17 jarige Lisa vermoord

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 17:39

_San87_ schreef:
Marc Dutroux heeft ook geen seksuele stoornis, maar is een antisociale pleger. Hij heeft een antisociale persoonlijkheidsstoornis.

Waarover is dan weer lees: Studies tonen aan dat volwassenen met een ASPS en kinderen met een gedragsstoornis (een voorloper van ASPS) vaker hogere testosteronspiegels hebben dan anderen. Dit betekent dat er een statistisch verband is, maar het bewijst niet dat testosteron direct de stoornis veroorzaakt.

Hoewel het de stoornis niet veroorzaakt (bijna geen enkele stoornis heeft een duidelijke oorzaak) houden de twee wel verband.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 17:41

996981 schreef:
_San87_ schreef:
Marc Dutroux heeft ook geen seksuele stoornis, maar is een antisociale pleger. Hij heeft een antisociale persoonlijkheidsstoornis.

Waarover is dan weer lees: Studies tonen aan dat volwassenen met een ASPS en kinderen met een gedragsstoornis (een voorloper van ASPS) vaker hogere testosteronspiegels hebben dan anderen. Dit betekent dat er een statistisch verband is, maar het bewijst niet dat testosteron direct de stoornis veroorzaakt.

Hoewel het de stoornis niet veroorzaakt (bijna geen enkele stoornis heeft een duidelijke oorzaak) houden de twee wel verband.

Testosteron heeft er wellicht invloed op. Maar ASPS is géén seksuele stoornis.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 18:13

_San87_ schreef:
Testosteron heeft er wellicht invloed op. Maar ASPS is géén seksuele stoornis.

Niet specifiek nee. Maar tenzij je asekdueel bent is het logisch dat asps invloed heeft op hoe je seks beleeft en vooral; hoe belangrijk je het vindt dat je bed partner het ook als prettig ervaart

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 18:32

Ja, alle stoornissen, aandoeningen en gemoedstoestanden hebben invloed op hoe je seks beleeft of hoe belangrijk je het vindt hoe een partner het ervaart. Het heeft ook invloed op algemene relaties of communicatie met mensen, hoe je je werk doet of hoe je met je eigen gezondheid omgaat.

Dan nog is ASPS géén seksuele stoornis, waar een parafiele stoornis dat bijvoorbeeld wel is.

Edit: Deze stoornis was om aan te geven dat er vaak geen seksuele stoornis, maar een persoonlijkheidsstoornis achter moordenaars zitten. ASPS komt maar zelden voor (3% van de mannelijke wereldbevolking), en uiteraard in gradaties.

996981

Re: 17 jarige Lisa vermoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 18:41

Maar wie is er überhaupt over seksuele stoornissen begonnen?

Volgens mij ging het om zedendelinquenten. Wat de reden is dat ze over de schreef zijn gegaan en/of welke stoornis daar eventueel voor verantwoordelijk is ging het niet over?

Het ging over (chemisch) castreren van zedendelinquenten om hun seksuele driften te matigen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 18:48

De posts van Elisa2 en Benzz boven mijn post over Marc Dutroux gaan over seksuele stoornissen en seriemoordenaars.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 19:01

Ah ja ik zie het. Persoonlijk denk ik dat er bij iedere zedendelinquent iets niet in de haak is.

Een man die een vrouw verkracht heeft ze imo gewoon niet op een rijtje. Op het moment dat je je niet kan inbeelden hoe verschrikkelijk dat is voor een vrouw, of dat wel kan indenken, maar er bewust voor kiest om t.b.v. je eigen lusten het toch te doen getuigd van een probleem.

Los van waar dat probleem vandaan komt, moet het verholpen worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 19:42

Ja eens, interessante toevoeging Benz.

Het zal wel een combinatie van factoren zijn. Persoonlijkheidsstoornissen in combinatie wellicht met sexueel afwijkend gedrag.

Ik vraag me nog wel af wat nog meer de rol is van testosteron, waarom eigenlijk zoveel mannen afwijkend gedrag vertonen. Want naar mijn idee zijn daders wel meestal mannen. Of dat nu van moord of verkrachting is.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 19:49

Elisa2 schreef:
Ja eens, interessante toevoeging Benz.

Het zal wel een combinatie van factoren zijn. Persoonlijkheidsstoornissen in combinatie wellicht met sexueel afwijkend gedrag.

Ik vraag me nog wel af wat nog meer de rol is van testosteron, waarom eigenlijk zoveel mannen afwijkend gedrag vertonen. Want naar mijn idee zijn daders wel meestal mannen. Of dat nu van moord of verkrachting is.

Ik denk dat het antwoord daarop een patriarchale samenleving is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 09:28

Zou dat de enige reden zijn?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 09:47

Benzz schreef:
Ik haal deze er even uit. Toch zie je dat dit zeker wat met mannen doet en niet in de positieve zin. Hier krijg je de aanhangers van Andrew Tate weer die voor mijn gevoel een steeds groter podium krijgt.
Trump, Vance en dat soort gasten helpen er ook niet aan mee.

Maar op de vorige pagina's haalde ik dit ook aan (alleen werd het anders gelezen). Als je Tate neemt als 'prediker' en zijn aanhangers als volgelingen, dan heb je al een soort cult/religie. Toen ik aangaf dat sommige groeperingen een hoger percentage geven dan anderen (dus: bij een religie/cult die vrouwonvriendelijkheid promoot, zal het percentage delicten tegen vrouwen hoger zijn, dan bij een cult/religie die gelijkheid promoot).

maar toen werd aangegeven dat ik dat niet zo moest zien. Maar ik denk toch wel dat het niet helpt, ik denk niet dat het helpt dat er mensen zijn die, om wat voor reden dan ook, vrouwonvriendelijkheid promoten. Maar, onder het mom van 'vrijheid van meningsuiting' valt hier weinig tegen te doen denk.

En uiteraard zit het er al in, want ik vraag me af of je mensen echt iets kunt laten doen wat ze eigenlijk niet willen. Het enige wat ze doen is het aanwakkeren en een excuus geven "je mag je vrouw slaan, want ze is van jou" bijvoorbeeld. Of "je moet nemen wat je wilt" .. als iemand dat als waarheid aanneemt, dan zit het er toch al ergens ingebakken denk?

(waarbij het dan even niet over de definitie 'religie' gaat, maar meer om 'een groep die ongeveer hetzelfde aanhangt', geen idee wat daar de precieze definitie van is, maar voordat daar dan weer over gevallen wordt)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 09:55

Elisa2 schreef:
Zou dat de enige reden zijn?

Wel een belangrijke. Tot voor kort waren vrouwen letterlijk tweederangs burgers wat rechten betreft.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 09:57

Het zou al iets kunnen helpen als vrouwen zouden gaan "staken" in de zin van geen relatie aangaan met een vrouwonvriendelijke man. In "onze" cultuur word je gelukkig niet uitgehuwelijkt, dus je bent vrij om zelf een man te kiezen of te weigeren. Toch zie ik geregeld dat zelfs mannen met een strafblad wegens vrouwenmishandeling of zelfs moord, zo weer een nieuwe vriendin hebben, zelfs als ze nog in de gevangenis zitten. Voorbeeld: Joran van der Sloot. Dat is een heel extreem voorbeeld maar ook "dagelijkse" gevallen van mishandelende mannen hebben zo weer een nieuwe vriendin nadat de vorige heeft weten te ontsnappen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 10:02

Nou ja dat zijn situaties daar kan ik echt met mn verstand niet bij... hoeveel vrouwen een foute man sexy vinden.. :n

Vaak is het een geval van controle. dan weet de vrouw niet dat de man zo is/wordt. Maar als het bekend is, en je gaat dan alsnog een relatie aan.. sja.. dan weet ik niet zo goed hoe dat werkt bij iemand hoor.. Kunnen ze dan echt niemand anders vinden, desnoods alleen blijven?
Je leest hier heel soms ook wel verhalen van relaties dat ik denk "serieus?" Maar dat is dan blijkbaar wel waar sommige combinaties in blijven hangen ofzo.. heel vaag..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 10:53

Het sexy vinden van een "foute" man dat snap ik nog wel van vrouwen die wat opwinding willen in hun leven. Maar niet het aantrekkelijk vinden van mannen die mishandelaars ,verkrachters of zelfs moordenaars van andere vrouwen waren of zijn. je kunt er op rekenen dat je zelf ook aan de beurt gaat komen dan, vroeger of later.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 11:11

Maar dat is vaak niet iets wat mannen op hun eerste date vertellen.

“Ja m’n ex heb ik verkracht en mishandeld”. Zei nooit een man ooit…

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 11:17

ja dat is wel zo , kijk bijvoorbeeld een programma als boer zoekt vrouw , zijn bijna allemaal hele goede mannen die vaak hun hele leven alleen zijn .. want ja een foute man is aantrekkelijker he . is misschien wat zwart wit denken maar zit een wel kern van waarheid in ( en nee niet alle vrouwen zijn zo natuurlijk )

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 11:20

hakkipilke87 schreef:
ja dat is wel zo , kijk bijvoorbeeld een programma als boer zoekt vrouw , zijn bijna allemaal hele goede mannen die vaak hun hele leven alleen zijn .. want ja een foute man is aantrekkelijker he . is misschien wat zwart wit denken maar zit een wel kern van waarheid in ( en nee niet alle vrouwen zijn zo natuurlijk )

Je weet ook niet of die boeren goede mannen zijn he. Ze gaan ook niet zich voorstellen als slechte partner. :)

Mannen die vrouwen mishandelen, verkrachten etc zijn niet echt een bepaald type per se. Dat kan ook je aardige buurman zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 11:46

Het kan wel, als de vrouw de man via via kent (dat is wellicht zeldzamer, maar dat komt vast ook voor, onder het mom van 'i can fix him' ofzoiets).
Of zodra de eerste klap valt.. maar ja, dan sorry, ik zal het nooit meer doen, het is je eigen schuld etc etc. (jonge) vrouwen zouden daar ook meer op gewezen moeten worden wellicht..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 11:58

Cer schreef:
Het kan wel, als de vrouw de man via via kent (dat is wellicht zeldzamer, maar dat komt vast ook voor, onder het mom van 'i can fix him' ofzoiets).
Of zodra de eerste klap valt.. maar ja, dan sorry, ik zal het nooit meer doen, het is je eigen schuld etc etc. (jonge) vrouwen zouden daar ook meer op gewezen moeten worden wellicht..

Dit ja. En, ga niet overhaast samenwonen of zelfs trouwen. Leer hem eerst heel goed kennen. Heel in het begin zijn ze allemaal leuk maar zo gauw ze denken je beet te hebben kunnen ze vervelend worden. Stop dan meteen met hem. Hoe moeilijk dat ook is omdat je er al ingedraaid bent. In sommige gevallen krijg je dan eerst nog met zwaar gestalk te maken want deze types kunnen niet tegen hun verlies. Maar goed, het komt er eigenlijk op neer dat dit soort mannen niet gefaciliteerd moet worden want dan beloon en versterk je hun nare gedrag.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 12:06

Als je hier teveel over leest, wordt het sowieso doodeng om te daten.. wie kan je nog vertrouwen..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 12:27

Cer schreef:
Als je hier teveel over leest, wordt het sowieso doodeng om te daten.. wie kan je nog vertrouwen..

Klopt. En geld en status van mannen geeft ook geen garantie. Laatst nog weer iets over de leden van het Amsterdamse studentencorps die zich op afschuwelijke wijze over vrouwen hebben uitgelaten en hen te schande hebben gezet op SM. Dat is dan de fine fleur van onze maatschappij! Dergelijke mannen aanklagen als ze je wat misdaan hebben zal ook niets uithalen want zij, of hun ouders, hebben geld voor hele goede advocaten. En dan word je zelf door het slijk gehaald.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 15:29

Cer schreef:
Nou ja dat zijn situaties daar kan ik echt met mn verstand niet bij... hoeveel vrouwen een foute man sexy vinden.. :n

Vaak is het een geval van controle. dan weet de vrouw niet dat de man zo is/wordt. Maar als het bekend is, en je gaat dan alsnog een relatie aan.. sja.. dan weet ik niet zo goed hoe dat werkt bij iemand hoor.. Kunnen ze dan echt niemand anders vinden, desnoods alleen blijven?
Je leest hier heel soms ook wel verhalen van relaties dat ik denk "serieus?" Maar dat is dan blijkbaar wel waar sommige combinaties in blijven hangen ofzo.. heel vaag..

Een toxic relatie stap je niet zo makkelijk uit. Dat is nou precies het probleem van femicide.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 15:32

Probleem is dat je foute mannen niet aan hun neus herkent, en ze vaak op een bepaalde manier te werk gaan. Die red flags zijn vorig jaar heel duidelijk bekent gemaakt voor de vrouwen en waarbij de signalen duidelijk zijn wanneer je er een treft. Echter ben je vaak dan er al zo ingezogen dat opstappen niet zo makkelijk is en al helemaal niet veilig.

Echt het is niet zo eenvoudig. Merk ook dat ik van de laatste aantal opmerkingen een beetje pissig wordt. Ook jullie geven nu de vrouwen de schuld.

Het is niet de fout van de vrouw!!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 15:45

Benzz schreef:
Probleem is dat je foute mannen niet aan hun neus herkent, en ze vaak op een bepaalde manier te werk gaan. Die red flags zijn vorig jaar heel duidelijk bekent gemaakt voor de vrouwen en waarbij de signalen duidelijk zijn wanneer je er een treft. Echter ben je vaak dan er al zo ingezogen dat opstappen niet zo makkelijk is en al helemaal niet veilig.

Echt het is niet zo eenvoudig. Merk ook dat ik van de laatste aantal opmerkingen een beetje pissig wordt. Ook jullie geven nu de vrouwen de schuld.

Het is niet de fout van de vrouw!!

Natuurlijk is het niet de fout van de vrouw. Maar, zoals ik al zei, je wordt hier niet uitgehuwelijkt. Je gaat toch vrijwillig een relatie aan. Het zou ontzettend goed zijn als vrouwen geen relaties meer zouden aangaan of voortzetten met mannen die blijken agressief te zijn tegen vrouwen. Anders leren ze het nooit af. Al vraag ik me af of sommige psychopaten wel leervermogen hebben. In elk geval kun je veel beter geen man hebben dan een dergelijk exemplaar.