Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schuur_

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 20:27

Maar om 17u gaat toch de wereld dicht? Iig de rolluiken hier in het dorp :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 20:55

Wij belgen houden niet van inkijk dus met rolluiken laag zie je inderdaad niks als buitenstaander :))
De meeste gaan waarschijnlijk ook wel uit in de naburige stad en niet in het dorp zelf? Wij hebben hier ook maar 3 kroegen. Zit altijd wel volk maar voor het echte uitgaan moet je eerder naar de stad 5km verderop.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 21:06

wij doen ook niet aan die goeie doelen.

bij grote organisaties betaal je toch idd een deel loon van de bazen,dan geef ik het liever direct aan mensen die het onmiddellijk juist gebruiken.
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 28-12-18 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek gewijzigd

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 21:21

Ik merk het heel erg bij mijn zus. Zij is heel Vlaams gericht en ik meer NL. Bij het kerstfeest zat ze ook de hele tijd over gordijnen te praten want iedereen kon haar zien zitten. Nou, ze woont in een doodlopende straat met een gigantische voortuin.

Mij maakt het niet zoveel uit dat mensen mijn kerstboom zien of de hond die zit te loungen op de vensterbank

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 21:25

Ik had belg moeten zijn :oo half 7 gaan hier de gordijnen dicht :')

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 21:44

Oh of bloed geven... daar kunnen ze geen percentage van nemen :+

Hier zijn onze gordijnen aan de voorkant denk ik 90% van het jaar toe :o

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 23:11

Grappig, bij ons zijn de rolluiken zolang t licht open is en als we s avonds nog bezoek verwachten ook.
Maar er passeert echt ook bijna niemand langs ons huis die er niet moet zijn.
Behalve in de zomer veel senioren die fietsen, onze straat ligt parallel aan een drukke straat richting groot café. Maar die kijken niet lang om, want dan vallen die om _O-

Mbt goede doelen stort ik nooit, maar help vaak genoeg mee met een lokale serviceclub die ook lokale goede doelen steunt. Elke euro die ik opbreng gaat naar t goede doel.

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 23:39

Mijn Belgische vrienden zitten 's avonds idd ook met de luiken naar beneden. Met paarden aan huis durf ik de rolluiken niet dicht te doen, als er dan iets gebeurt of als ik iets vreemds hoor, kan ik niet naar buiten kijken....

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 23:40

Wij hebben geen rolluiken, maar de gordijnen gaan dicht wanneer het donker is. Gezelliger zo :j

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 00:19

Bij mij gaat het rolgordijn ook naar beneden hoor! Maar je ziet nog wat wat licht en er lopen af en toe mensen met hond langs en fietsers etc.
Daar was echt alles dicht en donker en geen hond (letterlijk haha) op straat op zaterdagavond

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 00:33

Ik ken in Nederland dus echt helemaal niemand met rolluiken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 11:40

Wij hebben ook geen rolluiken, wel een soort van paneelgordijnen. Onze leefruimte zit op de 1e verdieping dus echt veel inkijk hebben we alvast niet vanaf straat, dat scheelt. Maar we sluiten ze wel 's avonds als het licht aan gaat. Men hoeft niet te zien wat er op onze kasten staan of welk type meubels :+
Paarden staan niet aan huis. Moest dat wel het geval zijn, dan zouden we bijvoorbeeld aan de straatkant wel verduisteren maar aan de weidekant niet. De kans dat wildvreemden zomaar achterom op je erg komen is heel klein.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 11:46

Wij hebben van die kleine hoge ramen nu. :j Als je bij ons wil binnen kijken moet je vlak voor het raam komen staan. :')
Achter hebben we wel grote ramen (schuifraam) maar je moet al echt op ons erf staan om binnen te kijken als het hier eenmaal af is. Nu nog niet maar we wonen ook nog niet beneden.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 18:58

Nederlanders nemen kinderen.
Belgen krijgen kinderen.
(Of net niet, natuurlijk)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 22:39

Hier ook de gordijnen dicht vanaf het donker wordt en we het licht aandoen. Hebben best veel inkijk en veel wandelaars die passeren en die hoeven niet te zien hoe ik in mijn onesie door de woonkamer dans :+

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 22:47

Ik ben toch echt nederlander en heb er altijd een hekel aan gehad als mensen bij me naar binnen guren :+ .. denk niet dat dat perse belg/nederlander gerelateerd is maar eerder persoonlijke voorkeur?

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 22:50

Bij ons kopen ze kindjes..........
Onze buurman heeft het altijd over ons mannen, daar bedoeld hij zijn dochters mee......
Misschien iets van de Kempen?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 22:54

Ons mannen is idd wel iets van de kempen denk ik.

Hier gaan de gordijnen toch ook deels dicht hoor.
Om inkijk te vermijden maar vooral ook om te vermijden dat m'n spiegelbeeld me telkens de stuipen op het lijf jaagt :') .
In het huidig huis zijn 3 kanten 'open' met grote schuiframen. Buiten donker en binnen de lichten aan voel ik me precies in een visbokaal :P .

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 10:27

Ik heb veel en grote ramen ook aan se straatkant, maar geen inkijk. Vraag me nog steeds af waarom ik een rolluik heb laten installeren en of ik al dan niet iets wil voorzien qua gordijnen of niet.
Op het appartemrnt vroeger waar iedereen kon binnen kijken zou ik de blindering nooit geopend hebben, moest het niet zo donker geweest zijn...
Dud het hangt hier echt vd situatie af.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 11:02

Oh nee dat niet. In ons vorig huis stond alles ook open, en bij mama en papa ook.
Ik sliep toen zelfs met Mn gordijnen open. Om daarna humeurig te zijn als ik in de hoogzomer mee wakker was met t zonlicht, want het raam was naar t oosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 11:14

dat probleem heb ik dan weer niet.
Laat me met het licht mee wakker worden en ik ben een zonnetje in huis. Zelfs om 6u in de ochtend in de zomer. Laat me in de winter om 6u opstaan en ik heb een pesthumeur gedurende het eerste uur. Zelfs met koffie :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 11:16

Ik bedenk me nog iets!

Croissants met ham en kaas, die ook nog eens best zout zijn! Jezus maria wie heeft dat ooit bedacht :r

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 11:26

Croissants moeten zoet zijn. :=
De zon krijgt mij niet wakker. _O- Op de kamer hebben we momenteel nog geen gordijnen maar ik slaap er gewoon doorheen. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 11:29

Heb jarenlang in mijn oude huis ook perfect geslapen zonder gordijnen, en sliep aan de oostkant. Toen sliep ik ook gerust door de zon heen.
Intussen zodanig gewend aan donkere kamer dat ik al wakker word van het lichtstreepje dat naast ons rolgordijn komt piepen.
Inslapen kan ik altijd en overal, dat wel.

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 16:47

Die croissants idd, alleen maar zoete troep, niet een lekker hartig kaascroissantje hier in België.