Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 18:57

Loretta schreef:
We hebben bij Timmermans gezien dat het goed werkt. Een aamtal jaar geleden sprak men bij de Europese verkiezingen nog van het Timmermans effect. Na jarenlange haatcampagnes vindt zelfs zijn eigen achterban hem opeens niet goed overkomen.

Ja Timmermans is onterecht neergesabeld en weggezet als tuinkabouter.
Vroeger zouden we hebben gezegd dat hij gedemoniseerd is.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 18:59

Ja, ik vroeg me al af waar dat woord 'gedemoniseerd' toch gebleven is. Vroeger heel gangbaar terwijl het nu veel vaker en intenser voorkomt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 19:05

juval schreef:
Dilan klinkt toch wel heel stellig dat ze absoluut niet samen met GL/PvdA in een coalitie wil, en D66 wil wél samen met GL/PvdA.... dat lijkt me dus op dag 1 al een patstelling. Heel knappe formateur die daar beweging in gaat krijgen.

Hoorde het ook ja, ze houdt qua communicatie niet eens een achterdeur open.
Dus als ze toch overstag gaat voor Koolmees dan heeft ze best wat uit te leggen kan ik me zo voorstellen.

Ben heel benieuwd waar ze nu op uitkomen.. Wel jammer dat de VVD zo stellig is, ik denk dat ze elkaar op economisch gebied prima zouden kunnen vinden met wat compromissen. Vind het echt jammer dat de VVD zo hard op rechts aan het gaan is. Dat heeft niet bepaald veel zoden aan de dijk gezet voor Nederland de laatste jaren :=

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 19:23

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 19:34

Ik vind het ook bijzonder hoe Geert het heeft over dat iets 'niet democratisch' zou zijn, terwijl zijn eigen partij verre van democratisch is. Nog afgezien daarvan dat hij het zichzelf onmogelijk heeft gemaakt en er nog altijd meer mensen zijn die niet op de PVV hebben gestemd dan wel.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 19:56

Volgens mij is vorige week een uitspraak van de rechter geweest over de aanpak van het stikstofdossier. Kan het alleen nergens terugvinden door de verkiezingsuitslag :=
Geloof dat de rechter wederom heeft uitgesproken dat te weinig is gedaan. Dat wordt weer dwangsom betalen :=

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 21:05

Bij het filmpje waarin hij zegt dat hij Rob Jetten heeft gefeliciteerd met de overwinning zegt Geert ook heel vilein iets als: geniet er maar van het is van korte duur.

Denk dat hij veel moties van wantrouwen uit de hoge hoed wil gaan toveren straks.

Steun van de SGP krijgt de PVV wel.
Die hebben minder problemen met fascistisch gedrag dan met abortus en een homofiele minister president.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 21:15

prompter schreef:
Ik heb het idee dat koeienboeren veel meer om hun dieren geven dan varkens- en kippenboeren. Die laatste zijn daar ook maar kort, de koe blijft veel langer.

Dat lijkt mij ook logisch.

In de intensieve veehouderij gaat het om echt grote aantallen die maar kort op het bedrijf zijn.

Uiteraard zal er af en toe een dier zijn die wat meer opvalt maar verder is het gewoon puur productie.

Vooral vleeskuikens, dat zijn meerdere rondes per jaar.
Varkens blijven dan nog weer iets langer.
Maar kan mij niet voorstellen dat ze er echt een meer emotionele band mee hebben
Dan zou je het ook gewoon niet volhouden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 21:18

MarlindeRooz schreef:
Vleeskoeien zijn toch ook productiedieren? :P

Maar de meeste paarden worden wel ouder dan 6. Dus dat is wel echt heel anders.

Vleeskoeien zijn geen topsporters, dat bedoel ik.
Het is gewoon veel te kort door de bocht om te zeggen dat koeien 20 jaar oud kunnen worden. 't zou misschien kunnen maar hoe dat eruit ziet….
En ik bedoel dat je over paarden ook kunt roepen dat ze wel 30 kunnen worden, maar toch zal het merendeel dat bij lange na niet halen

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 21:45

Tiggs schreef:
Ik vind het ook bijzonder hoe Geert het heeft over dat iets 'niet democratisch' zou zijn, terwijl zijn eigen partij verre van democratisch is. Nog afgezien daarvan dat hij het zichzelf onmogelijk heeft gemaakt en er nog altijd meer mensen zijn die niet op de PVV hebben gestemd dan wel.

Die van Ja21 vind ik ook bijzonder. "De meerderheid heeft centrum rechts gestemd". Uh nee, ik heb centrum gestemd, andere mensen ook en weer andere mensen hebben links of rechts gestemd. Je stemt op een partij, niet op een regering. Yesilgos heeft ook zo de neiging te willen spreken voor het volk. Je kunt hoogstens proberen te spreken voor je eigen kiezers.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 21:49

Ik irriteer me steeds meer aan haar...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 22:32

Douce schreef:
Die van Ja21 vind ik ook bijzonder. "De meerderheid heeft centrum rechts gestemd". Uh nee, ik heb centrum gestemd, andere mensen ook en weer andere mensen hebben links of rechts gestemd. Je stemt op een partij, niet op een regering. Yesilgos heeft ook zo de neiging te willen spreken voor het volk. Je kunt hoogstens proberen te spreken voor je eigen kiezers.

Als het een meerderheid was, zou er heel snel een nieuwe regering zijn.

De de term "het volk" krijg ik ook kriebels.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 22:47

Ik dus ook maar dat begreep je gelukkig zo te lezen. Staat er achteraf gezien minder duidelijk dan ik dacht.

Maar een meerderheid voor partijen die danwel tot danwel het centrum, danwel tot rechts worden gerekend is er zeker. Maar dat centrum rechts wordt gepresenteerd als een blok waarbij alle neuzen dezelfde kant op staan. Zo werkt het dan gelukkig weer niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 22:59

Van ‘het volk’ krijg ik ook altijd de kriebels want meestal komt er dan iets achteraan waar ik mij totaal niet in kan vinden als onderdeel van datzelfde volk :=

Ik snap het uitsluiten van de GL-PVDA door de VVD ook niet goed. Ze hebben toch al vaker een paars kabinet gehad :? Lijkt me nu ook het meest logisch.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 23:06

Ik hoor ook zelden tot nooit bij "het volk" of "DE Nederlander". :+

Ik denk omdat ik afstam van Duitse gelukzoekers die ergens in de 19e eeuw in Nederland zijn komen wonen en Friese roots :+ :')

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 07:55

verootjoo schreef:
Van ‘het volk’ krijg ik ook altijd de kriebels want meestal komt er dan iets achteraan waar ik mij totaal niet in kan vinden als onderdeel van datzelfde volk :=

Ik snap het uitsluiten van de GL-PVDA door de VVD ook niet goed. Ze hebben toch al vaker een paars kabinet gehad :? Lijkt me nu ook het meest logisch.

Dat is wel al redelijk lang geleden, toch? En ook in de tijd dat de twee partijen nog los van elkaar stonden. Maarja, je kan ook stellen dat VVD (en eigenlijk heel veel partijen) een heel stuk naar rechts is opgeschoven. Daar was vorig weekend nog een goed stuk over in de Volkskrant.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 10:08

verootjoo schreef:

Het vooraf uitsluiten van gl/PvdA door VVD bij deze verkiezing was puur strategisch. Maar een paars kabinet is niet zo vanzelfsprekend als hier wordt voorgesteld. Standpunten van partijen op links en recht kunnen behoorlijk wat afwijken. Soms lukt het partijen overeenstemming te vinden, maar lang niet altijd, zo lukte dat bijvoorbeeld niet in 2010 met PvdA en 2017 met GroenLinks.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 10:26

Raineri schreef:
Volgens mij is vorige week een uitspraak van de rechter geweest over de aanpak van het stikstofdossier. Kan het alleen nergens terugvinden door de verkiezingsuitslag :=
Geloof dat de rechter wederom heeft uitgesproken dat te weinig is gedaan. Dat wordt weer dwangsom betalen :=

Misschien bedoel je deze?
https://nos.nl/collectie/13901/artikel/ ... stofaanpak

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 10:38

JA21 is op economisch vlak bijna een verlengstuk van de VVD. Dus daar wil de VVD wel mee in zee.
Maar welke prijs gaat D66 betalen wanneer ze de complete VVD agenda uit gaan voeren?

Ik hoop dat D66 zijn poot stijf houdt. Maar om eerlijk te zijn vrees ik dat D66 eerder buigt dan de VVD. Zeker omdat D66 gelijk al niet zo stellig is dan de VVD.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 11:04

verootjoo schreef:

Er is landelijk gezien wel meer richting rechts gestemd dan richting links. Dus in dat opzicht zou ik een kabinet over links minder voor de hand liggend vinden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 11:23

mysa schreef:
Ja, ik vroeg me al af waar dat woord 'gedemoniseerd' toch gebleven is. Vroeger heel gangbaar terwijl het nu veel vaker en intenser voorkomt.

Dat woord is in onbruik geraakt doordat het veel doordat het hele debat is verhard.
De vrijheid van meningsuiting wordt steeds verder opgerekt.
Normen en waarden zijn uitgehold..

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 11:27

fransje23 schreef:
mysa schreef:

Dat woord is in onbruik geraakt doordat het veel doordat het hele debat is verhard.
De vrijheid van meningsuiting wordt steeds verder opgerekt.
Normen en waarden zijn uitgehold..

Een doodenge ontwikkeling waar ik persoonlijk al jaren voor vrees. Kan het tij nog gekeerd worden?

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 11:29

_Mar3 schreef:
verootjoo schreef:

Er is landelijk gezien wel meer richting rechts gestemd dan richting links. Dus in dat opzicht zou ik een kabinet over links minder voor de hand liggend vinden.

Maar door GroenLinks/PvdA aan VVD/D66 en CDA toe te voegen is het toch geen 'links' kabinet maar juist een midden-kabinet (die zelfs meer naar rechts helt dan naar links..)?

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 11:42

Friesfanaat schreef:
_Mar3 schreef:

Maar door GroenLinks/PvdA aan VVD/D66 en CDA toe te voegen is het toch geen 'links' kabinet maar juist een midden-kabinet (die zelfs meer naar rechts helt dan naar links..)?

Mwah ik denk dat met D66 erbij het hooguit midden is.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 11:52

Er heeft een verschuiving naar het midden plaatsgevonden en een middenkabinet kan niet worden gevormd zonder GL-PvdA. Behalve PVV zouden dan gewoon de 4 grootste partijen regeren met een flinke (86 zetels!) meerderheid dus dat lijkt me prima passen bij wat er gestemd is :)
En eens dat dat kabinet nog altijd naar rechts helt met 2 rechtse partijen, een midden en een links.