Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 19:16

Ik denk dat de schatting van 300 dode russen wel eens aan de zuinige kant kan zijn, vanochtend weer iets gebombardeerd en daar alleen zouden er al meer dan 100 binnen zitten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 19:42

Ja echt bizar... en het gaat maar door. 60% van de Russische slachtoffers door friendly fire komt daar nog bij...
Ik denk zomaar dat er nog veel meer slachtoffers aan Russische kant gevallen zijn dan dat Oekraine heeft berekend. Poetin is een massamoordenaar. Niet alleen van het Oekrainse volk (genocide) maar ook van zijn eigen volk (Democide). Dat is wel apart hoor...

Kyiv Independent meldt dat Oekraine klaar is om te onderhandelen, maar beslist niet met Poetin.
Podolyak: Oekraïne klaar om te onderhandelen met de volgende Russische president.
Mykhailo Podolyak, een adviseur van het hoofd van het presidentieel bureau van Oekraïne, zei dat "Oekraïne nooit heeft geweigerd te onderhandelen" met Rusland, maar dat de Russische president Vladimir Poetin niet bereid is om dat te doen.
Podolyak zei dat Kiev in plaats daarvan "zal praten met de volgende leider" van de Russische Federatie.

Verder meldt Kyiv Independent reeds gemaakte afspraken tussen Teheran en Moskou voor het leveren van raketten aan Rusland
Teheran en Moskou hebben overeenstemming bereikt over de levering van Iraanse Fateh-110- en Zolfaghar-raketten aan de geannexeerde Krim en over zee naar Russische havens in de Kaspische Zee, schreef The Economist, daarbij verwijzend naar de Oekraïense militaire inlichtingendienst en andere functionarissen.
We weten dat er al regelingen zijn getroffen", zei Vadym Skibitskiy, plaatsvervangend hoofd van de Oekraïense militaire inlichtingendienst, tegen The Economist.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 19:45

Babootje schreef:
Ik vind de tweets van WarMonitor interessant omdat hij - lijkt het - toegang heeft tot veel directe informatie van het front. Soms een hele dag geen berichten (dan zijn er veel zware gevechten), dan ineens weer content. Op dat moment niet geverifieerd, maar later wel overgenomen via andere nieuwssites.

Er zijn er meerdere.. de andere zijn wat minder betrouwbaar..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 19:53

Kyiv Independent

Om het nog maar even over massamoord te hebben...

BBC: Satellietbeelden tonen meer dan 1500 nieuwe graven in de buurt van bezet Mariupol.
De nieuwe satellietbeelden van Maxar laten zien dat drie massabegraafplaatsen in de buurt van het bezette Mariupol sinds het voorjaar "gestaag" zijn gegroeid, aldus de BBC. |( |(
Er zijn ongeveer 1.500 nieuwe graven bij in Staryi Krym, ten noorden van Mariupol.
In totaal zijn er in Staryi Krym meer dan 4.600 graven gegraven sinds het begin van de totale Russische invasie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 19:55

martichr schreef:
Babootje schreef:
Ik vind de tweets van WarMonitor interessant omdat hij - lijkt het - toegang heeft tot veel directe informatie van het front. Soms een hele dag geen berichten (dan zijn er veel zware gevechten), dan ineens weer content. Op dat moment niet geverifieerd, maar later wel overgenomen via andere nieuwssites.

Er zijn er meerdere.. de andere zijn wat minder betrouwbaar..

Ja, het heeft ook wel echt even geduurd tot het me betrouwbaar genoeg leek om hier te plaatsen.

Babootje

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 19:56

Ook door Kyiv Independent

Russische media: Rusland is van plan om eind december het verkeer via de Krimbrug volledig te herstellen.
Het verkeer op het vernietigde deel van de weg-en-spoorbrug die Rusland met de Krim verbindt, zal eind december volledig worden hervat, meldde het door Rusland gecontroleerde persbureau Kryminform.

Nou, ik ben benieuwd - als het al lukt - hoe lang dat gaat duren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 20:01

Dank je wel Babootje. Ik volg je tip op van WarMonitor.
Er grbeurt veel.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 20:56

De VS heeft een beloning, tot 10 miljoen dollar voor een tip over waar Progozhin is, gezet. Progozhin bekende blijkbaar in een interview op de Russische tv dat hij verantwoordelijk is voor inmenging bij de verkiezingen in de VS van 2016.
Afbeelding
Als iemand dus iets weet :Y)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 21:15

Dat is toch de “ kok” of haal ik nu wat door elkaar?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 21:36

Ja, 'De kok van Poetin'. Omdat hij o.a. een cateringbedrijf had dat door het Kremlin werd ingehuurd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 22:47

Hij is trouwens nu bezig zijn eigen legertje op te richten, waarschijnlijk een opmaat naar het omverwerpen van Putin .
Denk dat er binnenkort een raam op de 10e verdieping toevallig in de buurt is.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 00:30

BigOne schreef:
Hij is trouwens nu bezig zijn eigen legertje op te richten, waarschijnlijk een opmaat naar het omverwerpen van Putin .
Denk dat er binnenkort een raam op de 10e verdieping toevallig in de buurt is.

Hij heeft al een eigen leger, de Wagner groep is van hem en hij heeft afgelopen maanden alle Russische gevangenissen leeg mogen trekken van Putin :)
Zou bijzonder prettig zijn wanneer hij binnenkort vliegles zou gaan nemen :j

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 00:54

BigOne schreef:
Dat is toch de “ kok” of haal ik nu wat door elkaar?

Nee, je hebt het goed. Hij is de cock van Putin. Binnenkort wellicht een flying cock.

Edit: The Flying Cock blijkt een bar te zijn in Brisbane, Australië. Ik zeg niks verder…… _O-

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 09:09

Bron De Telegraaf

Russische soldaten in brief: ’Deze strijd is niet te begrijpen’

Russische soldaten die in de regio Donetsk zijn gelegerd klagen in een brief dat ze in een "onbegrijpelijke strijd" zijn gestuurd. In de brief, die vanuit de frontlinies naar een regionale gouverneur in Rusland is gestuurd, bekritiseren de mannen van 155ste Marinebrigade van de Pacifische vloot openlijk hun oversten.
De brief, die maandag werd gepubliceerd door een prominente Russische militaire blog, werd gestuurd naar gouverneur Oleg Kozjemjako, de gouverneur van Primorje, de regio waar de soldaten vandaan komen.
“Als gevolg van het offensief van de acties van onze generaals zijn we in vier dagen ongeveer 300 manschappen kwijtgeraakt, ook zijn we de helft van onze apparatuur kwijt”, staat verder in de brief.
Kozjemjako heeft een reactie gegeven op de brief. Hij stelt dat de brief authentiek is, maar dat de soldaten overdrijven. Er zouden volgens Kozjemjako veel minder slachtoffers zijn gevallen onder de groep soldaten.

en

Russen bouwen verdedigingswerken rond Marioepol

Volgens de Britten zijn de Russen begonnen met het bouwen van verdedigingwerken rond Marioepol. Zo zouden er anti-tankbarrières zijn aangelegd. Marioepol vormt een belangrijke schakel tussen de Donbas en de Krim, en speelt daarmee een grote rol in het logistieke netwerk van het Russische leger. Volgens de Britten moeten deze bouwwerkzaamheden gezien worden als voorzorgsmaatregel tegen een mogelijk Oekraïense doorbraak.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 16:24

Zonet tegenlicht bekeken van de VPRO en Mathieu Segers die Hoogleraar is van de Europese geschiedenis, laat zien hoe wij NU in de situatie zitten met Oekraïne, wat Poetin onder democratie bestaat en het westen, waar de Europese Unie steken en kansen heeft laten vallen, hoe Rusland omgegaan is in 2008 met Georgië en Oekraïne en dat toen die landen al wisten wat er met ze ging gebeuren, hoe het heden er uit ziet en waar we heen gaan met de toekomst.

Hij heeft het niet alleen op hoog niveau over de politiek, maar ook over de onvrede in Europa en hoe het komt dat die onvrede er is en dat dit NU pas gezien lijkt te worden, hij heeft het over de rol van Duitsland, Frankrijk zowel in het verleden, heden als toekomst.

Ik vond het een zeer interessante uitzending daar hij het ook over ons had (de gewone mensen) maar ook over de arbeidsmigranten en hoe met ons en de arbeidsmigranten mee om gegaan wordt en wat daarin mis gaat.

Kortom ik kan iedereen aanraden om deze uitzending te gaan bekijken via uitzending vermist. HEt is geschiedenis les met een hoofdletter en het wordt allemaal in normale taal uitgelegd gelardeerd met beelden waar op welk moment dat gebeurt waar deze man het over heeft.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 16:40

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 16:58

irmaz schreef:
Dank je wel Pien, klinkt erg interessant :j

Ik denk dat je deze aflevering bedoeld? https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... egers.html

O gaaf je hebt de link geplaatst. Vanuit Frankrijk kan ik alleen via de appterugkijken en niet via de link. Dan word ik er af gegooid!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 21:09

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 21:13

Ik ben het helemaal met hem eens! De Russen moeten eruit, Oekraïne in de NAVO en wij moeten rekening houden met het feit dat Rusland wraak gaat nemen op het westen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 23:57

BigOne schreef:
Goed verslag van Hidde Bouwmeester waarom onderhandelingen met Rusland nu geen optie is;
https://threadreaderapp.com/thread/1589 ... 24000.html

Eens met de conclusie, maar als Oekraïne niet wijkt en het terrein van van voor 2014 terug wil (wat ik snap) en Vlad ook niet wijkt (en dat doet ie niet want ziekenhuisramen) dan gaat dit conflict nog wel een tijd duren.

Ik heb de indruk dat beide partijen zich militair gezien nu opmaken voor overwintering. Weinig actie, consolidatie van de linies. Dat hebben ze dan beter door dan Adolf in 1941/1942, maar het vertraagt het hele gebeuren dramatisch.

Voordeel: in de tussentijd leert het Westen dat 19 graden Celsius in huis in de winter prima te doen is en dat zonnepanelen en de verwarming via airco’s ook goed te doen is. In elk geval in huize Cowboy. Opgedrongen winst voor ‘groen’ is ook winst voor ‘groen’.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 09-11-22 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 00:02

19 graden in huis vind ik echt afschuwelijk.
Heb het een poging gegeven maar dan zit ik echt met een oversized badjas over mijn reeds dikke trui en wolle sokken in mijn sloffen. Dat is niet handig en fijn werken en ook niet echt gewenst bij video bellen met klanten _O-
Mijn partner heeft nergens last van, die zit ook bij 15 graden nog in een dun overhemtje.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 00:36

Sizzle schreef:
19 graden in huis vind ik echt afschuwelijk.
Heb het een poging gegeven maar dan zit ik echt met een oversized badjas over mijn reeds dikke trui en wolle sokken in mijn sloffen. Dat is niet handig en fijn werken en ook niet echt gewenst bij video bellen met klanten _O-
Mijn partner heeft nergens last van, die zit ook bij 15 graden nog in een dun overhemtje.

Voor kantoorwerk is 19 graden inderdaad te laag. Heb ook constant koude poten. Dat gezegd hebbende kan ik als werkloze ‘parasiet’ prima een uurtje mijn ogen laten rusten bij 19 graden na een zware lunch. :D

En ja, zolang het buiten boven de 10 graden is loop ik op de golfbaan ook liefst in bermuda’s. Al denk ik wel eens: als golf is uitgevonden door Schotten, zou ik niet in een kilt moeten lopen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 08:52

Cowboy hahaha. Hier draait de pellet kachel 's avonds 1 uurtje en soms 's ochtends. Bij ons schommelt het tussen de 19 en 22,5 graden en dat is heerlijk te doen.
In oktober hebben we 3 zakken van 15 kg verstookt en deze maand zal dat wel wat oplopen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 09:06

Het is ook afhankelijk per persoon uiteraard. Ik draag al handschoenen op de fiets bij 15 graden.

Mijn ouders verwarmen maar 1 ruimte in huis met een houtkachel en ook niet de hele dag. De rest van het huis is koud. Dat deden ze al jaren zo, ook voor Oekraine. Het is voor mij wel een reden om daar niet graag in de winter op bezoek te gaan/te logeren.

Maar in verhouding wat de Oekrainers deze winter in de kapot geschoten steden en het oorlogsveld te wachten staat is dat in feite decadent te noemen. Ik geef het ze te doen Y;( :brr:

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 09:15

Helemaal eens. Het wordt daar ook een tikkie kouder in de winter……bbbrrrrrr. In Boerjatie (oost Rusland, boven op Mongolië) schijnt de GEMIDDELDE jaartemperatuur-2 te zijn…….