Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 19:49

Ja, ;) prima idee.

De burger wordt geacht hersenen te hebben en kan dus keuzes maken.

En vaak wordt ""uitknijpen"" verward met je eigen verantwoordelijkheid nemen. (Een auto kost veel parkeerruimte, die dus verloren is voor nuttiger zaken, snelwegen geven lawaai overlast en gezondheidsrisico's, ""het verkeer eist slachtoffers"" als ware het een godheid of een draak en ga nog maar even verder.)
...als je de werkelijke kosten voor dat koekblik zou betalen, is die 1600 euro wegenbelasting die ik nu betaal veel te weinig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 19:56

verootjoo schreef:
steeds meer bedrijven geven volledige vergoeding voor als je met OV reist en alleen benzine als je met de auto reist. Dat vind ik wel een goede zaak. Dat zou meer gestimuleerd moeten worden, of bv subsidie van de overheid om OV kosten volledig te dekken.
Mijn man gaat met OV (volledig vergoed door bedrijf), maar heeft ook een gunstige busverbinding. Voor mij is OV niet gunstig, wordt niet volledig vergoed en dat kan vooral als je parttime werkt niet uit. Daarnaast moet ik (of iemand van ons) de kids wegbrengen naar de oppas en tegen de tijd dat ik dan bij een station ben kan ik ook met de auto op mijn werk zijn. Dus dan is de auto echt een logischere keuze.

Dat heeft ook helemaal niks met nobele bedrijven te maken maar domweg met belastingregels.

En dan nog wat: hoe zou de anti-auto-brigade het oplossen voor die bedrijven die hun klanten landelijk en zelfs wereldwijd hebben en waarbij je op enig moment toch echt fysiek aanwezig moet zijn voor bouw en in bedrijf stelling.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 22:10

ikke schreef:
verootjoo schreef:
steeds meer bedrijven geven volledige vergoeding voor als je met OV reist en alleen benzine als je met de auto reist. Dat vind ik wel een goede zaak. Dat zou meer gestimuleerd moeten worden, of bv subsidie van de overheid om OV kosten volledig te dekken.
Mijn man gaat met OV (volledig vergoed door bedrijf), maar heeft ook een gunstige busverbinding. Voor mij is OV niet gunstig, wordt niet volledig vergoed en dat kan vooral als je parttime werkt niet uit. Daarnaast moet ik (of iemand van ons) de kids wegbrengen naar de oppas en tegen de tijd dat ik dan bij een station ben kan ik ook met de auto op mijn werk zijn. Dus dan is de auto echt een logischere keuze.

Dat heeft ook helemaal niks met nobele bedrijven te maken maar domweg met belastingregels.

En dan nog wat: hoe zou de anti-auto-brigade het oplossen voor die bedrijven die hun klanten landelijk en zelfs wereldwijd hebben en waarbij je op enig moment toch echt fysiek aanwezig moet zijn voor bouw en in bedrijf stelling.

Dan betaal je extra om goed door te kunnen rijden ipv in de file te moeten staan. Lijkt me alleen maar mooi.

@Shaggy: en toch is het niet de provincie waar de meeste files staan, en daar doelde ik dus op. Juist in de randstad is het stervens druk met auto's.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 22:17

Magrathea schreef:
ikke schreef:

Dan betaal je extra om goed door te kunnen rijden ipv in de file te moeten staan. Lijkt me alleen maar mooi.

@Shaggy: en toch is het niet de provincie waar de meeste files staan, en daar doelde ik dus op. Juist in de randstad is het stervens druk met auto's.

En jij gelooft dat al die extra belasting er daadwerkelijk toe leidt dat het minder druk wordt?

Dream on.... We hebben het eerst laten ontstaan dat we met z'n allen tegelijk, op hetzelfde tijdstip op dezelfde plek willen zijn en vervolgens gaan we klagen dat de boel vast loopt. Dat kun je belasten tot je een ons weegt; het enige wat je bereikt is dat de prijzen omhoog gaan, want de eerste stap die de vakbonden zullen doen is die kosten verhalen in de looneis.
Maar die bedrijven kunnen ook geen kant op want het is al decennia het beleid dat ze ergens in een uithoek van een stad moeten zitten; hoe slechter bereikbaar met iets anders dan een auto hoe beter, lijkt het soms.
En nu moet de burger maar weer opdraaien voor dat wanbeleid?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 22:48

Het zal om die reden wel zo zijn dat in landen waar het wel is ingevoerd (spitsheffing hebben we het dan dus over he) wél ervoor heeft gezorgd dat de files verminderen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 22:56

Magrathea schreef:
Het zal om die reden wel zo zijn dat in landen waar het wel is ingevoerd (spitsheffing hebben we het dan dus over he) wél ervoor heeft gezorgd dat de files verminderen

En wat hebben die landen nog meer gedaan, behalve de burger op kosten gejaagd?

Het is vrij simpel hè: als je minder files van personenauto's wil, zul je een alternatief moeten bieden, anders is de burger kansloos.
Gemiddelde werkgever in NL is al net zo flexibel als een loden deur als dat de werknemer dat is.

Maar in de acht jaar dat ik in Utrecht werkte en met de trein ging, viel het me wel op dat de trein van 16.07 redelijk rustig was en die van 16.23 uitpuilde, terwijl dat een langere trein was!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 22:58

ikke schreef:
verootjoo schreef:

Vliegen?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 06:23

robert45 schreef:
juval schreef:
er zijn ook veel bedrijven met een (electrische)fietsplan. Veel van mijn voormalig collega's maakten daar dankbaar gebruik van.

Ik denk dat het invoeren van kilometerheffing wel zal werken. Dan zullen de hobbykilometers vast wel afnemen.

Jup autorijden nog duurder maken, we hebben al enorm hoge wegenbelasting, bpm en brandstofaccijnzen maar laten we de burger vooral verder uitknijpen

Precies, en dat terwijl die autorijders echt al wel genoeg betalen hoor.

Een parkeerplaats is niet iets wat nuttiger besteed kan worden aan ruimte, het is PURE NOODZAAK.
Ze willen bij mij in de straat volgend jaar parkeerplaatsen gaan maken, als ik niet meer voor de deur kan parkeren, dan gaat er gewoon beton in mijn voortuin en prop ik mijn auto er in (past net wel, net niet, maar dan leer ik vast heel goed fileparkeren). Dan heeft men pech, maar ik parkeer voor mijn deur, daarom heb ik deze woning gekocht.
En de woning verkopen lukt ook al niet door die roverheid, ik zit in het aardbevingsgebied. Dat is zeker een punt voor veel groningers wat telkens maar ontkend wordt, maar wel degleijk een probleem is. Dat ik ineens scheuren in de badkamer heb zijn zettingsscheuren wordt er beweerd, jaja, stelletje leugenaars. Hier heeft men gemiddeld VEEL MEER zettingsscheuren dan elders in het land. Dus dat wordt weer bezwaar aantekenen en je krijgt dan rapporten die voor de normale nederlander niet te lezen zijn omdat ze met opzet rare termen gebruiken en bezwaar duurt weer jaren. En ondertussen kun je niet verder met onderhoud, is je huis onverkoopbaar en zo gaat het hier maar door. In mijn ogen is dit VEEL ernstiger dan dat gezeik en gezeur over het klimaat. Sorry, maar als je er last van hebt, dan is de rest echt minder interessant. Een dak boven je hoofd is toch wel punt 1 wat je nodig hebt.

Zonder hobby's burnouts, vergeet dat ook niet. Dus zeggen dan rij je maar minder voor je hobby betekent dat ik zeg: doe je kinderen of je hond maar weg. Is namelijk EXACT hetzelfde.

Men wil gewoon over anderen beslissen, dat KAN GEWOON NIET. PUNT. IEdereen heeft andere wensen en prioriteiten en dat moet je accepteren. Anders had iedereen een flatje met een bruine bank en een gele fiets en 1 kat en 1.5 kind.

Op andere tijden werken betekent: niet met je gezin kunnen koken en eten, kinderen niet van oppas kunnen halen, niet naar stal kunnen als je vrienden er ook zijn, niet kunnen zwemmen met de club omdat het zwembad niet gehuurd is op het moment dat jij vrij bent, enz. Dus even je werktijden verzetten klinkt leuk, maar is niet zo leuk. Heeft niets met flexibiliteit of onwillendheid te maken, maar gewoon met noodzaak. Als ik later zou beginnen ben ik ook later thuis. Dat betekent: geen avond meer hebben, dus niet meer je hobby kunnen doen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 10:57

Als mensen woorden als ‘roverheid’ gebruiken verliezen ze voor mij echt alle respect.

Germie, jij zegt dat een relatief klein aantal mensen die last hebben in Groningen dus belangrijker zijn dan de miljarden mensen die veel meer last gaan krijgen door de klimaatverandering? Nog zoiets... en lol, dat je zonder hobby een burn-out zou krijgen is ook zoiets onzinnigs _O-. Ik zeg overigens niet dat de situatie in Groningen zo goed is, integendeel, maar klimaat is toch wel een flink probleem op zichzelf. En Groningen heeft problemen met gas toch? Nou volgens mij wilde de overheid het minderen van gas faciliteren dus dat gaat best hand in hand zo te zien.

En je vergeet weer dat niet iedereen in exact jouw situatie zit. Mensen zonder kinderen kunnen prima andere werktijden aanhouden als dat mogelijk is vanuit werk.

De overheid zit er om (namens ons) over ons te beslissen. Daarom hebben we elke keer die verkiezingen. En tuurlijk kunnen zij dus over anderen beslissen, maar er zijn letterlijk in elke situatie wel mensen die buiten de boot vallen. Dat is geen reden om die verandering niet in te voeren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 15:25

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... YeA5vdezE0

Heel veel mensen maken zich druk over het klimaat, protestmarsen, die-in.. weet ik veel wat voor acties. Maar als het er op neer komt is het toch nimby.
We willen er niet de auto voor laten staan, of de vakanties, of de huisdieren/hobby, eetgewoontes etc. De overheid moet het maar gaan regelen.
Ik zie geen oplossing.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 16:38

juval schreef:
https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... YeA5vdezE0

Heel veel mensen maken zich druk over het klimaat, protestmarsen, die-in.. weet ik veel wat voor acties. Maar als het er op neer komt is het toch nimby.
We willen er niet de auto voor laten staan, of de vakanties, of de huisdieren/hobby, eetgewoontes etc. De overheid moet het maar gaan regelen.
Ik zie geen oplossing.

Misschien gewoon beginnen bij het begin? En wel een keer de auto laten staan of een keer minder op vakantie. Als je zo denkt dan veranderd er natuurlijk niks. Ik vind het ontzettend egoïstisch.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 17:15

Citaat:
Ik zie geen oplossing.

Oneens.

Ja, er zijn klimaatontkenners, en ik begrijp dat wel.
Als je de feiten onder ogen ziet is het erg logisch om met je hoofd onder de dekens te willen kruipen.

En er zijn een boel mensen die stappen zetten, de een meer, de ander wat minder.

Het is nadrukkelijk niet voor iedereen nimby.

En het is ook een bijna belachelijk perspectief - het is niet alleen maar 'dingen nalaten' en ascese...!!

Een goed geïsoleerd huis is lekker warm en goedkoop, etc etc.

En de industrie doet hard mee. Windenergie van zee is goedkoop en winstgevend - er wordt gevochten om wie het volgende park mag bouwen.

Vegan of flexitariër zijn is helemaal hip.

En zo zijn er gelukkig meer ontwikkelingen.
(Al gaat het mij veeel te langzaam!!!)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 18:32

IMANDRA schreef:
Als mensen woorden als ‘roverheid’ gebruiken verliezen ze voor mij echt alle respect.
Wouw dit vind ik heel heftig. Groningen wordt zo vreselijk in de kou gelaten door de overheid.
Enorm schaamtevol vind ik dat. In dit verband gebruikt Germie "roverheid". En terecht! Schande wat daar gebeurt en ik vind het eigenlijk schande Imandra dat jij nu je respect verliest voor Germie nav onderstaande gequote opmerking. Hoe vaak manlief en ik niet hebben gezegd, wat een hoopjes problemen de mensen hebben in Groningen en wij als wij in Groningen zouden hebben gewoond, dusnooit nu met zoveel plezier en geluk in Frankrijk zouden wonen, daar onze woning onverkoopbaar zou zijn. Dat doet zoveel met individueel levensgeluk. Ik schrik heel erg Imandra van jouw veroordeling!

germie schreef:
En de woning verkopen lukt ook al niet door die roverheid, ik zit in het aardbevingsgebied.

juval schreef:
We willen er niet de auto voor laten staan, of de vakanties, of de huisdieren/hobby, eetgewoontes etc.
Helaas klopt dit voor de meeste mensen. Te vaak voel ik me een zotte idealist als ik zie hoeveel "schijt" de mensen hebben aan aangepast leven om wille van het milieu. Het is zo'n gewoonte bij ons geworden.
Wij laten namelijk wel onze vliegvakanties staan en passen enorm aan in alle facetten van ons leven en vanmiddag bij verbazing van nieuwe Franse vrouwen die in onze gîte gaan poetsen (ze zagen alle groene producten waarmee we gaan poetsen, de bio eten dat ik had :list: :list: etc) heb ik het grapje gemaakt dat ik misschien wel "groen bloed" heb. Die wisten echt van toeten op milieu gebied en lieten gerust de verwarming loeien met de openslaande deuren wagenwijd open. Ik heb die deuren wel (met vriendelijke opmerking iedere keer) wel 6x gesloten. Na de 6de keer zag ik één vrouw uit haar zelf de deur dicht doen *\o/* Dus ik ben wederom jonge mensen aan het opvoeden ~~}> in voor ons zo normale zaken (zucht hoor af en toe).

:oo Ook daar (onbewust gedrag) is nog zo'n hoop te halen. Heel veel mensen, zo zag ik ook op de autoshow onlangs op TV, willen er niets voor laten en rijden gewoon super dure auto's die 1 op 3 rijden :oo . "na mij de zondvloed". ~~}>

Janneke2 schreef:
En zo zijn er gelukkig meer ontwikkelingen.
Klopt, maar er is een grote logge groep die echt "schijt" heeft aan iets doen voor het milieu. Ik vind dat heel ontmoedigend en iedere keer weer zet ik daar nog een actie tegenover om iets meer zelf te doen voor het milieu. De laatste keer met die autoshow en opmerkingen van die mensen zei mijn man heel nadrukkelijk: "Pien, wij gaan echt niet nog meer doen daar zij schijt hebben aan alles, want wij doen echt al heel erg veel. Het moet wel leefbaar blijven". Om die schrik van ml moest ik zo om lachen _O- En natuurlijk kan het altijd nog beter, ook bij ons, maar manlief heeft zeker ook een punt. Wij doen hier al heel erg veel.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 19:11

pien_2010 schreef:
IMANDRA schreef:
Wouw dit vind ik heel heftig. Groningen wordt zo vreselijk in de kou gelaten door de overheid.
Enorm schaamtevol vind ik dat. In dit verband gebruikt Germie "roverheid". En terecht! Schande wat daar gebeurt en ik vind het eigenlijk schande Imandra dat jij nu je respect verliest voor Germie nav onderstaande gequote opmerking. Hoe vaak manlief en ik niet hebben gezegd, wat een hoopjes problemen de mensen hebben in Groningen en wij als wij in Groningen zouden hebben gewoond, dusnooit nu met zoveel plezier en geluk in Frankrijk zouden wonen, daar onze woning onverkoopbaar zou zijn. Dat doet zoveel met individueel levensgeluk. Ik schrik heel erg Imandra van jouw veroordeling!

germie schreef:
En de woning verkopen lukt ook al niet door die roverheid, ik zit in het aardbevingsgebied.

Lol, beetje overdreven. Ik zeg toch helemaal niet dat het hele gedoe in Groningen goed is? Integendeel. En volgens mij is het feit dat de overheid gas wil minderen júist ook positief voor Groningen? Tuurlijk mag daar meer gedaan worden maar zeggen dat de situatie in Groningen erger is dan de gevolgen van klimaatverandering, dan heb je echt oogkleppen op en kan je niet vooruit kijken.

Feit is dat mensen die de overheid ‘roverheid’ oid noemen gewoon een volledig verkeerd beeld hebben van de overheid. Dat ze geld in hun eigen zakken steken nav klimaatmaatregelen bijv :roll:. Zo’n term gebruiken getuigt van het niet begrijpen van hoe de overheid werkt, en als je zo’n term gebruikt dan ja verlies je in mijn ogen idd alle respect. Sowieso is het ‘beargumenteren’ wat Germie doet grotendeels ‘maar bij mij is het X’ terwijl ze in een ontzettend uitzonderlijke situatie blijkt te zitten aldus haar comments, dus totaal niet te vergelijken met de maatregelen die voor een groot deel, misschien zelfs merendeel van Nederland ingevoerd kunnen worden. Er wordt iets genoemd maar Germie wijst het van de hand want ‘bij mij is dat niet zo’. Dat is imo erg kortzichtig. Dat is overigens geen persoonlijke aanval op Germie maar gewoon hoe ik opvat dat ze in het topic reageert.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 20:26

IMANDRA schreef:
Lol, beetje overdreven. Ik zeg toch helemaal niet dat het hele gedoe in Groningen goed is? Integendeel. En volgens mij is het feit dat de overheid gas wil minderen júist ook positief voor Groningen? Tuurlijk mag daar meer gedaan worden maar zeggen dat de situatie in Groningen erger is dan de gevolgen van klimaatverandering, dan heb je echt oogkleppen op en kan je niet vooruit kijken.

Feit is dat mensen die de overheid ‘roverheid’ oid noemen gewoon een volledig verkeerd beeld hebben van de overheid. Dat ze geld in hun eigen zakken steken nav klimaatmaatregelen bijv :roll:. Zo’n term gebruiken getuigt van het niet begrijpen van hoe de overheid werkt, en als je zo’n term gebruikt dan ja verlies je in mijn ogen idd alle respect. Sowieso is het ‘beargumenteren’ wat Germie doet grotendeels ‘maar bij mij is het X’ terwijl ze in een ontzettend uitzonderlijke situatie blijkt te zitten aldus haar comments, dus totaal niet te vergelijken met de maatregelen die voor een groot deel, misschien zelfs merendeel van Nederland ingevoerd kunnen worden. Er wordt iets genoemd maar Germie wijst het van de hand want ‘bij mij is dat niet zo’. Dat is imo erg kortzichtig. Dat is overigens geen persoonlijke aanval op Germie maar gewoon hoe ik opvat dat ze in het topic reageert.

Mag ik je een tip geven?

Solliciteer bij Nuon om te gaan werken op de Magnumcentrale.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 21:49

Hoezo dat nu weer...

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 18:30

Ik snap best dat germie het vanuit haar situatie bekijkt. Ik doe dat zelf ook met het meeste. We hadden het telkens over het OV in NL. Als je in de randstad woont kun je je een slecht OV netwerk haast niet voorstellen. Terwijl in mijn dorp het een regelrecht drama is, zoals jullie waarschijnlijk al wisten.
Dus dat je vanuit je persoonlijke situatie kritiek levert op al zij het de overheid, al zij het de provincie, vind ik heel erg logisch.
Nu is het OV niet een primaire behoefte, maar het hele rommeltje wat in Groningen aan de hand is is toch zeker iets waar je je als bewoner op zijn minst zorgen over mag maken?

En respect verliezen.. Kweek wat huid :P

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 18:32

Ja, als ik nu in Groningen in een verzakt huis zou wonen zou ik ook op z’n zachtst gezegd not amused zijn...
Wat worden die mensen in de steek gelaten zeg. Het is wel duidelijk dat de tweede kamer leden niet in Groningen wonen :=

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 19:29

Shaggy09 schreef:
Ik snap best dat germie het vanuit haar situatie bekijkt. Ik doe dat zelf ook met het meeste. We hadden het telkens over het OV in NL. Als je in de randstad woont kun je je een slecht OV netwerk haast niet voorstellen. Terwijl in mijn dorp het een regelrecht drama is, zoals jullie waarschijnlijk al wisten.
Dus dat je vanuit je persoonlijke situatie kritiek levert op al zij het de overheid, al zij het de provincie, vind ik heel erg logisch.
Nu is het OV niet een primaire behoefte, maar het hele rommeltje wat in Groningen aan de hand is is toch zeker iets waar je je als bewoner op zijn minst zorgen over mag maken?

En respect verliezen.. Kweek wat huid :P

Maar daar gaat het niet om. Tuurlijk kan iemand vanuit zijn of haar persoonlijke situatie kritiek leveren, maar hier worden algemene maatregelen afgewimpeld omdat ze voor één persoon niet geheel zouden passen, en dáár doel ik op. Ik heb volgens mij nog geen een keer gezegd dat iemand persoonlijke dingen niet belangrijk zijn, maar een maatregel niet inzetten omdat deze voor 90% wel zou werken en voor 10% niet is gewoon kortzichtig.

En hoezo zou ik huid moeten kweken lol. Ik mag toch gewoon die mening hebben over het gebruik van dat soort woorden. Je mag ze prima gebruiken van mij hoor, lekker doen. Maar dan neem ik (ik persoonlijk dus) je wat minder serieus.

Is de situatie in Groningen erg? Tuurlijk! Moet daar iets gebeuren? Zeker! Maar zeggen dat Groningen veel erger is dan de gehéle klimaatproblematiek is niet juist.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 19:50

IMANDRA schreef:
Maar zeggen dat Groningen veel erger is dan de gehéle klimaatproblematiek is niet juist.

Toch lees ik wat Germie hierover zegt anders dan jij:
germie schreef:
En ondertussen kun je niet verder met onderhoud, is je huis onverkoopbaar en zo gaat het hier maar door. In mijn ogen is dit VEEL ernstiger dan dat gezeik en gezeur over het klimaat. Sorry, maar als je er last van hebt, dan is de rest echt minder interessant. Een dak boven je hoofd is toch wel punt 1 wat je nodig hebt.

Imo schrijft ze dus hier, dat als je met die problematiek elke dag zoveel te maken heb dan is de hele klimaatproblematiek een ver van mijn bed show. Dus in haar beleving→ "is haar problematiek veel erger dan het gezeik en gezeur over het klimaat".

Ik snap dat wel. Dat is toch ook zo en gewoon eerlijk. Ik heb ooit ook in mijn leven met een persoonlijk drama te maken gehad. En hoe heel erg ik het vond dat een volk te maken kreeg met erg veel drama op het zelfde moment, het kwam toch op dat moment niet echt binnen. Ik had mijn handen vol aan mijn eigen drama om dat allemaal tot een goed einde te brengen. Volgens mij is hier ook zo iets aan de hand.

germie schreef:
Want daar begon de discussie mee. Ik heb veel Imandra nagedacht over deze opmerking en jouw reactie erop. Want Germie en ik zijn het tevaak grondig oneens over een aantal zaken }> en dan druk ik me nog voorzichtig uit. Maar met deze opmerking ben ik het wel eens. Al heel lang geleden voordat er één enkele aardbeving was wist men al dat dit er aan zou komen. Maar het geld vanuit de gaswinning was en is belangrijker als de Groningers en daar zit een stuk roven in vanuit de overheid. En kort termijn politiek. Als er elk jaar van het begin of aan een bepaald percentage opzij was gezet voor de problematiek later→ was bekend→ was het probleem allang opgelost!

Eenzelfde soort drama is aan de gang in Limburg, waar willens en wetens de pompen in de mijnen 1990 zijn stil gezet, want na een bepaald aantal jaren verjaart het kunnen verhalen van schade op de voormalige onderneming. Dit heeft dus zeer zeker te maken (net als in Groningen met Roven en roverheid en mensen enorm laten stikken). Het probleem zal gigantisch worden want in Limburg voltrekt zich langzaam maar zeker een enorm drama https://www.bnr.nl/nieuws/10076141/pomp ... mijnstreek . De overheid in Den Haag weet hiervan, maar het komt niet op de agenda.
Zelf denk ik dat het mede de reden is dat de overheid heel erg terughoudend is en Groningen in de steek laat, omdat ze weten dat het volgende vergelijkbare drama in aantocht is→ Limburg en Groningen dus kan werken als een precedent.
Beiden regio's hebben heel erg veel geld verdiend voor Nederland, en betalen daar een hele hoge prijs voor. Ik vind het woord roven wel op zijn plaats eerlijk gezegd. Nederland is zo vreselijk rijk en praten over dividend belasting afschaffen wordt normaal gevonden, maar Groningen en Limburg de problemen eens echt gaan aanpassen, vergeet het maar. Dat heeft met politieke keuzes te maken.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 20:07

Oké, dan heb ik haar misschien verkeerd begrepen bij het eerste, mijn excuses. Over het tweede zijn we het dan oneens, maar dat is ook prima toch? Ik erken echt wel de problemen, maar in mijn ogen getuigt een woord als ‘roverheid’ van onwetendheid van hoe de overheid werkt en doet het hun geen recht. We kunnen verschillen van welke methoden in onze ogen het beste werkt, of welke items meer prioriteiten hebben dan anderen; maar de overheid zit er niet om zijn eigen zakken te vullen/geld weg te ‘roven’.
De onvrede in Groningen en het gebrek aan optreden kan je ook anders benoemen. Ik erger me gewoon aan het gebruikte woord, niet de context.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 20:12

Ik snap het. Het is ook niet mijn woord ook al ben ik erg boos wat in Groningen gebeurt en nog meer boos over Limburg drama dat niet eens belangrijk genoeg gevonden wordt om op de agenda te zetten. Vanuit die boosheid begrijp ik wel het in de steek gelaten gevoel dat achter het woord roven zit, daar Nederland heel rijk is geworden aan de gas -en kolenwinning .

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 20:37

...ja, idd.

Maar in principe is 'Nederland' rijk geworden van de Limburgse mijnen en het Groningse gas -
NIET de overheid.

En ja, in 1963 werd er al voor aardbevingen in Groningen gewaarschuwd, maar dat werd weggehoond.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 08:34

Dan is het toch fantastisch dat nu eens een keer de gaswinning stop wordt gezet?
Want je kunt wel leuk mensen gaan compenseren / huizen verstevigen enzo maar als er nog steeds gas wordt gewonnen is dat symptoombestrijding

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 08:47

Janneke2 schreef:
...ja, idd.

Maar in principe is 'Nederland' rijk geworden van de Limburgse mijnen en het Groningse gas -
NIET de overheid.

En ja, in 1963 werd er al voor aardbevingen in Groningen gewaarschuwd, maar dat werd weggehoond.

Weggehoond misschien niet, maar je vorige zin is misschien de reden dat er toch voor aardgaswinning werd gekozen. Slochteren heeft ons zo ontiegelijk veel centjes opgeleverd dat het misschien volksverraad was geweest om het niet te doen.