verdronken Aylan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: verdronken Aylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 15:11

prettige vakantie!

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 15:16

Yucca schreef:
Ik begrijp mensen die bang zijn voor het onbekende, voor een groep mensen die bij elkaar worden gestopt in een opvang waar verveling, verdriet en misschien wel wanhoop hoogtij kunnen gaan vieren.

Maar ik vind ook dat we onze ogen en grenzen niet kunnen sluiten voor deze mensen. Als mens wil je toch een ander helpen?

Toch vraag ik me af: als al die mensen die zoveel moeite doen om een AZC tegen te houden,bijvoorbeeld nu in Enschede, die moeite eens zouden steken in die 600 asielzoekers, zou dan niet het probleem grotendeels verholpen kunnen worden? Als al die mannen in de buurt nou eens langsgaan bij het het AZC, een biertje drinken met die mensen, ze eens uitnodigen bij hun thuis, meenemen naar een voetbalwedstrijd van de plaatselijk vereniging, samen de tuinen van de buurt gaan doen....name it.

Mensen die tegen zijn gaan zo snel in een slachtoffer rol zitten, terwijl ze ook een keuze hebben om te participeren, om bijvoorbeeld die AZC in Enscede juist een succes te maken.

Nee, dat vind ik niet.
De grenzen moeten wel gesloten worden.
Het zijn er teveel voor zo'n klein land.
Dat kunnen wij niet aan, alleen al niet voor de veiligheid.
Er was een klein incidentje gisteren met een zwartrijder in de thalys, moet je kijken wat dat al niet veroorzaakt in Nederland aan opschudding en het uitrukken van mankracht...
Dan heb ik het dus over 1 persoon...die uiteindelijk een zwartrijder bleek ( wel een hele domme, dat dan weer wel).
Het is in mijn ogen heel naief om te roepen dat wij maar moeten gaan koffie drinken daar.
Zelf zou ik daar al helemaal geen behoefte aan.
We hebben het over een enorme groep mensen uit een andere cultuur die niet alleen zwaar gefrustreerd zijn, maar ook getraumatiseerd.
En laten we voorop stellen dat grote groepen moslims( fundamentalisten) van kind af aan al een niet al te best beeld van het Westen voorgeschoteld krijgen ( daarom stijgt mijn verbazing dat BEPAALDE landen van EUROPA toch zo ontzettend in trek zijn....

Enig idee hoe het er in een AZC aan toegaat?.
Zelf heb ik er een klein beetje een beeld van gehad en ben ik via werk ook aanraking geweest met vluchtelingen die na jaren vrijwilligerswerk mochten komen doen.
De meesten....FAIL....nauwelijks beheersing van de taal, kennen de cultuur en gebruiken van Nederland niet en hielden sterk vast aan eigen cultuur , een grote botsing met de westerse manier van leven en dan valt integreren gewoon keihard tegen.
Ik zeg niet dat de mensen waar ik het over heb, hun best niet deden.
Maar in de praktijk bleek het dus niet werkbaar ( gezondheidszorg).
Enig idee hoe de moraal is van mannen uit die landen tegenover vrouwen????.....
Je zal er 6000 naast je deur krijgen en je dochter moet er langs voor werk of school.
Maar goed, er moet helaas in dit land altijd eerst iets gebeuren voordat er actie ondernomen wordt.

Hoewel...er gebeurd al genoeg, alleen nog net niet naast onze deur.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 15:17

MarvanTom schreef:
Dat is een heel mooi geschreven stukje. :j

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/4144815/2015/09/18/Angst-voor-vluchtelingen-groeit-Kan-ik-m-n-rokje-nog-wel-aan.dhtml
In het stuk hierboven kan ik me ook wel vinden: al die azc's worden uit het niets uit de grond 'gestampt' en mensen door de strot geduwd, zonder dat er een mogelijkheid is voor een goede informatie-bijeenkomst.
Onbekend maakt onbemind, toch?
Die socioloog in het stukje met zijn 'statusangst' bagatelliseert het gevoel wat heel veel mensen hebben en dat lijkt mij niet echt gepast.
Klinkt als: stel je niet aan, niks aan de hand. >;)

De azc's zijn er opeens.
Met mensen uit een werelddeel die je niet kent, zij kennen ons land niet. Gebruiken, eten, kleding; veel is zo anders voor alle partijen...

Ik snap de gezinnen die zijn gevlucht.
Ik snap de jonge mannen, die niet het leger in willen, omdat ze niet willen doden of gedood willen worden voor een regering waar ze niet achter staan.

Ik snap de 'losse' mannen van boven de 20 niet.
Zonder familie, zonder gezin.
Wat komen die hier doen dan?
Dat zijn er veel...
Erg veel...
Daar kijk ik dus wel met argusogen naar...

Ook krijg ik een beetje het gevoel dat als je zegt dat je het niet ziet zitten met al die vluchtelingen dat je al snel als discriminerend wordt bestempeld.
Ik zie die laatste groep niet zitten, dat klopt.
Maar ik vind mezelf niet discriminerend.

Ik snap dat niet....
Al die mannen komen hierheen ( met als doel ook hun gezin hierheen te halen).
En dan moeten de mannen van het Nederlandse leger daar hulp gaan bieden?.
Vlgs mij begrijp ik niet veel meer van deze wereld.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 15:37

Maar grenzen sluiten heeft wel wat meer voeten in aarde dan enkel "vluchtelingen mogen er niet in".
Enig idee wat voor een impact dat op het (vracht)verkeer heeft?

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 15:45

Ja toevallig weet ik dat ook, gezien onze familie in de bloemen zitten en de export naar de UK gaat.
Ze mogen niet eens meer stoppen.
Check, check, check en doorrijden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:13

Fysiek sluiten of op papier sluiten..? In België worden er maximaal 250 asielzoekers geregistreerd. Per dag en dat kan op 1 plek. In Brussel. Is dat aantal bereikt dan gaat deur dicht.

De keuze hoeft niet enkel te zijn de grenzen echt dicht en anders moeten we ze allemaal registreren. Gewoon weigeren, op een vliegtuig terug naar een kamp etc., ...? is ook mogelijk. Of het vriendelijk is en wat ik er verder van vind laat ik dan even in het midden, maar ook hier is het niet óf dit óf dat :)

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:43

Ja ik bedoel echt weigeren.
Terug en daar helpen.
Anders krijg je dat hier mensen op straat moeten gaan slapen.
Dat is onmenselijk.
maar gaat dan ook weer in NL een enorm platform krijgen...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 17:23

ravellie schreef:
Ja toevallig weet ik dat ook, gezien onze familie in de bloemen zitten en de export naar de UK gaat.
Ze mogen niet eens meer stoppen.
Check, check, check en doorrijden.

dan weet je het blijkbaar nog niet..
want dat zijn slechts verscherpte controle maatregelen..
bij een gesloten grens sta je straks uren, zo niet een volle dag met je vrachtwagen voor iedere grens te wachten, omdat alles tot en met gecontroleerd moet worden voor je door mag rijden.. en dat dus per auto/vrachtwagen die de grens passeert.

niet meer stoppen bij de grenzen, is juist snel door laten stromen zodat er niemand aan boord kan klimmen.. bij gesloten grenzen kan je je lol op, vooral met vrachtwagens.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 19:01

LadyMadonna schreef:
Maar grenzen sluiten heeft wel wat meer voeten in aarde dan enkel "vluchtelingen mogen er niet in".

vroeger waren de grenzen ook gesloten. Als het moet dan is voor al het vracht verkeer ook wel weer een oplossing te vinden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 19:45

Die weer veel geld kost voor de ondernemer waarschijnlijk.
Begrijp me goed hoor, ik heb de oplossing ook niet, en ik zie opzich wel wat voordelen bij grenzen sluiten, maar zie meer nadelen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 23:15

rapido schreef:
LadyMadonna schreef:

vroeger waren de grenzen ook gesloten. Als het moet dan is voor al het vracht verkeer ook wel weer een oplossing te vinden.

ja maar vroeger had je niet nog een volksverhuizing tegelijk gaande..

het vroegere 'gesloten' was gewoon dat er een bemand hokje stond en dat er steeksproefgewijs een auto gecontroleerd werd.. De vrachtwagens, die moesten hun laadbrief even overleggen en konden meestal zo doorrijden.

dat is niet 'dicht' als in het dicht dat men nu voor ogen heeft.

dat kun je vergelijken als the old days aan de poolse en russische grens voor vrachtwagen chauffeurs.. wilde je rusland in met exportgoederen, dan trok je minimaal 1-2 dagen uit voor het passeren van de grenzen daar, dat was 'dicht' dicht.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 01:29

Veel reacties,niet alleen hier,maar ook elders worden ingegeven door angst,maar angst is een slechte raadgever.
De verscheurdheid binnen de Europese Unie over de opvang van vluchtelingen uit het Midden-Oosten voert rechtstreeks terug op de priemende scepsis van de ultrareactionaire denker Joseph de Maistre (1753-1821): „Wel, in de hele wereld is er niet zoiets als de Mens te vinden. Gedurende mijn leven, heb ik Fransen gezien, Italianen, Russen, etc. [...] Maar wat de Mens betreft, moet ik verklaren dat ik die nooit ben tegengekomen. Mocht hij bestaan, dan is hij aan mijn aandacht ontsnapt.”

Anders gezegd: de taal van het humanisme leidt altijd tot abstracties, die voorbijgaan aan de netelige werkelijkheid, die gaat over cultuur, geschiedenis, eigenheid. Het is gemakkelijk schieten, en dat doen populisten dan ook: je kunt de vluchteling als Mens binnenhalen, maar uiteindelijk is hij ook gewoon een Syriër, een moslim, een getraumatiseerde man of vrouw die in een hem onbekende cultuur terechtkomt. Nu al gaan verhalen rond over hulpverleners die wordt afgeraden te korte rokjes te dragen in aanwezigheid van vluchtelingen. Of die verhalen kloppen doet er eigenlijk niet toe. Het gaat erom dat de zorg, angst en hysterie die uit zulke verhalen spreekt, niet weg te nemen is met een beroep op ons gedeelde mens-zijn. Soms lijkt het om manieren van naar de wereld kijken te gaan die elkaar nauwelijks overlappen – Wilders ziet enkel Nederlanders, GroenLinks ziet alleen Mensen. En Gerard Joling ziet alleen nog „onze bejaarden”.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 08:49

Dat heb je mooi geschreven papagroom.

Angst zou wel gewoon bespreekbaar mogen zijn.
Helaas vervallen een flink aantal mensen in het oordelen en veroordelen.
Ipv hun eigen angst bespreekbaar te maken.
Ook door de andere partij die gelijk roept racist.
Met angst hebben ben je nog geen racist.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 08:59

Je hebt een heel toepasselijk onderschrift OsMo.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 09:28

Even over wat je schrijft over korte rokjes pg.
Ik heb onder een gereformeerde baas gewerkt... Waren korte rokjes ook not done. Stel dat ik met vluchtelingen zou werken, zou het niet eens in me opkomen om een kort rokje aan te doen. Die hou ik wel (mwah ;) ) voor als ik uitga ;)

Ik vind het vervelend dat er zoveel angst is, maar ik loop steeds tegen de muur van haat aan, waardoor er ook niet over te praten valt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 10:20

Mooi omschreven? Het is gewoon weer een veralgemenisering.. Vreemd.. Niet iedere moslim is een terrorist, maar blijkbaar mag je mensen die niet voor opvang hier zijn wel allemaal angsthazen noemen. Is het nou zo moeilijk om te begrijpen dat er mensen voor opvang en hulp zijn, maar simpelweg niet hier.. Niet vanwege angst of populisme, maar vanwege simpelweg onderzoeken, nadenken, vooruitkijken en afwegen? Hoe vaak is dat nu al wel niet gezegd? Waarom kan men dan niet gewoonweg die lijn volgen ipv telkens weer terug gaan een algemene noemer en naar dat hulp en opvang dat perse hier moet plaats blijven vinden. Dat is het beste, het zijn immers ook mensen? Ik word daarop dit moment een beetje doodmoe van, denk je eindelijk een stap verder te komen komt iemand weer als je dit vind, vind je dus ook dat. Het blijven ook mensen als je kijkt naar opvang in de regio, je laat ze niet stikken of aan hun lot over als je kijkt naar mogelijkheden buiten je eigen binnengrenzen. en dat is lastig en ingewikkeld, maar het is erg spijtig om te lezen dat enkelen hier nog steeds niet verder komen dan "kom allemaal maar, dat is de enige optie." Durf verder te kijken, te denken en te onderzoeken, dan ben je echt niet meteen een haatdragend persoon.

En ja er zullen ongetwijfeld mensen zijn die hun bek een douw geven, het enige wat je daar kunt doen is praten en uitleggen.. Maar niet iedereen heeft angst en dus is het ook niet altijd simpelweg ons vs hun.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 20-09-15 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 10:20

Haat komt vaak voort uit angst,angst voor het onbekende.
Ik woon in een gebied met relatief weinig buitenlanders...veel oudere mensen kennen die dan ook vrijwel uitsluitend van horen en zeggen,en zijn bang,ja ze hebben zelfs een soort van hatelijke gevoelens.....behalve naar die ene die hier op t dorp woonde,want dat is toevallig een goede.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 10:24

#sammie
Ik zeg niet alle ,maar vele....en angst of welke emotie dan ook is in het algemeen een slechte raadgever...dat is geen veralgemenisering.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 10:35

Ik denk dat er 2 zaken samenlopen in deze overigens moeilijke kwestie.

Angst voor onbekende en enge beelden die meer angst inboezemen.

Maar ook zij die niet bang voor buitenlanders zijn en uit eigen evaring wetenschap hebben gekregen dat er ook foute lieden tussen zitten met minder goede bedoelingen en daar ik denk een terechte angst over mogen hebben...en er geen angst maar frustratie over de grote groep die alleen komt voor het grote meer dan wat ze thuis krijgen, thuis is verdienen, hier is krijgen, lieden die niet direct in levensbedreigende omstandigheden leefden..

Bijzonder toch dat het midden oosten geen behoefte hebben aan getraumatisserde moslims met net even andere moslimgedaxhge dan zij hebben..wat moet ik mij daar bij voorstellen? De verschillen en het gat is in het christelijke westen toch veel groter ? Dat Hongarije alleen de christelijke Syriers willen opnemen? Wat moet ik mij daar bij voorstellen? Zal dat ook niet mee mogen spelen!

En bang voor buitenlanders ben ik niet, ben zelf vanuit vaders kant niet volledig Hollands, mijn vader is na de 2 WO hier naar toe gekomen en weet als geen ander wat het is om een vader te hebben die iets anders is en heb zelf in het buitenland gewoond en gewerkt in een land dat niet echt buitenland minnend is....heb veel buitenlandse vrienden, wat is angst..

Ik vnd dat angstverhaal steeds weer zo simpel, net zo denigrerend als dat men met het angstgedoe een punt wil maken.

Er komen problemen, dat kun je verwachten en dat is niet alleen van de Nederlanders uit gaande...

Ik verwacht nl ook veel frustratie van allen die totaal gedesillusioneerd gaan zijn en daar hun emoties ook over zullen laten gelden..want dat is nu al gaande, na 2 tot 4 dagen is er al geen begrip meer dat het zo lang duurt en ze tussen een groep neerstrijken van honderden tot duizenden, tja wat verwacht je zelf...een groepsgevoel wat er kan gaan ontstaan kan een hoop rellen gaan brengen...mogen we daar okk bang voor zijn? Niet de mens als buitenlander, maar de problematiek wat het met zich mee brengt ?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 10:38

Juist niet veel reacties hier.. Juist niet.. Ik zie mensen die hier serieus over na proberen t denken. Je veralgemeniseerd dus wel en vervolgens kom je ook nog eens met een of ander Pipo op de proppen die claimt geen mensen te zien. Leuk zo filosoof, maar mensen hebben een indentiteit en een groep nodig, die vind je oa in een stam dus in een land. Het is heel normaal dat je daar houvast aanneemt. Het is al een hele stap om verder proberen te kijken dan dat. dat soort opmerkingen zijn imo kwetsend voor iedereen die je aanspreekt (je spreekt immers over vele), maar je stuurt ook mensen meer terug in hun schulp en hun mening, omdat ze met deze opmerkingen niet serieus genomen voelen en dus met hun 'angsten' (als ze die hebben) nergens terecht kunnen. Dan haal je juist die angst niet weg, maar negeer je het.

De meeste mensen hier, ongeacht wat ze vinden, weten imo hun mening duidelijk te formulieren. En daar kan best een stukje angst onderzitten, heel normaal maar dat komt op mij niet leidend of raadgevend over. Slechts een handjevol komt hier ongenuanceerd voorbij, soms uit angst of onwetendheid of wat ze van andere gehoord hebben. Ook die moet je dan ruimte kunnen geven om hun verhaal te doen.

Alleen maar roepen ach dat is angst en dat is onzin is erg kortzichtig. Dit kan op veel gebieden voor problemen zorgen. De angsten die er zijn moet je goed onderkenen en begeleiden anders slaat het als een bommerang terug. Daarom hekel ik de Nederlandse overheid ernstig op dit moment. Zij doen niks om die angsten weg te nemen, zij doen niks aan informeren of uitleggen. Alles wordt doorgeduwd, onder het mom van het moet. En juist die nee- mensen vinden dat dat niet moet. Als mensen zeggen zich in de steek gelaten te voelen, is het domst wat je kunt doen is enkel roepen nee dat is niet waar en weer vrolijk verder gaan waar je meebezig was. (Edit: dan krijg je dus dat mensen gaan naar diegene die wel 'luistert': http://www.ad.nl/ad/nl/36281/Vluchtelin ... room.dhtml )

Daarom vind ik het hier positief dat er gesproken wordt met allerlei meningen, ongeacht of je een oplossing weet. Daar is de politiek voor, die hebben de luxe niet om te zeggen ik weet het even niet meer.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 20-09-15 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 10:57

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 14:16

Als we dan toch graag verwijzen:
http://www.hpdetijd.nl/2015-09-19/vluch ... e-beelden/

Verder kan ik mij goed vinden in de berichten van PPG.
Ik vraag me vaak af, waar de angst op gebaseerd is?
Als ik kijk wie wat op FB deelt binnen mijn kennissenkring, dan zijn de "tegenstanders" vaak de mensen die zelf (kleine) problemen hebben. Het lijkt of mensen altijd een zondebok willen hebben voor hun eigen problemen.
Ik begrijp dat mensen tegen de komst zijn van grote aantallen vluchtelingen, maar ik erger me aan het gebrek aan empathie en het egoïsme van sommigen.
Ik heb geen oplossing, maar opvang in de regio of plaats van aankomst is ook vaak niet mogelijk.
Ik zou met mijn gezin ook niet in een tentenkamp in Jordanië willen blijven, zonder vooruitzichten als ik de kans heb om verder naar het westen te trekken, waar mogelijkheden zijn m.b.t. scholing, werk en een huis, dus een toekomst.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 16:40

Bewonder de inzet in Duitsland..ook diegenen die asielzoekers in huis hebben genomen..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 16:51

Tcm62 schreef:
Bewonder de inzet in Duitsland..ook diegenen die asielzoekers in huis hebben genomen..

misschien moeten andere duitsers dan de vluchtelingen opvang ook niet in de hens steken ;)
dan zou alles toch een heel stuk soepeler verlopen en is het in huis nemen een mooie doorstroom of extra stukje opvang.