Gestrande bultrug niet te redden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Re: Gestrande bultrug niet te redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 01:51

Haha die foto van Marco Borsato :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 08:20

KootMiraDrum schreef:
Hier hebben ze het trouwens niet over de borstspier maar de HARTspier, dan kan ik me voorstellen dat je eerst gaten moet boren, hoewel ik het idee gruwelijk vind.
http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=116263

Hartspier kan haast niet. Er is maar 1 spier die hartspier heet, en dat is in feite het hart zelf. Dan heb je (schat ik zo) een naald van minimaal 1 meter lang nodig, voordat je daar bij bent, je moet tussen de ribben door, etc. Lijkt me niet te bestaan...
En bovendien zou dán die euthanasiepoging wel gelukt zijn, als je verdoving rechtstreeks in de hartspier spuit. Zo werden vroeger katten en honden afgemaakt.

Die foto van die gaten in de romp van het dier zitten wel degelijk in de buurt van de borstspier, zo te zien. In ieder geval bij z'n voorflipper, en daar loopt ook de borstspier. Dus dat zullen dan echt wel de gaten voor de euthanasiepoging zijn geweest.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 10:56

ik denk na dit lange verhaal
dat ze de eerste 2 dagen op zeker een goede poging hadden moeten wagen. De KNRM heeft op zeker zijn best gedaan, maar denk met te weinig expertise, als we die al in nederland hebben. Te weinig samengewerkt met een heleboel andere vrijwilligers met bv sterke boten. Na die 2 dagen het dier goed af moeten maken. Denk dat het dier, doordat het al zo lang lag met z'n ingewanden problemen had gekregen. Verder voor mezelf het idee dat er te weinig aan gedaan is omdat er al belangstellenden voor het karkas waren. En als er vrijdagavond, inclusief noodverordening mensen bij het dier zijn met een helicopter erboven tsja, wat moet ik daar dan van denken. Ik ben nu blij dat het dier uit zijn lijden verlost is, want het gehannes was voor het dier vast ook niet fijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:12

Daarom hoop ik ook dat hier stevig van geleerd wordt en er direct vanaf dag 1 met GOED materieel zo'n dier geholpen wordt, en niet met een flutbootje en flutnetjes van de KNRM terwijl andere mensen weggestuurd worden omdat zij "het wel onder controle hebben".

Het hele verhaal hangt gewoon aan elkaar van "waarschijnlijk". Hoe je de "kenners" er over hoort praten ook...waarschijnlijk zus, waarschijnlijk zo...dus we proberen het maar niet meer en gaan hem opruimen.

Zolang het een "waarschijnlijk" is, is de kans mijns inziens heel aanwezig dat het dier je nog best kan verbazen, dus gun hem die kans dan als er op 15 meter mensen zijn met materiaal, die al eerder zulke dieren bevrijd hebben en het er positief uit vinden zien.

Kost niemand geld of moeite, behalve die mensen zelf, dier heeft nog een kans, en als hij alsnog dood gaat dan heb je er in ieder geval wel alles aan gedaan (alhoewel te lang gewacht met goede hulp inroepen...) en dan hebben de zeedieren er tenminste nog iets aan en kunnen zich voeden met het karkas...

Best kans dat er al wat aan mankeerde en dat hij te lang had gelegen. Maar het dier had ook pima gewoon een foutje gemaakt kunnen hebben, dat hebben we allemaal wel eens immers.

Zul je zien dat ze het straks allemaal goed gaan praten met: we hebben onderzoek gedaan en dit-en-dat was zodanig beschadigd dat het dier nooit meer goed verder had kunnen leven. En dat is dan onderzocht door degenen die zichzelf daar mooi mee schoon willen praten, en dat lukt nog ook natuurlijk omdat iedereen er weer achteraan loopt wat de "deskundigen" zeggen :P

Wat mij betreft doet het niet ter zake, op het moment van stranden en de dagen erna, blijkt uit alles dat niemand nu echt wist hoe de toestand van het dier was, en dan moet je gewoon alles op alles zetten om zo'n dier te helpen. Kies de vrijwilligers met de meeste ervaring en het beste materiaal (en zonder belang aan een dood dier!), en laat die een poging doen. Zeggen die dat het niet gaat lukken, dan kun je gaan kijken naar mogelijkheden om het dier uit zijn lijden te verlossen, maar de mensen die er wel een leuk onderzoeksobject in zien mogen er pas wat over te zeggen krijgen NA de reddingspoging...niet zoals nu dat zij door hun "waarschijnlijk dit-en-dat" uitspraken een reddingspoging tegenhouden :n
Laatst bijgewerkt door pmarena op 17-12-12 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:14

pmarena jij verwoord het beter dan ik gedaan heb, dank je wel!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:32

precies pmarena :)

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:42

Dat arme dier heeft nooit een eerlijke kans gehad! Balen als je botten 1 miljoen waard zijn.............

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:57

Ik denk dat ze hem in het begin echt wel terug de zee in wilden krijgen, en iedereen die hulp aanbood op afstand hielden omdat ze dachten dat ze het zelf wel konden, en met het idee het dier de stress te besparen... maar dat dat gewoon een heel verkeerd besluit is geweest. Of althans, dat ze toen dit niet bleek te werken, niet alsnog de aangeboden hulp van bvb. Rederij Noordgat geaccepteerd hebben.

Het kan prima zijn dat zij het ook niet voor elkaar hadden gekregen, maar als ze dit al eerder wèl succesvol hebben gedaan, er heil in zien en zichzelf en hun materiaal hier voor in willen zetten (en er al vlak naast liggen, klaar voor een poging, dat is nog het meest schrijnende aan het hele verhaal!!) dan hadden zij (en vooral de bultrug) gewoon die kans moeten krijgen....

Ik geloof echt wel dat de KNRM er alles aan gedaan heeft, maar dat het gewoon fout is gegaan bij de (waarschijnlijk goedbedoelende) "kenners" die eigenlijk ook maar wat aan het gissen waren en op wiens aanraden verdere reddingspogingen gestaakt zijn....

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:14

Maar hoeveel ervaring kunnen wij opdoen met bultruggen??
Geloof nog steeds niet dat ze dagelijks aanspoelen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:17

En daarom hebben de "kenners" ook niet de wijsheid in pacht en hadden ze mijns inziens nooit mogen zeggen dat het arme dier al stervende was en er geen hoop meer voor was, omdat ze (zoals het lijkt) simpelweg de kennis helemaal niet hadden om dit oordeel te vellen.

Na het door de "kenners" uitgesproken doodvonnis heeft het dier immers nog behoorlijk laten blijken dat hij nog flink wat wil om te leven had. Een dier dat het op heeft gegeven (zoals ze beweerden met hun slaaptoestand enzo...) dat vecht niet meer, en dat deed hij duidelijk wel zo te horen van allerlei ooggetuigen :(:)

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:27

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:31

Nog even uitgaande van het goede in de mensch, denk ik wel dat het besluit van het afspuiten genomen is simpelweg omdat de "kenners" dachten dat dat het beste voor het dier zou zijn.

Alleen jammer dat dat gebaseerd werd op een bodem van heel veel "waarschijnlijks" en het vooruitzicht van het kunnen bemachtigen van een mooi kadaver.

Enige dat we nu nog kunnen hopen is dat het dier goed onderzocht wordt, zodat er wellicht blijkt wat er nu mis mee was, en dat we het voortaan diervriendelijker aan gaan pakken :(:)

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:15

Jilletje schreef:
En je kan m toch beter eten ipv weg gooien???

neee ik zou hem naar niet opeten.
We weten nog steeds niet of hij ziek was of niet.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:00

Er werd ook een tijdje geopperd dat de beste methode voor euthanasie opblazen zou zijn (met explosieven dus). Klinkt cru en respectloos, maar waarschijnlijk wel gepaard met het minste lijden. Overigens moeten we ook niet vergeten dat december dé tijd is waar alle liefdadigheid instellingen smachten naar geld van donateurs. Enkele instanties hadden er dan ook veel baat bij om stelling te nemen in deze zaak, voornamelijk om zieltjes (en sponsorgeld) te winnen. Overigens was Greenpeace wel een andere mening toegedaan. Een aantal bladzijden geleden stond er ook al dat reddingsoperaties waarschijnlijk allemaal bij voorbaat kansloos waren, dus de vraag blijft staan wat de overlevingskansen waren met de beschikbare middelen.

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:07

Ik kan er nog steeds niet over uit dat 'De doodgeschoten kinderen' en 'Johannes' de afgelopen week in één adem genoemd werden. Belachelijk.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:10

nathalie_v schreef:
Maar hoeveel ervaring kunnen wij opdoen met bultruggen??
Geloof nog steeds niet dat ze dagelijks aanspoelen...

Inderdaad, er zal kennis moeten worden gehaald in het buitenland en op basis daarvan een protocol worden opgesteld.In Nederland spoelen al zelden walvissen aan en meestal zijn ze dan sowieso al dood. Wij hebben niet of nauwelijks ervaringsdeskunigen.
Vraag mij af hoeveel reddingspogingen bij dit formaat walvissen wereldwijd goed zijn afgelopen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 14:37

Joost: in mijn geval heeft het averechts gewerkt. Echt geen cent die ooit nog richting Lenie 't hart gaat :n

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:22

stef schreef:
Joost: in mijn geval heeft het averechts gewerkt. Echt geen cent die ooit nog richting Lenie 't hart gaat :n

Dat ging er van mij al niet. Ik ben omgeven door biologen met dezelfde mening.
De gevallen die verstrikt raken in visnetten vind ik een ander verhaal, dat is niet biologisch van aard.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:55

Ik hou het topic nu niet bepaald bij, dus weet niet of het al is genoemd:

Ik hoorde dat ze de nu dooie bultrug van het strand willen halen. Hoe?
Ze willen hem met een sterke ketting en groot schip in zee trekken :+

Mis ik hier iets? :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 22:09

Ja, je mist iets... Het essentiële verschil tussen een levend dier of een dood kadaver.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:09

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:13

stef schreef:
Ja, je mist iets... Het essentiële verschil tussen een levend dier of een dood kadaver.

Nou zijn kadavers over het algemeen al vrij dood :+

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:18

FlyAway schreef:
stef schreef:

Nou zijn kadavers over het algemeen al vrij dood :+

:')

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:26

Dit kon wel eens het schip zijn dat het kadaver gaat bergen.

Afbeelding