Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vind je dat Wilders zich schuldig maakt aan racisme?

Ja
247 (42%)
Nee
335 (57%)

Totaal aantal stemmen: 582

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:18

CtjeLief schreef:
nee hoor wij kunnen prima discriminatie en 'misbruik van het begrip' onderscheiden van elkaar, geen zorgen.. bovendien is klchtbehandeling maar een klein deel van wat we doen.. Maar discirminatie uitlokken? Nu begin je toch wel een beetje te ijlen...

Misverstand. Niet discriminatie uitlokken maar het protesteren op basis van vermeende discriminatie als iemand niet aangenomen wordt.
Ik maak me sterk dat veruit de meeste allochtonen menen dat er sprake is van discriminatie als ze niet aangenomen worden voor een job.
Ze zullen zelden denken dat ze niet geschikt zijn. Dat zal voor niet allochtonen hetzelfde zijn alleen kunnen die niet op basis van hun kleurtje of afkomst aanspraak maken op die regeling.

CtjeLief

Re: Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:23

Veel mensen worden ook niet aangenomen vanwege hun huidskleur of afkomst. (om nog even niet over gehandicapten, ouderen, vrouwen te spreken) en om de schuld hiervoor bij hen te leggen is werkelijk te gek voor woorden.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:24

Ik moet ineens denken aan dat stuk over discriminatie van lelijke mensen :')

Vroeger had je van die hippe tenten in Amsterdam, met een rij mensen bij de ingang.
De portieren selecteerden de langharige blonde stoten er als eerste uit. Je kan een hoop van mij maken maar dat ben ik niet ^) en toch wilde ik naar binnen.
Discriminatie? :(

Nouja, het is ook bekend dat op bepaalde feesten bepaalde mensen zich niet (echt niet!!) aan de dresscode (lak, leer? geen gympen?) willen houden maar wel de dames lastigvallen en betasten die daar juist komen om te feesten en het respect dat daar is te genieten.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:30

CtjeLief schreef:
Veel mensen worden ook niet aangenomen vanwege hun huidskleur of afkomst. (om nog even niet over gehandicapten, ouderen, vrouwen te spreken) en om de schuld hiervoor bij hen te leggen is werkelijk te gek voor woorden.

Dat is zo subjectief. Ik begrijp wel dat jij het verdedigt want het is je brood, dat is normaal.
Maar je zult echt nooit te maken hebben met een werkgever die een brief schreef aan iemand dat 'ie niet aangenomen is vanwege zijn kleur of afkomst. Dat is een kwestie van mondelinge mededelingen en als er bij jullie iemand komt die zegt dat een werkgever hem niet aan nam of onstloeg en daarbij zei dat dat was omdat hij een poedersuiker Marokkaan of Turk was, dan maken jullie daar gelijk werk van terwijl er geen enkel bewijs is dat het ook echt zo was. Ondertussen heeft zo'n werkgever weer te maken met een hoop trammelant en onkosten.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:32

janesmith schreef:
Dan zou je dat nu ook al kunnen doen want nu krijg je toch ook al kinderbijslag?
Als jij wilt stoppen met werken voor die €80 per maand die de kinderbijslag je brengt, be my guest.
Het lijkt er eerder op dat jij niet zoveel verstand hebt van staatsinrichting in plaats van dat je het mij verwijt.

Ik zal het uitleggen zodat ook jij het begrijpt. De mensen die het niet nodig hebben krijgen geen kinderbijslag meer.
Begrijp je het op deze manier wel?

Ik begrijp je prima hoor, jij begrijpt alleen niet wat ik bedoel.
Heel simpel dan: Met jouw plan doe je aan inkomensnivellering. Zoek dat maar op want blijkbaar kan ik het niet goed overbrengen. De consequenties heb ik al beschreven.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:34

Heeft niets met mijn brood te maken, want ook al was het niet mijn werk zou ik me er nog hard voor maken. (heb niet voor niets voor dit werk gekozen) Enkele keren hebben we wel degelijk te maken gehad met werkgevers die er (dom genoeg) openlijk voor uitkwamen. Daarbij hebben we ook te maken met klokkenluiders, en soms valt het gewoon op als er meerdere meldingen binnenkomen, soms kwamen mensen er na (eigen) steekproeven achter dat ze met dezelfde vc/brief met NL naam, of andere leeftijd/geslacht ineens WEL werden uitgenodigd op gesprek. En soms er is geen sprake van discriminatie, hoe dan ook, het moet onderzocht worden als er sprake is van een vermoeden. Dat is je recht als mens zijnde. En nogmaals, we pakken echt niet zomaar iedere zaak op. Er moeten toch echt wel aannemelijke redenen zijn waardoor een vermoeden bestaat.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:37

Nicolletje schreef:
Ik moet ineens denken aan dat stuk over discriminatie van lelijke mensen :')

Vroeger had je van die hippe tenten in Amsterdam, met een rij mensen bij de ingang.
De portieren selecteerden de langharige blonde stoten er als eerste uit. Je kan een hoop van mij maken maar dat ben ik niet ^) en toch wilde ik naar binnen.
Discriminatie? :(

Haha, daar heb ik wel vaak misbruik van gemaakt bij de Escape in Amsterdam.
Dan stond er een hele rij te wachten, liep ik er langs en lachte een keer naar de portier en dan mocht ik doorlopen met mijn dinnetjes.
Positieve discriminatie. _O-

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:41

Waves schreef:
janesmith schreef:
Dan zou je dat nu ook al kunnen doen want nu krijg je toch ook al kinderbijslag?
Als jij wilt stoppen met werken voor die €80 per maand die de kinderbijslag je brengt, be my guest.
Het lijkt er eerder op dat jij niet zoveel verstand hebt van staatsinrichting in plaats van dat je het mij verwijt.

Ik zal het uitleggen zodat ook jij het begrijpt. De mensen die het niet nodig hebben krijgen geen kinderbijslag meer.
Begrijp je het op deze manier wel?

Heel simpel dan: Met jouw plan doe je aan inkomensnivellering. Zoek dat maar op want blijkbaar kan ik het niet goed overbrengen. De consequenties heb ik al beschreven.

a) Is er helemaal niets mis mee, en
b) gebeurt dit al op grote schaal.
Denk aan de vele subsidies die je kunt krijgen als je te weinig verdient, die hoger verdienenden niet kunnen krijgen. Daar zou je de kinderbijslag gewoon onder kunnen laten vallen. Desnoods schaf je kinderbijslag helemaal af en voer je het onder een andere noemer weer in voor alleen die mensen die aan bepaalde inkomens criteria voldoen. Zo moeilijk is het niet allemaal.
Laatst bijgewerkt door janesmith op 21-07-10 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:47

janesmith schreef:
Denk aan de vele subsidies die je kunt krijgen als je te weinig verdient, die hoger verdienende niet kunnen krijgen. Daar zou je de kinderbijslag gewoon onder kunnen laten vallen. Desnoods schaf je kinderbijslag helemaal af en voer je het onder een andere noemer weer in voor alleen die mensen die aan bepaalde inkomens criteria voldoen. Zo moeilijk is het niet allemaal.

A. Een paar ondersteunende maatregelen om te voorkomen dat iemand in de goot beland is 1 ding. Boven die grens aan inkomensnivellering doen daar zijn wel degelijk heel veel dingen mis mee, aangezien jij de moeite niet neemt argumenten op te schrijven doe ik dat ook niet. Ik blijf niet tegen de klippen oproeien hier. Verdiep je maar eens ergens in.

B. Het gebeurt idd al op erg grote schaal, dat is uiteraard geen reden om dit er dan ook maar bij te gooien, maar des te meer reden om er niet nóg een inkomensnivellerende maatregel bij te maken.

Overigens is Wilders een fel tegenstander van inkomensnivellering...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:56

janesmith schreef:
Waves schreef:

Denk aan de vele subsidies die je kunt krijgen als je te weinig verdient, die hoger verdienenden niet kunnen krijgen. Daar zou je de kinderbijslag gewoon onder kunnen laten vallen. Desnoods schaf je kinderbijslag helemaal af en voer je het onder een andere noemer weer in voor alleen die mensen die aan bepaalde inkomens criteria voldoen. Zo moeilijk is het niet allemaal.

Sterker, dat gebeurt nu al: de kinderkorting die je van de belasting kreeg is omgezet in een of andere toeslag die gebaseerd is op het gezamenlijk jaarinkomen.
Dat is dan zeg maar een belastingvoordeeltje dat rijke ouders en kinderlozen niet hebben.

De kinderbijslag is een schijntje vergeleken bij wat een kind kost maar ach, het is een leuk extraatje. Van mij mocht ie ook afgeschaft worden, als dat geld regelrecht in het onderwijs gestoken zou worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:02

randalinpony schreef:
De kinderbijslag is een schijntje vergeleken bij wat een kind kost maar ach, het is een leuk extraatje. Van mij mocht ie ook afgeschaft worden, als dat geld regelrecht in het onderwijs gestoken zou worden.

En dan het liefst nog op de juiste plaatsen in het onderwijs ook. (Bij de leerkrachten en ondersteuning van de onderwijstaken in basisonderwijs en de onderbouw van de middelbare school, met name vmbo. NIET richting management of reorganisaties.)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:08

CtjeLief schreef:
Heeft niets met mijn brood te maken, want ook al was het niet mijn werk zou ik me er nog hard voor maken. (heb niet voor niets voor dit werk gekozen) Enkele keren hebben we wel degelijk te maken gehad met werkgevers die er (dom genoeg) openlijk voor uitkwamen. Daarbij hebben we ook te maken met klokkenluiders, en soms valt het gewoon op als er meerdere meldingen binnenkomen, soms kwamen mensen er na (eigen) steekproeven achter dat ze met dezelfde vc/brief met NL naam, of andere leeftijd/geslacht ineens WEL werden uitgenodigd op gesprek. En soms er is geen sprake van discriminatie, hoe dan ook, het moet onderzocht worden als er sprake is van een vermoeden. Dat is je recht als mens zijnde. En nogmaals, we pakken echt niet zomaar iedere zaak op. Er moeten toch echt wel aannemelijke redenen zijn waardoor een vermoeden bestaat.

Ik vind het moeilijk Ctje.

Mensen die dat vinden en daarnaar handelen kan je toch niet veranderen, je maakt ze alleen maar kwaaier als zo iemand ook nog op hoge poten een antidiscriminatiebureau en een rechtzaak op hun dak krijgen.

Ze zullen heus niet de volgende keer wel een .... (vul maar in) aannemen. Omdat ze zulke goeie ervaringen ermee hadden de vorige keer :+

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:12

Ik kan het niet eenser met je zijn Shadow0

En bevoegde en gemotiveerde leraren zou ook een hoop helpen, ook al zijn ze duurder en is er soms moeilijk aan te komen (scheelt per vak.)
Voorál ook op het VMBO.

Tja dat is en blijft lastig Nicolletje want je verandert de overtuigingen van mensen niet zomaar. Toch denk ik dat het een signaal afgeeft: dít keuren wij niet goed.

Net zoals je veelplegers blijft bestraffen, ook al weet je dat de straf niet helpt en dat ze weer opnieuw betrapt zullen worden. Níet straffen is ook niet echt een haalbare optie, ook weer vanwege dat signaal dat je afgeeft.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:13

Waves schreef:
janesmith schreef:
Denk aan de vele subsidies die je kunt krijgen als je te weinig verdient, die hoger verdienende niet kunnen krijgen. Daar zou je de kinderbijslag gewoon onder kunnen laten vallen. Desnoods schaf je kinderbijslag helemaal af en voer je het onder een andere noemer weer in voor alleen die mensen die aan bepaalde inkomens criteria voldoen. Zo moeilijk is het niet allemaal.

A. Een paar ondersteunende maatregelen om te voorkomen dat iemand in de goot beland is 1 ding. Boven die grens aan inkomensnivellering doen daar zijn wel degelijk heel veel dingen mis mee, aangezien jij de moeite niet neemt argumenten op te schrijven doe ik dat ook niet. Ik blijf niet tegen de klippen oproeien hier. Verdiep je maar eens ergens in.

B. Het gebeurt idd al op erg grote schaal, dat is uiteraard geen reden om dit er dan ook maar bij te gooien, maar des te meer reden om er niet nóg een inkomensnivellerende maatregel bij te maken.

Overigens is Wilders een fel tegenstander van inkomensnivellering...

Er zullen heus nog wel één of twee punten zijn waar ik het niet met Wilders eens ben. Een partij die echt al mijn punten voert moet nog opgericht worden. Maar de echt belangrijke punten voor mij, die voert hij wel.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:15

Tja misschien heb ik een ander beeld ervan, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat wij ook het signaal ermee afgeven:
"Als je maar roept dat je gediscrimineerd wordt dan binden ze wel in"

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:20

Nicolletje schreef:
Mensen die dat vinden en daarnaar handelen kan je toch niet veranderen, je maakt ze alleen maar kwaaier als zo iemand ook nog op hoge poten een antidiscriminatiebureau en een rechtzaak op hun dak krijgen.

Ze zullen heus niet de volgende keer wel een .... (vul maar in) aannemen. Omdat ze zulke goeie ervaringen ermee hadden de vorige keer :+

Toch is dat niet helemaal waar. Extreme situaties kun je niet bestrijden, omdat dat inderdaad niet werkt. Maar het grote middendeel laat zich daar wel degelijk door beinvloeden. Dit is bv duidelijk aangetoond in Amerika nadat separation niet meer mocht. In de gemeenschappen waar men niet ingreep met het argument 'je kunt mensen toch niet beinvloeden', bleek dat discriminatie veel grootschaliger bleef dan in gemeenschappen waar men vanaf het begin af aan de wet duidelijk uitvoerde. En niet alleen dat: ook de negatieve beeldvorming verminderde.
Je kunt vijandschap, ongelijkheid, frustratie en dergelijke prima in standhouden door het toe te staan. Treed je er tegenop, dan zullen mensen die houding overnemen en daadwerkelijk hun overtuigingen aanpassen.

(Wil je daar meer over weten dan zou ik je vooral het boek 'the social animal' aanraden van Elliot Aronson. Heel interessant.)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:21

Nicolletje schreef:
CtjeLief schreef:

Ik vind het moeilijk Ctje.

Misschien zie je het wel veel te negatief in. We proberen ALTIJD door middel van bemiddeling zaken op te lossen, en je moest eens weten hoeveel positiefs er uit bemiddelingstrajecten komen.. Wij hebben zeker al veel werkgevers/organisaties kunnen laten bijdraaien, is mooi toch? En het lukt niet altijd, jammer, maar ieder een is er een..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:31

Nicolletje schreef:
superwoman schreef:
Daarom denk ik dat "veel" mensen het ook doen vanuit wraak. Als het gaat om aannemen iig, dan verwacht ik werkelijk dat zij iemand aannemen op geschiktheid (en kosten) om zo het bedrijf beter te maken zodat het kan blijven overleven en groeien.

Interessant.
(ik heb nog nooit in de situatie gezeten)

Dus dat betekent dat mensen die zich gediscrimineerd voelen maar dat misschien wel/ misschien niet aannemelijk kunnen maken (omdat het heus niet zo hoefde te zijn) uit wraak naar zo'n bureau stappen.

of gewoon door niet realitisch naar zichzelf durven kijken en dus de schuld bij de ander willen leggen.... ;)
(veel makkelijker toch?!, zeker als er bureau's zijn die dit beeld ("zal wel aan het bedrijf liggen") versterken)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:35

Shadow0 schreef:
Toch is dat niet helemaal waar. Extreme situaties kun je niet bestrijden, omdat dat inderdaad niet werkt. Maar het grote middendeel laat zich daar wel degelijk door beinvloeden. Dit is bv duidelijk aangetoond in Amerika nadat separation niet meer mocht. In de gemeenschappen waar men niet ingreep met het argument 'je kunt mensen toch niet beinvloeden', bleek dat discriminatie veel grootschaliger bleef dan in gemeenschappen waar men vanaf het begin af aan de wet duidelijk uitvoerde. En niet alleen dat: ook de negatieve beeldvorming verminderde.
Je kunt vijandschap, ongelijkheid, frustratie en dergelijke prima in standhouden door het toe te staan. Treed je er tegenop, dan zullen mensen die houding overnemen en daadwerkelijk hun overtuigingen aanpassen.

(Wil je daar meer over weten dan zou ik je vooral het boek 'the social animal' aanraden van Elliot Aronson. Heel interessant.)

Ja ik geloof het zeker wel en ik begrijp je standpunt ook wel en ik ben ook bekend met 'sociale psychologie' en wat dat met mensen doet
(juist omdat ik nooit echt in een groep hoor maar er vaak net niet middenin sta of meedoe kan ik ook goed observeren en dat heb ik heel veel gedaan in allerlei soorten groepen, ik ben echt een cultuurslet :') en aan de hand daarvan, en boeken erbij gepakt, weet ik wel zo'n beetje hoe het werkt - en het bepaalde dingen worden echt altijd bevestigd, zeker bij mijn persoon)
maar wij hadden in Nederland niet in de basis rassendiscriminatie/scheiding en wij hebben hier zoveel etniciteiten gekregen, ik geloof niet dat we ze allemáál hebben gediscrimineerd en dat het érgens vandaan komt dat het uitgerekend bij een bepaalde groep wel gebeurt..

Maar ik val in herhaling :)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:36

Nogmaals we empoweren mensen, dus we versterken dat beeld juist niet ;)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:37

Nicolletje schreef:
Tja misschien heb ik een ander beeld ervan, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat wij ook het signaal ermee afgeven:
"Als je maar roept dat je gediscrimineerd wordt dan binden ze wel in"

Als een kind in de gaten krijgt dat het z'n zin krijgt als het maar hard genoeg jankt en schreeuwt, dan krijg je hetzelfde.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:39

Echt zoooo 2 verschillende reacties onder elkaar :))

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:41

CtjeLief schreef:
Nogmaals we empoweren mensen, dus we versterken dat beeld juist niet ;)

Misschien niet bewust, maar de drempel is wel lager...
Als er bureau's voor zijn, dan moet het toch vaak voorkomen is logisch om te denken. Zelfs al zijn er mensen nog nooit geweest, dat beeld wordt daardoor wel versterkt.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:46

Tja zo kun je wel over alles denken, over bureau jeugdzorg, juridisch loket, psychiaters, zelfs huisartsen...

(en ja: discriminatie komt VAAK voor dus wij moeten er wel zijn)
Er zijn hier mensen die discriminatie ontkennen, maar het bestaat wel degelijk, helaas, hoe hard je ook roept dat het niet zo is.,.

janesmith

Re: Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:50

Ik ontken niet dat discriminatie bestaat, ik bestrijd alleen dat Wilders discrimineert. Dat zijn twee verschillende dingen.