Tsunami treft Japan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:18

DarkDreamer schreef:
Zoals ik zeg: Het is voor de media makkelijker te bereiken dus vind je meer nieuws over het Midden Oosten.....(En het zou best kunnen dat Japan heel veel stil houd, wat het dan alleen nog maar moeilijk maakt om nieuwe dingen over Japan te schrijven).

Ik kan er ook niets aan doen dat de Media zo werkt :+.

´de Media´ werken dus eigenlijk helemaal niet zelf. Herkauwen alleen berichten van woordvoerders en overheden.

Goed journalisme is vrijwel uitgestorven en vervangen door politiek correct herhalen met een tintje.

Het dodental klimt naar 10.000 terwijl er nog eens 10.000 vermist zijn. Meer voedsel blijkt ernstiger vervuild en drinken van kraanwater op sommige plaatsen nu officieel afgeraden. Er is alleen geen ander water...
Geen nieuws?

Het is helemaal niet moeilijk om goede info over Japan te schrijven. Je moet er alleen wat voor doén en je hersens gebruiken.

Het is ook overduidelijke dat we over micro- en milli, per uur/dag in totaal en veilige niveaus gepiepeld worden. Is helemaal niet moeilijk om een goéd stuk over te schijven.

Modern journalisme is helemaal geen journalisme meer maar tekstovertikken. Iets anders leidt gelijk tot een tik op de vingers door overheid en groot geld. Hetzelfde grote geld wat nu weer in Lybië een oorlog is begonnen. Niks Gadaffi verbieden te vliegen, nee bommen los! op grondtroepen van Gadaffi. Mag ook niemand een kritisch stuk over schrijven.

Ondertussen waarschijnlijk ver over de 20.000 mensen dood in Japan en de overlevenden zitten in een radio-actieve val op een eiland.
In het rampgebied is tekort aan water, voedsel en warmte. Mensen zijn op zoek in resterende gebouwen, winkels etc. Dat leidt al tot conflicten onderling en met de eigenaren. Er is een grens aan disciplne en gezagsgetrouwheid. Dat is wanneer dat gezag zelf onbetrouwbaar is en je creperend radioactief drinken/voedsel krijgt. Dat is nú aan de hand in de ergst getroffen gebieden.
Hier een soft stukje zonder context.
http://www.guardian.co.uk/world/2011/ma ... intcmp=239
Geen basis voor nieuws? Natuurlijk wel, maar dat is politiek niet gewenst :)*

In Engeland is het eerst pro-kernenergie artikel al verschenen....
http://www.guardian.co.uk/commentisfree ... -fukushima
Manipulatie heet dat.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:43

Hoef je mij niet zo op aan te vallen, ik ben geen journalist. Ik leg alleen uit hoe dat tegenwoordig gaat en in zekere zin zeg ik dus hetzelfde als wat jij net post alleen dan met minder tekst en minder uitleg ;). Nogmaals je hoort mij nergens zeggen dat ik de problemen in Japan niet nieuwswaardig of ernstig vind, in tegendeel zelfs.

En met 'de media werkt zo' bedoelde ik dus niet letterlijk het werk van de media maar de manier waarop dit gedaan word. Ik hoop dat het nu wel duidelijk is wat ik bedoel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:46

DarkDreamer schreef:
Hoef je mij niet zo op aan te vallen, ik ben geen journalist.

Voél je dan ook niet aangevallen :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:13

´The impact of radiation on the food chain in Japan is far more serious than first thought, the World Health Organisation warned yesterday.

Tap water, leafy vegetables, eggs, meat and milk in a 50-mile radius of the damaged Fukushima nuclear plant were placed on its ‘danger list’.

The organisation warned that Japan needed to act ‘quickly’ and ban food sales from areas around the plant if products there are found to contain excessive levels of radiation.

A spokesman for the Geneva-based agency said radiation in food can accumulate in the body and that it poses a greater risk to health than radioactive particles in the air, which disperse within days.

WHO spokesman Peter Cordingley said: ‘It’s a lot more serious than anybody thought in the early days when we thought that this kind of problem can be limited to 20 to 30 kilometres (12 to 18 miles).

‘It’s safe to suppose that some contaminated produce got out of the contamination zone.’´

Behalve dan voor diegenen die vorige week dinsdag al hun hersens niet lieten uitzetten door overheidsmisleiding en tekstverspreiders.
Je kon vorige week disndag al zíen dat zelfs in Tokyo de straling onveilig werd. Ik heb op dít topic een foto met uitgebreide échte uitleg van de meetwaardes en dat deze betekenen geplaatst.

Onthoudt: een milliSievert is 1000 microSievert.
De schadelijkheid is cumulatief. Vier dagen in 1,2 miliSievert = 1200 miliSievert = niet best.
Het alarm van een Geigerteller staat normaal ingesteld op 0,3 microSievert per uur.
Een normale evacuatiegrens is 1,2 microSievert.
Vorige week dinsdag: 0,6 microSievert op straat in Tokyo.
We weten niet wat deze daarna was, maar de ontruimingsgrens is verdubbeld en we zijn nu bijna 200 uur verder.

Verder even simpel rekenen.
De huidige stralingsniveaus gaan voor slechts een heel klein percentage mensen voor dood door kanker zorgen.
Op termijn echter veel meer dan men nu doet voorkomen want straling is cumulaties. Drinken, voedsel en omgeving tellen op.
Maar goed, laten we 0,1% nemen.
Het gaat over 36 miljoen mensen.
Dat zijn 36000 mensen....

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:33

Huertecilla schreef:
DarkDreamer schreef:
Hoef je mij niet zo op aan te vallen, ik ben geen journalist.

Voél je dan ook niet aangevallen :)*

Tja sorry het kwam op mij nogal aanvallend over :+. Maar ben de laatste tijd ook heel erg gestrest, zijn begonnen met afstuderen en ik had me verslapen vanmorgen. Dramatisch. :+

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:50

Huertecilla schreef:
Onthoudt: een milliSievert is 1000 microSievert.
De schadelijkheid is cumulatief. Vier dagen in 1,2 miliSievert = 1200 miliSievert = niet best.
Het alarm van een Geigerteller staat normaal ingesteld op 0,3 microSievert per uur.
Een normale evacuatiegrens is 1,2 microSievert.
Vorige week dinsdag: 0,6 microSievert op straat in Tokyo.
We weten niet wat deze daarna was, maar de ontruimingsgrens is verdubbeld en we zijn nu bijna 200 uur verder.

Hallo HC, wil je misschien je rekensom even aanpassen? Ik neem aan dat je het hebt over 1,2 milliSievert per uur? Dan is 4 dagen = 96 uur = ongeveer 115 millisievert? En volgens mij haal je micro en milli door elkaar?

Dus ik denk dat je het hebt over 4 dagen op de evacuatiegrens van 1,2 microSievert. (1,2 milliSievert is 1000 keer de stralingsgrens, zo zout zal het wel niet zijn, of?). Dat is dan 115 microSievert oftewel 0,115 milliSievert.

Verder klopt het wel zo dat 200 uur in 0,6 microSievert per uur hetzelfde is als 100 uur in 1,2 microSievert per uur.

Kan je het even nakijken, want anders komt je boodschap wel heel vreemd over. Het kan zijn dat je conclusie van 0,1% sterfte door kanker wel klopt, ik ken de tabel daarvoor niet.

Veulen84

Re: Tsunami treft Japan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:41

Langzaam gaan ook mensen in japan beseffen dat er iets niet klopt. Maar er zijn ook nog mensen die het nog niet willen weten. Een amerikaanse journalist moest na afloop van een persconferentie z'n opnamebanden inleveren.

De radioactiviteit op 20 km afstand is op sommige plekken 1600 keer hoger dan normaal. (Tussen de 20 en 30 km moeten mensen binnenblijven). De japanse regering heeft aangegeven geen reden te zien om de evacuatie zone uit te breiden.

Op 16 km afstand is in de zee een 16x hogere waarde aangetroffen dan normaal. Op 8 km was dat 80 keer meer dan normaal. Biologen zeggen dat de schade voor het japanse zeeleven onherstelbaar zal zijn en de eilanden mogelijk een ernstig probleem zullen krijgen met hun voedselvoorziening. De olievlek van radioactieve stoffen lijkt zich ook steeds meer uit te breiden op zee. (En hier was ik dus al erg bang voor)

De temperatuur in reactor 1 is weer aan het stijgen. Uit de reactoren 3 en 4 komt nog steeds radioactieve stoom. De gebouwen zijn inmiddels voorzien van elektra, maar de koelsystemen zijn nog niet aangesloten. Alleen de systemen van koelbassins van reactor 5 en 6 werken. Deze zijn in cold shutdown.
In reactor 3 hangt het water in de opslagbassins op kookpunt. Dit levert grote gevaren op omdat radioactieve delen makkelijk kunnen opstijgen en omdat de staven weer bloot zouden kunnen komen te liggen.

In de reactoren 2,3 en in de bassins van 3,4 word opnieuw gekoeld met zeewater. Een zweeds onderzoekbureau heeft hier 20 jaar geleden onderzoek naar gedaan. Ze hebben japan vorige week laten weten dat dit geen geschikt koel middel is. Na een korte periode zal het zout de reactoren juist heter maken en problemen met het afkoelen vergroten. Het is niet bekend hoe de japaners dit probleem hopen te gaan aanpakken.

Metingen:
The West Gate: 269.5μSv/h at 05:40, Mar. 20      

North of Service Building: 2652.0μSv/h at 07:30, Mar. 20
North of Service Building: 3054.0μSv/h at 15:00, Mar. 20
North of Service Building: 2362.0μSv/h at 4:00, Mar. 21
North of Service Building: 2105.0μSv/h at 13:00, Mar. 21
North of Service Building: 2015.0μSv/h at 16:30, Mar. 21

The Main Gate: 264.6μSv/h at 06:00, Mar. 22
The Main Gate: 254.8μSv/h at 13:30, Mar. 22

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:03

Veulen84 schreef:
Langzaam gaan ook mensen in japan beseffen dat er iets niet klopt. Maar er zijn ook nog mensen die het nog niet willen weten. Een amerikaanse journalist moest na afloop van een persconferentie z'n opnamebanden inleveren.

De radioactiviteit op 20 km afstand is op sommige plekken 1600 keer hoger dan normaal. (Tussen de 20 en 30 km moeten mensen binnenblijven). De japanse regering heeft aangegeven geen reden te zien om de evacuatie zone uit te breiden.

Er gaan nu steeds meer buitenlanders weg uit Japan omdat ze door krijgen dat de overheid niet betrouwbaar noch eerlijk is.
Ik begrijp prima dat ze niet echt anders kunnen. Dat maakt het echter niet veiliger.

Voor journalisten ligt er de taak om niet alles als zote koek te slikken. Hún agenda is niet die van de overheid en die moeten ze zich ook niet op laten leggen.
Dat in het beslag nemen van opnames moet gewoon uitgewerkt worden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:21

Journalisten kunnen in zulke situaties niet meer achterhalen dan dat ze word vertelt. En het punt is, er word ze niet meer vertelt. Er word niet individueel met journalisten gepraat en alles gaat via persconferenties. Dus de kans dat iemand zich in een 1 op 1 gesprek verspreekt is er bijna niet.

Natuurlijk word alles wat zij meten met ons gedeeld. Maar er zijn ook nogal wat spelers in het spel die elkaar tegen spreken. TEPCO - versus de regering - versus IAEA - versus JAIF - versus brandweer enz...
Dus dat maakt verwarring groter.

En laten we wel zijn. Er is nog geen kernramp in de wereld geweest waar eerlijk over is gepraat. Niet over Majak, tjerrnobyl, Severske, Tokaimura,, three miles, sellafield, Jaslovske Bohunice, Hamm- untrop en Fleurus. (in volgorde van grote en ik ben er vast veel vergeten)

Fleurus is vlakbij geweest, Belgie en niemand die je daar veel over kan vertellen.
en als je dan meteen toch aan het google ben, google dan Majak en het Karatsjajmeer eens.

Schokkend? Welnee gewoon zoals onze overheden met de domheid van hun volk bezig gaan. Wij hebben geen idee aanhoeveel kleine en grote rampen met kernenergie we worden blootgesteld. We zouden veel te veel aandringen op de sluiting. En dan zouden we moeten investeren en dat geld hebben we niet. Dus laten we gewoon lekker dom zijn met z'n alle. Dan ga je tenminste niet gebukt onder de angst van de rampen die je boven het hoofd kunnen hangen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:32

Veulen84 schreef:
Journalisten kunnen in zulke situaties niet meer achterhalen dan dat ze word vertelt. .

Dát is nu net WEL hun toegevoegde waarde :)*

Wat jij zegt maakt hen overbodig. Dat zijn ze tegenwoordig ook.

Mbt geld lanceer je een onzinargument want we belenen gewoon de toekomst. We wentelen de gevolgkosten af op komende generaties.
En op de reddingwerkers die dood gaan voor onze goedkope energie.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:39

Tja dat is wel hun waarde, en af en toe doen ze dat. Maar het meeste wat we lezen is voorgekookt. Dat maakt ze niet meteen overbodig. Anders zouden we helemaal niet meer weten waar we moeten kijken. Journalisten structureren ook de gegeven stroom.

Geld is geen kul argument. Ik zou het me niet kunnen opbrengen om volgend jaar 4x het geld te moeten uitgeven aan energie. Dan woon ik snel genoeg op straat. En in nederland maken we maar voor slechts 15% gebruik van kernenergie. Voor landen als frankrijk, rusland, japan, amerika zouden die kosten zo veel explosiever zijn.

Dus ja het kan anders, maar het kan niet naar draagkracht van de bevolking.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:50

Veulen84: overal vergeten ze trouwens de oudste kernrampen: Hiroshima en Nagasaki. Staan ook niet in jouw lijst zo te zien..

Ik ben eigenlijk benieuwd waar die zouden vallen in de schaal van kernellende. Mayak was trouwens een 6 op die schaal, Tsjernobyl was een 7, Fukushima is voorlopig nog een 5, hoewel er een aantal deskundigen al over een 6 spreken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:19

joostvangestel schreef:
Fukushima is voorlopig nog een 5, hoewel er een aantal deskundigen al over een 6 spreken.

Het vervelende met Fukushima is dat er 36 miljoen mensen in een gebied met verhoogde straling wonen.
Geen diréct risico voor de volksgezondheid is een argument wat je met straling vrij lang kan volhouden.
Bijvoorbeeld 0,1 of 0,3% meer doden door kanker over 10 jaar is niet direct nee.
Het is echter wel 36.000 of 100.000 mensenlevens als prijs voor kernergie.
Is goedkopere stroom uit het stopkontakt dit waard?

Het is niet het eerste serieuze ongeval en zal niet het laatste zijn. De centrales in Californië zijn tijdbommen en ook Borsele is als dagelijks door de spits naar je werk met een 45 jaar oud auto-ontwerp.
De prijs ís hoog in mensenlevens en vooruitgeschoven problemen met afval.
Wat je voor de stroom op je energierekening ziet is de prijs van kernenergie niet :)*
Van wind- en zonne-energie wel.
Dat moet gewoon eens wél correct berekend worden.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:38

Klopt HC, de schaal vergelijkt niet de impact om de omwoners, maar naar de impact qua straling. In een dunbevolkt gebied als Mayak is de impact dus feitelijk veel kleiner dan in een dichtbevolkt gebied als Japan. Maar dat geldt ook van een aardbeving van 8.0 in Siberië versus een aardbeving van 8.0 in Japan..

Dus als ik het goed hebt ben je sterk vóór een nieuwe centrale in Borssele?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:52

joostvangestel schreef:
Dus als ik het goed hebt ben je sterk vóór een nieuwe centrale in Borssele?

Nee.

Ik ben sterk voor sluiten van de huidige.
Daar is 40 jaar terug geen goede risico-analyse over gemaakt en een onjuiste kostenbekening aan het volk over verkocht.
Die moet gewoon asap dicht.

Ik heb geen goede informatie over kosten en risico voor een mening over een nieuwe.
Lijkt me wel moeilijk om met de absurde potentiële gevolgen een realistische risico-analyse te maken en zo lang er een afvalprobleem is, is een kostenberekening ook een vinger in de lucht.
Gelukkig is er wel geld genoeg voor veiliger energie. Alles wat nu in afghanistan, iraq en libië aan geld vernieteigd wordt is een veelvoud van wat schone energie zou kosten.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:23

14u41: In de grond op veertig kilometer van de rampcentrale Fukushima 1 zit nu al meer dan 400 keer de normale hoeveelheid radioactiviteit. Dat blijkt uit stalen die professor Keigo Endo van de Gunma-universiteit analyseerde. Hij vond 430 keer meer jodium-131 dan normaal en 47 keer meer cesium-47 dan voor de kernramp, meldt de New York Times.

Bron: hln.be die nog steeds blijven updaten.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:16

joostvangestel schreef:
Veulen84: overal vergeten ze trouwens de oudste kernrampen: Hiroshima en Nagasaki. Staan ook niet in jouw lijst zo te zien..

Ik ben eigenlijk benieuwd waar die zouden vallen in de schaal van kernellende. Mayak was trouwens een 6 op die schaal, Tsjernobyl was een 7, Fukushima is voorlopig nog een 5, hoewel er een aantal deskundigen al over een 6 spreken.

Dat vind ik geen kernrampen. Dat is buitensporig oorlogsgeweld. Ze hebben precies gedaan waar ze voor gemaakt werden. 100.000den mensen doden.

Mayak heeft na 30 jaar een 6 gekregen. Maar eigenlijk is iedereen het er wel over eens dat het een 7 zou moeten zijn. Gezien de impact. Er zijn officieel maar weinig mensen aan gestorven, maar het is de zwaarst vervuilde regio ter wereld. Meer vervuild dan tjernobyl en Hiroshima... De ramp zelf van het opblazen van de tanks was groter niet dan die van Tjernobyl. Maar Rusland erkend nog steeds niet dat er zulke grote problemen waren. Net zo min dat ze zal toegeven dat ze 10 jaar lang radioactief afval gewoon in rivieren in de buurt dumpte. En dat dumpen dat maakt het de grootste ellende ter wereld.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 09:53

´The risk that used fuel rods present to efforts to avert disaster at the Fukushima Daiichi plant was underlined on Tuesday when nuclear safety officials said the No 2 reactor's storage pool had heated to around boiling point, raising the risk of a leakage of radioactive steam.

"We cannot leave this alone and we must take care of it as quickly as possible," Hidehiko Nishiyama, of the nuclear and industrial safety agency, said.´

en uit nummer 3. komt nu zwárte rook:

Afbeelding

Ter herinnering; in #3 ligt Plutonium. Daar lees je niets over. Uiteraard :x

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:00

He bah, daar krijg ik inderdaad de kriebels van. Je moet er toch niet aan denken dat de plutonium vrij gaat komen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:11

Japan overweegt de evacuatiezone uit te breiden. De straling is ook buiten het 20km gebied onacceptabel hoog. Het zou kunnen zijn dat kinderen al zijn blootgesteld aan ziekmakende straling.
Ook de hoeveelheid radioactieve stoffen in het zeewater neemt toe 147x het wettelijk limiet op 8 km afstand.

Volgens de regering is het kraanwater in tokio weer veilig. Het water net buiten de stad blijkt echter 2x zoveel radioactieve stoffen te bevatten als schadelijk is voor kinderen. Japanners hamsteren massaal water en bestellen dat ook bij Australische en Amerikaanse webshops.

2 van de fukushima 50 zijn met dodelijke hoeveelheden straling opgenomen in het ziekenhuis. Ze hebben ook brandwonden aan hun benen. Bij het aanleggen van elektriciteit zijn ze in het koelwater gaan staan.
In de centrale lijkt de hoeveelheid straling erg hoog. Er word nog maar 2 minuten per keer gewerkt. Eerder deze week was dan nog 15 minuten.

Gisteren waren er problemen met reactor 3. Vandaag zijn er problemen met reactor 1 en 4. Het lijkt er op dat de situatie verergerd.

Een Russisch schip dat voorbij voer aan fukushima heeft z'n bemanning in quarantaine gestoken. Ze waren blootgesteld aan 3x meer straling dan normaal.

Noord-Korea heeft Zimbabwe om voedselhulp gevraagd. Het land zit al jaren in de ban bij veel de EU en amerika. Veel van hun voedsel kwam uit japan en door de straling is er in het land een enorm tekort aan voedsel ontstaan.

De stralingswolk is inmiddels in Nederland aangekomen maar hier zullen we er niet ziek van worden.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:14

Jeetje.... Wat heftig weer..

Zo zie je nu al de indirecte gevolgen (voedsel). Misschien zal dit ook nog wel meer worden..

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:26

Woow wat een update!
Niet om blij van te worden zeg...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:05

Ik had met dit mooie weer willen genieten van de zon.
Nu de wolk Nederland heeft bereikt, kan ik nog wel buiten zitten?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:34

Tuurlijk er is geen schade voor mensen. De wolk zit hoog en is al heel erg verdund.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:15

Cassidy schreef:
Ik had met dit mooie weer willen genieten van de zon.
Nu de wolk Nederland heeft bereikt, kan ik nog wel buiten zitten?

Zonnen is schadelijk voor je huid en kan huidkanker veroorzaken ;)