zijn dit de gevolgen? laten we ons opstoken en uitspelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:58

Borg schreef:
Ik heb even gegoogled en Mali is nog steeds streng voor wat betreft kleding: rokken minimaal tot de knie, lange mouwen etc. Alleen over het haar van mannen wordt niet meer gerept :D En volgens mij hadden alle profeten in die tijd lang haar.

Eerlijk is eerlijk, ik heb zelf ook altijd rekening gehouden met de omgeving waar ik op vakantie was. Dat hield in een lekkere linnen broek en korte mouwen in Maleisië en in Florida niet topless zonnen, om maar iets te noemen. When in Rome, do as the Romans do.
Een vriendin van me heeft enige tijd in Dubai gewoond. Hoewel ze daar wel wat gewend zijn, is het ook daar beter om niet te bloot gekleed te gaan. Trouwens, je valt dan ook wel erg op, dus waarom zou je?
Ik snap dan ook niet waarom er hier niet rekening gehouden kan worden met onze tradities.

Naar het schijnt hebben wij helemaal geen tradities en cultuur hier. ;( }:0

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:59

Nicolletje schreef:
Jezus?

(Mohamed??)

Ja...die!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:00

FaberSmid schreef:
Kiwiko zoals ik al schreef, hoe kan ik dat geen weten als die zich zo niet uit en aan de eisen doet voldoen? Ben ik niet verplicht ieder gelijke kansen te geven? Moet ik als hoefsmid dan juist het mannelijke of vrouwelijke geslacht voortrekken of discrimineren? Zoals ik beschreven had, is beide niet fout? En al helemaal om de rede huidskleur?

ben ik helemaal met je eens hoor, zoals ik ook al eerder gezegd heb :)

echter een kale vent met tattoo's in je islamitische boekwinkeltje neerzetten, hoe aardig die ook is, en hoeveel verstand hij ook van de materie heeft............ is lurken aan een failissement :)

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:01

Nou, Wij zijn hier niet gewend om in een djellaba of met een hoofddoek te lopen. En wij zijn wel gewend om in bikini of topless op het strand te liggen, dus daar willen we ook geen commentaar op! Hoewel topless de laatste jaren een beetje uit is, geloof ik.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 22:01

tradities en cultuur liggen niet vast maar zijn en blijven continu in beweging en ontwikkeling. individuen hebben invloed op een cultuur en de cultuur weer op individuen. als variabelen veranderen dan veranderd de cultuur.

Anoniem

Re: zijn dit de gevolgen? laten we ons opstoken en uitspelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:02

Jammer alleen dat de islam niet mee veranderd maar vasthoudt aan alles wat hier 50 jaar geleden normaal was :D

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:02

FS en KIM, als je iemand echt niet aan wilt nemen, dan is er altijd wel iets te verzinnen. Dan is een andere sollicitant in een bepaald opzicht veel beter of zo. Ook dat is al zo oud als de weg naar Rome, want menig 50+er zal dit beamen.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:06

JK, 60 jaar geleden werden vrouwen hier tot ontslag gedwongen wanneer ze trouwden, dan wel zwanger werden. Mijn nogal obstinate moeder wist haar eerste zwangerschap lang geheim te houden, tot ergernis van haar baas. Getrouwde vrouwen hoorden thuis, bij het aanrecht en de kinderen. We hebben hier pas ruim 100 jaar stemrecht. Dit soort verworvenheden kunnen moslima´s zomaar aangereikt krijgen, wanneer ze het willen aannemen. Maar no way dat wij terug gaan in de tijd. Dan gaat de bh uit en de tuinbroek aan!

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:08

jameyskatje schreef:
marokkaans tuig. maar wat zegt dat over de islam? want die jongeren handelen juist NIET islamitisch. tegenovergesteld. ze doen alles wat Allah verboden heeft

Daar heb jij een punt waar ik al een tijdje mee zit. Als we de problemen echt analyseren dan is er geen onoverkomelijk probleem met de Islam, maar met dat Marokkaans tuig wel. Helaas is het wel zo dat door hun daden, en de daden van Al Qaida, alle Moslims nu als probleem gezien worden.
Niet alleen in Nederland, maar in heel Europa speelt dit probleem. Kijk maar naar Frankrijk die vandaag een anti-boerka wet hebben aangenomen. Allemaal signalen dat men de Islam wil terugdringen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:10

Nicolletje schreef:
Alane, ik herken niet wat je zegt, dus nee mijn gevoelens zijn dat niet.

Ik kan wel nogmaals uitleggen waarom, want waaschijnlijk staat mijn reden tig pagina's terug alweer.
Maar in Marokko, 3 weken daar optrekken met mensen en binnen een gezin, heb ik niet het gevoel gehad dat ik meisjes moest bevrijden.
Toen ik thuiskwam met mijn verhalen werd mij gezegd dat ik zeker een bord voor mijn hoofd had gehad.
Dus misschien zijn het wel andermans gevoelens, maar niet de mijne :n

Ik schrijf ook:
voor mijn gevoel :D
En voor mijn gevoel, en ervaring, is het niet zozeer het geloof an sich maar meer dus het op willen leggen hoe anderen zich gedragen moeten.
En proberen we de vrouwen te bevrijden uit de gevangenis die wij denken dat er is, om ze te stoppen in een hokje die wij voor hen bedacht hebben.

Waarom moeten ze hun geloof gedag zeggen? Het wordt toch de anderen evenmin gevraagd zich aan te passen?

KiWiKo

hahahaha hier ook hoor........... bh uit en tuinbroek aan :D

echnie he :)

mijn oma is 92 die wilde vlak na de oorlog scheiden van mijn opa die toen al veroordeeld pedofiel was........ maar als zij ging scheiden moesten haar twee zoons naar hem!!!!. Want als alleenstaande moeder.......... neee, kon echt, echt niet!

FaberSmid

KiWiKo schreef:
FaberSmid schreef:
Kiwiko zoals ik al schreef, hoe kan ik dat geen weten als die zich zo niet uit en aan de eisen doet voldoen? Ben ik niet verplicht ieder gelijke kansen te geven? Moet ik als hoefsmid dan juist het mannelijke of vrouwelijke geslacht voortrekken of discrimineren? Zoals ik beschreven had, is beide niet fout? En al helemaal om de rede huidskleur?

ben ik helemaal met je eens hoor, zoals ik ook al eerder gezegd heb :)

echter een kale vent met tattoo's in je islamitische boekwinkeltje neerzetten, hoe aardig die ook is, en hoeveel verstand hij ook van de materie heeft............ is lurken aan een failissement :)

Maar dan uit die meneer zich toch, zoals ik geschreven heb kiwiko als u goed leest kan u mij beter doen begrijpen.
Maar het ging ook hoofdzakelijk om huidskleur, negerin had u letterlijk geschreven?

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:11

Borg schreef:
JK, 60 jaar geleden werden vrouwen hier tot ontslag gedwongen wanneer ze trouwden, dan wel zwanger werden. Mijn nogal obstinate moeder wist haar eerste zwangerschap lang geheim te houden, tot ergernis van haar baas. Getrouwde vrouwen hoorden thuis, bij het aanrecht en de kinderen. We hebben hier pas ruim 100 jaar stemrecht. Dit soort verworvenheden kunnen moslima´s zomaar aangereikt krijgen, wanneer ze het willen aannemen. Maar no way dat wij terug gaan in de tijd. Dan gaat de bh uit en de tuinbroek aan!

Bring it on, Sister. _O-

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:12

Hier willen ze de ouders flink aanpakken die hun kroost niet tot de orde roepen. Lijkt me ook een hele goede. Dat is ook heel on-islamitisch, want je hoort je ouders te eren.
Ik ken trouwens een voorbeeld van zo´n etterbakje die een tijdje verplicht na school naar de moskee moest ipv naar huis. Volgens mij werd het fatsoen er daar ingeslagen, want zijn gedrag veranderde flink. Ik vond het allang best. Die imam had mijn sympathie.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:13

nee hoor dat heb ik niet geschreven dat was een andere bokker, ik weet neit welke :) maar die had mijn text aangepast :)

Ik schreef dat je in de tattooshop ook geen meisje wil hebben werken met een hoofddoek...... gaat gewoon niet goed, een andere bokker quotte dat en maakte daar neger van.......

een neger in een tattooshop zou weer minder problematisch zijn :)

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:15

Witte tattoo´s dan?

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:15

Alane schreef:
Nicolletje schreef:
Alane, ik herken niet wat je zegt, dus nee mijn gevoelens zijn dat niet.

Ik kan wel nogmaals uitleggen waarom, want waaschijnlijk staat mijn reden tig pagina's terug alweer.
Maar in Marokko, 3 weken daar optrekken met mensen en binnen een gezin, heb ik niet het gevoel gehad dat ik meisjes moest bevrijden.
Toen ik thuiskwam met mijn verhalen werd mij gezegd dat ik zeker een bord voor mijn hoofd had gehad.
Dus misschien zijn het wel andermans gevoelens, maar niet de mijne :n

Ik schrijf ook:
voor mijn gevoel :D
En voor mijn gevoel, en ervaring, is het niet zozeer het geloof an sich maar meer dus het op willen leggen hoe anderen zich gedragen moeten.
En proberen we de vrouwen te bevrijden uit de gevangenis die wij denken dat er is, om ze te stoppen in een hokje die wij voor hen bedacht hebben.

Waarom moeten ze hun geloof gedag zeggen? Het wordt toch de anderen evenmin gevraagd zich aan te passen?

Die hoeft dat niet gevraagd te worden, want ze doen het uit zichzelf. De Moslimcultuur is de enige cultuur waar we allerlei uitzonderingen en aanpassingen voor moeten toepassen. Dat is een te grote inbreuk op ons leven en we willen dat niet. Zo makkelijk ligt het eigenlijk. We willen geen verplicht halal vlees, geen aparte loketten, geen niet-nederlands sprekende buurten en winkels, geen apart zwemmen zwembaden. En nog veel meer willen we niet. Wij willen ons niet moeten aanpassen.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:16

Sorry, heb al twee wijntjes op :=

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:16

hihihi nee, maar dat clasched gewoon niet zo :)

ken genoeg negers met tattoos :D

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 22:16

Borg schreef:

maar moslima's kregen 1400 jaar geleden al stemrecht, erfrecht en zelfbeschikking over hun bezittingen. recht op werken en zelf voor inkomsten te zorgen als ze dit wensen. dus het beeld wat jij over de moslima hebt (vrouwen verplicht thuis aan het aanrecht niet mogen werken etc) is een vertekend beeld. want de islam had vrouwen deze rechten al gegeven toen vrouwen hier in nederland nog op de brandstapel werden gegooid omdat men dacht dat het heksen waren. het heeft helemaal niets te maken met aannemen, aanrijken en terug gaan in de tijd.

faye schreef:
Jammer alleen dat de islam niet mee veranderd maar vasthoudt aan alles wat hier 50 jaar geleden normaal was :D

de islam is een vast iets. de Qoran is bv nooit herschreven en aangepast en alle profeten zijn gekomen. de religie is vervolmaakt na de laatste profeet. een religie kan niet veranderen, de uitvoering, de aanhangers en omvang wel.
jantergouw schreef:
jameyskatje schreef:
marokkaans tuig. maar wat zegt dat over de islam? want die jongeren handelen juist NIET islamitisch. tegenovergesteld. ze doen alles wat Allah verboden heeft

Daar heb jij een punt waar ik al een tijdje mee zit. Als we de problemen echt analyseren dan is er geen onoverkomelijk probleem met de Islam, maar met dat Marokkaans tuig wel. Helaas is het wel zo dat door hun daden, en de daden van Al Qaida, alle Moslims nu als probleem gezien worden.
Niet alleen in Nederland, maar in heel Europa speelt dit probleem. Kijk maar naar Frankrijk die vandaag een anti-boerka wet hebben aangenomen. Allemaal signalen dat men de Islam wil terugdringen.

ik kan je niets anders dan gelijk geven *D

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:19

KiWiKo schreef:
nee hoor dat heb ik niet geschreven dat was een andere bokker, ik weet neit welke :) maar die had mijn text aangepast :)

Dat had Krips gedaan omdat jij een bericht van haar veranderd had. Iets met Hitler en discriminatie tegenover theedrinken en knuffelen.

KiWiKo schreef:
hihihi nee, maar dat clasched gewoon niet zo :)

ken genoeg negers met tattoos :D

Ze zijn alleen zo slecht zichtbaar vanwege de schutkleur. :-)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:20

ligt eraan hoe zwart ze zijn :D :D

nee gekheid :D

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:22

JK, waar zijn die rechten gebleven dan? Want in Saoedi Arabië studeren ze wel, maar kappen zodra ze trouwen.
De Taliban wil niet dat meisjes naar school gaan, Marokkaanse mannen die hun vrouw zat zijn laten haar achter in Marokko en beginnen hier vrolijk overnieuw en overal in de moslimwereld zitten ze met weduwen in hun maag, omdat ze vaak niet in hun onderhoud kunnen voorzien en geen andere vent ze wil hebben. Als een meisje verkracht wordt en daar aangifte van wil doen, is zij degene die het risico loopt gestraft te worden.
Laten we even realistisch zijn, hoewel er een paar lucky few zijn, hebben vrouwen in de Islamitische wereld weinig tot geen invloed op het verloop van hun leven. Daar beslissen vaders, broers, neven, imams, MANNEN dus, over.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:25

Helaas is ieder woord wat je schrijft waar, Borg.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 22:58

ben ik dan weer niet met je eens jantergouw. alles is zeker niet waar. ben je in deze landen geweest? ik vind jou(Borg) mening over deze landen (waarvan er niet 1 met de ander te vergelijken is, de 'arabische wereld' of 'de islamitische landen' worden vaak als 1 begrip uitgedragen, terwijl ze verschillen van elkaar als dag en nacht, alles, de politiek, de geschiedenis, de ecologie ligt allemaal zó gecompliceerd dat we amper kunnen spreken van 'de islamitische landen') er zijn zelfs 'islamitische landen' waar vrouwen de broek aan hebben, vergis je niet haha en waar mannen helemaal tot waanzin worden gedreven door die vrouwen omdat ze gewoon niets te zeggen hebben. de rechten zijn er, de islam heeft vrouwen deze gegeven, mensen zijn helaas anders. zoals de marokkaanse straatjochies, men ziet ze als moslim, men noemt ze moslim, ze noemen zichzelf moslim, maar dat betekent niet dat ze de regels van de islam in acht nemen, deze naleven en dat ze er bewust van zijn dat hun islamitische iimago de islam automatisch represent. zo ook met bepaalde mannen die vrouwen onderdrukken. ze hebben zwart haar, tintje en een arabische naam. dus wordt het hele probleem afgeschoven op de islam en niet aan de dader zélf.
saudi arabie is wel het vieste land dat er bestaat op islamitisch gebied. met uitzondering van de steden als mekka en medina zie ik weinig 'islam' terug daar. ze doen wel meer dingen waar ik kots misselijk van wordt... dus wil ik me absoluut niet voor hen verantwoorden, ik wil niet eens met dat land in 1 zin genoemd worden.

er gebeuren zaken die niet door de beugel kunnen, sommige culturen zijn zeer bekrompen, maar het is heus niet zo dat 'marokkaanse mannen hun vrouw achterlaten zodra ze deze zat zijn..' . dat dit gebeurd (en dat keur ik niet goed) betekent niet dat dit in zn algemeenheid zo werkt. want wat als ik zeg 'hollanders gaan vreemd, zowel mannen als vrouwen' of 'na hun werk gaan hollande mannen even langs de tippelzone terwijl vrouw en kinderen thuis zitten te wachten met het avondeten en denken dat papa moet 'overwerken', er gaan inderdaad veel mensen vreemd, maar gelukkig het meerendeel niet en wilt het meerendeel gewoon een gelukig gezin, huisje boompje beestje. dat is alleen geen nieuws. het schockeerd niet, het verkoopt niet.

overal ter wereld worden vrouwen onderdrukt. onder welke cultuur en religie dan ook. maar laten we eens realistisch zijn en kijken naar ons eigen kikkerlandje... de meeste moslima's participeren prima, hebben een goede studie en baan(wie heeft eigenlijk bepaald dat een vrouw tegenwoordig cariere moet maken om geemancipeerd te zijn? soms denk ik 'wat zou het fijn zijn om thuis voor de kinderen en het huishouden te zorgen' maar dan denk ik 'nee dat kan je niet maken, want als je een thuisblijvertje wordt die niet werkt of studeerd maar voor de kids zorgt het huishouden draaiende houd dan wordt je als onderdrukte en gevangen vrouw gezien. straks komen ze me nog bevrijden. terwijl mijn moeder ook nooit heeft gewerkt en mijn oma ook niet, toen (vroeger) was dat allemaal nog normaal. nu kan je het niet maken om 'huisvrouw' te willen zijn. en als hélemáál niet met een hoofddoek. snappen jullie welk gevoel ik bedoel?), zijn zelfs zelfstandigondernemer. er zijn een aantal pechvogels, zoals er ook pechvogels zijn onder de nietislamitische bevolking. soms heb ik zelfs medelijden met de islamitische man. want wat voor sh*t hij wel niet over zich heen krijgt. als moslima ben je 'zielig' of 'onderdrukt' (of heb je 1 of ander syndroom) maar als man ben je altijd 'slecht', 'een dader' , 'de onderdrukker'. er zijn zóóveel vrouwenorganisaties, boeken speciaal voor vrouwen, activiteiten speciaal voor vrouwen etc (in 1e instantie omdat daar behoefte aan was. dus problemen. problemen ontken ik niet. maar nu, tegenwoordig, in 2e instantie om in te gaan tegen het 'onderdrukkingsverhaal' , maar wat krijgen we nu? dat het islamitische feminisme zover doorslaat dat de mannen onder gesneeuwd worden :D ). ik maak van dichtbij mee hoe zwaar islamitische mannen het soms hebben. het maakt niet uit of ze lief zijn voor hun vrouw zoals het moet, ze moeten zich 10x harder bewijzen dan enige andere man.

even een verhaaltje, just for fun:
eens liep ik met mijn man in een winkelcentrum. het was druk, ik liep te windowshoppen, ondertussen liep ik iets achter hem. krijgt mijn man allemaal boze blikken! en ik kreeg blikken vol medelijden. toen kon ik niets harder dan roepen: "lief mag ik vandaag 1 meter achter je lopen ipv 2? het is vakantie". (gheghe en toen hard lachen natuurlijk want mijn man speelde het spelletje mee.) maar we hadden geen last meer van blikken en we liepen vredig verder arm in arm. :+