Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:58

Dat kan zelfs al met heel minimaal verval, als er maar stroming is. De truc is dan om een nauwe doorgang te maken, waar al dat water met veel kracht doorheen wil, en daar een turbine in te plaatsen. Maar hoe meer verval, hoe meer druk, en dus hoe meer stroom er opgewekt wordt.
Bij sluizen, vooral hier in het zuiden, is het verval op sommige plekken maar een metertje, op andere plekken 9 meter.
Ga je meer richting het noorden, dan heb je vaak sluizen met een verval van een halve meter of minder, en dan heeft het niet heel veel zin meer.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:16

Volgens mij gebruiken ze dat wel bij de sluizen op de Afsluitdijk met de stroming.
Hier wel wat kleinere sluizen met een verval van max 1 mtr. Maar de meeste is enkel in gebruik voor pleziervaart. Deze sluizen draaien met de winter ook een periode niet.

Hier wel een flink meer voor de deur, maar geen getijde erin. Dus helaas dan ook geen optie om daar gebruik van te maken. Wellicht wel in combinatie met wind, dat hebben we hier dan meestal weer wel.

Hier in de gemeente wel heel veel windmolens. Alle kleinere zijn vervangen voor grotere en dan nog het Vattenfall park wat aangelegd is. En er moeten nog meer molens bijkomen.
Een deel van de molens is helaas allemaal voor de data centra. Het eerste plan was dat de warmte voor de kassen zou zijn maar helaas is dat mislukt

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:23

In de afsluitdijk kan je ook nog werken met het mengen van zoet en zout water daar kan ook energie uit opgewekt worden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:43

verootjoo schreef:
nikkel schreef:
Je hebt energie nodig, om stroom op te wekken als de zonnepanelen en of windmolens het niet niet doen. Dus gas, olie of steenkool. Meer smaken zijn er niet.

Op zich zijn er wel meer smaken, maar er wordt hier overal zo traag beleid gemaakt en knopen doorgehakt.
We kunnen kerncentrales neerzetten, we kunnen energie uit landen halen door middel van stuwmeerenergie of uit watervallen.
En om te beginnen zou iedereen z’n eigen huis en bedrijf zelf kunnen voorzien van energie. Stoppen met terugleveren en iedereen z’n eigen accu in huis en bedrijf.

Als we willen zijn we mi zo van het gas af, er zijn opties genoeg en het is al jaren noodzakelijk. De ‘deadline’ staat op 2050 energieneutraal maar dit zou veel eerder kunnen.

Die deadline is leuk en aardig, maar als we doorgaan met hoe we nu bezig zijn, zijn we pas in 2090 energieneutraal.

Ik denk dat er sowieso al veel winst te behalen is om huizen flink duurzamer te krijgen. Misschien nog niet eens aan de zonnepanelen of warmtepomp, maar door huizen een paar labels omhoog te krijgen dmv. isolatie en beter glas, hebben we al een stuk minder energie nodig. Gemiddelde energielabel nu is label D (maar 50% van de woningen heeft uberhaupt geen energielabel), laten we eens kijken of we die naar C, of zelfs B kunnen krijgen. We hoeven ook helemaal niet gelijk van het gas af, of iedereen aan de warmtepomp. Door dit soort 'kleine' stapjes te maken zorgen we al voor een flink lagere energiebehoefte. Daarnaast natuurlijk meer investeren in duurzame oplossingen. Windmolens, zonnepanelen, hydro... investeren in research voor accu's dan ook bij woningen (of voor een blok woningen). En accu's zijn lang niet altijd de 'ouderwetse' batterij waarbij je afhankelijk bent van schaarse materialen, ook stuwmeren zoals 8nnemiek aankaart kunnen daarvoor worden ingezet. Bovendien maakt de scheikunde flinke stappen in het ontwikkelen van nieuwe accu's met andere verbindingen.

Overheid moet hier wel meer moeite insteken. Maak het makkelijker om subsidies te snáppen, nu is het zo'n oerwoud van wel/niet/waar/wat/wie/lokaal/centraal etc. En voor de mensen die niet voldoende hebben aan subsidie plus spaargeld / extra hypotheekruimte, moet de overheid meer doen. Zij moeten de mensen die het niet kunnen betalen meer helpen, en de verhuurders en VVE's meer dwingen om te verduurzamen. Iedereen is er immers uiteindelijk bij gebaat om héél Nederland duurzamer te krijgen. Het zorgt voor minder afhankelijkheid van rusland/amerika/midden-oosten/etc, lagere maandelijkse kosten (en dus goedkoper wonen) én die slag in verduurzaming zorgt voor meer werkgelegenheid. Zelfs als je niet gelooft in klimaatverandering, is het nog een positief iets.

En nee, niet iedere woning is goed/makkelijk/goedkoop te isoleren/verduurzamen. Maar die uitzonderingen daargelaten kunnen er genoeg woningen flink beter.

Die zonnepanelen over parkeerplaatsen vind ik een slimme! Tuinbouwers beginnen ook zonnepanelen over hun fruit te plaatsen (ipv plastic), zo kan je ook ruimtes dubbel goed inzetten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:53

IMANDRA schreef:
knip....

Die zonnepanelen over parkeerplaatsen vind ik een slimme! Tuinbouwers beginnen ook zonnepanelen over hun fruit te plaatsen (ipv plastic), zo kan je ook ruimtes dubbel goed inzetten.

https://www.ed.nl/geldrop-mierlo-nuenen ... ~a87667d8/

met vervolgens een gemeente die niet wakker is

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:59

DuoPenotti schreef:
IMANDRA schreef:
knip....

https://www.ed.nl/geldrop-mierlo-nuenen ... ~a87667d8/

met vervolgens een gemeente die niet wakker is

Pff wat idioot van die gemeente :/

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 13:02

Ik ben ook wel benieuwd hoe snel waterstof ingezet zou kunnen worden om huishoudens van het gas af te krijgen. Hier op het eiland zijn ze al een poosje bezig om een heel dorp over te willen zetten op waterstof.

Toen wij een paar jaar geleden onze CV-ketel lieten vervangen zei de monteur al dat de meeste CV-ketels zonder veel moeite op waterstof draaiend te krijgen zijn ipv. op gas, en dat het door dezelfde aanvoerleidingen getransporteerd zou moeten kunnen worden :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 09-03-22 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 13:03

Ja erg hè!
Heb me daar toen ook boos om gemaakt.

Hier in de buurt staat ook een kas met dichte zonnepanelen er op.
Bestemmingsplan was glastuinbouw, zonneweide mocht niet.
Een frame van een kas met panelen dus wel.
Je kijkt dus in een donkere grote ruimte van een paar hectare.
Niet groeit daar, niets verder in gebruik... schandalig!!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 13:04

Dat is ook suf dat daar niks onder gebeurd.... doe er dan champignons of op zijn minst nog een caravanstalling of weet ik wat....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 13:06

Is het handig een apart "groene stroom" topic te maken voor alle ins and outs met betrekking tot alleen dat?

Een hoop mensen die daar mogelijk interesse in hebben ontwijken oorlog topics en mensen die willen weten wat de effecten van oorlog op hun leven gaat hebben willen niet teveel over zonnepanelen lezen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 13:08

enzino schreef:
Is het handig een apart "groene stroom" topic te maken voor alle ins and outs met betrekking tot alleen dat?

Een hoop mensen die daar mogelijk interesse in hebben ontwijken oorlog topics en mensen die willen weten wat de effecten van oorlog op hun leven gaat hebben willen niet teveel over zonnepanelen lezen.

Nouja het grenst natuurlijk wel aan dit topic. De gevolgen van de oorlog is o.a. duurdere stroom vanwege afhankelijkheid van Rusland wbt. gas, wat tegengegaan kan worden (En dus de gevolgen getemperd) dmv verduurzaming.

Maar apart topic kan zeker hoor.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 13:10

pmarena schreef:
Dat is ook suf dat daar niks onder gebeurd.... doe er dan champignons of op zijn minst nog een caravanstalling of weet ik wat....

Dat mag dus niet door het bestemmingsplan.

Champignons gaat niet, die hebben andere bebouwing nodig.
Maar idd caravanstalling oid.

Maar ik zou zeggen dit verbieden, we hebben ook gewoon eten nodig.
Alle zonnevelden moeten verboden worden, daken en parkeerplaatsen enz genoeg over.

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 13:13

Misschien dat er nu nog diertjes beschutting onder kunnen vinden, maar voor de rest super zonde hoor.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 13:14

Er bestaan ook transparante zonnepanelen.. Waarom niet zoiets gebruiken denk ik dan. Dan kun je de ruimte er onder ook nog goed benutten. Of iets als witlof eronder telen, dat groeit juist in het donker, toch?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 13:18

8nnemiek schreef:
Er bestaan ook transparante zonnepanelen.. Waarom niet zoiets gebruiken denk ik dan. Dan kun je de ruimte er onder ook nog goed benutten. Of iets als witlof eronder telen, dat groeit juist in het donker, toch?

ja maar heeft net als champignons een apart klimaat nodig, dat kan niet in een kas frame zeg maar.

Maar ik ben dus echt anti zonnevelden, of dit om de regels te omzeilen.
Maar dan mijn eerder geplaatste link van een tuinder die dan mee denkt en transparante zonnepanelen wil leggen word dan weer gedwarsboomd door de gemeente _-:( 8)7

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 13:22

Er wordt zoveel tegengewerkt door gemeentes. Kennisje van mij wil huis energieneutraal maken maar ja ‘het landelijk historisch beeld’ bla bla kortom er moet een pannendak op enz. Ipv alles innovatief.
Met die dammen zit je met vis migratie, ben benieuwd of nood dat soort wetten gaat breken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 13:23

Die gemeente die transparante panelen tegenwerkt, dat is belachelijk inderdaad..
Ik heb niks tegen zonnevelden, mits ze inderdaad slim/dubbel gebruikt worden, en er geen andere mogelijkheden zijn zoals industriepanden waar ze op kunnen liggen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 13:26

Marigold schreef:
Met die dammen zit je met vis migratie, ben benieuwd of nood dat soort wetten gaat breken.

Daar hebben ze vistrappen voor ontwikkeld. Dat werkt goed, en wordt sowieso al bij een aantal sluizen toegepast.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 13:32

8nnemiek schreef:

Klopt witlof groeit juist in het donker en koel. Vroeger werd het ook ingekuild. :j

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 13:44

Zou het hier weer on-topic mogen? Ik lees vooral mee, maar de onderwerpen wijken nu wel erg ver af van het onderwerp :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:05

Bron NOS
Citaat:
Premier Rutte wil sneller van het Russische gas af
Premier Rutte wil net als de Europese Commissie sneller van het Russische gas af. "Er is geen tijd te verliezen. We hebben lang getreuzeld", zei hij in een toespraak op de universiteit SciencesPo in Parijs

Deze week presenteerde Brussel een plan om de afhankelijkheid van gas uit Rusland versneld af te bouwen. Volgens Rutte zijn de Russen goed in het "spel van de pijplijnpolitiek" en moet hen de wind uit de zeilen worden genomen. Nederland doet dat onder meer met de bouw van "een paar nieuwe kerncentrales", zei de premier.

Rutte is vandaag met vijf van zijn kabinetsleden in Parijs om met de Franse regering te spreken over onder meer de oorlog in Oekraïne. Morgen is er een Europese top in Versailles.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:12

Plankgas over op biogas dan, want overschakelen naar een andere aardgas producent werkt eigenlijk niet met de huidige infrastructuur en de lange termijn contracten van die leveranciers. Zoveel infrastructuur weggooien kost qua geld en milieu ook teveel.
Daarnaast (of als eerste eigenlijk) besparen, vooral door bedrijven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:26

Nou ik ben benieuwd waar die paar nieuwe kerncentrales dan zouden moeten komen.....

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:27

En hoe snel die operationeel zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:33

Ik heb wel eens gehoord dat het een jaar of 15 duurt om een kerncentrale te bouwen. Zal vast sneller kunnen als je er een spoedproject van maakt. Maar dan nog.... kunnen we dan niet net zo goed waterstof een schop onder de kont geven om CV-ketels op te laten draaien ipv. aardgas?