Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Yucca schreef:Ik begrijp mensen die bang zijn voor het onbekende, voor een groep mensen die bij elkaar worden gestopt in een opvang waar verveling, verdriet en misschien wel wanhoop hoogtij kunnen gaan vieren.
Maar ik vind ook dat we onze ogen en grenzen niet kunnen sluiten voor deze mensen. Als mens wil je toch een ander helpen?
Toch vraag ik me af: als al die mensen die zoveel moeite doen om een AZC tegen te houden,bijvoorbeeld nu in Enschede, die moeite eens zouden steken in die 600 asielzoekers, zou dan niet het probleem grotendeels verholpen kunnen worden? Als al die mannen in de buurt nou eens langsgaan bij het het AZC, een biertje drinken met die mensen, ze eens uitnodigen bij hun thuis, meenemen naar een voetbalwedstrijd van de plaatselijk vereniging, samen de tuinen van de buurt gaan doen....name it.
Mensen die tegen zijn gaan zo snel in een slachtoffer rol zitten, terwijl ze ook een keuze hebben om te participeren, om bijvoorbeeld die AZC in Enscede juist een succes te maken.
MarvanTom schreef:Dat is een heel mooi geschreven stukje.![]()
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/4144815/2015/09/18/Angst-voor-vluchtelingen-groeit-Kan-ik-m-n-rokje-nog-wel-aan.dhtml
In het stuk hierboven kan ik me ook wel vinden: al die azc's worden uit het niets uit de grond 'gestampt' en mensen door de strot geduwd, zonder dat er een mogelijkheid is voor een goede informatie-bijeenkomst.
Onbekend maakt onbemind, toch?
Die socioloog in het stukje met zijn 'statusangst' bagatelliseert het gevoel wat heel veel mensen hebben en dat lijkt mij niet echt gepast.
Klinkt als: stel je niet aan, niks aan de hand.![]()
De azc's zijn er opeens.
Met mensen uit een werelddeel die je niet kent, zij kennen ons land niet. Gebruiken, eten, kleding; veel is zo anders voor alle partijen...
Ik snap de gezinnen die zijn gevlucht.
Ik snap de jonge mannen, die niet het leger in willen, omdat ze niet willen doden of gedood willen worden voor een regering waar ze niet achter staan.
Ik snap de 'losse' mannen van boven de 20 niet.
Zonder familie, zonder gezin.
Wat komen die hier doen dan?
Dat zijn er veel...
Erg veel...
Daar kijk ik dus wel met argusogen naar...
Ook krijg ik een beetje het gevoel dat als je zegt dat je het niet ziet zitten met al die vluchtelingen dat je al snel als discriminerend wordt bestempeld.
Ik zie die laatste groep niet zitten, dat klopt.
Maar ik vind mezelf niet discriminerend.
ravellie schreef:Ja toevallig weet ik dat ook, gezien onze familie in de bloemen zitten en de export naar de UK gaat.
Ze mogen niet eens meer stoppen.
Check, check, check en doorrijden.
LadyMadonna schreef:Maar grenzen sluiten heeft wel wat meer voeten in aarde dan enkel "vluchtelingen mogen er niet in".
Enig idee wat voor een impact dat op het (vracht)verkeer heeft?
rapido schreef:LadyMadonna schreef:Maar grenzen sluiten heeft wel wat meer voeten in aarde dan enkel "vluchtelingen mogen er niet in".
Enig idee wat voor een impact dat op het (vracht)verkeer heeft?
vroeger waren de grenzen ook gesloten. Als het moet dan is voor al het vracht verkeer ook wel weer een oplossing te vinden.
Tcm62 schreef:Bewonder de inzet in Duitsland..ook diegenen die asielzoekers in huis hebben genomen..