Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:34

DuoPenotti schreef:
En hoe snel die operationeel zijn.

Dat duurt wel een jaar of tien. In de tussentijd elders gas halen en inzetten op renewables.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:38

En blauwe diesel, waarom hoor je daar zo weinig van?
Dat is van afval.
Is er niet genoeg afval om al onze diesels daarop te laten lopen?

Ben je ook niet afhankelijk van olie uit andere landen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:48

DuoPenotti schreef:
En blauwe diesel, waarom hoor je daar zo weinig van?
Dat is van afval.
Is er niet genoeg afval om al onze diesels daarop te laten lopen?

Ben je ook niet afhankelijk van olie uit andere landen.

Daar had mijn zoon het ook al over idd, schijnt genoeg van te zijn

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:51

Citaat:
Hoe duur is blauwe diesel?
Allemaal goed en wel, maar de milieuvriendelijke variant is wel bijna 20 cent duurder per liter dan de fossiele variant. Kost een liter 'vervuilende diesel' momenteel ongeveer 1,25 euro, voor blauwe diesel moet 1,43 euro worden betaald.
een bericht uit 2018, die prijzen ook -O-

Dat is toch van oa frituurolie en zo?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:54

Citaat:
De Blauwe Diesel 100 wordt geproduceerd uit plantaardige afvaloliën die eerst een voedseldoel gediend moeten hebben. Deze plantaardige olie wordt ieder jaar opnieuw geproduceerd voor voedselproducten waarvan het afval dan weer voor de Blauwe Diesel 100 wordt gebruikt. De grondstof is dus ieder jaar opnieuw herwinbaar. Dit noemen we een herwinbare grondstof.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 15:12

Blauwe diesel mag niet. Daarmee wordt je niet voldoende uitgeknepen door de overheid. Dat is net als zonnebloem olie. Mag ook niet. Alles waarbij e niet wordt uitgeknepen is verboden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 15:36

Loretta schreef:
[
Die zitten dichter bij het vuur en hebben kortere lijntjes tot de bewindspersonen.

De meesten hebben gewoon van jongsafaan hard gewerkt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 16:07

_San87_ schreef:
DuoPenotti schreef:
En hoe snel die operationeel zijn.

Dat duurt wel een jaar of tien. In de tussentijd elders gas halen en inzetten op renewables.

Dat dachten ze in Engeland ook := Die is al vertraagd van 2023 tot 2031 als ik het goed heb, en heeft al veel miljarden meer gekost dan gepland.

Op de site deingenieur.nl vind ik dit:
Citaat:
Er zijn momenteel vijf EPR-centrales in aanbouw: een in het Franse Flamanville, twee in het Finse Olkiluoto en twee in China. Die in Frankrijk en Finland worden geteisterd door jarenlange vertragingen en grote overschrijdingen van de bouwkosten: 7 miljard euro in Flamanville en 5 miljard euro in Finland.

Dat was wel een berichtje van een aantal jaren geleden. Maar zo'n centrale bouwen valt altijd tegen.
In Engeland zijn ze in 2008 begonnen met de eerste vergunningen.. dus ik zou er niet op rekenen dat zo'n centrale in Nederland binnen 20 jaar operationeel is. En tegen die tijd is de techniek hopelijk verouderd ben ik bang, en hebben we, hopelijk, die zooi niet meer nodig.
In China zijn ze al redelijk ver met Thorium. Ook niet ideaal, maar daar zet ik liever mijn geld op in dan op kerncentrales.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 16:18

Ja, goed punt... Bij Dodewaard zit nog wel een kerncentrale, misschien die maar weer operabel maken. Al weet ik niet of dat kan en wat dat gaat kosten.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 16:31

Als het al mogelijk is, is het de vraag of het wel rendabel is. De centrale in Dodewaard heeft een capaciteit van 58 MW, ongeveer 10% van de centrale in Borssele. Borssele levert zo'n 3-4% van het verbruik in Nederland, dus Dodewaard zou 0,3-0,4% zijn.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 16:54

Alle beetjes helpen zullen we maar zeggen.

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 16:56

Ik hoop vooral dat de overheid heel snel gaat ingrijpen op de brandstofprijzen, want dit wordt onbetaalbaar. Inmiddels 2,25 euro voor een liter diesel....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 16:59

Mdrf schreef:
Ik hoop vooral dat de overheid heel snel gaat ingrijpen op de brandstofprijzen, want dit wordt onbetaalbaar. Inmiddels 2,25 euro voor een liter diesel....

Ze hebben al aangegeven dat ze dat niet gaan doen...

Althans niet op korte termijn.

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:03

Levert ze natuurlijk nu lekker veel op in de staatskas.....

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:10

Ik hoop dat ze daarop afgerekend worden bij de gemeente verkiezingen. Okee daarmee schop je Rutte en Kaag niet buiten maar het zou toch beter voelen als Nederland massaal de kartelpartijen laat vallen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:11

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:15

elnienjo schreef:
Ik hoop dat ze daarop afgerekend worden bij de gemeente verkiezingen. Okee daarmee schop je Rutte en Kaag niet buiten maar het zou toch beter voelen als Nederland massaal de kartelpartijen laat vallen.

Kaag vindt dat ze als minister van financien rustig een lezing kan geven over Europa op het moment dat er in de kamer een debat gaande is over de zeer slechte situatie van de economie.

https://wnl.tv/2022/03/09/ploumen-pvda- ... keer-bent/

Is eigenlijk niet voor te stellen. Zij is de minister die daar over gaat. Maar ze is er gewoon niet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:16

Loretta schreef:
Blauwe diesel mag niet. Daarmee wordt je niet voldoende uitgeknepen door de overheid. Dat is net als zonnebloem olie. Mag ook niet. Alles waarbij e niet wordt uitgeknepen is verboden.

.. of het is gewoon niet zo praktisch / rendabel als andere dingen. Of zitten nog grote drempels ergens in de productie/gebruiksketen.. of het is milieutechnisch misschien iets beter dan normale benzine maar qua uitstoot niet goed.. geen idee hoor, maar waarom gelijk op de overheid en het uitknijpen gooien als er zo veel andere oorzaken zijn dat het niet wordt opgepakt?

Als het zo goed en perfect was, waren er vast slimme bedrijven die er een goed business-model mee kunnen verzinnen en waardoor het mogelijk toch aanslaat.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:16

Loretta schreef:
elnienjo schreef:

Kaag vindt dat ze als minister van financien rustig een lezing kan geven over Europa op het moment dat er in de kamer een debat gaande is over de zeer slechte situatie van de economie.

https://wnl.tv/2022/03/09/ploumen-pvda- ... keer-bent/

Is eigenlijk niet voor te stellen. Zij is de minister die daar over gaat. Maar ze is er gewoon niet.

Ja dat is echt een grote middelvinger naar 't volk. Schaamteloos!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:23

IMANDRA schreef:
Loretta schreef:

.. of het is gewoon niet zo praktisch / rendabel als andere dingen. Of zitten nog grote drempels ergens in de productie/gebruiksketen.. of het is milieutechnisch misschien iets beter dan normale benzine maar qua uitstoot niet goed.. geen idee hoor, maar waarom gelijk op de overheid en het uitknijpen gooien als er zo veel andere oorzaken zijn dat het niet wordt opgepakt?

Als het zo goed en perfect was, waren er vast slimme bedrijven die er een goed business-model mee kunnen verzinnen en waardoor het mogelijk toch aanslaat.

Dat het niet zo goed werkt is een ander punt. Maar het gaat erom dat de overheid accijns misloopt met alternatieve brandstoffen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:26

elnienjo schreef:
Ja dat is echt een grote middelvinger naar 't volk. Schaamteloos!

Een lekker baantje hebben ze eigenlijk. Als je geen zin hebt ga je gewoon niet aan het werk. En wordt je ook nog gewoon door betaald met een vet salaris. Vervolgens laat je je ook nog eens grof betalen om ergens een lezing te geven.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:27

Loretta schreef:
IMANDRA schreef:

Dat het niet zo goed werkt is een ander punt. Maar het gaat erom dat de overheid accijns misloopt met alternatieve brandstoffen.

Daar kunnen ze dan toch ook gewoon accijns op heffen?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:28

Ik heb het erover als je nu je auto zo aan past dat die op bijvoorbeeld zonnebloem olie kan rijden. Als je dan betrapt wordt heb je een groot probleem.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:29

Voor blauwe diesel hoeft niets aangepast te worden zoals ik begrijp.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:31

DuoPenotti schreef:
Voor blauwe diesel hoeft niets aangepast te worden zoals ik begrijp.

Dat is inderdaad diesel waar minder belasting over is betaald