Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 21:39

pien_2010 schreef:
https://nos.nl/artikel/2448865-grote-zo ... een-baudet

De kamer spreekt zijn bezorgdheid uit over Baudets complot theorieën

Citaat:
In de Tweede Kamer leven grote zorgen over Thierry Baudet. De FvD-leider noemt zichzelf in een interview met een Amerikaanse website een aanhanger van complottheorieën. Hij zegt dat de wereld door "kwaadaardige reptielen" wordt bestuurd en vindt dat de Russische president Poetin alle steun verdient in de oorlog tegen Oekraïne.

Citaat:
Ik geloof dat we geregeerd worden door een wereldwijde samenzwering van kwaadaardige reptielen", zegt Baudet. "Maar ik geloof niet dat nationale politici deel uitmaken van de samenzwering. Zoals een vriend van mij zei: ze zijn zo dom, dat je ze niet eens hoeft om te kopen. Dat geloof ik." Hij voegt daaraan toe dat hij altijd teleurgesteld is in het niveau van "onze tegenstanders". "Waarom zijn het zulke domkoppen?"

Verder herhaalt Baudet dat hij een fan is van Vladimir Poetin, die hij ziet als "de held die wij nodig hebben". De Russische president is volgens hem de enige die het opneemt tegen de kleine elite die alle touwtjes in handen heeft. Hij vindt dat Poetin de oorlog tegen Oekraïne moet winnen en zegt dat "we alles moeten doen om hem te ondersteunen".

Applester dit gaat te ver voor een volksvertegenwoordiger. Dat mijn Nederlandse kennis dit overneemt ça va. Maar Baudet is volksvertegenwoordiger. Dan wordt het een andere zaak.

Je schrijft
Citaat:
Zodra je heel stellig van “feiten” spreekt sla je de discussie neer en met een paar “vreselijk” en “obscure sites” termen erbij begint het polariseren. En dat wilden we juist niet. We kunnen het ook met elkaar oneens zijn en normaal doen.

Ik durf te stellen dat dat hele reptielen verhaal grote onzin is. Zoals ik jou ontmoet in de discussie ben je het met me eens, klopt dat?
Daar praat ik over.

Wat jij ziet bij GL is van een totaal andere orde. Dikke prima dat je het er niet mee eens ben. Ik ben het ook niet eens met Wilders zijn programma maar vind het geen dikke onzin. Hij heeft andere politieke ideeën als ik, zoals GL voor jou.
Als je dat verschil niet ziet met mijn vb van Baudet dan vind ik dat raar.

Baudet mag als volksvertegenwoordiger zeggen wat hij wil. Zolang mensen voor hem kiezen en hij in de Tweede Kamer zit mag hij vrijuit spreken en die mensen vertegenwoordigen. Wat te ver gaat moeten zijn kiezers uiteindelijk bepalen; als ze hem zat zijn stemmen ze hem vanzelf weg. Tot op heden is FVD wel de grootste ledenpartij en dat zegt toch ook wel iets.

Bij een van de laatste debatten in de Tweede Kamer zag ik mevrouw Simons (Bij1) haar middelvinger duidelijk opsteken richting een andere volksvertegenwoordiger. Er kwam een klein stukje online in de krant en nu hoor je er al niets meer van. Op Baudet (en Wilders) ligt altijd een vergrootglas.

Die reptielen discussie ben ik grotendeels met je eens; dit soort dingen zijn niet handig en leiden af van de onderwerpen die daadwerkelijk belangrijk zijn. En het wordt direct gebruikt om weer weg te zetten en te polariseren.
Wat betreft complottheorieën; Er zijn veel mensen (steeds meer) die vermoeden dat er meer achter alles zit. Dat is in coronatijd erger geworden, omdat kritische experts niet gehoord mochten worden en de prikdwang en uitsluiting ontstond, bijna wereldwijd, maar als je naar boeren kijkt die ook bijna wereldwijd (Canada, Australië, landen om ons heen) worden weggepest en het hele klimaatcircus dat nu weer in Dubai is neergestreken met 70.000 man is het, als je er induikt, moeilijk om geen overeenkomsten in beleid te zien. Wat ook bijzonder is is dat wij Nederlanders geen inzage mogen krijgen in de correspondentie met partijen als het World Economic Forum. Die bemoeiden zich ook (net als Bill Gates, die in de prikkenverkoop zit ) met ons land, dus transparantie zou daar misschien duidelijkheid (als in einde complottheorieën? Of juist het bewijs ervan?) kunnen geven. Transparantie is zo belangrijk in deze tijd, maar dat is ver te zoeken. Dat voedt wantrouwen na alles wat er de laatste jaren is gebeurt.

Andersom schrik ik als ik dingen op de groenlinkspvda website lees als; gaswinning stoppen. Nog meer windmolens (gehaktmolens voor vogels en insecten).
De ergste vind ik minder vliegen, meer treinen. Dat praten mensen ons aan die zelf -tig keer per jaar in een vliegtuig stappen. Daar kan ik persoonlijk heel slecht tegen. En daar zijn legio voorbeelden van te vinden.

Ook kreten als “De klimaatcrisis vraagt om onmiddellijke en diepgaande actie” Ik zie dan de belastingen kassa alweer draaien. We worden armer en armer gemaakt onder het mom van “klimaatcrisis”. En onder het mom van asielcrisis. Er gaan miljarden naartoe.
Ik vermoed dat veel jonge mensen, in een kwetsbare leeftijd, helemaal bang worden gemaakt mbt klimaat. En dat veroorzaakt bij jonge mensen de nodige psychische problemen.

Het is voor mij niet een kwestie van niet eens zijn, het is dezelfde afkeer als jij ten toon spreid ten opzichte van Baudet. Ik geloof niets van het hele stikstofverhaal en maak me zorgen over de toekomst van onze voedselvoorziening.

IMANDRA

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 21:45

Ik dacht dat we zouden stoppen met negatieve termen :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 21:47

BigOne schreef:
Hij heeft aangegeven dat hij op basis van het gesprek met de verkenner niet samen gaat werken met de PVV. Dan stelt de pvv dus eisen waar hij niet in mee wil/kan gaan. Zo simpel is het.

Ik haalde dat ook zo uit de nieuws tekst maar blijkbaar is het niet zo simpel..

Zie de brief op de vorige pagina in het bericht van Koeke..als ik die goed lees heeft hij vooraf al vragen ..?

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 21:49

IMANDRA schreef:
Ik zal hem even vertalen voor je, omdat het bericht klaarblijkelijk niet aankomt.

Misschien eerst met jezelf beginnen? Jij bent continu bezig met negatief wegzetten, negatieve termen gebruiken etcetera. Dus geef maar het goede voorbeeld als je dat zo belangrijk vindt.

(Ook zo hilarisch dat je continu practice what you preach roept maar dan doe je het zelf niet eens)

Wat zijn we weer gezellig Imandra.

En je doet exact wat ik je steeds al probeer duidelijk te maken; Wijzen met de vinger naar de ander. Net als Timmermans doet met plannen voor verduurzamen, groene energie opwekken, elektrische auto’s opdringen (uiteraard niet voor zichzelf) en Jetten doet met vliegen voor de Nederlander, maar zelf non-stop van het ene vliegtuig in het andere springen. Verbeter de wereld, begin bij de ander.

Oh, en de letterlijke vertaling van Practice what you preach kun je gewoon even door Google translate gooien, daar komt een betere vertaling uit dan je hierboven hebt gegeven.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 21:54

Kunnen jullie elkaar niet gewoon op de foei zetten?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 21:58

Nou inderdaad, dat gehak op elkaar is nergens voor nodig. Het onderwerp van dit topic kan zo interessant zijn. Of vecht het via PB uit.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 22:11

Needje schreef:

Staat As al, kan niet tegen dat slachtoffer gejank en complottheorieën.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 22:18

Niet via pb asjeblieft! Daar zit ik echt niet op te wachten.
Van mij mag het wapenstilstand worden (ik ben sowieso tegen oorlogen :Y) ), maar als ik telkens word uitgedaagd en het wat minder druk heb reageer ik maar weer. Vooral omdat andere standpunten hier nog steeds niet getolereerd worden; ik krijg steeds half bokt, liefst tegelijk en als groep, op m’n dak. En dat terwijl dit een openbaar forum is en andere meningen hier ook gedeeld mogen worden.

En Benzz, helemaal prima hoor. Zolang ik geen pb’s krijg met van alles aan onzin vind ik alles prima. Ik ga alleen zelf geen mensen op foei zetten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 22:20

Ik moet zeggen dat ik blij word van de brief van NSC aan Plasterk.

"Er is geen woord Frans bij."
Maar wel een aantal opmerkingen over 'waar het heen zou kunnen' en wat de fractie van Nieuw Sociaal Contract ziet als haar opdracht.

Oh, ja: vwb de pvv: integriteit van de politiek, je houden aan wet en grondwet, en mbt integriteit wil men graag weten wat precies 'in de ijskast zetten' inhoudt, als je ook stelt dat zaken in het DNA van de partij zitten.
En vooral: wat is de status van het verkiezingsprogramma van de pvv?
(Elementaire integriteit: daar ben je op gekozen.)

(Al vind ik het jammer dat hij afstand ziet tov PvdA /GL.)

https://bijlagen.nos.nl/artikel-19169958/briefnsc.pdf
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 29-11-23 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 22:24

Benzz schreef:
Needje schreef:

Staat As al, kan niet tegen dat slachtoffer gejank en complottheorieën.

Dit voegt ook weer niks toe ..

Maar goed, ik hoop dat het weer op de inhoud kan, zonder teveel negatieve termen… :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 22:28

Sorry jullie hebben gelijk, iemand met zo bizar weinig reflectief vermogen, zich zo'n ontzettende slachtofferrol aanmeet en toch continu blijft reageren zit helaas wat snel op m'n zenuwen :)). Zal m'n mond houden.

Ik ben wel benieuwd hoe het nu verder gaat. Geert Wilders' verleden haalt hem nu in, nu zowel VVD als NSC eigenlijk niet met hem willen meeregeren.

Buiten een meerderheid met allerlei kleine partijtjes, wat zijn nu de opties?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 22:30

Serieus Imandra.. de eerste alinea had toch niet gehoeven… ?

Ik ga ook weer in de meelees modus een poosje.. :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 22:31

AppleSter schreef
Citaat:
Baudet mag als volksvertegenwoordiger zeggen wat hij wil. Zolang mensen voor hem kiezen en hij in de Tweede Kamer zit mag hij vrijuit spreken en die mensen vertegenwoordigen. Wat te ver gaat moeten zijn kiezers uiteindelijk bepalen; als ze hem zat zijn stemmen ze hem vanzelf weg. Tot op heden is FVD wel de grootste ledenpartij en dat zegt toch ook wel iets.

Bij een van de laatste debatten in de Tweede Kamer zag ik mevrouw Simons (Bij1) haar middelvinger duidelijk opsteken richting een andere volksvertegenwoordiger. Er kwam een klein stukje online in de krant en nu hoor je er al niets meer van. Op Baudet (en Wilders) ligt altijd een vergrootglas.

Die reptielen discussie ben ik grotendeels met je eens; dit soort dingen zijn niet handig en leiden af van de onderwerpen die daadwerkelijk belangrijk zijn. En het wordt direct gebruikt om weer weg te zetten en te polariseren.
Wat betreft complottheorieën; Er zijn veel mensen (steeds meer) die vermoeden dat er meer achter alles zit. Dat is in coronatijd erger geworden, omdat kritische experts niet gehoord mochten worden en de prikdwang en uitsluiting ontstond, bijna wereldwijd, maar als je naar boeren kijkt die ook bijna wereldwijd (Canada, Australië, landen om ons heen) worden weggepest en het hele klimaatcircus dat nu weer in Dubai is neergestreken met 70.000 man is het, als je er induikt, moeilijk om geen overeenkomsten in beleid te zien. Wat ook bijzonder is is dat wij Nederlanders geen inzage mogen krijgen in de correspondentie met partijen als het World Economic Forum. Die bemoeiden zich ook (net als Bill Gates, die in de prikkenverkoop zit ) met ons land, dus transparantie zou daar misschien duidelijkheid (als in einde complottheorieën? Of juist het bewijs ervan?) kunnen geven. Transparantie is zo belangrijk in deze tijd, maar dat is ver te zoeken. Dat voedt wantrouwen na alles wat er de laatste jaren is gebeurt.

Andersom schrik ik als ik dingen op de groenlinkspvda website lees als; gaswinning stoppen. Nog meer windmolens (gehaktmolens voor vogels en insecten).
De ergste vind ik minder vliegen, meer treinen. Dat praten mensen ons aan die zelf -tig keer per jaar in een vliegtuig stappen. Daar kan ik persoonlijk heel slecht tegen. En daar zijn legio voorbeelden van te vinden.

Ook kreten als “De klimaatcrisis vraagt om onmiddellijke en diepgaande actie” Ik zie dan de belastingen kassa alweer draaien. We worden armer en armer gemaakt onder het mom van “klimaatcrisis”. En onder het mom van asielcrisis. Er gaan miljarden naartoe.
Ik vermoed dat veel jonge mensen, in een kwetsbare leeftijd, helemaal bang worden gemaakt mbt klimaat. En dat veroorzaakt bij jonge mensen de nodige psychische problemen.

Het klopt dat FVD door gegroeid is tot de grootste ledenpartij van Nederland, maar verminderde het electorale succes. Zo behaalde de partij bij de Tweede Kamerverkiezingen 2021 acht zetels en leed de partij grote verliezen bij de Provinciale Statenverkiezingen 2023 ten opzichte van vier jaar daarvoor.
Dus zegt voor mij niets

Onder vrijheid van meningsuiting wordt teveel geschoven dat imo niet juist is om te zeggen. Daar denken we verschillend over.

Simons is gestopt en die zijstraat ga ik dus niet met je in. Maakt ons gesprek te uitgebreid.

Fijn dat je het grotendeels eens bent met mijn mening over de reptielen discussie.

Dank je wel over je uitleg over waar die complottheorieën vandaan komen.

Inhoudelijk over de programma's van onze partijen zullen we het nooit eens worden. En dat mag. Een reden dat ik Gl/PvdA dan ook niet met PVV samen zien gaan.

Daar laat ik het verder bij. Bedankt voor je uitgebreide reactie.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 22:38

IMANDRA schreef:
Sorry jullie hebben gelijk, iemand met zo bizar weinig reflectief vermogen, zich zo'n ontzettende slachtofferrol aanmeet en toch continu blijft reageren zit helaas wat snel op m'n zenuwen :)). Zal m'n mond houden.

Ik ben wel benieuwd hoe het nu verder gaat. Geert Wilders' verleden haalt hem nu in, nu zowel VVD als NSC eigenlijk niet met hem willen meeregeren.

Dit is nu zwakte tonen, mensen die jouw mening niet delen wegzetten, ontmenselijken en kleineren. Dit is exact de reden waarom ik mijn zienswijze blijf delen op dit openbare forum.

Als je er niet op een normale manier uit komt om iemand weg te treiteren (wat al meer mensen is overkomen) ga je met vuil gooien. Ik heb een dikke huid en ik lach erom, ook als ik een hele groep non-stop op mijn dak krijg. Anderen helaas niet en die worden monddood gemaakt. Ik heb nieuws voor je; dat gaat je met mij echt niet lukken.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 22:40

Je bent zelf ook constant aan het uitlokken, nu ook weer.
Je wordt niet monddood gemaakt, je bent namelijk constant aan het woord en niemand die zegt dat je je mond moet houden, ook niet tegen anderen gezegd. Er wordt op je gereageerd omdat bijna niemand het met je eens is. Hou gewoon op.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 22:46

lies schreef:
Je bent zelf ook constant aan het uitlokken, nu ook weer.
Je wordt niet monddood gemaakt, je bent namelijk constant aan het woord en niemand die zegt dat je je mond moet houden, ook niet tegen anderen gezegd. Er wordt op je gereageerd omdat bijna niemand het met je eens is. Hou gewoon op.

Het feit dat ik veel aan het woord ben, is omdat ik van alle kanten wordt aangevallen of weggezet en daarop reageer. En ik ben niet de eerste die een complete Bokt club op z’n dak krijgt of heeft gekregen. Maar ik laat me niet monddood maken.

Een normale discussie en begrip voor elkaars standpunten wordt hier alleen getolereerd als het (redelijk) in het gewenste straatje past en zo werkt het niet. Tolerantie waar links Bokt zo de mond vol van heeft houdt op zodra een andere mening wordt verkondigd. Echter zijn er meer zienswijzen en die mogen ook een plaatsje hebben op dit forum. En die zal ik dan ook blijven belichten.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 22:46

Kan dit stoppen en kunnen we het over het onderwerp hebben?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 22:49

IMANDRA schreef:

Same :)

Janneke2 schreef:
Ik moet zeggen dat ik blij word van de brief van NSC aan Plasterk.

"Er is geen woord Frans bij."
Maar wel een aantal opmerkingen over 'waar het heen zou kunnen' en wat de fractie van Nieuw Sociaal Contract ziet als haar opdracht.

Oh, ja: vwb de pvv: integriteit van de politiek, je houden aan wet en grondwet, en mbt integriteit wil men graag weten wat precies 'in de ijskast zetten' inhoudt, als je ook stelt dat zaken in het DNA van de partij zitten.
En vooral: wat is de status van het verkiezingsprogramma van de pvv?
(Elementaire integriteit: daar ben je op gekozen.)

(Al vind ik het jammer dat hij afstand ziet tov PvdA /GL.)

https://bijlagen.nos.nl/artikel-19169958/briefnsc.pdf

Mooie brief, integer en op de inhoud. Ik kan dit waarderen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 22:50

Nee, dat is niet zo. Je wordt niet weggezet, er wordt je alle ruimte gegeven je mening te geven.
Wat niet wil zeggen dat we er niet op mogen reageren of verplicht zijn het te lezen.
Nogmaals, de reden dat zoveel mensen op jou reageren, is omdat ze het niet met je eens zijn. If you can't stand the heat, get out of the kitchen.

Nou ophouden met miepen en alleen over de inhoud graag.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 22:58

Citaat:
Een normale discussie en begrip voor elkaars standpunten wordt hier alleen getolereerd als het (redelijk) in het gewenste straatje past en zo werkt het niet. Tolerantie waar links Bokt zo de mond vol van heeft houdt op zodra een andere mening wordt verkondigd. Echter zijn er meer zienswijzen en die mogen ook een plaatsje hebben op dit forum. En die zal ik dan ook blijven belichten.

Beleef je bij mij dat je standpunten niet getolereerd worden?

Zie vetgedrukte zin, die vind ik naar en niet constructief.
In mijn beleving reageer ik netjes op je en accepteer ik de verschillen.
Bv mijn klimaat standpunten staan zo vreselijk ver van die van jou af en visa versa dat ik dat accepteer maar daar ook niet over discussieer. Wij komen nooit bij elkaar dus zowel voor-jou als voor mij is dat zonde van tijd en energie.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 22:58

lies schreef:
Nee, dat is niet zo. Je wordt niet weggezet, er wordt je alle ruimte gegeven je mening te geven.
Wat niet wil zeggen dat we er niet op mogen reageren of verplicht zijn het te lezen.
Nogmaals, de reden dat zoveel mensen op jou reageren, is omdat ze het niet met je eens zijn. If you can't stand the heat, get out of the kitchen.

Nou ophouden met miepen en alleen over de inhoud graag.

Hahaha! Ophouden met miepen _O-
Ik huil niet hè
Ik geef al meermaals aan dat ik om al die aanvallen lach en een dikke huid heb. Mij heb je niet met al dat kleineren en wegzetten.

Je stipt precies het probleem aan dat ik (en anderen die een andere mening of zienswijze delen) hier aankaart; als je een andere mening toont krijg je een hele club Bokkers over je heen. Tolerantie tot de hoek.

Wat mij betreft gaan we nu gewoon terug naar actualiteit, wel zo leuk. Tenzij er nog meer een plasje moeten doen waar ik dan weer op zal reageren.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 23:05

pien_2010 schreef:
Citaat:

Beleef je bij mij dat je standpunten niet getolereerd worden?

Zie vetgedrukte zin, die vind ik naar en niet constructief.
In mijn beleving reageer ik netjes op je en accepteer ik de verschillen.
Bv mijn klimaat standpunten staan zo vreselijk ver van die van jou af en visa versa dat ik dat accepteer maar daar ook niet over discussieer. Wij komen nooit bij elkaar dus zowel voor-jou als voor mij is dat zonde van tijd en energie.

Het is geen persoonlijke aanval, maar een constatering die ik voor mezelf maak na een paar weken in politieke bokt topics vertoeven en aanvallen van een hele club Timmermans aanhangers over me heen hebben gekregen. En na een aantal pb’s van mensen die hetzelfde hebben ervaren en nu maar niets meer plaatsen hier.

Ik vind sommige opmerkingen die jij vandaag over enkele partijleiders maakte ook helemaal niet constructief en tolerant klinken, maar ik ben wel blij dat wij nu toch even op een prettige manier hebben kunnen discussiëren. We hoeven het absoluut niet eens te worden, dat is mijn doel geenszins, maar het zou fijn zijn als andere zienswijzen gewoon getolereerd worden hier.

Edit; Wat ik bedoel bijvoorbeeld is dat als ik (of wie dan ook) iets over Timmermans zeg (over z’n vele vele geld, het feit dat hij zelf niets doet qua isoleren/zonnepanelen leggen etc) dan krijg ik een hele groep over me heen, terwijl men het hier heel normaal vindt om Wilders of Baudet met onbehoorlijke termen weg te zetten.
Laatst bijgewerkt door AppleSter op 29-11-23 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 23:10

Het is wel een persoonlijke aanval, en ook nog een op de meest respectvolle, integere vrouw die ik ken.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 23:14

paasei wat een kippenhok :') dit is vermakelijker soms Dan the real housewives of Amsterdam

Jammer dat Omgzigt niet met pvdagl wilt. Die debatten tussen hen waren zo prettig! Hopelijk draait het nog bij.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 23:15

Avalanche schreef:
Het is wel een persoonlijke aanval, en ook nog een op de meest respectvolle, integere vrouw die ik ken.

Dat bepaal jij voor mij? Kun jij mij lezen zoals geen ander dat kan? Ken ik jou privé?
Ik was net voor ik jouw bericht las nog even aan het verduidelijken (zie mijn edit) over wat ik precies bedoelde. Oordeel niet te snel. En stook vooral ook niet zo. Nergens voor nodig.