steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:09

De klant bepaald inderdaad.

De klant is in veel gevallen ook echt oer-dom als het over herkomst van voedsel gaat en wat het kost. Consumenten moeten veel bewuster zijn in voeding.

Een voorbeeldje is bijvoorbeeld wanneer - laten we hopen dat het niet weer gebeurt - er vogelgriep is. Bij voorkeur rond Pasen. 'Geen eieren met Pasen door vogelgriep'. https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/m ... ogelgriep/

(niet dat de gemiddelde Nederlander het verschil weet tussen een scharrel en een vrije-uitloop... Maar hej)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:10

verootjoo schreef:
Maar waarom wordt het dan niet verkocht? Waarom ligt er dan nu 3 sterrenvlees met een sticker van 1 stervlees en bijbehorende prijs in de schappen? Waarom gaan de plofkippen nog steeds hard de winkel uit?

Die groep die dat wel wil en ook echt doet is vele malen kleiner dan de groep die zegt dat ze dat willen en doen.
Dat klopt. Helaas. Dus die mensen moeten gewoon meer gaan betalen voor verantwoord geproduceerd vlees. Goedkoop vlees is geen eerste levensbehoefte. Dagelijks vlees eten is ook absoluut niet nodig.

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:10

Ik ben het niet helemaal eens met de stelling: 'de consument bepaalt'

Als elke supermarkt alleen nog maar Hollands vlees aanbied voor een hogere prijs heeft de consument geen keus. AH heeft een ienimini stapje de goede richting gedaan betreft het 'vitaler' ras.

Als de supermarkten langzaamaan de prijzen verhogen en het vlees veranderen van buitenlands naar Nederlands of Europa dan heeft een gemiddelde consument dit niet door.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:11

Winged schreef:
De klant bepaald inderdaad.

De klant is in veel gevallen ook echt oer-dom als het over herkomst van voedsel gaat en wat het kost. Consumenten moeten veel bewuster zijn in voeding.

Een voorbeeldje is bijvoorbeeld wanneer - laten we hopen dat het niet weer gebeurt - er vogelgriep is. Bij voorkeur rond Pasen. 'Geen eieren met Pasen door vogelgriep'. https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/m ... ogelgriep/

(niet dat de gemiddelde Nederlander het verschil weet tussen een scharrel en een vrije-uitloop... Maar hej)

Stukje opvoeding/voorlichting door de overheid zou hier ook wel aan de orde zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:13

xU_Blinghx schreef:

Als elke supermarkt alleen nog maar Hollands vlees aanbied voor een hogere prijs heeft de consument geen keus. AH heeft een ienimini stapje de goede richting gedaan betreft het 'vitaler' ras.

Als de supermarkten langzaamaan de prijzen verhogen en het vlees veranderen van buitenlands naar Nederlands of Europa dan heeft een gemiddelde consument dit niet door.

Supermarkten zijn ook niet achterlijk, en gaan ook voor de grote winst. Die hebben er totaal geen belang bij als er minder vlees wordt verkocht. Dat zorgt namelijk voor minder winst.
Die gaan dat echt niet vrijwillig doen... Ook de supermarkten draaien op winst, en ook daar geldt dat de consument bepaalt wat er in de supermarkt ligt.

Als elke consument gewoon naar de slager gaat voor een fatsoenlijk stukje vlees met een normale prijs, dan verandert de vraag, en dan pas kan er wat gebeuren.

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:17

verootjoo schreef:
xU_Blinghx schreef:

Supermarkten zijn ook niet achterlijk,
en gaan ook voor de grote winst. Die hebben er totaal geen belang bij als er minder vlees wordt verkocht. Dat zorgt namelijk voor minder winst.
Die gaan dat echt niet vrijwillig doen... Ook de supermarkten draaien op winst, en ook daar geldt dat de consument bepaalt wat er in de supermarkt ligt.

Als elke consument gewoon naar de slager gaat voor een fatsoenlijk stukje vlees met een normale prijs, dan verandert de vraag, en dan pas kan er wat gebeuren.

Bij wie ligt dan het probleem? Je kunt echt niet de vinger alleen wijzen naar de gemiddelde nederlander die het o zo verkeerd doet.

https://www.ad.nl/dossier-den-haag-toneel-boerenprotest-16-oktober/politie-moet-wijken-voor-doorrijdende-boeren~a0dbcd79/?fbclid=IwAR1QVHYGxzCUVFVuR1Ss52DlLKizmBWit070WJrRLU7f5TrrWtguV0PegD4

Dit vind ik dan weer jammer. Prima dat ze ze willen protesteren maar ze staan niet boven de regelgeving.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:18

De keten tussen boer - burger is zo enorm.

'De omzet van de Nederlandse supermarkten in 2018 bedroeg in totaal € 38,7 miljard, een stijging van 3,5% ten opzichte van vorig jaar. Daarmee ligt de groei iets lager dan vorig jaar, toen een groei van 3,8% werd gerealiseerd.'
https://www.foodpersonality.nl/iri-mark ... ermarkten/

Voor het perspectief waar veel geld 'verdwijnt'
Laatst bijgewerkt door Winged op 16-10-19 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:21

xU_Blinghx schreef:
fbclid=IwAR1QVHYGxzCUVFVuR1Ss52DlLKizmBWit070WJrRLU7f5TrrWtguV0PegD4[/url]

Dit vind ik dan weer jammer. Prima dat ze ze willen protesteren maar ze staan niet boven de regelgeving.

Ander perspectief: https://www.omroepwest.nl/nieuws/395348 ... ten-op-A12
'De boeren zijn niet door de barricade gebroken, wat de politie in eerste instantie meldde.'

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:21

bigone schreef:
Wat betreft de vlam in de pan in Groningen, vanochtend een filmpje gezien, oudere boer en politieagent aan het discussieren en natuurlijk weet ik niet wat die boer zegt maar de politieagent begon als eerste te meppen. Zonder dat de boer bedreigend overkwam qua lichaamshouding.

Die man wou in gesprek met die agent om ze er langs te laten. Maar ze begonnen meteen te meppen.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:26

In feite wel.. de boeren volgen de aanwijzingen niet op en daardoor werd het te onveilig en hebben ze de legervoertuigen opzij gehaald.

Ik vind dat de boeren nu te ver gaan. De sfeer in de binnenstad is grimmig en de boeren blokkeren allerlei wegen en het tramverkeer kan er ook niet meer omheen/doorheen... :n

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:27

xU_Blinghx schreef:
verootjoo schreef:

Supermarkten zijn ook niet achterlijk,
en gaan ook voor de grote winst. Die hebben er totaal geen belang bij als er minder vlees wordt verkocht. Dat zorgt namelijk voor minder winst.

Bij wie ligt dan het probleem? Je kunt echt niet de vinger alleen wijzen naar de gemiddelde nederlander die het o zo verkeerd doet.

https://www.ad.nl/dossier-den-haag-toneel-boerenprotest-16-oktober/politie-moet-wijken-voor-doorrijdende-boeren~a0dbcd79/?fbclid=IwAR1QVHYGxzCUVFVuR1Ss52DlLKizmBWit070WJrRLU7f5TrrWtguV0PegD4

Het probleem ligt imo toch echt bij de burger. Die veel te ver bij van de productie van voedsel en spullen is gaan staan, geen flauw idee heeft waar alles vandaan komt en aan de geldzucht en hebzucht van de mensen :)

Overigens zijn de ‘supermarkten’ ook gewoon burgers he, met net zo’n eigen agenda als jij en ik, namelijk inkomsten genereren. Wat zou jij doen als je ondernemer was? Je doel is toch dat je supermarkt draait. Dat je winst maakt, anders kan je niet blijven bestaan. Het basisprincipe van ondernemen en economie is de wet van vraag en aanbod. Er is vraag ergens naar, jij voldoet aan die vraag, en mensen betalen je ervoor en jij krijgt inkomsten. Als er ergens geen vraag naar is, kan je je winkel vol leggen met wat je wil, maar mensen gaan je er dan niet voor betalen. Je krijgt dus geen inkomsten en kan je winkel wel opdoeken.

Net als met de boeren, je kan niet gaan produceren waar geen vraag naar is, dan gaat je bedrijf failliet. Ondernemers produceren alleen waar vraag naar is.

En alleen als consument en als maatschappij kan je de vraag bepalen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:31

Iaran, als dat zo is, dan kan die boer daar melding van maken.
Zo'n actie van een individuele agent die zich blijkbaar niet kan beheersen praat het wangedrag van bepaalde actievoerende boeren echter niet goed.

Waarom is het voor sommigen zo'n probleem om toe te geven dat een klein deel van de actievoerende boeren te ver gaat?
Laatst bijgewerkt door Askja op 16-10-19 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:32

volgens mij is dat al tig keer gezegd

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:34

Ik lees vooral vergoeilijking van dat gedrag (m.n. door de hier postende boeren). Alleen in de eerste reacties direct na de incidenten in Groningen (zie enkele pagona's terug) wordt het gedrag veroordeeld.
Laatst bijgewerkt door Askja op 16-10-19 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:35

Volgens mij zeggen we al elke keer dat we de reacties in Groningen niet goedkeuren??

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:36

Wie zijn 'we'?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:38

Waarom moet er overigens weer zo nodig met vuurwerk worden gegooid. Of hoort dat gewoon bij actievoeren anno 2019?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:39

Verschrikkelijk asociaal volk. Allemaal. Een normaal persoon had dit zien aankomen en wil daar niet bijhoren. Ik hoop dat ze de straffen krijgen die ze verdienen. Maar dat zal wel niet. Overheid treedt op en bescherm de rechtstaat tegen dit stelletje gevaarlijke annarchisten. Helemaal van God los zijn ze. Dit gaat niet meer om demonstreren. Dit is rellen en eens lekker los gaan. Helemaal buiten proportie. Niets rechtvaardigt dit gedrag. Moeten er eerst slachtoffers vallen?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:40

Winged schreef:
Volgens mij zeggen we al elke keer dat we de reacties in Groningen niet goedkeuren??

Wat vandaag gebeurt is wel normaal?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:41

Askja schreef:
Wie zijn 'we'?

Jij spreekt hier mensen aan dat er gedrag goed word gepraat. Volgens mij heb ik geeneen persoon gezien hier in dit topic die het aanduwen van de deur, het aanrijden van een paard en het omverrijden van een hek heeft goedgekeurd.

Dus die we?

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:42

Askja schreef:
Ik lees vooral vergoeilijking van dat gedrag (m.n. door de hier postende boeren). Alleen in de eerste reacties direct na de incidenten in Groningen (zie enkele pagona's terug) wordt het gedrag veroordeeld.

Niemand vergoeilijkt (is dit een woord zo?) dat gedrag. Het enige wat er gezegd wordt is dat die paar boeren die de fout in gaan (met welke overtreding dan ook) een passende straf moeten krijgen, maar dit niet representatief is voor ‘de boeren’ dan wel ‘de demonstrerende boeren’.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:45

Boras schreef:
Winged schreef:

Wat vandaag gebeurt is wel normaal?

Zeg ik dat? Ik geef alleen een aantal linkjes waarin toch iets anders zichtbaar is dan 'ze doorbreken een blokkade'. Uh nee, het leger ging zélf opzij?

Zolang er geen geweld wordt gepleegd en ze zich aan de wet houden... Wie ben ik dan om te zeggen 'oh foei'.

Tuurlijk, een doodskist en al: nee, dat vind ik ook geen stijl.

Maargoed, als je kijkt naar de zelfmoordcijfers onder boeren... Dit beleid heeft de afgelopen jaren al zoveel boeren kapot gemaakt. 3 weken terug nog een buurman van mij die zichzelf heeft opgehangen. Gezonde kerel van 47 die helemaal kapot is gegaan door onmacht mbt het agrarische wereldje. Die galg in Groningen was ook geen galg a la 'ze moeten worden opgeknoopt'. Dat was de strop hoe boeren zich momenteel voelen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:48

Boras schreef:
Verschrikkelijk asociaal volk. Allemaal. Een normaal persoon had dit zien aankomen en wil daar niet bijhoren. Ik hoop dat ze de straffen krijgen die ze verdienen. Maar dat zal wel niet. Overheid treedt op en bescherm de rechtstaat tegen dit stelletje gevaarlijke annarchisten. Helemaal van God los zijn ze. Dit gaat niet meer om demonstreren. Dit is rellen en eens lekker los gaan. Helemaal buiten proportie. Niets rechtvaardigt dit gedrag. Moeten er eerst slachtoffers vallen?

Je hebt gelijk.
Ik hoorde dat er werd gescandeerd: Jesse Klaver, je moeder is een prutsmuts. Nu is zijn moeder 2 jaar geleden overleden en zit Klaver niet eens in de regering en is het een oppositie partij. Ook was er een doodskist met Klaver erop. Ik vind dit soort acties schandalig en ik ben geen GL-stemmer.
Ik stond er eerst neutraal in, maar voor mij is de grens al lang overschreden.
De politiek mag niet wijken voor dreigementen en geweld.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:50

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:50

xU_Blinghx schreef:
verootjoo schreef:
Het probleem ligt imo toch echt bij de burger. Die veel te ver bij van de productie van voedsel en spullen is gaan staan, geen flauw idee heeft waar alles vandaan komt en aan de geldzucht en hebzucht van de mensen :)

Overigens zijn de ‘supermarkten’ ook gewoon burgers he, met net zo’n eigen agenda als jij en ik, namelijk inkomsten genereren. Wat zou jij doen als je ondernemer was? Je doel is toch dat je supermarkt draait. Dat je winst maakt, anders kan je niet blijven bestaan. Het basisprincipe van ondernemen en economie is de wet van vraag en aanbod. Er is vraag ergens naar, jij voldoet aan die vraag, en mensen betalen je ervoor en jij krijgt inkomsten. Als er ergens geen vraag naar is, kan je je winkel vol leggen met wat je wil, maar mensen gaan je er dan niet voor betalen. Je krijgt dus geen inkomsten en kan je winkel wel opdoeken.

Net als met de boeren, je kan niet gaan produceren waar geen vraag naar is, dan gaat je bedrijf failliet. Ondernemers produceren alleen waar vraag naar is.

En alleen als consument en als maatschappij kan je de vraag bepalen.

Allereerst is de consument verder weg gaan staan of hebben verschillende concerns hier ook geen hand in gehad?

De supermarkten zijn niet 'gewoon' burgers. Het zijn over het algemeen grootschalige bedrijven die onderdeel zijn van verschillende concerns als Ahold. (buurtsuper niet meegenomen) En de 'moeder'bedrijven douwen de franchisenemers dingen door de strot wat ze wel en niet mogen verkopen.

Daarnaast is er ook nog iets als een push effect, als er niks anders te verkrijgen is dan heeft de consument geen keus dan dat vlees te kopen of helemaal geen vlees te kopen.

Dus nee je niet ALLEEN de burger/consument de schuld geven. De supermarkten, overheid en alle tussenpartijen hebben er ook een hand in mee.