dat wij in een enorme luxepositie verkeren. Wij betalen de kosten van de grootste oorlog in Europa sinds 1945 met onze wapenleveranties, boodschappen en energierekening, terwijl Oekraïners het in mensenlevens betalen

Om de paar generaties kan de mensheid het niet laten om weer eens een oorlog te gaan voeren.
Ik ben er al heeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang van overtuigd dat wij nog weleens een oorlog mee zou gaan maken. Dan maar hopen dat we er hiermee mee weg komen. Dan hebben we die onvermijdelijke rot oorlog maar gehad.

Ik help het je hopen :j
Hoeveel kans er is op een volgende oorlog hierna hangt voor een groot deel af van de manier hoe deze oorlog eindigd. Zoals de 2e WO voor een groot deel veroorzaakt is door het einde van de 1e WO.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:41

Dat is waar ja. Maar hoe kan deze oorlog dan het beste eindigen. Een complete vernedering van Rusland zoals Duitsland in WO I was vernederd was toch niet zo handig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 22:43

Ik ben ook totaal niet gerust op die onrust die nu weer opvlakkert in Servie.

Vermoedelijk is de enige duurzame oplossing voor Oekraine een democratische omslag in de Russische politiek.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:49

De Russen eruit en Oekraïne in de NAVO, zsm. Dat is eenvoudiger dan een democratische omslag in Rusland. Dat is wensdenken volgens mij van onze kant.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 22:55

Russen tegen hun zin eruit en navo erin is net zo min een realistische optie. Dat is WW3.

Alle „goede aflopen“ zijn wensdenken.
Mijn niet zo optimistische realisme zegt me dat ze daar over 10 jaar nog steeds over en weer schieten.