Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_Penotti schreef:Dat valt me ook op, als je aangeeft collega's en vrienden te hebben met een kleurtje die het zo nooit hebben ervaren word daar geen aandacht aan gegeven.
Zelfs een gekleurd persoon in dit topic word genegeerd omdat ze al enkele berichten heeft aangegeven niet te herkennen waar het over gaat met de protesten.
En Inderdaad laat Amerika erbuiten.
Daar zijn de problemen van andere aard als hier.
Wel denk ik door het nu van daar naar hier te halen, je juist hier meer problemen gaat krijgen.
Mensen krijgen weerstand ipv medeleven. Wat er nu gebeurt is juist het tegenovergestelde als waar ze voor staan.
MarlindeRooz schreef:Dat wordt niet genegeerd. Dat er mensen zijn die geen last hebben is top. Maar er zijn heel veel mensen die wel last hebben. Mag dat dan zomaar?
En hoezo houd Amerika erbuiten? Houdt de wereld op na de grenzen? Zijn die mensen niks waard?
Karl66 schreef:Dat iemand van kleur is, wil natuurlijk niet zeggen dat hij geen domme dingen kan zeggen. En op het moment dat je domme dingen zegt, dan ben je daar verantwoordelijk voor en kan je daar op aangesproken worden. Ik zie dus ook echt niet waarom dat soort uitspraken verdedigd moeten worden.
Tegelijkertijd is het, om het maar weer eens netjes te zeggen, stuitend dat iemand met droge ogen loopt te beweren dat de ophef over de dood van Floyd onzin is, want er worden ook blanke mensen vermoord, waar geen ophef over is. Als je dat beweert, dan wordt het hoog tijd om eens wat aan je vermogen tot begrijpen te gaan doen.
oomens schreef:Daarbij, het maakt ook uit waar je iemand een standbeeld geeft. In Indonesië zullen ze J.P. Coen niet zomaar een standbeeld geven, vanwege onder meer zijn slachtpartijen op de Banda eilanden. Toch is hij wel degene die ons eeuwenlang een vrijwel monopolie op de specerijenhandel heeft opgeleverd, en daarmee ontzettend veel welvaart heeft gebracht in Nederland. Voor dat laatste heeft hij hier de beelden, pleinen en tunnels gekregen.
_Penotti schreef:Dat valt me ook op, als je aangeeft collega's en vrienden te hebben met een kleurtje die het zo nooit hebben ervaren word daar geen aandacht aan gegeven.
Zelfs een gekleurd persoon in dit topic word genegeerd omdat ze al enkele berichten heeft aangegeven niet te herkennen waar het over gaat met de protesten.
En Inderdaad laat Amerika erbuiten.
Daar zijn de problemen van andere aard als hier.
Wel denk ik door het nu van daar naar hier te halen, je juist hier meer problemen gaat krijgen.
Mensen krijgen weerstand ipv medeleven. Wat er nu gebeurt is juist het tegenovergestelde als waar ze voor staan.
Sclimpre schreef:oomens schreef:Daarbij, het maakt ook uit waar je iemand een standbeeld geeft. In Indonesië zullen ze J.P. Coen niet zomaar een standbeeld geven, vanwege onder meer zijn slachtpartijen op de Banda eilanden. Toch is hij wel degene die ons eeuwenlang een vrijwel monopolie op de specerijenhandel heeft opgeleverd, en daarmee ontzettend veel welvaart heeft gebracht in Nederland. Voor dat laatste heeft hij hier de beelden, pleinen en tunnels gekregen.
Dus je vindt het aanvaardbaar dat iemand van wie we weten dat hij slachtpartijen heeft aangericht een standbeeld krijgt en behoudt? Enkel omdat het ver weg was?
Sclimpre schreef:Nee. Dat standbeeld krijgt/houdt hij omdat hij hier welvaart heeft gebracht. Dat is iets anders. Ik pleit ook helemaal niet ervoor om hem op Banda een standbeeld te geven o.i.d., maar híer, in Nederland, hebben we toch echt voornamelijk de voordelen van zijn handelen geplukt.Dus je vindt het aanvaardbaar dat iemand van wie we weten dat hij slachtpartijen heeft aangericht een standbeeld krijgt en behoudt? Enkel omdat het ver weg was?
oomens schreef:Sclimpre schreef:Nee. Dat standbeeld krijgt/houdt hij omdat hij hier welvaart heeft gebracht. Dat is iets anders. Ik pleit ook helemaal niet ervoor om hem op Banda een standbeeld te geven o.i.d., maar híer, in Nederland, hebben we toch echt voornamelijk de voordelen van zijn handelen geplukt.Dus je vindt het aanvaardbaar dat iemand van wie we weten dat hij slachtpartijen heeft aangericht een standbeeld krijgt en behoudt? Enkel omdat het ver weg was?
Dat geldt overigens niet alleen voor historische figuren of organisaties. Ook de huidige Koninklijke Shell heeft dat predicaat 'Koninklijke' niet gekregen vanwege het schone water in de Nigerdelta, maar vanwege wat ze voor Nederland en onze economie hebben betekend.
elnienjo schreef:En voor die welvaart zijn de groepen die nu het hardst in opstand komen naar Nederland/Belgie geimmigreerd...
oomens schreef:Sclimpre schreef:Nee. Dat standbeeld krijgt/houdt hij omdat hij hier welvaart heeft gebracht. Dat is iets anders. Ik pleit ook helemaal niet ervoor om hem op Banda een standbeeld te geven o.i.d., maar híer, in Nederland, hebben we toch echt voornamelijk de voordelen van zijn handelen geplukt.Dus je vindt het aanvaardbaar dat iemand van wie we weten dat hij slachtpartijen heeft aangericht een standbeeld krijgt en behoudt? Enkel omdat het ver weg was?
Sclimpre schreef:Dan sluit je toch bewust je ogen over 'hoe' hij die welvaart gebracht heeft.
Vroeger werd dat onder de mat geveegd, werden alleen de voordelen belicht en de rest zedig verzwegen.
Ik vind het een goede evolutie dat er nu over nagedacht wordt. Maar dan moet je natuurlijk wel accepteren dat de wereld groter is dan je eigen dorp.
elnienjo schreef:En voor die welvaart zijn de groepen die nu het hardst in opstand komen naar Nederland/Belgie geimmigreerd...
Electra63 schreef:elnienjo schreef:En voor die welvaart zijn de groepen die nu het hardst in opstand komen naar Nederland/Belgie geimmigreerd...
Inmiddels hebben we 4e generatie hier en is het gros hier gewoon geboren. Niets emigratie.
Niet te vergeten dat sommigen ook gewoon uit een overzees gebied komen dat (toen) tot Nederland behoorde.
elnienjo schreef:Sclimpre schreef:Dan sluit je toch bewust je ogen over 'hoe' hij die welvaart gebracht heeft.
Vroeger werd dat onder de mat geveegd, werden alleen de voordelen belicht en de rest zedig verzwegen.
Ik vind het een goede evolutie dat er nu over nagedacht wordt. Maar dan moet je natuurlijk wel accepteren dat de wereld groter is dan je eigen dorp.
Zonder welvaart was hier toch ook niets te halen? Wel willen profiteren van de welvaart hier, maar ondertussen trappen naar degenen die welvaart gebracht hebben is toch hartstikke hypocriet?
lenaa_tje schreef:Jeetje dus omdat wij welvaart hebben verkregen door onder andere mensen te onderdrukken mogen zij niet mee profiteren. Hoezo profiteren?
Dit bericht laat alleen zien dat jij beter voelt dan. Daar gaat toch het hele probleem om.
Verder vind ik ook niet dat beelden moeten verdwijnen. Wel kan je beelden van 2 kanten laten zien!
CharleyT schreef:Sclimpre schreef:Nee, ik begrijp de nuance in die ongenuanceerde reactie niet.
Alle hulp in deze wordt dus graag aanvaard
Denk niet dat je 'hulp'nodig hebt. Zie dat oomens al een keurige extra uitleg heeft gegeven. Of dat voldoende is weet ik niet.