[Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij deze Tweede Kamer verkiezingen?

VVD
207 (15%)
PVV
108 (8%)
CDA
39 (2%)
D66
173 (12%)
GroenLinks
187 (14%)
SP
59 (4%)
PvdA
59 (4%)
ChristenUnie
22 (1%)
PvdD
96 (7%)
50PLUS
8 (0%)
SGP
10 (0%)
DENK
Geen stemmen
FvD
91 (6%)
BIJ1
19 (1%)
JA21
25 (1%)
CODE ORANJE
12 (0%)
Volt
63 (4%)
NIDA
1 (0%)
Piratenpartij
5 (0%)
JONG
6 (0%)
Splinter
22 (1%)
BBB
97 (7%)
NLBeter
1 (0%)
Lijst Henk Krol
1 (0%)
(Anders)
24 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1335

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 18:31

MizzMontana schreef:
IsaCalixa schreef:
Hoi, ik heb even snel een vraag.

Maakt het voor de partij iets uit op welke kandidaat je stemt? (Bv iemand die hoog in de lijst staat of laag)? Ik wil op iemand stemmen die qua ambities/ideeën een beetje aansluit op wat ik belangrijk vind, maar dat is niet degene die op nr 1 staat dus ik vraag me af of die stem dan "minder toevoegt" of zo. (Of telt gewoon het totaal aantal stemmen mee?)

Ik weet wel dat op basis van de stemmen de zetels binnen de partij worden verdeeld, maar verder heb ik er niet zoveel verstand van :')

Telt gewoon mee in het aantal stemmen en totaal aantal zetels blijft gelijk.

Het stemmen van iemand laag op de lijst kan alleen voor verschuiving zorgen als iemand enorm veel voorkeursstemmen krijgt en zo toch in de kamer komt. Maar in elk geval gaat je stem naar dezelfde partij dus :)

Ah oke, mooizo :) dan ga ik zometeen ook mooi mijn rode cirkeltje inkleuren :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 18:34

IsaCalixa schreef:
Hoi, ik heb even snel een vraag.

Maakt het voor de partij iets uit op welke kandidaat je stemt? (Bv iemand die hoog in de lijst staat of laag)? Ik wil op iemand stemmen die qua ambities/ideeën een beetje aansluit op wat ik belangrijk vind, maar dat is niet degene die op nr 1 staat dus ik vraag me af of die stem dan "minder toevoegt" of zo. (Of telt gewoon het totaal aantal stemmen mee?)

Ik weet wel dat op basis van de stemmen de zetels binnen de partij worden verdeeld, maar verder heb ik er niet zoveel verstand van :')

De stem wordt in ieder geval bij de partij gedeeld. Maar een persoon kan met voorkeursstemmen in de kamer komen. Ik heb bijvoorbeeld op iemand gestemd die nét buiten de peiling viel qua zetel. Mogelijk kan deze persoon wel in de kamer gestemd worden als deze meer voorkeursstemmen krijgt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 18:34

Electra63 schreef:
Zie jij Wilders of Baudet als burgemeester van Rotterdam? Je wil je stad rustig houden en niet dat er rellen uitbreken omdat de burgemeester een deel van de burgers beledigt.
Als directeur bij een internationaal bedrijf? En dan op bezoek bij een klant of leverancier in Saoedie-Arabie? En dan het geloof en de gebruiken daar beledigen? Denk niet dat je aandeelhouders daar blij van worden.

Als een politicus opstapt omdat er fouten zijn gemaakt onder zijn ministeriële verantwoording, kan hij natuurlijk gewoon aan de slag. Sterker nog, zo.snel mogelijk graag, scheelt weer wachtgeld.

Maar werkgevers zitten niet op haatzaaiende politici te wachten, immers dat is slecht voor hun zaak, dus inkomsten.

Niet voor niets zijn er bij veel grote bedrijven protocollen tegen discriminatie.

Waarom niet? Halsema beledigt ook een groot deel van haar burgers. Ik zie Klaver ook geen Burgemeester worden van een landelijke gemeente in Brabant. Of Ouwehand de baas worden van Kips- Leverworst :') .

Dat je niet past bij een bepaald bedrijf is toch best logisch? Maar Wilders zou toch prima ergens aan de slag kunnen.

Ik denk dat het grootste verschil hem zit in dat jij bepaalde politici haatzaaiend vind, vooral van rechts. Ik vind ze van links sons net zo haatzaaiend maar dan naar andere groepen, en die krijgen wel gewoon nog een baan later. Daar komen we denk ik niet uit dus daarom zullen we hierover van mening blijven verschillen denk ik :)

mysa
correspondent/vertaler

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 18:50

Ik ben niet links maar haatzaaierij en intolerantie zie ik tegenwoordig toch echt vooral van rechts komen.
In de jaren zestig en zeventig was links een stuk feller.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 18:52

Er is een groot verschil tussen fel zijn en beledigen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 18:55

Ik denk dat boeren zich net zo beledigt voelen door Klaver als Marokkanen door Wilders?

Maar ik ben geen van beiden, dus ik kan dat niet invullen voor een ander :o

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 18:58

mysa schreef:
Ik ben niet links maar haatzaaierij en intolerantie zie ik tegenwoordig toch echt vooral van rechts komen.

De haatzaaierij en intolerantie van Sylvana jou ontgaan?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 19:11

elnienjo schreef:
mysa schreef:

De haatzaaierij en intolerantie van Sylvana jou ontgaan?

Mij wel. Kom maar op, laat zien.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 19:18

ruitje schreef:
Ik denk dat boeren zich net zo beledigt voelen door Klaver als Marokkanen door Wilders?

Als je denkt dat Marokkanen zich alleen maar beledigt voelen, dan heb je het echt niet begrepen denk ik.

Maar ergens geloof ik dat niet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 19:20

Vooral is niet hetzelfde als enkel door hen.

Maar BIJ1 is om die reden voor mij ook een absolute no-go. Genoeg om me niet verder in hun standpunten te verdiepen.

"Witte onschuld bestaat niet." is voor mij een stap te ver. Het betekent namelijk dat, ongeacht wat je doet, je als blank persoon nooit schuldloos kan zijn door je huidskleur.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 19:20

Anyway, ik laat me toch weer verleiden tot een discussie over extreem rechts en dat had ik mezelf verboden :)

Iemand enig idee wanneer de eerste uitslagen, hoe onbetrouwbaar ook, verwacht worden?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 19:26

Mizora schreef:
Vooral is niet hetzelfde als enkel door hen.

Maar BIJ1 is om die reden voor mij ook een absolute no-go. Genoeg om me niet verder in hun standpunten te verdiepen.

"Witte onschuld bestaat niet." is voor mij een stap te ver. Het betekent namelijk dat, ongeacht wat je doet, je als blank persoon nooit schuldloos kan zijn door je huidskleur.

Bedoel je dit:

https://www.vn.nl/gloria-wekker-witte-o ... taat-niet/

Van een hoogleraar zie ik. Ik ga het straks even lezen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 19:38

ruitje schreef:
Electra63 schreef:
Zie jij Wilders of Baudet als burgemeester van Rotterdam? Je wil je stad rustig houden en niet dat er rellen uitbreken omdat de burgemeester een deel van de burgers beledigt.
Als directeur bij een internationaal bedrijf? En dan op bezoek bij een klant of leverancier in Saoedie-Arabie? En dan het geloof en de gebruiken daar beledigen? Denk niet dat je aandeelhouders daar blij van worden.

Als een politicus opstapt omdat er fouten zijn gemaakt onder zijn ministeriële verantwoording, kan hij natuurlijk gewoon aan de slag. Sterker nog, zo.snel mogelijk graag, scheelt weer wachtgeld.

Maar werkgevers zitten niet op haatzaaiende politici te wachten, immers dat is slecht voor hun zaak, dus inkomsten.

Niet voor niets zijn er bij veel grote bedrijven protocollen tegen discriminatie.

Waarom niet? Halsema beledigt ook een groot deel van haar burgers. Ik zie Klaver ook geen Burgemeester worden van een landelijke gemeente in Brabant. Of Ouwehand de baas worden van Kips- Leverworst :') .

Dat je niet past bij een bepaald bedrijf is toch best logisch? Maar Wilders zou toch prima ergens aan de slag kunnen.

Ik denk dat het grootste verschil hem zit in dat jij bepaalde politici haatzaaiend vind, vooral van rechts. Ik vind ze van links sons net zo haatzaaiend maar dan naar andere groepen, en die krijgen wel gewoon nog een baan later. Daar komen we denk ik niet uit dus daarom zullen we hierover van mening blijven verschillen denk ik :)

Je mag best gelijk krijgen van mij +:)+

Ik ben wel benieuwd welke uitspraken Halsema heeft gedaan die je kan vergelijken met uitspraken zoals kopvoddentax of de Koran verbranden, en zo kan ik tientallen voorbeelden noemen.

Ouwehand zal geen geschikte directeur van een vleesfabriek zijn, maar wel van een kledingfabriek, een onderwijsinstelling of hoge ambtenaar op bijv. een departement.
Ervan uitgaand dat zij de juiste kwalificaties bezit. En dat geldt ook voor Klaver.
De beledigingen van groepen burgers en collega-politici sluiten een verdere carrière uit.

Groepen burgers schofferen, zoals met minder minder uitspraken, maken je ongeschikt voor een leidinggevende functie.

In de praktijk zie je na bijna 20 jaar PVV, geen PVV--directeur of hoge ambtenaar.
Dat jij dat niet terecht vindt, dat kan, maar is het gevolg van zijn eigen gedrag, je wilt mensen of bedrijven verbinden en niet bewust buitensluiten. Zo kan je niet besturen en zo kan je niet samenwerken.

Stel dat PVV 2e partij en D66 3e partij wordt, dan zal Wilders nooit een formatie kunnen vormen met Kaag, omdat hij bewust haar beledigd heeft, met haar verrader noemen.

Hij zet zichzelf en zijn PVV-kamerleden zelf buiten spel, iedere keer weer.
Hij zal dus tot zijn AOW in de kamer moeten blijven, er is geen andere toekomst voor hem.

En zoals Kaag zei: wat heeft hij bereikt met bijna 20 jaar kamer ? De eeuwige oppositiebankjes. :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 19:41

ruitje schreef:

Jezus..... Als je dat verschil niet ziet....... dan houdt elke discussie op voor mij.....

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 19:54

Helder. Ik probeer volgens mij echt steeds te onderbouwen maar ook ik raak verzeild in een discussie met links waar ik helemaal niet in wil zitten omdat ik ook vind dat jullie sommige dingen niet willen zien. Zijn we het toch nog ergens over eens :') .

Dat is denk ik precies waarom er een democratie is,mooi eigenlijk wel, dat we zo verschillend mogen denken :)

Ik las dat ze vanaf 21.00 een voorlopige peiling willen bekendmaken? Vinden we het nog leuk om een gok te doen qua zetels? Dan ga ik dat ook eens bedenken.

En de geen die het 100% goed heeft krijgt van mij een zak paaseitjes :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 19:59

germie schreef:
Zebrastreep schreef:
Als het niet SP was geworden had ik denk ik D66 gestemd.

Trouwens even wat lachvoer tussendoor de eerste rode potloden worden al aangeboden op Marktplaats :') En wat voor bedragen ervoor gevraagd wordt is gewoon hilarisch.

Wij kregen gewoon een saai rood potlood zonder opdruk. Ik heb er wel aan zitten denken om gewoon om 2 te vragen omdat ik ook 2 stemmen uitbracht.

Hoezo twee stemmen eigenlijk? Had je een machtiging van iemand?

Hier werden de potloden steeds ontsmet, dus geen potlood gekregen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 20:04

ruitje schreef:
Helder. Ik probeer volgens mij echt steeds te onderbouwen maar ook ik raak verzeild in een discussie met links waar ik helemaal niet in wil zitten omdat ik ook vind dat jullie sommige dingen niet willen zien. Zijn we het toch nog ergens over eens :') .

Dat is denk ik precies waarom er een democratie is,mooi eigenlijk wel, dat we zo verschillend mogen denken :)

Ik las dat ze vanaf 21.00 een voorlopige peiling willen bekendmaken? Vinden we het nog leuk om een gok te doen qua zetels? Dan ga ik dat ook eens bedenken.

Tony Chocolonely eitjes ? Zeezout caramel ? :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 20:06

verootjoo schreef:
germie schreef:
Wij kregen gewoon een saai rood potlood zonder opdruk. Ik heb er wel aan zitten denken om gewoon om 2 te vragen omdat ik ook 2 stemmen uitbracht.

Hoezo twee stemmen eigenlijk? Had je een machtiging van iemand?

Hier werden de potloden steeds ontsmet, dus geen potlood gekregen.

Klopt, ik had een machtiging.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 20:06

Citaat:
VVD 32
PVV 22
CDA 17
D66 19
GL 8
SP 11
Pvda 10
CU 6
PvdD 6
50+ 0
SGP 3
Denk 2
FVD 6
Volt 3
JA21 3
BIJ1 1
BBB 1

Dit is de laatste peiling die ik online kon vinden. Zien jullie daar nog hele grote verschuivingen in? Ik had eigenlijk verwacht dat GL groter zou worden,maar ik weet even niet van welke partij dat dan 'af' moet. Misschien PvdA?

@Bigone, als jij wint stuur ik die op :')

Laat ik even voor mezelf inbouwen dat ik het alleen naar de eerste stuur die het post.

Straks ben ik 400 euri lichter :')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 20:09

ruitje schreef:

Volgens mij heb ik mijn mening ook steeds onderbouwd.

En ik ben niet links, ik ben vooral progressief, dat maakt de spoeling dun en ik wil een sociaal beleid en dat is wel aan de linkerkant van het midden.

Ik ben dol op paaseitjes:

34 VVD
20 D66
19 PVV
17 CDA
13 GL
11 PvdA
11 SP
5 FvD

En de rest minder dan 5 zetels per partij :D

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 20:22

Maar de gok dan op de exit poll of de uitslag van morgen ochtend? Exit poll zat er vorige keer nog wel wat naast bij sommige partijen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 20:36

30 VVD
21 PVV
21 D66
17 CDA
16 GL
12 SP
11 PvdA
6 FVD

En dan nog wat daaronder dus, 5 zetels of minder.
Laatst bijgewerkt door Urielle op 17-03-21 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 20:36

Ok ik waag een gokje :D

VVD 35
CDA 19
D66 19
PVV 18
PvdA 11
SP 11
GL 10
CU 6
PvdD 5
Forum 4
SGP 3
Volt 3
Denk 2
JA21 2
BBB 1
50+ 1

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 20:37

Ik heb zo maar het gevoel dat de uitslag van de VVD wel eens erg tegen zou kunnen vallen.
Volgens mij zijn er toch nog veel geswitcht naar andere partijen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 20:41

Hoe zit het eigenlijk bij jullie met de google add die bij dit topic komt? Ik heb werkelijk waar de laatste 4 dagen alleen nog maar D66 reclame gehad. Hebben andere partijen dit gewoon niet ingekocht? Het is niet zo dat ze niet genoemd worden in dit topic.

Ik zit niet op de samenzweringstheorieën te hinten van de NPO ofzo maar vind het we bijzonder.

Ik word inmiddels wel simpel van die gele stem stem stem stem die steeds voorbij komt.