Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
prompter schreef:Maar willen wel hun kerkelijke normen in wetten zien of deze daardoor tegen houden zoals bij wetgeving over euthanasie en zelfbeschikking bij levensbeëindiging.
verootjoo schreef:prompter schreef:Maar willen wel hun kerkelijke normen in wetten zien of deze daardoor tegen houden zoals bij wetgeving over euthanasie en zelfbeschikking bij levensbeëindiging.
Ze vertegenwoordigen daarmee een groep mensen.
Als kerk en staat niet gescheiden zouden zijn zou de kerk rechtspreken en dat doet zij niet. De kerk heeft geen deel in de trias politica.
Een partij zoals PVV en FvD zou wat mij betreft ook niet moeten bestaan maar ze vertegenwoordigen een groep mensen, en dat is wat telt in een democratie.
Raineri schreef:verootjoo schreef:Ze vertegenwoordigen daarmee een groep mensen.
Als kerk en staat niet gescheiden zouden zijn zou de kerk rechtspreken en dat doet zij niet. De kerk heeft geen deel in de trias politica.
Een partij zoals PVV en FvD zou wat mij betreft ook niet moeten bestaan maar ze vertegenwoordigen een groep mensen, en dat is wat telt in een democratie.
Wellicht laat mijn kennis mij in de steek maar trias politica is de wetgevende macht oa en daarmee de Staten-Generaal? Of bedoel je dat zij op alle drie de vlakken zich zouden moeten inmengen?
IMANDRA schreef:Maar er is gewoon een scheiding? Verkiezingen vertegenwoordigen het volk dus een christelijke partij hoort daar gewoon bij. Ik ben ook niet van hun standpunten, maar ze hebben imo gewoon bestaansrecht. Als het volk ze niet meer wil hebben zitten ze niet in de kamers. Het is niet zo dat de kerk een directe beïnvloeding heeft op onze rechtsstaat.
Wel vind ik dat ze zich aan de grondwet moeten houden. Dus, bijvoorbeeld (weet even niet of het speelt), geen vrouwen weren in hun partijtop. Geen discriminerende wetten (geldt ook voor andere partijen natuurlijk).
rien10 schreef:Nee Janneke, dat IS scheiding van kerk en staat.
De kerk moet zich met kerkelijke zaken bemoeien, niet met de politiek van alle dag.
Citaat:Ik kom vaak met een stemwijzer uit bij een christelijke partij.
Citaat:Ik weet niet welke christelijke partij het is, maar die schond, of schend nog steeds artikel 1 van de grondwet. Dat moet gewoon verboden worden.
Citaat:Hoe zie jij dan dat dit alles is behalve scheiding van kerk en staat?
rien10 schreef:Bestaansrecht als ze zich aan de wet houden. Artikel 1 van de grondwet: “Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap, seksuele gerichtheid of op welke grond dan ook, is niet toegestaan”. Dus: vrouwen mogen lid worden en een politieke functie bekleden.
Edit: uiteraard geldt dit voor iedere partij. Maar christelijke partijen verschuilen zich nog al eens achter het standpunt "Maar het staat in de Bijbel. Het is de wil van God". En dat is kul, om zo onder artikel 1 uit te komen. Strafbare kul bovendien.
rien10 schreef:Je hebt niet goed begrepen of gelezen, wat ik bedoel. Iedereen mag van mij vinden wat hij vind, en politieke partjen oprichten hoeveel hij of zij maar wilt. zoals ik al zei; gelukkig mag dat in Nederland.
Maar een idee/mening/wet ohangen aan het geloof "omdat het in de bijbel staat, omdat god het wil" gaat er bij mij niet in.
Citaat:"Morrend en wel is de SGP overstag gegaan". Dat zegt genoeg hoe ze er in staan. (En dat mag van mij, er zo in staan, ik zal het nog maar een keer zeggen)
Citaat:Maar het is tegen de wet om er zo in te staan.
Citaat:De kerk benoemt niet rechtstreeks rechters of ministers, maar wel door politieke invloed. Als je dat ontkent, hoef je net zo goed niet op "jouw" kerkelijke partij te stemmen. Het is een utopie te geloven dat kerk en staat gescheiden zijn bij een christelijke, islamitische of joodse partij.
verootjoo schreef:IMANDRA schreef:Maar er is gewoon een scheiding? Verkiezingen vertegenwoordigen het volk dus een christelijke partij hoort daar gewoon bij. Ik ben ook niet van hun standpunten, maar ze hebben imo gewoon bestaansrecht. Als het volk ze niet meer wil hebben zitten ze niet in de kamers. Het is niet zo dat de kerk een directe beïnvloeding heeft op onze rechtsstaat.
Wel vind ik dat ze zich aan de grondwet moeten houden. Dus, bijvoorbeeld (weet even niet of het speelt), geen vrouwen weren in hun partijtop. Geen discriminerende wetten (geldt ook voor andere partijen natuurlijk).
Dit is beter verwoord wat ik bedoel
Geen vrouwen aan de top is overigens lastig voor een partij als SGP.
Je kan wel zeggen dat ze dat toe moeten laten. (Volgens mij hebben ze dit op papier nu ook toegestaan een paar jaar terug)
Maar SGP vrouwen staan ook niet heel hard te springen om zo’n functie omdat het totaal niet bij huns levenswijze past.
Vrouwen in die kringen die wel ambities hebben verlaten vaak de SGP omdat het niet in hun leven past en neigen dan meer daar bv de CU.
Het is echt een subcultureel ingebakken leefwijze van generatie op generatie met grote sociale controle. Dat de SGP dit gaat veranderen lijkt me een utopie want zij vertegenwoordigen juist de groep die die levenswijze aanhangt.
tamary schreef:En daar wringt het dus, partijen op basis van een geloofsboek zullen zodra ze de kans hebben dat geloofsboek bovenaan zetten qua wetten.
Citaat:Daarmee ondersteunen ze sec nu al de grondwet niet.
Iets wat we in zekere zin al zien in lokale besturen als er geen winkels op zondag open mogen bv.
Citaat:En ja dit soort doelen staan gewoon in de partijprogramma's.
Citaat:Behouden van de democratie vraagt wel om het juist uitsluiten van partijen die de democratie niet ondersteunen en als ze de macht hadden de democratie zouden afschaffen. Net als vrijheid van meningsuiting beperkt wordt voor mensen die dat willen beperken/verbieden als zij het voor het zeggen hebben.
Vrijheden zijn er voor iedereen die die vrijheden voor anderen (en zichzelf natuurlijk) ondersteund, niet voor mensen die er (mis/ge)bruik van willen maken zolang dat goed uitkomt.
Janneke2 schreef:rien10 schreef:
[]
Hoe zie jij dan dat dit alles is behalve scheiding van kerk en staat?
De letterlijke betekenis is:
de staat beniemt geen dominees,
en de kerk benoemt geen rechters of ministers.
Een partij vanwege inhoud ('dit is christelijk') bestaansrecht ontzeggen wringt met democratische regels -
en met hetzelfde gemak zou je dan ook een partij vanwege een ander geloof (of politieke) overtuiging kunnen verbannen.
Janneke2 schreef:Citaat:Daarmee ondersteunen ze sec nu al de grondwet niet.
Iets wat we in zekere zin al zien in lokale besturen als er geen winkels op zondag open mogen bv.
... alsof de 24 uurs economie een mensenrecht zou zijn.
Vraag maar eens aan kleine ondernemers.Citaat:En ja dit soort doelen staan gewoon in de partijprogramma's.
Nee.
De PPR, de EVP, GroenLinks en de PSP in haar begintijd, de ARP, de CHU (en mogelijk zelfs de KVP en het cda) hebben dit nooit in het partijprogramma gehad.
MyWishMax schreef:Anderen kunnen gewoon andere ervaringen hebben en die zijn niet meteen niet waar, omdat jouw ervaring of mening anders is.
Citaat:Hier staat of stond het bij meerdere christelijke partijen zeker wel kn het programma.
Citaat:Hier is de gemeente is er zeker wel een strijd gaande al vele jaren dat de ondernemers op zondag open willen. Ook, of juist!, de kleine ondernemers. Dat wordt hier tegen gehouden door de christelijke partijen in samenwerking met hun leden/kiezers die het tot rechtszaken laten komen.
Citaat:En dat zorgt bij sommige kleine ondernemers echt wel voor een hoop verlies. Die willen zelf mogen bepalen welke dagen ze open zijn, maar mag niet. Want zondag is een rustdag en dan mag er niks open.