Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:39

LuvdaTossa schreef:
Eén uur extra lukt mij alleen met de overgang naar de wintertijd :Y)

Ja, en die moet je met winter naar zomer weer inleveren ^)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:39

Vienna2007 schreef:
Jawel hoor Mambo beach, maar het feit dat je vaker schoont maakt betekent niet dat het dan ook schoner is, het word gewoon vaker vuil.

Nou, ik ben ook geen poetsmiep, heb het druk genoeg om mijn dingetjes te doen met de kinderen enz. Net werd er een sneer gegeven dat moeders hier zitten te bokken terwijl een werkende dat hier even moest spuien! _O- Oh ja, die had pauze... :') Kom op zeg, doe even normaal, moeten we elkaar echt op deze manier afbranden? DAT vind ik pas kinderachtig. Iets vragen aan elkaar is anders dan elkaar een hak zetten of even iets vragen. Ik als fulltime moeder vond het makkelijker toen ik werkte, de oppas deed de dingen die ik zou doen als moeder zijnde en als ik thuis kwam was het huis soort van op orde. Ik was er even uit geweest en kon er weer tegenaan. Nu ik thuis ben is dat allemaal anders en vind ik het persoonlijker drukker. Constant ben ik met iets anders bezig. Dat heeft niets met klagen te maken maar het is wel iets wat ik opmerk. Nu ik dit typ ben ik inmiddels al 10 keer van mijn plaats geweest om de kleine in de gaten te houden. Het lijkt voor iemand die geen kinderen heeft misschien heel simpel maar dat is het niet. En ik geniet ervan hoor, van mijn kinderen en ik heb ervoor gekozen. Maar als mensen roepen dat huisvrouwen geen reet doen, daar ben ik het niet mee eens.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:40

Blue_Eyes schreef:
Vienna2007 schreef:
Tijd is iets wat je zelf kunt creeren.

Dat wil ik horen! Vertel eens?

Dat bedoel je als grap neem ik aan? Zoiets leer je op school, als het goed is al.

Het heeft te maken met prioriteiten stellen. Je kan er voor kiezen om ATWT te kijken, of eventjes de dweil door het huis te halen.

Wil je dat ik nog meer opties noem, of kom je er zo wel uit?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:42

Ik denk wel dat het hebben van 'geen tijd' betrekkelijk is. Het gaat om keuzes maken (en ja Q., die opmerking een paar pagina's geleden was t.a.v. jou ;) ).

En als Bloodymary bedoelt dat het hebben van kinderen niet zaligmakend is, of iets in die strekking, dan denk ik dat ze wel gelijk heeft. Ik zou mijn dochter voor geen goud willen missen (want ze is de liefste en de leukste). Maar zonder haar was ik ook heel gelukkig gebleven. En om nu te zeggen dat er veel veranderd is in praktische zin? Nee, dat vind ik wel mee vallen. Je moet de boel goed geregeld hebben, zo nu en dan je kind een nachtje uit logeren kunnen sturen (leuk voor iedereen) en verder gaat het allemaal gestroomlijnd hier.
En het is hier net zo schoon als voordat ze er was. Het leren van opruimen, daar kun je vroeg mee beginnen. Kwestie van zelf het goede voorbeeld geven en hopen dat de rommelige aard van manlief niet erfelijk is ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:43

Ik kijk nooit ATWT, GTST of wat dan ook. Als ik mazzel heb kan ik soms die aflevering van Bones van 3 weken geleden die nog op de video staat even kijken tijdens het strijken.
Ik werk (soms 20, soms 50 uur per week, maar dan wel 80% vanuit huis), ik zorg voor de kinderen en het huishouden en ik rijd ook nog ergens 2x per week paard. Waar moet ik die prioriteiten vandaan halen dan, of die tijd?
Kom op. Wie ben jij dat je mij op die manier op mijn plek denkt te moeten zetten? Een opgeschoten puber zeker?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:43

Blue_Eyes schreef:
Het is gewoon zo. Als je geen kinderen hebt, kun je je er geen voorstelling van maken hoe het zou zijn om ze wel te hebben.

Toch blijft het een dooddoener.
Je praat over gevoel en dat is zo persoonlijk dat je het denk ik niet kunt gebruiken in een discussie als deze.
En gevoel kan natuurlijk nooit een rationeel argument zijn.

Even een ander voorbeeld: de vader van een klasgenootje overleed aan kanker toen ik 13 jaar was. Dat vond ik echt heel erg voor hem.
Anderhalf jaar later werd mijn eigen vader ziek: kanker. Hij overleed een paar maanden later. Pas toen kon ik me geheel voorstellen waar mijn klasgenootje toen doorheen was gegaan, dat gevoel. Dacht ik.

Later had ik een studiegenoot waarvan zijn vader ziek was, ook kanker. De vader van die studiegenoot overleed een paar maanden later.
Toen ik het met hem daar over had, werd duidelijk dat hij het heel ander beleefde dan ik dat destijds had gedaan.
Sterker nog: mijn eigen zus heeft het overlijden van mijn vader ook heel anders beleefd dan ik. Pas jaren later konden we daar over praten.

Gevoel is zo iets persoonlijks.
Als mensen mij vragen naar het overlijden van mijn vader, probeer ik ze te vertellen wat dat voor mij betekende. Maar ik pretendeer niet dat ik kan vertellen wat zoiets in het algemeen betekent. Want ik denk niet dat dat mogelijk is.
En daarom denk ik ook dat het niet terecht is om een moeder-kind band te betrekken in een discussie als deze. Want ook die moeder-kind band zal vermoedelijk iedereen anders beleven.

Dat er veel verandert als er een kind in je leven komt, lijkt me duidelijk. Maar dat valt ook te beargumenteren op basis van meer rationele argumenten. Voordeel is dat je dat dan ook nog eens beter uit kunt leggen op die manier aan mensen die geen kinderen hebben.

Zoals ik :D

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:44

En zolang iedereen gelukkig is, waar hebben we het dan nog over? Sommige mensen zijn in hun element als ze (denken) dat ze nergens tijd voor hebben.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:44

MamboBeach schreef:
Nu ik dit typ ben ik inmiddels al 10 keer van mijn plaats geweest om de kleine in de gaten te houden.

En terecht, eigenlijk zou je nu nieteens moeten bokken, maar zorgen dat je oog constant op je kleine gericht is. Maar dat is mijn mening, jij zal daar wellicht anders over denken.

MamboBeach schreef:
Maar als mensen roepen dat huisvrouwen geen reet doen, daar ben ik het niet mee eens.

Ik roep dat niet. Maar minder dan een werkende vrouw? Jazeker.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:45

Ik zou daar graag nu reactie op willen geven Wendy, maar ik moet eerst de kinderen van school gaan halen en dan gaan werken, dus ik reageer wellicht later nog even. Ik ben het er namelijk niet helemaal mee eens, maar dat zal wel duidelijk zijn ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:46

Blue_Eyes schreef:
Ik zou daar graag nu reactie op willen geven Wendy, maar ik moet eerst de kinderen van school gaan halen en dan gaan werken, dus ik reageer wellicht later nog even. Ik ben het er namelijk niet helemaal mee eens, maar dat zal wel duidelijk zijn ;)

Dat had ik wel verwacht :D

Ben benieuwd.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:46

Blue_Eyes schreef:
Ik kijk nooit ATWT, GTST of wat dan ook. Als ik mazzel heb kan ik soms die aflevering van Bones van 3 weken geleden die nog op de video staat even kijken tijdens het strijken.
Ik werk (soms 20, soms 50 uur per week, maar dan wel 80% vanuit huis), ik zorg voor de kinderen en het huishouden en ik rijd ook nog ergens 2x per week paard. Waar moet ik die prioriteiten vandaan halen dan, of die tijd?
Kom op. Wie ben jij dat je mij op die manier op mijn plek denkt te moeten zetten? Een opgeschoten puber zeker?

Ergens twee keer per week paard. Dat is ook een prioriteit die jij jezelf gesteld hebt.

Er bestaan curcussen om je tijd beter in te delen, prioriteiten te stellen etc.

Voor jou stuur ik wel even een tem. Helemaal nergens voor nodig om zo te reageren.

Blue_Eyes

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:47

Je temt maar raak meid. Ik zie dat ik geen recht heb op ontspanning :Y)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:47

Alet74 schreef:
Ik denk wel dat het hebben van 'geen tijd' betrekkelijk is. Het gaat om keuzes maken (en ja Q., die opmerking een paar pagina's geleden was t.a.v. jou ;) ).

En als Bloodymary bedoelt dat het hebben van kinderen niet zaligmakend is, of iets in die strekking, dan denk ik dat ze wel gelijk heeft. Ik zou mijn dochter voor geen goud willen missen (want ze is de liefste en de leukste). Maar zonder haar was ik ook heel gelukkig gebleven. En om nu te zeggen dat er veel veranderd is in praktische zin? Nee, dat vind ik wel mee vallen. Je moet de boel goed geregeld hebben, zo nu en dan je kind een nachtje uit logeren kunnen sturen (leuk voor iedereen) en verder gaat het allemaal gestroomlijnd hier.
En het is hier net zo schoon als voordat ze er was. Het leren van opruimen, daar kun je vroeg mee beginnen. Kwestie van zelf het goede voorbeeld geven en hopen dat de rommelige aard van manlief niet erfelijk is ;)

Ik heb het al eerder gezegd, ieder kijkt naar zijn eigen situatie. Logisch...
Zelf voor gekozen hoor, maar 3 kinderen is andere koek dan 1. Mijn man laat ook alles achter zijn gat liggen, er wordt wel opgeruimd maar het zijn kinderen, dus die willen spelen. Ook logisch...
Daarbij komend, ik zeg altijd, iedereen heeft het druk op zijn eigen manier. Ik heb ook een paard, loop 3 keer per week hard. Het is maar net wat je belangrijk vindt...

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:48

Ik vind dat er hier nu verstandige dingen worden gezegd, onder andere door Alet74 en Wendy. En niet omdat het in mijn straatje past, maar omdat ze reeele argumenten aandragen en zich niet direct persoonlijk aangevallen voelen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:48

Dat is iets wat ik probeer te doen, als ik thuis ben, ga ik niet internetten en weet ik veel, dan wil ik me wel kunnen focussen op kindlief en niet half met van alles en nog wat bezig zijn. En echt, dat voelt goed!

En Wendy, ik denk, zelfs als moeder, wel dat je gelijk hebt. Iedereen ervaart dingen zo anders, dat valt niet te vergelijken. Zo kan de ene moeder haar kind zonder schuldgevoel 5 dagen naar de opvang brengen en krijgt een ander het al benauwd bij het idee. We kunnen daar niet over oordelen, en we kunnen ons gevoel niet meenemen in de discussie. Al is het in deze kwestie wel heel begrijpelijk, omdat het (je moedergevoel, je kind) bij je hart zit. In je hart.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:49

Wendy schreef:
Blue_Eyes schreef:
Het is gewoon zo. Als je geen kinderen hebt, kun je je er geen voorstelling van maken hoe het zou zijn om ze wel te hebben.

Toch blijft het een dooddoener.
Je praat over gevoel en dat is zo persoonlijk dat je het denk ik niet kunt gebruiken in een discussie als deze.
En gevoel kan natuurlijk nooit een rationeel argument zijn.

Even een ander voorbeeld: de vader van een klasgenootje overleed aan kanker toen ik 13 jaar was. Dat vond ik echt heel erg voor hem.
Anderhalf jaar later werd mijn eigen vader ziek: kanker. Hij overleed een paar maanden later. Pas toen kon ik me geheel voorstellen waar mijn klasgenootje toen doorheen was gegaan, dat gevoel. Dacht ik.

Later had ik een studiegenoot waarvan zijn vader ziek was, ook kanker. De vader van die studiegenoot overleed een paar maanden later.
Toen ik het met hem daar over had, werd duidelijk dat hij het heel ander beleefde dan ik dat destijds had gedaan.
Sterker nog: mijn eigen zus heeft het overlijden van mijn vader ook heel anders beleefd dan ik. Pas jaren later konden we daar over praten.

Gevoel is zo iets persoonlijks.
Als mensen mij vragen naar het overlijden van mijn vader, probeer ik ze te vertellen wat dat voor mij betekende. Maar ik pretendeer niet dat ik kan vertellen wat zoiets in het algemeen betekent. Want ik denk niet dat dat mogelijk is.
En daarom denk ik ook dat het niet terecht is om een moeder-kind band te betrekken in een discussie als deze. Want ook die moeder-kind band zal vermoedelijk iedereen anders beleven.

Dat er veel verandert als er een kind in je leven komt, lijkt me duidelijk. Maar dat valt ook te beargumenteren op basis van meer rationele argumenten. Voordeel is dat je dat dan ook nog eens beter uit kunt leggen op die manier aan mensen die geen kinderen hebben.

Zoals ik :D

Je hebt het allemaal wel meegemaakt dus heb je daar je eigen gevoel bij. Als je geen kinderen hebt kun je toch niet ervaren hoe het is als je wel kinderen hebt??? Ik vind juist het omgekeerde. Dit is juist een ontzettende dooddoener!

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:51

Blue_Eyes schreef:
Je temt maar raak meid. Ik zie dat ik geen recht heb op ontspanning :Y)

Ik denk eerder dat je nooit het recht hebt gekregen om te leren normaal te discussieren, maar geleerd hebt, direct boos te worden.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:52

Vienna2007 schreef:
MamboBeach schreef:
Nu ik dit typ ben ik inmiddels al 10 keer van mijn plaats geweest om de kleine in de gaten te houden.

En terecht, eigenlijk zou je nu nieteens moeten bokken, maar zorgen dat je oog constant op je kleine gericht is. Maar dat is mijn mening, jij zal daar wellicht anders over denken.

MamboBeach schreef:
Maar als mensen roepen dat huisvrouwen geen reet doen, daar ben ik het niet mee eens.

Ik roep dat niet. Maar minder dan een werkende vrouw? Jazeker.

_O- _O- _O- Nee sorry! :') _O-

Ik kan het zeker weten wat ik heb allebei gedaan, nu jij weer! :D
Jij weet vrij weinig denk ik... Ja, je hebt een mening gevormd. :D

Vienna2007

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:54

Probeer het nog een keertje, maar dan met een onderbouwing, anders dan "Hihihi hahaha, hoehoe" of een huil/lach smiley.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:56

Ik denk dat je het niet kunt vergelijken, werken en niet-werken. Je vult je dagen anders in, hebt een ander ritme. Ik denk dat je je leven dan om de schooltijden heen plooit, dat doe ik ook op een vrije dag (toevallig vandaag).
Ik zou zo niet kunnen duiden waar het verschil in zit, maar ik vind het niet fair om te zeggen dat niet-werkende vrouwen minder doen. Het is gewoon anders. Al ben je als werkende vrouw natuurlijk wel een x aantal uren per week aanwijsbaar nuttig en functioneel bezig. Correct me if I'm wrong, maar als huisvrouw heb je wel meer tijd voor jezelf. Dat zou ik dan wel hebben in ieder geval (we wonen niet zo groot, misschien scheelt dat). Ik zou me erg vervelen in ieder geval.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:57

Alet74 schreef:
Dat is iets wat ik probeer te doen, als ik thuis ben, ga ik niet internetten en weet ik veel, dan wil ik me wel kunnen focussen op kindlief en niet half met van alles en nog wat bezig zijn. En echt, dat voelt goed!

En Wendy, ik denk, zelfs als moeder, wel dat je gelijk hebt. Iedereen ervaart dingen zo anders, dat valt niet te vergelijken. Zo kan de ene moeder haar kind zonder schuldgevoel 5 dagen naar de opvang brengen en krijgt een ander het al benauwd bij het idee. We kunnen daar niet over oordelen, en we kunnen ons gevoel niet meenemen in de discussie. Al is het in deze kwestie wel heel begrijpelijk, omdat het (je moedergevoel, je kind) bij je hart zit. In je hart.

Buiten om wat ik doe mag ik niet even op internet zitten? Ik geef de kinderen netjes eten, naar school, doe mijn ding enz... Ik vind het belachelijk dat ik buiten het feit om thuis ben heel de week me nu moet gaan verantwoorden wat ik doe. Of dat mensen gaan zeggen wat wel en niet goed is...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:01

MamboBeach schreef:
Je hebt het allemaal wel meegemaakt dus heb je daar je eigen gevoel bij. Als je geen kinderen hebt kun je toch niet ervaren hoe het is als je wel kinderen hebt??? Ik vind juist het omgekeerde. Dit is juist een ontzettende dooddoener!

Natuurlijk kan ik nooit ervaren wat jij als moeder ervaart. Daarvoor zijn er meerdere factoren aan te wijzen: ik heb geen kinderen, maar ook: ik kan nooit voelen wat jij voelt. Want ik ben Wendy, en dus niet Mambobeach.
Misschien moet je dan maar iedereen buitensluiten van de discussie die niet Mambobeach heet... maar discussieren met jezelf is ook best saai. Toch?

Dus doe maar een poging om uit te leggen wat die 'moederband' voor jou betekent. Besef dan wel dat dit alleen voor jezelf opgaat en dat je nooit voor moeders in het algemeen kunt spreken.
Daarvoor is het te persoonlijk.

MamboBeach

Vienna2007 schreef:
Probeer het nog een keertje, maar dan met een onderbouwing, anders dan "Hihihi hahaha, hoehoe" of een huil/lach smiley.

Je wil echt nog dat ik er serieus op in ga ook?
Wat denk je zelf? Ik vraag niet om opvoedkundige tips, wel?

Brainless

@alet74
Het voordeel van huisvrouw t.o. werken is: dat als ik even mijn schouders eronder zet, ik sneller klaar ben en de overgebleven tijd "voor mezelf heb".
Bij een baas moet je gewoon tot 5 uur blijven of je klaar bent of niet.

Het "nadeel" van huisvrouw zijn is dat er altijd wel wat extra's te doen is.
Vooral als je, net zoals ik, buitenaf woont.
Mijn man is altijd wat later thuis en nu het 's avonds donker is kan hij niets meer doen. Dus dat doe ik er nu ook bij.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:03

Kunnen we het temmen niet even achterwege laten?
Heb vandaag tegen mijn principes getemd, vind het zoiets kinderachtigs: 'jij doet niet liehief tegen mijhij'.

Alet, ik heb inderdaad een paar pagina's terug ook gereageerd.
Op de momenten dat ik bij mijn paarden ben, ligt mijn zoontje al te slapen, dus dat gaat qua tijd niet ten koste van hem. Als ik mijn paarden zou verkopen om financiele redenen, dan zou het me nog niet eens een werkdag in de week schelen. Onze hypotheek is enorm hoog en dat voor een eengezinswoning (we woonden in een 2kamerflat op 8 hoog en ik was zwanger, dan moet je toch verder gaan kijken en het huizenaanbod is hier nihil als we het hebben over huur). Daarom heb ik ook gezegd, eerder in dit topic, dat mijn vriend en ik kijken naar andere mogelijkheden (bv. verhuizen naar het noorden of wellicht naar Duitsland).
Ik wil mijn paarden niet verkopen. Ik rij niet, dus qua dat is het niet eens zoveel luxe, ik mest alleen maar uit, sta 4 avonden in de week stront te scheppen, MAAR het is mijn ding. Het is mijn uitlaatklep, het is mijn gezelligheid met de meiden en dat verdien ik ook :) Het is niet dat ik mijn hele leven moet laten vallen omdat ik moeder ben. Zoals jij zegt dat kinderen niet zaligmakend zijn, daar sluit ik me bij aan. Ik zou mijn kleine boef nooit meer willen missen, maar mijn leven was voordat we hem kregen ook heel prima, maar anders.

Vienna: tv kijken doe ik nooit, soms op zaterdagnacht tijdens het werken online.
Zal ik voor de 'leuk' eens mijn globale weekschema neerplanten?
Maandag: 8.00 uur naar mijn werk, 17.00 uur klaar, zoon halen om 18.00 uur, koken, eten, kind naar bed brengen, paarden doen, rond 22.00/22.30 uur thuis (en slapen)
Dinsdag: 8.00 uur naar mijn werk, 17.00 uur klaar, zoon halen om 18.00 uur, koken, eten, kind naar bed brengen, paarden doen, rond 22.00/22.30 uur thuis (en slapen)
Woensdag: 8.00 uur naar mijn werk, 17.00 uur klaar, zoon halen om 18.00 uur, koken, eten, kind naar bed brengen, in huis aan de gang (bijrijdster is er die dag)
Donderdag: 8.00 uur naar mijn werk, 17.00 uur klaar, zoon is thuis (vriend of moeder is thuis), direct door naar stal, want vriendlief gaat voetballen. Vriend kookt, ik kom thuis, moeders eet mee, zoon naar bed, ik al redelijk afgedraaid (en vaak ook nog werken van 21.00 tot 00.00 uur)
Vrijdag: UITSLAAPDAG! Kind is moe van de afgelopen dagen en slaapt tot 13.00 uur. Ik haal hem eruit om te eten en daarna wil meneer weer slapen, bij voorkeur de hele dag. Ondertussen doe ik het huishouden wat globaal, wat kleine boodschapjes (wat babyvoeding etc. haal ik niet bij de reguliere supermarkt, dus ik moet wat winkels af rijden), vervolgens koken, eten, kleine man naar bed en werken van 21.00 - 3.00 uur (op vrijdag hoef ik ook niet naar stal)
Zaterdag: grote schoonmaakdag op stal. De doordeweekse dagen haal ik alleen de drollen eruit, op zaterdag worden beide stallen leeggetrokken, daar gaat wel wat tijd in zitten
Zondag: vriendlief gaat voetballen en ik doe alle grote dingen in huis (stofzuigen, dweilen, wassen, etc. etc.)

Dit zijn VASTE dingen die dagelijks terugkeren, maar dan heb je nog dagen die afwijken. Vandaag is bv mijn neefje jarig en ga ik daarheen na mijn werk. Vriendlief haalt de kleine man, vriendin doet mijn paarden (normaal haal ik de kleine, vriendlief brengt hem altijd, maar vandaag gewisseld omdat dat makkelijker was). A.s. woensdag komen vrienden eten en zo zijn er altijd dingen die ertussen komen, die ook leuk zijn, want een sociaal leven is ook erg prettig. Maar dat houdt wel in dat je die dag iets moet laten vallen (schoonmaken in huis, paarden doen, e.a.).

Eigenlijk ben ik nog knettergek dat ik mezelf hier ga zitten verdedigen, maar als iemand dan zo out of the blue vertelt dat we op school wel hebben geleerd hoe we moeten timemanagen, tja... dan zakken mijn schouders toch wel af.

Wendy, in veel belangrijke en grote gebeurtenissen heeft iedereen een eigen beleving. Onze jeugd was niet prettig en mijn zussen en ik hebben alle 3 een ander verhaal. Dezelfde feiten, maar verschillende meningen en verschillende belevenissen. Maar toch denk ik dat het gaat om de band met een kind, niet zozeer met de gebeurtenis an sich. Toen mijn kleine net geboren was vond ik het zeer (en dan ook zéér) onprettig dat hij over me heen plaste, maar dat moest ik maar handelen, want 'het is je bloedeigen kind' (vind het ook smerig als hij kwijlt of als hij tot aan z'n oren onder de oliebol zit) en ik had ook niet echt 'WOW' toen hij eruit kwam, vond het maar een verfrommeld hoopje mens dat me erg veel pijn had gedaan. De band moest groeien, het gaat dus niet om de gebeurtenis 'kind krijgen', maar om de band die je opbouwt en ik ben absoluut stellig in mijn mening dat het met niets te vergelijken is.

Zo en nu mogen jullie weer wat zeggen :D