Als je nu moest gaan stemmen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Als je nu moest gaan stemmen...

VVD
170 (17%)
CDA
27 (2%)
PvdA
64 (6%)
Sp
197 (20%)
Pvv
190 (19%)
Groen links
37 (3%)
D66
89 (9%)
PvdD
27 (2%)
Sgp
9 (0%)
Anders
28 (2%)
Blanco
22 (2%)
Weet het écht niet
101 (10%)

Totaal aantal stemmen: 961

NatasjavE

Re: Als je nu moest gaan stemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 09:52

Dat was te verwachte. Halsema was echt heel erg goed als politicus.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 11:02

Maar Tofik Dibi is echt niet degene die haar zal laten vergeten. Ik heb hem een paar keer zien debatteren en dat was zo slecht dat ik bijna van plaatsvervangende schaamte de TV heb uitgezet. Laten we het er maar op houden dat het een goede campagne move is om meer aandacht in de media te krijgen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 11:39

Nee het lijkt me politieke zelfmoord

Staat een helder stuk over het Mona toetje in de VK

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:30

ik vind wat Dibi doet niet echt netjes tegen over Sap.Machtsstrijd binnen en partij is nooit goed.
Sap doet het zo slecht nog niet.(afgezien van het feit dat ik het absoluut niet met haar standpunten eens ben natuurlijk ;) )

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:32

geerke schreef:
ik vind wat Dibi doet niet echt netjes tegen over Sap.Machtsstrijd binnen en partij is nooit goed.
Sap doet het zo slecht nog niet.(afgezien van het feit dat ik het absoluut niet met haar standpunten eens ben natuurlijk ;) )

Machtsstrijd gebeurt regelmatig binnen politieke partijen, denk maar aan Rita en Mark ;)
Ik vind dat Sap het wel slecht doet, als je de peilingen mag geloven :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:34

geerke schreef:

Ik vond dat GL eventuele kandidaten geheim wilde houden veel meer tegen de ideologie van de partij ingaan. Dus als je voor zon partij in de kamer zit en dat wil doorbreken is dat de enige manier, met het gevaar dat dat zijn politieke carrière kan schaden

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:35

Electra63 schreef:
geerke schreef:

Machtsstrijd gebeurt regelmatig binnen politieke partijen, denk maar aan Rita en Mark ;)
Ik vind dat Sap het wel slecht doet, als je de peilingen mag geloven :)

maar ligt het aan Sap persoonlijk dat de peilingen slecht zijn of aan haar standpunten?
Het maak natuulijk wel uit hoe je iets brengt maar als de mensen het er niet mee eens zijn maakt het niet uit wie het vertelt denk ik.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:38

Sap doet het denk ik op zich helemaal niet zo slecht, zij kan alleen niet de Halsema-bonus verzilveren. Maar ik zie op dit moment Tofik Dibi of een ander GL 2e kamerlid dat ook niet doen. Halsema is in de loop van de jaren, als politicus, groter geworden dan GL en een verwachting dat je als politieke partij na het vertrek zo'n bonus gewoon houdt, is niet zo realistisch.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:46

Ik had na het vertrek van Jan Marijnissen ook niet verwacht, dat Roemer het zo goed zou doen. :)
GL zat in de oppositie ;) , dus heeft het slecht gedaan, IMO.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:27

Roemer verbaast mij niet echt. Er is op dit moment een grote markt voor "protest" stemmen en daar heeft hij alleen concurrentie van Wilders. Grote kans dat de SP met Marijnissen, die net als Halsema, het statuur van een staatsman had gekregen, echt volledig door het dak zou zijn gegaan.

Zowel Roemer als Sap missen die statuur, alleen heeft Roemer het voordeel van een groeiende achterban, die dat gebrek kan compenseren, terwijl Sap als lijsttrekker van een links liberale groene partij dat niet heeft. De werkelijke achterban van GL is in Nederland maar 5 of 6 zetels groot. Elke extra zetel is gebaseerd op persoonlijkheid en veel minder op inhoud.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:33

Het is tijd voor een sterke nederlandse...

Piratenpartij.
Laatst bijgewerkt door HolyPope op 15-05-12 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:36

Die is er al hoor. Stond bij de vorige verkiezing op de lijst..

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:39

Of de partij van Alibaba, dan zijn er maar 40 rovers :P .

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:43

Rinske schreef:
Of de partij van Alibaba, dan zijn er maar 40 rovers :P .

Krijg je dan een kabinet van 1001 nachten?

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:49

Met Haarhem en Hemhaar..?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:39

Ik ben een GL-er in hart en nieren, maar twijfel toch of ik mijn stem dit jaar niet aan de SP geef. Maar moet zeggen dat als Dibi lijsttrekker wordt, de kansen dat ik bij GL blijf een heel stuk zullen groeien :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:31

Karl66 schreef:
Roemer verbaast mij niet echt. Er is op dit moment een grote markt voor "protest" stemmen en daar heeft hij alleen concurrentie van Wilders. Grote kans dat de SP met Marijnissen, die net als Halsema, het statuur van een staatsman had gekregen, echt volledig door het dak zou zijn gegaan.

Zowel Roemer als Sap missen die statuur, alleen heeft Roemer het voordeel van een groeiende achterban, die dat gebrek kan compenseren, terwijl Sap als lijsttrekker van een links liberale groene partij dat niet heeft. De werkelijke achterban van GL is in Nederland maar 5 of 6 zetels groot. Elke extra zetel is gebaseerd op persoonlijkheid en veel minder op inhoud.

De achterban van Roemer bestaat uit mensen die net zo gevoelig zijn voor populisme als de (meeste) Wilders stemmers en zijn dus waarschijnlijk ook niet zo honkvast.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:34

Heino schreef:
Ik ben een GL-er in hart en nieren, maar twijfel toch of ik mijn stem dit jaar niet aan de SP geef. Maar moet zeggen dat als Dibi lijsttrekker wordt, de kansen dat ik bij GL blijf een heel stuk zullen groeien :)

Dat kan ik mij voorstellen. We moeten nog alle maatregelen horen, die door de Kunduz-coalitie worden genomen, maar ik kan mij niet voorstellen, dat je daar als GL-er blij van kan worden?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:40

Lovely schreef:
De achterban van Roemer bestaat uit mensen die net zo gevoelig zijn voor populisme als de (meeste) Wilders stemmers en zijn dus waarschijnlijk ook niet zo honkvast.

Ik denk dat je de SP en haar achterban tekort doet door al haar stemmers als populisme stemmers te betitelen. Maar je hebt wel gelijk dat de groei van de SP vooral uit die SP stemmers komt. Maar een groot deel van de groei komt wel bij die kiezers vandaan. Dat aantal "populisme" stemmers groeit en de enige andere populistische keuze, Wilders, doet het slechter. Het logische gevolg is dat de SP groeit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:46

Precies, de SP groeit in dit tempo door de effecten van populisme, het is niet zo dat alle SP stemmers om die reden voor de SP kiezen. Wat veel van de 'nieuwe SP stemmers' vergeten is waar die S precies voor staat.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:35

Dat vergeten ze niet, dat willen ze helemaal niet weten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:41

sarabande schreef:
Dat vergeten ze niet, dat willen ze helemaal niet weten

Des te erger. Over de geschiedenis van GL wordt ook vaak heen gestapt. Als die twee samen in de regering komen zal werken maar beperkt beloond worden en wordt het sober, sober, sober.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:52

Het grote verschil tussen Wilders en de SP is dat Wilders zijn sociale programma vooral door populisme ingegeven was en hij dat dus gemakkelijk kon inruilen voor hardere immigratiestandpunten. Het sociale programma van de SP is ingegeven door overtuigen en dat zullen ze dus maar heel beperkt inruilen. Wat dat betreft ben ik ook heel huiverig voor regeringsdeelname van de SP.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 21:28

Electra63 schreef:
Dat kan ik mij voorstellen. We moeten nog alle maatregelen horen, die door de Kunduz-coalitie worden genomen, maar ik kan mij niet voorstellen, dat je daar als GL-er blij van kan worden?

Ik moet zeggen dat ik het overzicht een beetje verloren ben wat betreft alle maatregelen, beetje druk met werk en afstuderen ;) Maar als ik uit ga van http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... kkoord.xml valt het me allemaal best mee (de uitgewerkte maatregelen). Ik vind alleen het verdwijnen van de onbelaste reiskostenvergoeding OV heel erg dom.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 21:35

OV een onbelaste vergoeding geven en Auto niet vind ik ook niet slim...ik ben van mening dat het een regeling zonder enige lange termijn visie is
wat betreft OV
ik ben wel pro milieu etc, maar het simpele feit wil nu eenmaal dat zodra je buiten grootstedelijk gebied woont je het wel kunt vergeten met het OV, een rit van 15 minuten met de auto doe je hier al gauw een uur over met het OV.... laat staan als je om 7 uur 's ochtends op je werk moet zijn of na 7 uur 's avonds klaar bent met werken , dan rijd er niet eens meet OV buiten een hele beperkte route langs de A27 om.
je hebt in dit soort gebieden (buiten grootstedelijke gebieden) je auto gewoon echt nodig.
en dichter bij huis werken of dichter bij werk gaan wonen is ook 100 keer makkelijker gezegd dan gedaan

ik neig in ieder geval nog steeds naar de SP, hoewel PvdA ook een optie is terwijl ik eigenlijk tot nog toe wat jeuk krijg bij die partij, pure gevoelskwestie en wat meningsverschillen op een paar gebieden...maar ja, bij welke partij heb ik dat nu eigenlijk niet ? tegenwoordig krijg ik van iedere politieke partij spreekwoordelijk jeuk