juval schreef:klopt, kinderbijslag krijgt iedereen met kinderen automatisch.
Kindgebondenbudget is inkomensafhankelijk, maar dat krijg je volgens mij ook automatisch.
Kinderopvangtoeslag moet je aanvragen en krijg je alleen als je kinderopvang gebruikt en onder een bepaald inkomen verdient.
Kinderbijslag is voor iedereen zonder voorwaarden tot 16 jaar, voor 16 en 17 jarige zijn er voorwaarden dat ze daadwerkelijk een opleiding moeten volgen.
Kindgebondenbudget is gebonden aan het inkomen en automatisch als iemand al een toeslag ontvangt, anders moet je deze nog wel zelf aanvragen.
Kinderopvangtoeslag is voor iedere werkende met kinderen aan te vragen, alleen was de hoogte van de vergoeding een percentage van de kosten. Het percentage is/was wel gebonden aan de hoogte van het inkomen. Vanaf 2027 zal/zou de kinderopvang bijna gratis worden voor iedereen ongeacht het inkomen.
Wat de inkomensongelijkheid vergroot en waarvan dus vooral de hogere inkomens profiteren. Waarbij in mijn optiek juist aan het sociale doel van de toeslagen wordt voorbij gegaan. Ik heb er geen probleem mee als ik belasting afdraag om mensen die dit nodig hebben te ondersteunen, maar mensen die het niet nodig hebben moeten wat mij betreft gewoon voor zichzelf zorgen en zouden niet onnodige moeten kunnen profiteren van de maatschappij. Zeker niet in het geval dat het belastinggeld op zoveel andere plekken veel urgenter nodig is...