Overstromingen in Limburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 20:26

Helaas ook heel veel mensen die beel onbruikbare dingen of dingen die stuk zijn binnenbrengen ..sommige vinden het ideaal om nu hun huis ,kasten en zolder op te ruimen zonder voor het containerpark te moetzn betalen

Cookies

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 20:42

Somige mensen zouden gewoon 's morgens op moeten staan en met hun blote voeten op een legosteentje gaan staan. :(

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 21:49

Marjo, ik stuur je een pb. We hebben een bericht gemaakt waarin we precies opgesomt hebben wat welkom is. Daar staat echter ook een telefoonnummer in, dus dat plaats ik niet online.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 22:22

Een vriendin van mij heeft wat hondenvoer over in de winkel. Ik moet donderdag in Maaseik zijn en zou eventueel onderweg kunnen afdroppem bij een inzamel punt of iets. Iemand een idee of het nodig is en waar ik zoiets kan afgeven?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 22:49

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 08:57

Ik las bij iemand op facebook die in België naar het ramp gebied was gegaan met spullen dat daar een grote vraag was naar oa:
Water (is schaars inwoners krijgen het beperkt mee)
Pampers heel dringend!!!
Babyvoeding ( fruitpap, melkpoeder)
Baby-en kinderkledij
Babygerief ( papflessen, tutjes, doekjes)
Speelgoed
Knuffels
Knutsel-en schoolgerief
Lakens, dekens, kussens
Eten dat lang houdbaar is ( tonijn, bonen in tomatensaus, fruit in blik , enz...)
Snoepjes, chips, koeken
Drinken ( cola, limonade, drinken voor de kindjes, enz...)
Handdoeken, washandjes
Zeep, shampoo
Kuisproducten
Maandverbanden
Plastiek bestek, bordjes

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 09:34

+:)+
En oploskoffie ! :9k
Had gister een kennis aan de lijn die aan de andere kant van de ardennen woont maar ter plaatse is geweest. De mensen genieten zo van een tasje koffie !

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 10:24

Ik zie nu ook dat er in china veel regen is gevallen, en dan echt veel. Natuurlijk ver weg voor ons, maar is dit niet iets waar we ons toch meer zorgen om moeten maken?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 10:52

Bron nos en dagblad de limburger: Mensen die onderdak willen bieden aan getroffenen kunnen de gemeente Valkenburg bellen of mailen naar: wateroverlast@valkenburg.nl

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 11:14

ApplePapple schreef:
Ik zie nu ook dat er in china veel regen is gevallen, en dan echt veel. Natuurlijk ver weg voor ons, maar is dit niet iets waar we ons toch meer zorgen om moeten maken?

Ja.

(En de lijst is akelig veel langer, zoals bosbranden in de VS en smeltende poolkappen en -
*word jaloers op klimaatontkenners*.)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 11:45

Klimaatontkenners, coronaontkenners, Elvis is dood ontkenners. Het moet heerlijk zijn om gewoon lekker je kop in het zand te steken. T is er niet, klaar.

Ik ben een Wappie ontkenner. <<)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 12:10

Maar hoeveel van die klimaat ontkenners zijn geen klimaat ontkenner maar vragen zich af of die allemaal door de mens komt of maar een klein gedeelte omdat door de vele eeuwen heen de aarde altijd is veranderd in klimaat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 12:18

Maar door de eeuwen heen is het klimaat juist enorm stabiel geweest. Af en toe eens een uitschieter, tuurlijk, maar het is al enorm lang geleden dat de gemiddelde temperatuur op aarde decennia lang bleef stijgen of dalen, en als dat gebeurde dan was er altijd een verklaring te vinden zoals een enorme natuurramp.
De enige grote natuurramp die we nu hebben is de mens..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 12:23

Dat wij een natuurramp zijn vind ik ook hoor, ben daarom voor geboorte beperking. Maar dat valt bij veel mensen ook niet zo goed :D

Maar dat het eeuwen, wat voor de aarde natuurlijk niks is, weinig is veranderd met af en toe een uitschieter, kan die uitschieter nu gewoon extremer zijn.
Ik ben niet zo overtuigd dat het allemaal door de mens komt.
Dat we een grote puinzooi van plastic enz maken enz uiteraard wel, en de grond uitputten omdat er zoveel monden gevoed moeten worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 12:30

8nnemiek schreef:
Maar door de eeuwen heen is het klimaat juist enorm stabiel geweest. Af en toe eens een uitschieter, tuurlijk, maar het is al enorm lang geleden dat de gemiddelde temperatuur op aarde decennia lang bleef stijgen of dalen, en als dat gebeurde dan was er altijd een verklaring te vinden zoals een enorme natuurramp.

Dit vind ik altijd lastig... Wie zegt nl dat daar dan nu gewoon weer de tijd voor is?
Er zijn vaker uitschieters geweest, dus wellicht is dat nu weer aan de beurt? Want uitschieters komen blijkbaar voor...

En daarnaast, het is nu eenmaal erg druk op aarde en niet iedereen maakt zich op dezelfde manier zorgen over hoe we ermee omgaan..
Alle kleine beetjes helpen (misschien) maar als er niks groots gaat veranderen is het denk een hopeloze zaak ...? En dan bedoel ik niet de buurvrouw die misschien 2x per jaar in het vliegtuig stapt.. maar Industriele gebieden zo groot dat je het je niet voor kunt stellen... ontbossing voor biomassa (daar kan ik echt met mn verstand niet bij) en landen die alles in zee pleuren.. bijvoorbeeld.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 12:35

8nnemiek schreef:

Incorrect.

Er zijn altijd golfbewegingen in gemiddelde temperatuur.
Heeft oa te maken met hoe het heelal draait.
Maar dan heb je het over cycli van tienduizenden jaren of langer.
Voor de meeste mensen een tijdsbestek dat veel te groot is om er grip op te hebben.

Binnen die grote golfende beweging zijn er ook altijd de kleinere golven, ook al periodiek.

Dus verandering is er altijd geweest en zal er ook altijd zijn.

Maar de mens heeft wel een erg grote invloed, en de boel gaat momenteel heel hard qua stijging.

Er komt vanzelf wel weer een kentering, alleen de vraag is of de mens er dan nog is....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 12:43

DuoPenotti schreef:
Dat wij een natuurramp zijn vind ik ook hoor, ben daarom voor geboorte beperking. Maar dat valt bij veel mensen ook niet zo goed :D

Maar dat het eeuwen, wat voor de aarde natuurlijk niks is, weinig is veranderd met af en toe een uitschieter, kan die uitschieter nu gewoon extremer zijn.
Ik ben niet zo overtuigd dat het allemaal door de mens komt.
Dat we een grote puinzooi van plastic enz maken enz uiteraard wel, en de grond uitputten omdat er zoveel monden gevoed moeten worden.

Kijkende naar de echt lange termijn waren de afgelopen 10.000 jaar heel stabiel qua weerpatronen en daarvan de laatste 1000 jaar helemaal. Sommigen zeggen dat een verandering normaal is, maar het zou net zo goed kunnen dat de boel juist redelijk een balans gevonden had tot wij besloten om geholpen door die lange rustige en gunstige periode ons zo ver te ontwikkelen dat die balans wel een zwaai kon hebben. Want er veranderd toch niks, natuur ruimt het wel op (god lost het wel op) of wat voor ander afschuiven van verantwoordelijkheden excuus er ontdekt was.

Maar grotendeels zal het fatsoenlijk opruimen van rotzooi ook een grote positieve ontwikkeling zijn op deze problemen, omdat er dan veel minder van gemaakt wordt ivm kosten productie en verkoop en daarmee ook al allerlei uitstoot.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 13:11

Mijn post was niet bedoeld in de trant van klimaat ontkenners of weet ik veel wat.
Alleen dat ik me zorgen maak, terecht of niet, over de hoeveelheid wateroverlast en bosbranden er nu zijn. Ik heb daar echt geen theorie voor, ook vrij weinig verstand van hoe het komt.
Ben absoluut geen klimaat wappie, maakte me alleen zorgen omdat ik dit soort nieuws lees.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 13:30

DuoPenotti schreef:
Maar hoeveel van die klimaat ontkenners zijn geen klimaat ontkenner maar vragen zich af of die allemaal door de mens komt of maar een klein gedeelte omdat door de vele eeuwen heen de aarde altijd is veranderd in klimaat.

Tja, het punt is dat het nu heel hard gaat. En dat er eigenlijk geen verklaring 'buiten de mens' is die dit tempo kan verklaren.

Plus het akelige feit dat we niet goed weten wat er allemaal in dit proces gaat gebeuren,
maar we weten wel dat er allerlei dingen gebeuren die het proces versnellen.
(Als de poolkappen niet meer koelen, wat dan? Als er meer methaan ontwijkt nu de permafrost smelt in Siberië, wat doet dit? Bosbranden 'zijn geen hulp', maar komen vaker voor, etc etc etc.)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 13:36

Cer schreef:
Dit vind ik altijd lastig... Wie zegt nl dat daar dan nu gewoon weer de tijd voor is?
Er zijn vaker uitschieters geweest, dus wellicht is dat nu weer aan de beurt? Want uitschieters komen blijkbaar voor...

Maar zo'n uitschieter duurt normaal geen halve eeuw. Met uitschieters bedoelde ik bijvoorbeeld een extreem hete zomer, die best wel eens voor kwam, zoals in 1947. Dat is dan een enkel seizoen.

De natuurlijke veranderingen in het klimaat zijn er natuurlijk altijd geweest ja, maar dat gaat juist heel geleidelijk, dat duurt inderdaad duizenden jaren.

En dan zijn er extremere temperatuurschommelingen geconstateerd in de geschiedenis die wel jaren lang aanhielden, of veel langer, maar daar is altijd een goede verklaring voor te vinden zoals een enorme vulkaanuitbarsting of meteorietinslag.

Juist nu de afgelopen 10.000 jaar waarvan we vooral ook van de afgelopen 1000 jaar vrij nauwkeurige gegevens hebben, zijn enorm stabiel geweest.

40 jaar geleden zagen wetenschappers al dat het klimaat veranderde, en het zet hard door. Daar moet gewoon een verklaring voor zijn, het klimaat verandert niet van zichzelf. Dat kun je wel zoeken in de ruimte en de draaiing van de aarde.. maar is het niet héél toevallig dat het klimaat 10.000 jaar stabiel is geweest en nu ineens verandert, precies nu dat wij al onze regenwouden kappen, onze zeeën leeg vissen, onze fossiele brandstoffen in rap tempo opstoken en er veel te veel mensen en productiedieren zijn?
Los van alle wetenschappers die dit al tig jaren aan het onderzoeken zijn natuurlijk.. Een beetje boerenverstand is volgens mij genoeg om te zien dat we de wereld naar de knoppen helpen/hebben geholpen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 13:42

Maar 40 jaar geleden veranderde dat dus al meetbaar. Dus toen 1980 4,4 miljard mensen was al te veel dan.
Waarschijnlijk een veel lager aantal mensen al omdat het toen al merkbaar was, daar gaat neem ik aan ook tijd overheen. Dus zeg 1960, 3 miljard. Begon het daar dat we de aarde aan het verpesten zijn?
Maar toen kapte we nog niet alles weg, hadden we niet allemaal een auto, was vliegen luxe en dus ook minder monden te voeden.
Waarom was het toen al merkbaar?
Echt vraag uit interesse. :j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 13:50

Ik ben het eens hoor..
maar je zegt dat ze het 40 jaar geleden al zagen... hoe lang is 'de mens' al bezig met vervuilen, wanneer is de industriele revolutie begonnen.. en kan je dan zomaar op de spreekwoordelijke rem trappen...? (dat dit zou moeten staat buiten kijf, maar kan het?)

Overigens heb ik het niet over 'een hete zomer', want die zijn er vaker geweest... maar over de tijd van het bestaan van de aarde zijn er toch ook wisselingen geweest? (ik weet dat dat vloeken in de kerk van de klimaatmensen is, maar ik dacht echt dat het wel vaker wisselvallig geweest is, over de afgelopen honderdduizend jaar?)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 14:01

Er zijn vast heel uitgebreide grafieken en onderzoeken te vinden waarin echt van jaar tot jaar de uitstoot ed terug te vinden is, maar die heb ik helaas ook niet.
Het lijkt er in ieder geval op dat het klimaat behoorlijk snel reageert op vervuiling. Als je kijkt naar de broeikasgassen als CO2 en methaan dan zie je dat het begin van de industriële revolutie nog niet zo veel aan de hand was, maar vanaf de 20e eeuw begint de hoeveelheid broeikasgassen in de atmosfeer toe te nemen (wellicht ook door oa het kappen en platbranden van bossen), waarna halverwege de 20e eeuw het ineens echt hard gaat.
Afbeelding
Er waren toen nog weinig regels mbt uitstoot. Auto's waren veel vervuilender, er werd volop bruinkool gestookt (en dat is echt rotzooi), afval werd in de open lucht verbrand.. dus ondanks dat er toen nog minder mensen waren en minder industrie/minder auto's werd er toen ook al veel rotzooi de lucht in gegooid.

En hoewel er inmiddels veel meer regels zijn mbt luchtvervuiling en broeikasgassen, zijn er nu ook veel meer mensen, veel meer industrie en dus alsnog veel meer uitstoot. En daarnaast wordt er natuurlijk ook veel minder CO2 geabsorbeerd vanwege alle boskap en het leegvissen en de vervuiling in de oceanen etc.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 14:15

Ik denk dat het een en ander te maken heeft met wat de mensen met de natuur doen.
Natuurlijk verbruiken en vervuilen we met zijn allen veel meer als vroeger .
Zolang de natuur de tijd had om te herstellen en onze rotzooi weer op te ruimen ging het goed.
Maar de natuur is niet opgewassen tegen onze hoeveelheid bende en de snelheid van ons gebruik en verbruik.
Alles is helemaal uit zijn evenwicht.
Mede door onze hebzucht !

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 14:43

Ik weet het niet, echt niet.
Soms heb ik ook wel het gevoel dat het gebruikt word, op de verkeerde manier.

Ik doe voor wat ik kan mee om zuinig te zijn op de aarde, maar ga niet in het extreme.
Met de bijdrage de wereld niet voller te zetten heb ik denk ik al een flinke bijdrage gemaakt. Was laatst eens een grafiek van, phoe ik schrok er van.
Dan kan ik best nog een stukje vlees eten of eens vliegen. Dat laatste wat ik dan nog nooit gedaan heb.