Electra63 schreef:Het verbaasd mij (ook in mijn kennissenkring) dat inwoners van kleine dorpen/platteland, meer moeite hebben met allochtonen en veel vooroordelen hebben. Waarschijnlijk omdat zij geen directe (positieve) ervaringen hebben en alleen maar negatieve zaken zien op het nieuws en internet.
Ik heb donkere vrienden en vriendinnen, moslimcollega's, ik sport op een sportschool met allerlei nationaliteiten en ik heb een schoonfamilie van buitenlandse afkomst. Die werken allemaal, de meesten hebben huisje, boompje, beestje en zijn niet crimineel enz. Mijn persoonlijke ervaringen zijn dus helemaal niet overwegend negatief, terwijl ik woon en werk in de stad.
Op dit stukje zou ik toch graag even willen reageren als bewoonster van een klein dorpje/ platteland, waar al sinds WW2 al veel mensen van buitenlandse afkomst of personage non grata's onderdak hebben gevonden. De afgelopen weken is in mijn dorp in samenwerking met kleine naburige gemeentes noodopvang gestart. Tot vrijdag verblijven 123 vooral Syrische gezinnen bij ons en daarna gaan zij naar een naburig dorp. Deze mensen zijn bij ons net zo opgenomen als Joden, Molukkers, Irakesen, Irakesen , Afghanen, joegoslaven die hier volop in de samenleving mee doen. Ja, we hebben een paar die er wat hersenloze/ fb-achtige gedachtes op na hielden maar het grootste deel van de inwoners heeft zich zonder nukken voor deze 123 mensen ingezet. Er is van alles georganiseerd, vooral voor de kinderen, zoals voetbalwedstrijden op de voetbalclub, pony rijden en bakwedstrijden. Er zijn zoveel spullen gebracht qua kleding, kinderwagens, speelgoed dat de gemeente op heeft geroepen geen spullen meer langs te brengen. Waar ik op TV beelden zie dat mensen niet willen dat er vluchtelingen komen, wil men hier juist dat deze groep blijft en niet heen en weer gezeuld wordt.
Misschien dat de dorpen hier een uitzondering op de regel vormen maar moeite met allochtonen hebben we hier absoluut niet.