Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 21:26

Nee, ik meen dat niet echt.
Ik ben echt voor de sterkste schouders, dragen de zwaarste lasten, solidariteit enz.
Maar dat ontevreden gedoe en alles de schuld van de "buitenlander" geven, word ik een beetje moe van.

En dat er dan mensen zijn, die blij/tevreden zijn over het beleid van Wilders/Faber, daar kan ik helemaal niet bij, zeker niet als er dan geklaagd wordt over (financiele) bestaanszekerheid. Dan had je niet PVV of VVD moeten stemmen, dat had je kunnen weten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 21:27

Tjsa je zult er maar niet op gestemd hebben -O- dit is gewoon de zoveelste tegenslag voor de laagste financiele groep. Die leveren overal op in. Minder zorgtoeslag, lagere arbeidskorting, geen compensatie voor de dure energie, hogere huren enz. :(:) duurder eten, duurdere verzekeringen en woonlasten

Wat als je daarmee echt ten onder gaat financieel -O- ?
Laatst bijgewerkt door karuna op 20-12-24 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 21:27

Ik vind het een kortzichtige gedachtengang. Het is niet alsof de PVV zich houdt aan zijn plannen en het is ook niet alsof de kiezer dat van te voren wist. Ze zitten immers voor het eerst in de coalitie.

Zeggen dat men dit verdient heeft? Mwa. Ik hoop vooral dat men inziet dat het geen goede keuze was en de volgende keer andere keuzes maakt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 21:30

Absoluut voor de sterkste schouders dragen de grootste lasten. Maar ik vind de manier waarop het nu gaat gewoon echt niet kunnen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 21:44

996981 schreef:
Ik vind het een kortzichtige gedachtengang. Het is niet alsof de PVV zich houdt aan zijn plannen en het is ook niet alsof de kiezer dat van te voren wist. Ze zitten immers voor het eerst in de coalitie.

Zeggen dat men dit verdient heeft? Mwa. Ik hoop vooral dat men inziet dat het geen goede keuze was en de volgende keer andere keuzes maakt

Sorry hoor, met een beetje gezond verstand had je dit toch wel kunnen zien aankomen. Als je een beetje opgelet hebt op school, als je een beetje verder googled dan je neus lang is, als je ook maar een beetje verder kijkt dan "Alle buitenlanders het land uit!!!", als je maar een beetje wil begrijpen waar links en rechts voor staat, als je maar een beetje wíl begrijpen. En dan die haat tegen mensen die wél capabel zijn, en lekker iedereen behalve jezelf de schuld geven van je eigen ellende. Ik ben het helemaal eens met Electra63, je had het écht kunnen weten. Voorlopig is deze coalitie nog steeds populair, waar ik echt met mijn hoofd niet bij kan.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 22:02

Goh, ik dacht dat ik het al eens had gehad over cognitieve bandbreedte. Fijn voor jou dat je alles wél 100% kan overzien :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 22:18

Wat mij betreft houdt het een keer op.
Eerst stemt men massaal op FvD.
Daarna op BBB.
En nu NSC en PVV.

Allemaal op basis van populistisch gelul, behalve NSC.

Wilders zit al ruim 20 jaar in de Kamer, als je de politiek een beetje volgt, dan had je kunnen weten dat hij uit de rechts-conservatieve hoek van de VVD komt en niet opkomt voor de belangen van mensen met AOW, WIA, bijstand, mimimumloon.

En het land wordt niet bestuurd en sommige Kamerleden zijn gewoon nooit aanwezig.
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 20-12-24 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 22:19

Als je zijn stemgedrag had bekeken, had je het ook geweten.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 22:22

996981 schreef:
Goh, ik dacht dat ik het al eens had gehad over cognitieve bandbreedte. Fijn voor jou dat je alles wél 100% kan overzien :)

Ohja, het is állemaal te wijten aan cognitieve bandbreedte. Volgens mij vond jij dat toen best een goede verklaring inderdaad. Ik niet. Wederom wat Electra zegt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 22:23

Benzz schreef:

Moet je daar wel de tijd/ruimte voor hebben he. Als je iedere cent om moet draaien en je kop vol zorgen hebt, misschien tot je oren in de schulden zit, wordt het heel lastig om de politiek te volgen, laat staan te duiden. Je hoofd kan gewoon vol zitten.

Onbegrijpelijk voor sommigen hier. Wees daar alsjeblieft oprecht dankbaar voor.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 22:23

nps schreef:
996981 schreef:

Ohja, het is állemaal te wijten aan cognitieve bandbreedte. Volgens mij vond jij dat toen best een goede verklaring inderdaad. Ik niet. Wederom wat Electra zegt.

Prijs je gelukkig dat je die voorstelling niet kan maken :)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 22:25

Electra63 schreef:
Wat mij betreft houdt het een keer op.
Eerst stemt men massaal op FvD.
Daarna op BBB.
En nu NSC en PVV.

Allemaal op basis van populistisch gelul, behalve NSC.

Wilders zit al ruim 20 jaar in de Kamer, als je de politiek een beetje volgt, dan had je kunnen weten dat hij uit de rechts-conservatieve hoek van de VVD komt en niet opkomt voor de belangen van mensen met AOW, WIA, bijstand, mimimumloon.

En het land wordt niet bestuurd en sommige Kamerleden zijn gewoon nooit aanwezig.

En amen dat voor Pieter Omtzigt. Een eenling die niet makkelijk samenwerkt die al eens een burnout heeft gehad. Kreeg zonder programma al weetikveel hoeveel zetels. Ook rechts-conservatief. Tsja.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 22:27

996981 schreef:
nps schreef:

Prijs je gelukkig dat je die voorstelling niet kan maken :)

We hebben het niet over mij. Is cognitieve bandbreedte dé verklaring voor stemgedrag? En klopt het dan dat jij een fiks gedeelte van de Nederlanders niet cognitief capabel genoeg vind om een weloverwogen, geinformeerde keuze te maken?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 22:29

Wilders heeft als gedoogpartner het eerste kabinet van Rutte laten klappen op een dusdanig moment dat er zo lang mogelijk tussen dat en de volgende verkiezingen zaten. Hij toonde toen al een compleet onbetrouwbare partner te zijn die zich niet aan zijn verkiezingspraatje hield en enorm wisselde in wat hij wel en niet mee akkoord ging.

Dus nee, het is niet voor het eerst. Hij doet wat hij de afgelopen 14 jaar gedaan heeft, inclusief toen hij onderdeel was van de regering. Dat mensen dat niet wilden zien toen ze op hem stemden, is hun keuze, maar dat is wel bewust wegkijken geweest.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 22:35

996981 schreef:
Benzz schreef:

Moet je daar wel de tijd/ruimte voor hebben he. Als je iedere cent om moet draaien en je kop vol zorgen hebt, misschien tot je oren in de schulden zit, wordt het heel lastig om de politiek te volgen, laat staan te duiden. Je hoofd kan gewoon vol zitten.

Als je zoveel begrip hebt voor de situatie van deze mensen, heb je vast sociaal/links gestemd. +:)+

Dan weet jij, dat stemmen op PVV, VVD, Ja21 enz. geen oplossing is voor deze mensen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 22:45

nps schreef:
We hebben het niet over mij. Is cognitieve bandbreedte dé verklaring voor stemgedrag? En klopt het dan dat jij een fiks gedeelte van de Nederlanders niet cognitief capabel genoeg vind om een weloverwogen, geinformeerde keuze te maken?

Nee. Dat is het niet. Dé verklaring bestaat niet. Voor geen enkele partij. De PVV stemmer lijkt
dit vooral te doen uit angst voor bestaanszekerheid. Hoef je overigens niet over te speculeren. Wordt gewoon onderzoek naar gedaan. https://gmwpublic.studenttheses.ub.rug. ... ieBoth.pdf

Niet iedereen wordt in een gespreid bedje geboren. Niet iedereen wordt groot gebracht met politieke interesse en duiding.

En als het gaat over de PVV stemmers mogen we vooral niet zeggen in dit topic dat het de meerderheid van de stemmers betreft, maar nu gaan wel wel impliceren dat ik een fiks gedeelte van de Nederlanders niet cognitief capabel genoeg vind om een weloverwogen, geïnformeerde keuze te maken?

De dubbele standaard.

Nee. Ik zeg niet dat ik mensen niet capabel vind om te stemmen. Ik zeg dat zorgen invloed kunnen hebben op stemgedrag. Ongetwijfeld is dit bij een aandeel van de PVV stemmers het geval. Immers bestaat er geen grotere zorg dan geldzorgen en het verschil tussen arm en rijk wordt steeds groter.

Het is bizar om te denken dat je dan nog goede keuzes kan maken. Want hoewel jullie natuurlijk allemaal súper rationeel beslissingen nemen, geldt dit niet voor iedereen (laat nou de meeste mensen dénken dat ze rationele beslissingen nemen, terwijl dit meestal niet het geval is).

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 22:46

Electra63 schreef:
996981 schreef:

Als je zoveel begrip hebt voor de situatie van deze mensen, heb je vast sociaal/links gestemd. +:)+

Dan weet jij, dat stemmen op PVV, VVD, Ja21 enz. geen oplossing is voor deze mensen.

Ja dat heb ik inderdaad.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 22:51

Niks mis met een beetje em-/sympthatie hoor. Het is niet alsof je spontaan ook (extreem) rechts gaat stemmen als je je (probeert) in te leven in de keuze voor een ander.

Je bent ook geen beter mens als je links stemt en vervolgens rechtse stemmers wel het slechtste toewenst omdat ze maar gewoon niet zo dom hadden moeten zijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 22:53

Is er ook iets bekend van welk aandeel van die groep mensen PVV heeft gestemd?
Volgens mij lang niet allemaal.

Maar goed, Wilders heeft een mooi optreden gegeven met "Die mevrouw heeft nu dat geld nodig."
Ik snap best dat mensen die nauwelijks de politiek volgen er in trappen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 22:55

Heb al eerder aangegeven dat mensen ook wel graag de beloftes van Wilders wilden geloven , die en meerdere hadden niet goed door dat hij maar 1 thema heeft, islam bevechten en alle moslims het land uit. Zijn verkiezingsprogramma was 1 velletje, 1 a4tje. En van al die beloftes is er 1tje gelukt.
We mogen op 3 trajecten, totaal 48 kilometer weer 130 per uur rijden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 23:00

Loretta schreef:

Maar goed, Wilders heeft een mooi optreden gegeven met "Die mevrouw heeft nu dat geld nodig."

Welke groep mensen bedoel je? En is dat bij andere politieke partijen wel? Dat mensen met dezelfde kenmerken állemaal die partij hebben gekozen?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 23:01

996981 schreef:
Loretta schreef:

Welke groep mensen bedoel je? En is dat bij andere politieke partijen wel? Dat mensen met dezelfde kenmerken állemaal die partij hebben gekozen?

Het ging over bestaanszekerheid en mensen die niet rond konden komen. Maar op dit moment gaat het topic even weer snel.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 23:03

Loretta schreef:
996981 schreef:

Het ging over bestaanszekerheid en mensen die niet rond konden komen. Maar op dit moment gaat het topic even weer snel.

Nee natuurlijk hebben niet al die mensen op PVV gestemd…

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 23:05

Wanneer mensen echt puur voor bestaanszekerheid wilden gaan dan hadden ze GroenLinks -PvdA moeten stemmen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 23:08

BigOne schreef:
Wanneer mensen echt puur voor bestaanszekerheid wilden gaan dan hadden ze GroenLinks -PvdA moeten stemmen.

Als je het kan overzien en duiden ja. Dat is precies mijn punt.

Never mind…