God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:11

Lante, zoals jij de bijbel beschrijft, zo zie ik het nu ook precies.

Mooie verhalen, met een boodschap en symboliek erin, maar niet letterlijk gebeurd.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 14:24

Lante schreef:
Dan denk ik zoms wel eens bij mezelf...
Zouden die mensen er wel ècht goed zelf over nagedacht hebben, of zijn ze misschien een beetje teveel beïnvloed in de opvoeding en het zodoende zonder nadenken voor waarheid aan nemen..? :)

Die vraag moet je altijd stellen, zowel als gelovige als evolutionist! Uiteindelijk maak je zelf een keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:14

ik vind geloven niet echt een keuze,

Het lijkt me heerlijk om in een god en een hemel te geloven, maar het gaat er bij mij gewoon niet in...

Ik ben heel vrij opgevoed, heb wel op een katholieke basisschool gezeten, maar de logica ontbreekt gewoon teveel voor mij.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:36

Ik vind het geloof ook geen keuze.
Je gelooft iets of je gelooft het niet. Er is geen tussenweg. je kunt alleen iets geloven, als je er 100 % achter staat.
Je kunt niet pats boem besluiten "en nu ga ik in god geloven". Zo simpel werkt het niet. Je moet er goed over nadenken en zo een visie ontwikkelen. Ik denk dat heel veel mensen die geloven dat meegekregen hebben in de opvoeding en zodoende gewoon nooit goed en logisch over andere opties nagedacht hebben.

Ik kan er met mijn bolle kop niet bij dat mensen serieus geloven dat de ark van Noach letterlijk zo gebeurd is en dat mensen serieus geloven dat het scheppingsverhaal letterlijk zo plaats heeft gevonden zoals het in de bijbel staat opgeschreven. Maar goed, wie ben ik. ;)

De gelovigen onder ons kunnen/willen waarschijnlijk weer niet geloven dat wij gewone gemuteerde apen zijn. :D

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:44

_Sigrid_ schreef:
@ Spettic: als je in God geloofd zou je het zo kunnen zien inderdaad.
Maar als je zoals ik niet in God geloofd, of ruimer genomen, geen opperwezen erkent kijk je er anders tegenaan. Kijk dat verhaal van Adam en Eva is best een mooi en leuk verhaal, maar het klopt natuurlijk van geen kanten. Ze kregen 2 zoons...en met wie hebben die zich vervolgens voortgeplant dan? En waar zijn de Dino's in dit verhaal gebleven? Dat die hebben bestaan staat als een paal boven water, maar ze komen niet in het scheppingsverhaal voor. Toch vreemd!

:+ Adam en Eva wàren die dino's :P

Voor mijn part Darwin, maar ik ben katholiek opgevoed en geloof dus ook gedeeltelijk in dat God's stukje. Maar niet in de zin van "En laat er licht zijn en er was licht" maar wel dat hij alles opgang heeft gezet (oerknal etc) en daarna gewoon de theorie van Darwin volgt.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:22

@Oakland
ik zie het ook grotendeels volgens jou theorie

God zet iets in gang, en vanaf daar neemt de wetenschap het over

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 00:35

God, denk ik!

Ik ben er nog niet helemaal uit, of te wel ik weet het gewoon niet....

Darwin zou kunnen, maar zo'n oerknal hmm vind het nogal simpel, een schepper klinkt mooier, iemand heeft er werkelijk tijd in gestoken, ja dat bevalt me wel, moet zeggen hij heeft puik werk afgeleverd, alleen beetje jammer dat wij het weer verprutsen, maar misschien is dat ook wel zijn bedoeling, om ons een les te leren??

Ach ik weet het gewoon niet!!!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 01:34

Marleen_ schreef:
God, denk ik!

Darwin zou kunnen, maar zo'n oerknal hmm vind het nogal simpel, een schepper klinkt mooier, iemand heeft er werkelijk tijd in gestoken, ja dat bevalt me wel, moet zeggen hij heeft puik werk afgeleverd, alleen beetje jammer dat wij het weer verprutsen, maar misschien is dat ook wel zijn bedoeling, om ons een les te leren??

Waar haalt iedereen toch altijd die verbinding tussen Darwin en de oerknal, of tussen Darwin en het ontstaan van het leven vandaan?

Darwin heeft een theorie opgesteld over het ontstaan van soorten uit andere soorten. Punt.
Die theorie is niet de theorie over het ontstaan van álles. Het is niet het wetenschappelijke 'alternatief' voor het hele scheppingsverhaal.
Bij mijn weten heeft Darwin niets gezegd over het ontstaan van het eerste leven. Hij heeft al helemaal niet het idee van een 'big bang' geopperd. Dat werd pas in 1931 voor het eerst opgesteld.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 01:49

De big bang zeker niet. Maar hij heeft de mogelijkheid geopperd van een warm poeltje water waar het begonnen zou kunnen zijn. Later bleek natuurlijk dat het veel ingewikkelder in elkaar zat.

Darwin heeft met zijn boek de eerste aanzet tot verder onderzoek gegeven. Hij zag het verband tussen het onstaan van de verschillende soorten. Vele studies en onderzoeken later weten we veel meer over het onstaan van het leven op aarde.

De hedendaagse evolutietheorie stoelt natuurlijk niet alleen maar op Darwin maar op verschillende wetenschappen. Biologie, natuurkunde, scheikunde, sterrekunde de medische wetenschap etc.. Steeds meer puzzels vallen op zijn plaats. Wellicht zullen we nooit alles weten maar de mogelijkheid van het bestaan van een of meer goden heeft het in ieder geval wel uitgesloten...voor mij in ieder geval wel.

Wat ik mij ook afvraag...hoe kan je geloven als je weet dat er verschillende religies zijn. Welke is de juiste.
En zelfs als je christen meent te zijn..welke god kies je dan? Die wrede uit het oude testament of de mildere uit het nieuwe testament.
Welke verhaal is de juiste? Neem je de Bijbel letterlijk? (die net zo wreed is voor vrouwen als de koran)

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:37

oomens schreef:
Waar haalt iedereen toch altijd die verbinding tussen Darwin en de oerknal, of tussen Darwin en het ontstaan van het leven vandaan?

Darwin heeft een theorie opgesteld over het ontstaan van soorten uit andere soorten. Punt.
Die theorie is niet de theorie over het ontstaan van álles. Het is niet het wetenschappelijke 'alternatief' voor het hele scheppingsverhaal.
Bij mijn weten heeft Darwin niets gezegd over het ontstaan van het eerste leven. Hij heeft al helemaal niet het idee van een 'big bang' geopperd. Dat werd pas in 1931 voor het eerst opgesteld.

Ook goed... zoals ik al zei ik weet het gewoon niet, komt omdat ik me er nooit in heb verdiept en dat waarschijnlijk de eerst komende 10 jaar niet zal doen, ik vind het belangrijker om de aarde (lees: wereld) zo te behouden zodat andere generaties over 100 jaar ook nog vrij normaal kunnen leven en hoe het ontstaan is vind ik in dat opzicht niet echt belangrijk.

Als ik Darwin hoor dan denk ik oerknal, dit is mij vroeger geleerd en omdat ik me er niet verder in heb verdiept maak ik al snel die verbinding en waarschijnlijk menig ander ook!

Zo nu heb ik mijn verhaal even een heldere draai gegeven en ga ik nu naar mijn bed :Z

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:31

Citaat:
Wellicht zullen we nooit alles weten maar de mogelijkheid van het bestaan van een of meer goden heeft het in ieder geval wel uitgesloten...voor mij in ieder geval wel.

Precies - voor jou ja. Er zijn legio wetenschappers die daar heel anders over denken!

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 22:48

Weten wij trouwens veel of God de wereld niet met een "Big Bang" heeft geschapen... :D .

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 15:07

zou kunnen. Maar wie of wat heeft god geschapen dan? En wanneer?

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 15:43

God zegt zelf via de bijbel, dat hij er altijd al was en altijd zal zijn. Waarmee eigenlijk voor ons mensen iets onvoorstelbaars is gezegd omdat wij overal tijd aan willen hangen.

Bijvoorbeeld: in bijbelboek openbaring zegt God "ik ben de alfa en de omega, het begin en het einde"

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:25

Marleen_ schreef:
God, denk ik!

De situatie zou misschien ook verbeterd kunnen worden wanneer de gelovigen onder ons hun blikveld wat breder konden trekken als de kerk ten tijde van Galileo. Het grote probleem is dat de mens zichzelf centraal stelt als ultieme schepping in het evenbeeld van een god. Als ik ergens allergische reacties van krijg is dat de mens zich zo centraal stelt of dat hij zich wil vergelijken met een god, of andersom.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:59

Lante schreef:
Ik vind het geloof ook geen keuze.
Je gelooft iets of je gelooft het niet. Er is geen tussenweg. je kunt alleen iets geloven, als je er 100 % achter staat.
Je kunt niet pats boem besluiten "en nu ga ik in god geloven". Zo simpel werkt het niet. Je moet er goed over nadenken en zo een visie ontwikkelen. Ik denk dat heel veel mensen die geloven dat meegekregen hebben in de opvoeding en zodoende gewoon nooit goed en logisch over andere opties nagedacht hebben.

Wil ik even op ingaan.
'Geloven in' betekent niet dat je vermoedt/aanneemt dat iets zo is. Geloven in iemand/in God betekent dat je een relatie met iemand aangaat. Die relatie is wel degelijk een keuze.
Dat je daarmee gelooft dat alles in de bijbel letterlijk zo gebeurd is, is zeker niet vanzelfsprekend. In http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=2&t=1072950&start=0 is daar ook al het nodige over gezegd.

Lante schreef:
De gelovigen onder ons kunnen/willen waarschijnlijk weer niet geloven dat wij gewone gemuteerde apen zijn. :D

valt mee hoor! 't Is maar net of je gelooft dat die mutatie toevallig is, of dat er Iemand achter zit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:03

Toevallig of omdat er iemand achter zit?
Ik denk zelf meer aan wetenschap, zoals de evolutietheorie :D
Daar is niets toevalligs aan lijkt me.

Ik kan er niks aan doen , maar ik krijg zo'n jeuk van dit soort uitspraken.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:07

Welke uitspraken, faye?

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:07

evolutietheorie is juist wel gebaseerd op toevallige mutaties ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:12

Het gaat om de toon ;)
Dat is ook mijn probleem met gelovigen, er is altijd een soort van verhevenheid en dat terwijl men zich ophangt aan verhalen die door uitgekookte mannen zijn opgeschreven :n

En de hypocrisie vind ik het ergst. Sommigen hangen hier de vrome engel uit en elders op bokt wordt heel anders gesproken. Ik hou daar gewoon niet zo van :n

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:37

faye schreef:
Ik denk zelf meer aan wetenschap, zoals de evolutietheorie :D
Daar is niets toevalligs aan lijkt me.

Wat bedoel je daarmee?

Hét basisprincipe achter evolutie is nu net dat er natuurlijke selectie plaatsvindt op toevallige mutaties.
Overal in de natuur vinden constant toevallige mutaties plaats, en als die op dát moment voor dat individuele organisme gunstig zijn, dan hebben ze meer kans om te worden doorgegeven.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:43

Ik ken dat soort mensen ook, faye, maar ook van de wetenschappers kant, een bepaalde arrogantie. :Z Mijn ex, wetenschapper in de biologie (hoogbegaafd ook, sociaal gezien een vermoeiend mannetje) zei:"Alle christenen zijn simpel want ze slikken het maar voor zoete koek! "
Wie is er dan dom?!?..laat men zijn intelligentie dan gebruiken op een wat genuanceerdere wijze.. genoeg Christenen twijfelen oprecht. En van beider kanten hypocrieten zat, zit in een hoop mensen verweven.
Heb trouwens liever een atheistische oprechte vriend dan een hypcoriete Christen, en vice versa. :D
Van beide kanten ergert het verhevene me evenveel. Daarnaast staat nergens in de bijbel dat een gelovige beter is. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:47

Wat mij stoort is dat men "heb u naaste lief" predikt, dat ook probeert uit te stralen "in het zicht" en achter mensen om een heel andere kant laten zien. Daar kots ik dus op ;)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:52

Gelukkig heb ik nog geen mens ontmoet die dat predikte. :D
Al moet ik wel zeggen dat ik wel eens de rust en kracht heb gevoeld van God om me minder te ergeren aan mensen en meer te incasseren ivm kort lontje. ;)
Maar zeggen die mensen dan niet dat ze óók fouten maken?
geen mens is feilloos. ik zeg wel eens:"Wie zonder zonde is werpe de eerste steen."
Want wijzen naar de ander met je vingertje is idd zóó makkelijk.. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:59

ALs je de berichten van sommigen uit dit topic na leest zie je het ook gebeuren. Ik heb gewoon een enorme hekel aan hypocrisie en helaas zijn veel gelovigen dat en wonen we hier op de bible belt :D
(goddank bij mij in de directe omgeving niet, zou acuut verhuizen)