Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 14:51

prompter schreef:
:wow: Zoveel spaargeld en dan nog toeslagen mogen ontvangen?!? Bizar.

Inderdaad bizar. Toeslagen moeten gaan naar wie het echt nodig hebben, en anders zou je gewoon geen recht op toeslag moeten hebben.

Kinderopvangtoeslag is er ook zo één, er is geen maximum wat iemand mag verdienen om recht te hebben op kinderopvangtoeslag. Is dat nu echt nodig?

https://www.spaarrente.nl/faq/inkomensgrens-kinderopvangtoeslag#:~:text=Er%20geldt%20voor%20kinderopvangtoeslag%20geen,dat%20je%20minder%20toeslag%20krijgt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 14:59

journee schreef:
prompter schreef:
:wow: Zoveel spaargeld en dan nog toeslagen mogen ontvangen?!? Bizar.

Inderdaad bizar. Toeslagen moeten gaan naar wie het echt nodig hebben, en anders zou je gewoon geen recht op toeslag moeten hebben.

Kinderopvangtoeslag is er ook zo één, er is geen maximum wat iemand mag verdienen om recht te hebben op kinderopvangtoeslag. Is dat nu echt nodig?

https://www.spaarrente.nl/faq/inkomensgrens-kinderopvangtoeslag#:~:text=Er%20geldt%20voor%20kinderopvangtoeslag%20geen,dat%20je%20minder%20toeslag%20krijgt.

Of dat nodig is ligt eraan hoe belangrijk je het vindt dat ouders van kinderen werken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 16:52

Citaat:
Voor veel paardenhouders zijn paarden het middelpunt waar hun leven om draait. Toch zijn er maar twee partijen die paarden noemen in hun verkiezingsprogramma: de BBB en de Partij voor de Dieren. De Paardenkrant heeft daarom alle verkiezingsprogramma’s uitgeplozen en gekeken naar punten die belangrijk zijn voor de paardensector. Een kieswijzer voor de paardensector voor de Tweede Kamerverkiezingen op 29 oktober.

https://www.horses.nl/overig-nieuws/pol ... Vk3-qL0jkg

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 17:13

verootjoo schreef:
journee schreef:

Of dat nodig is ligt eraan hoe belangrijk je het vindt dat ouders van kinderen werken.

Hoe bedoel je? Als de ouders zelf voldoende verdienen om de kinderopvang te betalen, waarom moet de hele maatschappij dan meebetalen zodat zij nog meer overhouden? Als mensen het zelf niet kunnen betalen, is het een ander verhaal, maar vind jij het zelf redelijk dat iedereen, ongeacht vermogen of inkomen recht heeft op kinderopvangtoeslag? Persoonlijk denk ik dat het geld dan beter in de zorg kan worden besteed...

Elisa2

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 18:28

Gezien de overbevolking zou kinderbijslag sowieso wel bij 1 of 2 kinderen mogen blijven..

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 18:34

Ik verdien volgens mij goed maar we betalen ook mokerveel kinderopvang hoor. Zonder toeslagen zouden we echt minder moeten gaan werken en dan krijg je in jouw scenario weer toeslagen dus wat schiet je daar mee op..?

Kinderbijslag tot 2 kinderen vind ik dan weer een goed idee.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 19:50

Gnome schreef:
Ik verdien volgens mij goed maar we betalen ook mokerveel kinderopvang hoor. Zonder toeslagen zouden we echt minder moeten gaan werken en dan krijg je in jouw scenario weer toeslagen dus wat schiet je daar mee op..?

Kinderbijslag tot 2 kinderen vind ik dan weer een goed idee.

Ik heb het niet over afschaffen van kinderopvangtoeslag. :) Maar over het feit dat iedereen er recht op heeft. Dus ook bij een inkomen van meer dan €20.000 in de maand en met een half miljoen op de bank. Dus tenzij jij in die categorie valt.... ?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 20:19

journee schreef:
verootjoo schreef:

Hoe bedoel je? Als de ouders zelf voldoende verdienen om de kinderopvang te betalen, waarom moet de hele maatschappij dan meebetalen zodat zij nog meer overhouden? Als mensen het zelf niet kunnen betalen, is het een ander verhaal, maar vind jij het zelf redelijk dat iedereen, ongeacht vermogen of inkomen recht heeft op kinderopvangtoeslag? Persoonlijk denk ik dat het geld dan beter in de zorg kan worden besteed...

Dat is dus de vraag. Want als je het zelf moet betalen kost het net zoveel als (bijna) 1 salaris en dan ga je toch niet werken :o

Dus de vraag is; willen we dat zoveel mogelijk mensen werken of niet :)
Dan kunnen die mensen ook in de zorg werken. De mensen in de zorg stoppen anders als een van de eersten als de partner veel verdient en geen kinderopvangtoeslag krijgt.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 06:33

journee schreef:
Ik heb het niet over afschaffen van kinderopvangtoeslag. :) Maar over het feit dat iedereen er recht op heeft. Dus ook bij een inkomen van meer dan €20.000 in de maand en met een half miljoen op de bank. Dus tenzij jij in die categorie valt.... ?

Nee dat dan weer niet helaas maar vraag me wel af hoeveel mensen dat dan zijn. En dat ze er ook echt gebruik van maken want je moet het wel aanvragen. Misschien hebben die wel een nanny.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 08:41

ruitje schreef:
Citaat:
Voor veel paardenhouders zijn paarden het middelpunt waar hun leven om draait. Toch zijn er maar twee partijen die paarden noemen in hun verkiezingsprogramma: de BBB en de Partij voor de Dieren. De Paardenkrant heeft daarom alle verkiezingsprogramma’s uitgeplozen en gekeken naar punten die belangrijk zijn voor de paardensector. Een kieswijzer voor de paardensector voor de Tweede Kamerverkiezingen op 29 oktober.

https://www.horses.nl/overig-nieuws/pol ... Vk3-qL0jkg

Die kieswijzer is alleen te lezen als je digitaal 5,75 betaalt. Voor mij niet nodig want ik heb mijn keuze al gemaakt, op een partij die wat wil doen aan de wolvenoverlast (SGP) en mijn tweede keuze zou dan zijn BBB , om dezelfde reden. JA21 schijnt ook anti-wolf te zijn trouwens. De andere partijen interesseert het niets of ze zijn pro-wolf.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 09:38

Gnome schreef:
journee schreef:

Nee dat dan weer niet helaas maar vraag me wel af hoeveel mensen dat dan zijn. En dat ze er ook echt gebruik van maken want je moet het wel aanvragen. Misschien hebben die wel een nanny.

Of veel mensen een nanny hebben betwijfel ik, maar zeer waarschijnlijk wel een goede boekhouder die precies voor hen uitzoekt wat de voordeligste opties zijn en op hoeveel geld het gezin in de Nederlandse maatschappij 'recht' heeft. En voor een ingeschreven nanny heeft men overigens ook recht op toeslag. :')

https://www.hartvannederland.nl/politiek/artikelen/scp-kloof-tussen-arme-en-rijke-ouders-wordt-door-gratis-kinderopvang-groter

https://www.nannyservice.nl/oppas-met-kinderopvangtoeslag/
Laatst bijgewerkt door journee op 25-10-25 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 09:53

Weer wat geleerd haha

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 10:58

Is de kinderbijslag dan niet een logischere om op inkomen een grens te stellen? En waar leg je die dan?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 11:14

Is er niet zo'n grens? Wij krijgen voor zover ik weet al niets.

Edit dat is KGB denk ik. Niks gezegd.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-25 11:31

klopt, kinderbijslag krijgt iedereen met kinderen automatisch.
Kindgebondenbudget is inkomensafhankelijk, maar dat krijg je volgens mij ook automatisch.
Kinderopvangtoeslag moet je aanvragen en krijg je alleen als je kinderopvang gebruikt en onder een bepaald inkomen verdient.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 12:39

juval schreef:
Kindgebondenbudget is inkomensafhankelijk, maar dat krijg je volgens mij ook automatisch.
Kinderopvangtoeslag moet je aanvragen en krijg je alleen als je kinderopvang gebruikt en onder een bepaald inkomen verdient.

Kinderbijslag is voor iedereen zonder voorwaarden tot 16 jaar, voor 16 en 17 jarige zijn er voorwaarden dat ze daadwerkelijk een opleiding moeten volgen.

Kindgebondenbudget is gebonden aan het inkomen en automatisch als iemand al een toeslag ontvangt, anders moet je deze nog wel zelf aanvragen.

Kinderopvangtoeslag is voor iedere werkende met kinderen aan te vragen, alleen was de hoogte van de vergoeding een percentage van de kosten. Het percentage is/was wel gebonden aan de hoogte van het inkomen. Vanaf 2027 zal/zou de kinderopvang bijna gratis worden voor iedereen ongeacht het inkomen.

Wat de inkomensongelijkheid vergroot en waarvan dus vooral de hogere inkomens profiteren. Waarbij in mijn optiek juist aan het sociale doel van de toeslagen wordt voorbij gegaan. Ik heb er geen probleem mee als ik belasting afdraag om mensen die dit nodig hebben te ondersteunen, maar mensen die het niet nodig hebben moeten wat mij betreft gewoon voor zichzelf zorgen en zouden niet onnodige moeten kunnen profiteren van de maatschappij. Zeker niet in het geval dat het belastinggeld op zoveel andere plekken veel urgenter nodig is...

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 13:00

verootjoo schreef:
Dat is dus de vraag. Want als je het zelf moet betalen kost het net zoveel als (bijna) 1 salaris en dan ga je toch niet werken :o

Dan kunnen die mensen ook in de zorg werken. De mensen in de zorg stoppen anders als een van de eersten als de partner veel verdient en geen kinderopvangtoeslag krijgt.

Precies en wie is dan de dupe: De vrouw.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 13:26

journee schreef:
juval schreef:

Kinderbijslag is voor iedereen zonder voorwaarden tot 16 jaar, voor 16 en 17 jarige zijn er voorwaarden dat ze daadwerkelijk een opleiding moeten volgen.

Kindgebondenbudget is gebonden aan het inkomen en automatisch als iemand al een toeslag ontvangt, anders moet je deze nog wel zelf aanvragen.

Kinderopvangtoeslag is voor iedere werkende met kinderen aan te vragen, alleen was de hoogte van de vergoeding een percentage van de kosten. Het percentage is/was wel gebonden aan de hoogte van het inkomen. Vanaf 2027 zal/zou de kinderopvang bijna gratis worden voor iedereen ongeacht het inkomen.

Wat de inkomensongelijkheid vergroot en waarvan dus vooral de hogere inkomens profiteren. Waarbij in mijn optiek juist aan het sociale doel van de toeslagen wordt voorbij gegaan. Ik heb er geen probleem mee als ik belasting afdraag om mensen die dit nodig hebben te ondersteunen, maar mensen die het niet nodig hebben moeten wat mij betreft gewoon voor zichzelf zorgen en zouden niet onnodige moeten kunnen profiteren van de maatschappij. Zeker niet in het geval dat het belastinggeld op zoveel andere plekken veel urgenter nodig is...

Hoezo profiteren daar de rijken dan vooral van? Naar mijn idee juist de lagere inkomens die nu niet of weinig werken omdat de opvang in verhouding veel te duur is. Dan geef je toch juist veel meer mensen kans op een betere baan of meer uren, dus hoger inkomen? De rijken krijgen al geen moer aan toeslag omdat ie op inkomen gebaseerd wordt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 13:38

Gnome schreef:
Is er niet zo'n grens? Wij krijgen voor zover ik weet al niets.

Edit dat is KGB denk ik. Niks gezegd.

Wat heeft de KGB met ons foktekort te maken? :o? Duurde enkele seconden voor ik het begreep

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 16:09

Gnome schreef:
journee schreef:

Hoezo profiteren daar de rijken dan vooral van? Naar mijn idee juist de lagere inkomens die nu niet of weinig werken omdat de opvang in verhouding veel te duur is. Dan geef je toch juist veel meer mensen kans op een betere baan of meer uren, dus hoger inkomen? De rijken krijgen al geen moer aan toeslag omdat ie op inkomen gebaseerd wordt.

Het punt, dat de kinderopvangtoeslag dadelijk waarschijnlijk voor iedereen (dus ook de hoge inkomens) bijna gratis zou worden heb je waarschijnlijk overheen gelezen? ;)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 16:18

Benzz schreef:
verootjoo schreef:

Precies en wie is dan de dupe: De vrouw.

Waarom is de vrouw de dupe? Echt zo'n ouderwetse gedachte. Een vader kan net zo goed voor de kinderen zorgen hoor. Steeds meer koppels zorgen samen voor de kinderen en gaan bijvoorbeeld allebei een dagje minder werken of proberen roosters zo aan te passen dat er zo vaak mogelijk één van ouders thuis kan zijn.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 16:19

journee schreef:
Waarom is de vrouw de dupe? Echt zo'n ouderwetse gedachte. Een vader kan net zo goed voor de kinderen zorgen hoor. Steeds meer koppels zorgen samen voor de kinderen en gaan bijvoorbeeld allebei een dagje minder werken of proberen roosters zo aan te passen dat er zo vaak mogelijk één van ouders thuis kan zijn.

Dat zou kunnen, in de praktijk zie je echter nog steeds dat vrouwen de grootste zorg voor de kinderen opneemt.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 16:29

journee schreef:
Het punt, dat de kinderopvangtoeslag dadelijk waarschijnlijk voor iedereen (dus ook de hoge inkomens) bijna gratis zou worden heb je waarschijnlijk overheen gelezen? ;)

Er is toch geen voordeel als het voor iedereen geldt? Niemand heeft de kosten. Voor de echt rijken maakt die toeslag nu al geen bal uit dus dan is het in mijn ogen juist een grote verbetering voor mensen die niet rijk zijn.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-25 17:13

Gnome schreef:
journee schreef:

Er is toch geen voordeel als het voor iedereen geldt? Niemand heeft de kosten. Voor de echt rijken maakt die toeslag nu al geen bal uit dus dan is het in mijn ogen juist een grote verbetering voor mensen die niet rijk zijn.

ja, alleen kost het de staat (dus de belastingbetaler) wel gigantisch veel geld om dit idee door te voeren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-25 18:05

Afbeelding

laatste peilingen