Stemmen 2017

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eloya

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 01:44

Zo ik ben net thuis van stemmen tellen

ik had sp gestemd, lillian marijnissen, ik schrik wel van de pvda uitslag. jeetje dat is echt een afstraffing

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 01:45

phormicola schreef:
We zullen het zien. Stiekem ben ik allang blij dat Buma wrs geen MP gaat worden en dat de pvv niet zo groot is als gedacht werd :))

Hier ben ik ook blij om :D maar ik schaam me voor Rotterdam, dat PVV hier de grootste is geworden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 01:57

Rotterdam is nog niet bekend toch? Niet op de site iig.
In Delft is de VVD het grootst, vind ik raar gezien het grote aantal studenten hier. Ik dacht dat studenten hier alleen op D66 en GL stemden _O-

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 08:09

Marjoow schreef:
Sonja_vR schreef:
Ik kan het niet ... stemmen op basis van positieve discriminatie :n
Als ik op een persoon stem, is dat omdat die persoon me aanspreekt
Geslacht doet er voor mij totaal niet toe en daarom kijk ik er dus ook echt niet naar Of er wat onder hangt of niet

Ik begrijp je punt heel goed. Toch ga ik er een andere draai aan geven... Want hoe kan een persoon jou inspireren om op hem of haar te stemmen? De campagnes staan volledig in het teken van de lijsttrekkers die bij slechts 2 partijen vrouwelijk zijn. Hoe kunnen al die andere vrouwen jou inspireren? De meeste mensen stemmen op de lijsttrekker, hoe wordt bepaald wie de anderen zijn die in de kamer komen?

Ik vind dat de kamer een afspiegeling moet zijn van de samenleving. Ik vind niet dat er een quotum moet komen, maar misschien dat we wel een teken kunnen afgeven aan de hoge heren dat we meer vrouwen willen zien. Wellicht dat zij het oppakken en ook meer investeren in de vrouwen in hun partij.

voor mij is het sowieso een intuïtief iets,
Op wie ik stem(als ik al een voorkeurstem uitbreng)
Ik poog uit te zoeken wie een persoon is, maar daarbij ben je toch afhankelijk van hetgeen er naar buiten gebracht word

ik heb dit jaar trouwens een voorkeurstem uitgebracht en ook nog op een vrouw
Maar nogmaals, dat het een vrouw is , is voor mij van ondergeschikt belang

Ik snap je punt wel hoor :j
Maar ik kan gewoon niet op een persoon stemmen waar ik niet volledig achter sta, maar het is een vrouw dus :n
Zit niet in mijn systeem

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 08:56

Magrathea schreef:
In Delft is de VVD het grootst, vind ik raar gezien het grote aantal studenten hier. Ik dacht dat studenten hier alleen op D66 en GL stemden _O-

Allemaal studenten met ouders die de gehele studie in 1 keer kunnen aftikken. :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:34

verootjoo schreef:
Shenavallie schreef:

Wat ik alleen bijzonder vind is dat er in het land zoveel klachten over Rutte zijn, maar dat ze schijnbaar nog steeds heel veel stemmen krijgen. :? Ik had gehoopt dat die heel erg zou kelderen in de peilingen, maar dat was een beetje naïef gedacht ben ik bang. :o

Ze verliezen 10 zetels volgens het laatste bericht... vind ik toch heel wat :?

Ze blijven nog steeds de grootste en dat kan alleen als er nog steeds mensen op ze zijn blijven stemmen. Ik had gehoopt dat ze dusdanig veel zetels zouden verliezen, dat ze niet meer in de top 3 zouden staan. Maar ja, dan zou PVV de grootste zijn en dat vind ik ook eng.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:36

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:39

Magrathea schreef:

Ik denk dat dat komt omdat D66 en GL voorstander van het studie-leenstelsel zijn. SP wilde hier juist vanaf.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:41

Shenavallie schreef:
Magrathea schreef:

Ik denk dat dat komt omdat D66 en GL voorstander van het studie-leenstelsel zijn. SP wilde hier juist vanaf.

Maar waarom stem je dan VVD? :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:41

Jildau schreef:
Magrathea schreef:

Allemaal studenten met ouders die de gehele studie in 1 keer kunnen aftikken. :D

Inderdaad, dat moet de reden zijn. Degenen die het niet zelf kunnen betalen waren tijdens de voorprogramma's dan ook zeer teleurgesteld toen JK aangaf dat hij een voorstander van het leenstelsel is. Zit je dan met een studieschuld van ik weet niet hoeveel als je afgestudeerd bent... moet je nog een huis zien te vinden, je vaste lasten zien te betalen...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:42

Jildau schreef:
Shenavallie schreef:

Maar waarom stem je dan VVD? :D

Ik heb geen VVD gestemd, maar juist SP. Of begrijp ik de vraag niet goed?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:51

Shenavallie schreef:
Shenavallie schreef:

Zij zegt dat de VVD in Delft het grootst is geworden en dat dat opvallend is door het aantal studenten. Jij zegt dat je denkt dat het met het leenstelsel te maken heeft en SP daar juist vanaf wilde.

Dat verklaart niet waarom er daar massaal VVD gestemd wordt toch? Volgens mij hebben die niks gemeen met de SP. :D

Met 'je' bedoel ik niet jou maar al die studenten in Delft.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:51

LadyMadonna schreef:
Hier kan je trouwens zien wat er per gemeente is gestemd:
http://nos.nl/teletekst#440

Zo te zien was mijn gemeente, Wormerland, representatief voor het landelijk gemiddelde.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:55

LadyMadonna schreef:
Hier kan je trouwens zien wat er per gemeente is gestemd:
http://nos.nl/teletekst#440

Hier zijn D66 en Groenlinks duidelijk de grootste, met de VVD een nette derde.

Vorige verkiezingen was het PvdA, D66 en VVD, dus hier heeft GL ook een enorme sprong gemaakt en PvdA echt veel ingeleverd.

Daarna komen, met een veel lager percentage, SP, CDA en PvdA, en daarna met 6% de PVV.

D66 is volgens mij al wel langer een van de hoogste partijen hier.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:15

Plaats waar ik nu woon. Pvv de grootste partij :x had ik al het vermoeden van. Klopt dus ook.

Hurt Wilders _O- engelsen kunnen Geert niet uitspreken. Hihi

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:46

Bij ons de VVD, gevolgd door PVV en CDA. Ik had de VVD hier niet zo groot verwacht eigenlijk :) boers dorpje.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:55

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:56

Electra63 schreef:
phormicola schreef:
We zullen het zien. Stiekem ben ik allang blij dat Buma wrs geen MP gaat worden en dat de pvv niet zo groot is als gedacht werd :))

Hier ben ik ook blij om :D maar ik schaam me voor Rotterdam, dat PVV hier de grootste is geworden.

Hiero heeft zo'n beetje de halve provincie gemeend dat te moeten doen. Nou zitten we in Limburg natuurlijk ook tot over onze oren in de moslims (4% van de totale bevolking)......

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:03

Marjoow schreef:
Sonja_vR schreef:
Ik kan het niet ... stemmen op basis van positieve discriminatie :n
Als ik op een persoon stem, is dat omdat die persoon me aanspreekt
Geslacht doet er voor mij totaal niet toe en daarom kijk ik er dus ook echt niet naar Of er wat onder hangt of niet

Ik begrijp je punt heel goed. Toch ga ik er een andere draai aan geven... Want hoe kan een persoon jou inspireren om op hem of haar te stemmen? De campagnes staan volledig in het teken van de lijsttrekkers die bij slechts 2 partijen vrouwelijk zijn. Hoe kunnen al die andere vrouwen jou inspireren? De meeste mensen stemmen op de lijsttrekker, hoe wordt bepaald wie de anderen zijn die in de kamer komen?

Ik vind dat de kamer een afspiegeling moet zijn van de samenleving. Ik vind niet dat er een quotum moet komen, maar misschien dat we wel een teken kunnen afgeven aan de hoge heren dat we meer vrouwen willen zien. Wellicht dat zij het oppakken en ook meer investeren in de vrouwen in hun partij.

Ik heb zelf ooit op een niet-lijsttrekker gestemd die voor de verkiezingen ook al actief was in de tweede kamer en daar bij mij vaak in positieve zin opviel. Ook kan dat gebeuren door bijvoorbeeld een populaire lokale politicus die op de kieslijst komt te staan.

phormicola schreef:
Mij lijkt VVD, CDA, D66 en GL het meest logisch en is wmb ideaal met hoe Nederland er nu voor staat.
Persoonlijk zou ik graag nog de SP er bij zien en CDA weg, maar dat gaat vrijwel zeker niet gebeuren.

En ik hoop echt dat Rutte niet dmv cu en SGP om GL heen gaat rommelen. Maar die kans acht ik wel reëel.

Ben heel benieuwd of D66 daarin mee zou gaan en op wat voor manier. Met punten als voltooid leven, legalisering wietteelt, etc staan ze lijnrecht tegenover de christelijke partijen.

Hier VVD nog ruim de grootste, gevolgd door PVV. Geen hele grote verrassing op zich.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:14

De uitslag was te verwachten. Vvd was al jaren de grootste. Dus het moest wel een godswonder zijn wou Rutte echt onder de pvv uitkomen.
Dit geeft wel een signaal dat Rutte niet meer de grootste is. Nog 4 jaar en de vvd is de tweede partij.
Wel drama voor Asscher maar vind het goed. Gestraft voor het beleid wat deze partij heeft gevoerd de afgelopen jaren.
Ik ben zelf niet blij met het verlies van de sp. Maar ik denk dat het ook met Roemer te maken heeft. Hij is niet de juiste man

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:18

Bij ons vvd - cda - pvv

Woon in een boerengemeente. Pvv en cda scheelt trouwens 0.3% :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:23

Hier is het VVD, gevolgd door PVV, D66 en dan GroenLinks. CDA leeft hier totaal niet.

Ik vind het maar lastig. De enige coalitie die ik op dit moment voor me zie is VVD - D66 - CDA - CU, wat lastig wordt. Ze hebben dan maar een hele krappe meerderheid en met 1 dissident zitten ze alweer zonder. Ze hebben wel een meerderheid in de EK op deze manier, maar ook maar zeer krap. Het zou mij niets verbazen als SGP hierbij betrokken wordt in een gedoogconstructie of zelfs als coalitiepartner.
Het lastige daaraan is dat christelijke partijen en D66 niet bepaald samen gaan. Een van de stokpaardjes van D66 is natuurlijk het vrijwillig levenseinde, en dat gaat lastig worden.
Aan de andere kant zou je CU kunnen inwisselen voor GroenLinks, dan heb je een comfortabele meerderheid. Maar of CDA en VVD nou zo staan te springen voor GL? Ik denk het niet eigenlijk. Voor Rutte zou het het meest comfortabel zijn als hij een rechts kabinet kan voeren. Hij heeft aan D66 een liberale partner en veel linkser dan D66 zal hij niet willen gaan.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:31

Jildau schreef:
Shenavallie schreef:

Zij zegt dat de VVD in Delft het grootst is geworden en dat dat opvallend is door het aantal studenten. Jij zegt dat je denkt dat het met het leenstelsel te maken heeft en SP daar juist vanaf wilde.

Dat verklaart niet waarom er daar massaal VVD gestemd wordt toch? Volgens mij hebben die niks gemeen met de SP. :D

Daar ging het mis: 'je' in plaats van 'ze'. Nadeel van digitaal communiceren... Sorry, verkeerd begrepen!

Aanvulling op je vraag: omdat die stemmers waarschijnlijk een dikkere portomonnee hebben en de studiekosten zelf kunnen betalen (of laten betalen door pa en ma).
Laatst bijgewerkt door Shenavallie op 16-03-17 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:32

Bij ons is het VVD - D66 en daarna ben ik afgehaakt :+

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:41

Shenavallie schreef:
Jildau schreef:

Daar ging het mis: 'je' in plaats van 'ze'. Nadeel van digitaal communiceren... Sorry, verkeerd begrepen!

Aanvulling op je vraag: omdat die stemmers waarschijnlijk een dikkere portomonnee hebben en de studiekosten zelf kunnen betalen (of laten betalen door pa en ma).

Ook mijn fout!

Inderdaad dat denk ik dus ook. Snap alleen niet dat als je zelf geluk hebt met rijke ouders, je je niet kunt inleven in mensen die dat niet hebben.. Jammer is dat!