Moet de Burka kunnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is de Burka storend?

Ja
636 (65%)
Nee
328 (34%)

Totaal aantal stemmen: 964

Carlijn101

Re: Moet de Burka kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 09:04

Alleen een antwoord op openingspost (dus verder niks gelezen).

Nee, ik vind de burka niet kunnen. Er is een legitimatie plicht in Nederland. Hier kom je 'onderuit' door het dragen van een Burka. Voor een zo gelijk mogelijke behandeling zou ik daarom zeggen een Burka kan/mag niet in dit land.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 17:10

renee16 schreef:
Alleen een antwoord op openingspost (dus verder niks gelezen).

Nee, ik vind de burka niet kunnen. Er is een legitimatie plicht in Nederland. Hier kom je 'onderuit' door het dragen van een Burka. Voor een zo gelijk mogelijke behandeling zou ik daarom zeggen een Burka kan/mag niet in dit land.

:j

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:07

De Burka, dé oplossing voor het voorkomen van aardbevingen. ;)

http://www.nieuws.nl/593488
'Aardbeving door losbandig gedrag vrouwen.'

(Novum/AP) - Vrouwen die weinig verhullende kleding dragen en zich promiscue gedragen veroorzaken aardbevingen. Dat heeft de Iraanse geestelijke hojatoleslam Kazem Sedighi maandag gezegd.

Het grondgebied van Iran is zeer aardbevinggevoelig. Onlangs waarschuwde president Mahmoud Ahmadinejad dat de hoofstad Teheran in de nabije toekomst mogelijk getroffen kan worden door een aardbeving en dat veel van zijn twaalf miljoen inwoners zouden moeten verkassen.

"Veel vrouwen die zich niet zedig kleden (...) brengen jonge mannen het hoofd op hol, zij corrumperen hun kuisheid en verspreiden overspeligheid in de maatschappij, wat (derhalve) het aantal aardbevingen doet toenemen", zei Sedighi.

Vrouwen in de islamitische republiek moeten zich van kruin tot teen verhullen, maar velen, met name jongere vrouwen, negeren de regels en dragen strakke jassen en hoofddoeken die zij wat meer achter op hun hoofd dragen, zodat hun haar deels te zien is.

"Wat kunnen we doen om te voorkomen dat we onder het puin bedolven raken?" vroeg Sedighi vrijdag in een preek. "Er is geen andere oplossing dan onze toevlucht te zoeken in ons geloof en ons leven aan te passen aan de islamitische morele codes."

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:09

BIZAR :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:21

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:29

Ja, dat is toch met de meeste verplichtingen vanuit een geloof zo? "Doe dit want anders kom je niet in de hemel"
"Doe dat want anders daalt de toorn op je neer" enz.enz.
Niks nieuws onder de zon, of het nu islam, christendom of iets anders is.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:34

Ik vind een Burka storend.
Je kan niet zien met wie je communiceert en je weet überhaupt niet wie eronder zit!
Hoofddoekjes etc heb ik helemaal niets op tegen, maar ik vind dat iemands gezicht gewoon te zien moet zijn.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 23:05

insun schreef:
De Burka, dé oplossing voor het voorkomen van aardbevingen. ;)

http://www.nieuws.nl/593488
'Aardbeving door losbandig gedrag vrouwen.'

(Novum/AP) - Vrouwen die weinig verhullende kleding dragen en zich promiscue gedragen veroorzaken aardbevingen. Dat heeft de Iraanse geestelijke hojatoleslam Kazem Sedighi maandag gezegd.

Het grondgebied van Iran is zeer aardbevinggevoelig. Onlangs waarschuwde president Mahmoud Ahmadinejad dat de hoofstad Teheran in de nabije toekomst mogelijk getroffen kan worden door een aardbeving en dat veel van zijn twaalf miljoen inwoners zouden moeten verkassen.

"Veel vrouwen die zich niet zedig kleden (...) brengen jonge mannen het hoofd op hol, zij corrumperen hun kuisheid en verspreiden overspeligheid in de maatschappij, wat (derhalve) het aantal aardbevingen doet toenemen", zei Sedighi.

Vrouwen in de islamitische republiek moeten zich van kruin tot teen verhullen, maar velen, met name jongere vrouwen, negeren de regels en dragen strakke jassen en hoofddoeken die zij wat meer achter op hun hoofd dragen, zodat hun haar deels te zien is.

"Wat kunnen we doen om te voorkomen dat we onder het puin bedolven raken?" vroeg Sedighi vrijdag in een preek. "Er is geen andere oplossing dan onze toevlucht te zoeken in ons geloof en ons leven aan te passen aan de islamitische morele codes."

Dat mensen ten eerste dit soort onzin kunnen verzinnen en ten tweede dit ook geloven, dat is gewoon te bizar voor woorden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 06:28

ik kan me niet voorstellen dat een normale fatsoenlijke moslim hier echt in gelooft. dat zullen wel de extremen zijn,mag ik hopen

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 07:55

Ahh Insum ik had het ook al gelezen..
Ben ik even blij dat we in Nederland wonen, en dat soort onzin niet hoeven te accepteren! Jammer genoeg worden dit dus wel gepredikt..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:53

Snoevie schreef:
ik kan me niet voorstellen dat een normale fatsoenlijke moslim hier echt in gelooft. dat zullen wel de extremen zijn,mag ik hopen

Probleem is dat iedereen van zichzelf denkt een normale fatsoenlijke moslim te zijn..... :+

- De mensen die moslim zijn maar gewoon zonder hoofddoek rondlopen om zich aan te passen
- De mensen die moslim zijn maar met hoofddoek rondlopen omdat ze dat de fatsoensnorm van hun geloof vinden
- De mensen die moslim zijn maar met burka rondlopen omdat dat de norm volgens hun is
- De mensen die moslim zijn en zeggen dat vrouwen die geen burka dragen de veroorzaker zijn van al het kwaad........

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:16

ok ja daar heb je een punt!

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:49

Heeft allemaal te maken met die heel ruime mogelijkheden van interpretatie van dat perfecte en dus nooit meer te verbeteren boek!
Zo ruim dat veel soorten mensen zich erin kunnen vinden, voor elk wat wils, van extremistische zelfmoord terrorist tot hollandse huisvrouw met of zonder hoofddoek!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:51

ik ben blij dat ik niet perfect ben of wil zijn :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:01

Nee, met twee gebroken armen kun je jezelf ook moeilijk perfect noemen hé ;) (sorry, kon het niet laten...)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:02

hahahaha :D NOU JOH ^)

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:04

Nee, ik heb echt een HEKEL aan burka's. Verschrikkelijke dingen. Wat mij betreft zouden ze verboden moeten worden!!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:42

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:15

Ik ben wel benieuwd hoeveel mensen er daadwerkelijk wel eens iemand met een burka gezien heeft en/of contact heeft (moeten) hebben met een vrouw met een burka?

Ik kom namelijk heel veel in de stad en woon midden in de randstad. Ik heb in mijn leven twee vrouwen gezien met een burka. En nog nooit contact gehad. Deze zag ik gewoon op straat. Dus dan denk ik.. Hoe kan ik daar nou last van hebben??

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:16

het komt niet vaak voor,en gelukkig maar.
je kan amper contact hebben,alles is bedekt.

ik heb weleens iemand geholpen in de apotheek,maar haar man(of iig de man die bij haar was)deed het woord,en toen ze iets wilde zeggen werd haar snel de mond gesnoerd.

en last........ik vind het onbeleefd en niet prettig.
wat je thuis doet moet je natuurlijk zelf weten

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:21

Een keertje. Dan kun je toch niet zeggen dat je er last van hebt. Als je ook kijkt naar dat artikel in de telegraaf. Minder dan tweeduizend mensen in zo een groot land als Frankrijk. Ik snap dan niet waarom het niet meer mag en er zo een 'heisa' van gemaakt wordt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:26

nou het zijn er inderdaad niet veel,maar maakt dat uit?

ik vind het niet vreemd dat ze een verbod willen.
(goed,wat mij betreft mag er ook een verbod op bivakmutsen,of was dat er al?)

het gaat er gewoon om dat je helemaal niets van iemand ziet.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:45

Dat nieuwsbericht komt uit Iran . Snap dus totaal niet waarom daar mensen op reageren. Als je een beetje weet hoe het er in Iran toe gaat.. Daar stenigen ze vrouwen als ze verkracht zijn of als ze zonder burka lopen.. Dus zo'n land is zo ontzettend anders dan Nederland, die mensen leven zo ontzettend anders dan hier.. Dat is niet te vergelijken. Dingen die hier normaal zijn, zijn daar verboden ( denk maar eens aan de tv zenders). Dus het is niet bizar dat er mensen zijn die dat geloven, die mensen zijn gehersenspoeld en weten niet anders.. Dat daar "sarcastisch" over gedaan word vind ik triest.. Je zou er wonen zeg, wij mogen echt blij zijn dat wij het hier zo goed hebben! Ik heb het echt te doen met die vrouwen daar.

Verder blijf ik bij mijn mening dat ik er geen moeite mee heb, maar ik snap als mensen er wel moeite mee hebben omdat je het gezicht niet ziet. Maar ik zie ze zo weinig in Nederland dat ik echt andere dingen heb om me druk over te maken.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 09:35

trouwens wel grappig om te weten.

dat de burqa/niqaabdragende vrouwen in landen als saudi en dergelijk geen last hebben gehad van de griep? en ook andere virussen?

juist in stoffige landen bedekt men zijn/haar gezicht. want wat we helemaal in deze discussie vergeten zijn is dat de leefomstandigheden in het buitenland anders zijn dan in nederland, denk eens aan hele stoffige landen. we hebben het tot nu toe enkel over herkenbaarheid gehad, islam en onderdrukking. je kan daar heel wat infecties door oplopen, je neus filtert wel, maar niet alles. (denk aan landen waar ze bv met mondkapjes lopen voor de smok)

daarom dragen mannen vaak ook gezichtsbescherming natuurlijk. kijk maar naar de door iedereen geliefde woestijnfoto's.

ik moest het nog even kwijt. het is eigenlijk heel logisch. in marokko dragen sommige omaatjes ook een sjaal voor hun mond als ze over straat gaan, ik snapte dat nooit helemaal, maar het heeft dus simpelweg te maken met stof/schadelijke stoffen :+

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 10:12

Ja, maar de burqa is niet in de wereld geroepen om vrouwen tegen stof en virussen te beschermen......daar hebben mannen de hand in gehad.

Bedoeïenen dragen ook tulbanden met zo´n extra lap eraan die ze voor hun gezicht kunnen doen, is puur functioneel.