steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 12:32

8nnemiek schreef:
Cer schreef:
Dan zou je het plaatje van gisteren ernaast moeten zetten denk?
Want anders is dat 'gewoon'' de randstad en die uitstoot is daar denk al hoger?

Ik heb er geen van gisteren, maar heb er wel eentje van zondag op mijn telefoon staan:
[ [url=m/HCM40z.png]Afbeelding[/url] ]
Hier is alles wat minder rood gekleurd.
Scheelt natuurlijk ook dat dat zondag is, dan ligt een deel van de industrie stil. En het weer heeft er ook een vrij grote invloed op.

Sorry hoor maar dit is echt appels en peren... hoeveel forenzen zitten er op de weg? Dat komt echt niet door trekkers.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 12:42

Het ging dan ook om de files die door de trekkers worden gecreëerd ;) Niet de uitstoot door de trekkers zelf. Al zal dat ook niet verwaarloosbaar zijn.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 12:44

magda_90 schreef:
Askja schreef:
Vraagje: welk belang zou het RIVM erbij hebben om de uitkomsten van hun onderzoek een bepaalde richting op te sturen?

Ze dienen het rijk. Welk belang zou het rijk hebben denk je?

Gezien de luchtvaart ed. buiten schot blijft, vraag ik mij toch af of de cijfers wel zo zijn zoals ze zijn.

Nederland is een speldenprik op de kaart, logisch dat er per m² meer uitstoot is. Maar is dat echt te wijten aan de landbouw of komt dat nu net even zo goed uit?

Zoals het eigenlijk zou moeten bij iedereen, neem ik het RIVM niet zo maar aan. Ik zou graag meer bronnen met cijfers willen zien (objectief verkregen en niet van horen zeggen).

Het Rijk staat niet gelijk aan de regering of de politiek. Ambtenaren zijn geen politici.
Dat het RIVM onderzoek uitvoert in opdracht van de overheid wil nog niet zeggen dat er gestreefd wordt naar resultaten die de regering van dat moment graag wil zien.
Als er al sprake is van subjectiviteit, dan zal dat eerder te maken hebben met de eigen visie, ideeën en kwaliteit van de onderzoekers die er werken. Maar ook daarvoor geldt dat die een wetenschappelijke werkwijze niet in de weg mogen staan.

Ik vraag me overigens af hoe volgens de critici van het RIVM dan wel een 100% objectief onderzoeksinstituut te realiseren valt. In de zin van: compleet onafhankelijk, zowel qua opzet en organisatie als wat betreft de financiering.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 13:44

Mbt vlees, onderwerp van een paar pagina's terug. Ik werk voor eens horeca gelegenheid en regel de inkopen, waaronder dat van het vlees. Nou we weten allemaal wel dat black angus erg populair is.

Nu kan je die overal vandaan halen, in ons geval Argentinië, Ierland en Nederland, ze worden hier letterlijk om de hoek gehouden.

Als ik het vlees uit Argentinië haal, dan ben ik gerust 5 euro per kg minder kwijt (CA 15 euro p kg voor bijvoorbeeld biefstuk) in Nederland ben ik met gemak 20 euro kwijt, soms ook meer. En dan denk je, mooi adverteren met een mooi stukje Hollands vlees, wel duurder, maar wel echt regiovlees, nou, men hoeft het niet hoor. Ze kiezen dan toch voor het goedkopere Argentijnse vlees...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 13:48

magda_90 schreef:
Zoals het eigenlijk zou moeten bij iedereen, neem ik het RIVM niet zo maar aan. Ik zou graag meer bronnen met cijfers willen zien (objectief verkregen en niet van horen zeggen).

TNO komt met hetzelfde resultaat

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 13:57

Winged schreef:
Askja schreef:
Vraagje: welk belang zou het RIVM erbij hebben om de uitkomsten van hun onderzoek een bepaalde richting op te sturen?

Het is en blijft een rijksinstituut. Je wil het liefst een onderzoek van een partij die geen enkele connectie heeft met de overheid.

Maar aangezien iemand het moet betalen is er altijd wel met een vinger te wijzen.
Daarbij wint niemand bij de uitkomst van de berekeningen ook de staat niet.
Of denk je dat die blij zijn met alles wat nu landelijk stil ligt?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 14:01

Xyris schreef:
Mbt vlees, onderwerp van een paar pagina's terug. Ik werk voor eens horeca gelegenheid en regel de inkopen, waaronder dat van het vlees. Nou we weten allemaal wel dat black angus erg populair is.

Nu kan je die overal vandaan halen, in ons geval Argentinië, Ierland en Nederland, ze worden hier letterlijk om de hoek gehouden.

Als ik het vlees uit Argentinië haal, dan ben ik gerust 5 euro per kg minder kwijt (CA 15 euro p kg voor bijvoorbeeld biefstuk) in Nederland ben ik met gemak 20 euro kwijt, soms ook meer. En dan denk je, mooi adverteren met een mooi stukje Hollands vlees, wel duurder, maar wel echt regiovlees, nou, men hoeft het niet hoor. Ze kiezen dan toch voor het goedkopere Argentijnse vlees...

Precies, dat is wat ik de hele tijd probeer te zeggen. De Nederlanders willen echt geen eigen vlees eten. Ze zeggen het wel, ze willen graag goed vlees, ze willen graag diervriendelijk en milieubewust vlees, de dieren in NL moeten vooral buiten lopen want dat is goed voor de dieren.
Totdat ze de portemonnee moeten trekken. Dan kiest men liever voor kwalitatief een stuk minder vlees, waarvan niemand weet waar het vandaan komt en God weet hoe het gehouden en geproduceerd is.

fransje23

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 14:09

Ironisch genoeg zijn dat dezelfde mensen die de boeren nu steunen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 14:09

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 14:14

Vleestaks op vlees dat niet diervriendelijk en milieubewust wordt geproduceerd, subsidie op vlees dat wel zodanig wordt geproduceerd.
Als de Nederlandse vleesproducenten zich dan aan die norm houden, moet dat beloond worden in de vorm van concurrentievoordeel.
En de consument, die moet maar wennen aan duurder vlees. Er moet sowieso minder vlees gegeten worden en de enigw manier om dat te bereiken is via de portemonnee van de consument.

Uiteraard vraagt het lef van de regering om dit in beleid om te zetten, vooral in het kader van de vrije wereldmarkt, en dat lef zie ik deze regering nog niet opbrengen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 14:17

fransje23 schreef:

hoe weet je dat zo zeker?

Overigens, ik zie op mijn FB tijdlijn en op mn twittertijdlijn een aantal mensen die anti-boer zijn, maar omkomen in de vakantiefotos van plekken waar je niet met een fiets of trein komt :') dus dat is ook een soort van selectief zijn in waar je tegen bent denk?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 14:22

Tiepfoudt schreef:
Ach, hebben jullie de beelden van de Bilt op dit moment gezien? Ik begrijp best dat je als veehouderij-hater op dit moment superlatieven en understatements te kort komt :D

"Een kleine belangengroep" :') Nou meneer zo klein is die nie

"Gijzelt het land" en "... legden zij het land plat." :+ Een beetje meer files dan anders en de meerderheid van Nederland vind het nog mooi ook

"... nu een rechter een eind heeft gemaakt aan het jarenlange gedogen van forse overtredingen van de stikstofregels." Wat zijn forse overtredingen wanneer andere EU-landen een veel hogere drempelwaarde hanteren?

"Dat burgers van de 120 miljoen dieren (!) in de bio-industrie doodziek worden, dat de natuur ervan naar de ratsmodee gaat, dat regels voor dierenwelzijn met voeten worden getreden en dat het klimaatverandering bespoedigt, doet er niet toe." Met het verkeerde been uit bed gestapt?

"1 op de 5 miljonairs in Nederland is boer" Ach gut, meneer denkt dat je grond, stallen en machines wel voor een paar duizend euro ken kopen. Skattig.

Overigens als ik de naam "De Groene Amsterdammer" lees dan gaan mijn tenen al krom in mijn schoenen staan. Wat is er dan zoal groen in Amsterdam? Een perkje hier en een perkje daar :')

Ik wacht nog steeds op de reacties op de open brief van Nicolaas Gerrits, en wat men ervan vindt dat de rekenmodellen die het RIVM gebruikt (en waar deze hele poppenkast is gebaseerd) afwijkingen geeft van 30% en dat op lokaal niveau de onzekerheden nog groter zijn.... :O

In jouw reactie lees ik nou geen enkele onderbouwing, dus wat heeft dit voor zin?
En het is duidelijk dat jij Amsterdam niet kent ;)
Als er nou één groene stad is...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 14:24

Wat betreft de vlam in de pan in Groningen, vanochtend een filmpje gezien, oudere boer en politieagent aan het discussieren en natuurlijk weet ik niet wat die boer zegt maar de politieagent begon als eerste te meppen. Zonder dat de boer bedreigend overkwam qua lichaamshouding.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 14:27

fransje23 schreef:
Factsheet van TNO is misschien wel interessant leesvoer

https://www.tno.nl/nl/over-tno/nieuws/2 ... ofemissie/

Zeker interessant. Bijvoorbeeld de aanbeveling om de meetmethoden inzake stikstof- en ammoniakemissie verder te verfijnen door diverse onderzoeksinstituten samen te laten werken; TNO, KNMI, TU, UU, RIVM en dan ben ik er vast nog 1 of 2 vergeten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 14:29

Askja schreef:
Vleestaks op vlees dat niet diervriendelijk en milieubewust wordt geproduceerd, subsidie op vlees dat wel zodanig wordt geproduceerd.
Als de Nederlandse vleesproducenten zich dan aan die norm houden, moet dat beloond worden in de vorm van concurrentievoordeel.
En de consument, die moet maar wennen aan duurder vlees. Er moet sowieso minder vlees gegeten worden en de enigw manier om dat te bereiken is via de portemonnee van de consument.

Uiteraard vraagt het lef van de regering om dit in beleid om te zetten, vooral in het kader van de vrije wereldmarkt, en dat lef zie ik deze regering nog niet opbrengen.

Er zit natuurlijk ook wel een risico aan het niet volgen van handelsverdagen, we zitten ook niet op (nog meer) internationale spanningen te wachten. Ik denk dat we in eerste instantie via beïnvloeding resultaat moeten zien te boeken. Zoals het een paar decennia geleden volkomen acceptabel was om te roken, zijn rokers nu zo'n beetje paria's. Het zou mooi zijn als het consumeren van producten uit de bio-industrie over een tijdje ook wordt gezien als 'not done'.
Laatst bijgewerkt door mysa op 16-10-19 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 14:29

Cer schreef:
fransje23 schreef:

hoe weet je dat zo zeker?

Overigens, ik zie op mijn FB tijdlijn en op mn twittertijdlijn een aantal mensen die anti-boer zijn, maar omkomen in de vakantiefotos van plekken waar je niet met een fiets of trein komt :') dus dat is ook een soort van selectief zijn in waar je tegen bent denk?

Er was een peiling die aangaf dat de overgrote meerderheid van de burgers de boeren steunen. (Weet ff de cijfers niet meer) Maar de overgrote meerderheid laat dat niet zien als ze boodschappen gaan doen.
Dat is zo ironisch :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 14:30

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 14:33

verootjoo schreef:
Xyris schreef:

Precies, dat is wat ik de hele tijd probeer te zeggen. De Nederlanders willen echt geen eigen vlees eten. Ze zeggen het wel, ze willen graag goed vlees, ze willen graag diervriendelijk en milieubewust vlees, de dieren in NL moeten vooral buiten lopen want dat is goed voor de dieren.
Totdat ze de portemonnee moeten trekken. Dan kiest men liever voor kwalitatief een stuk minder vlees, waarvan niemand weet waar het vandaan komt en God weet hoe het gehouden en geproduceerd is.

Even nog hierop terugkomen.
Het wordt vaak zo gesteld als jij het formuleert.
Mijn indruk is eerder dat de groep die echt voorstander is van diervriendelijk en milieubewust vlees daar ook wel voor wil betalen. De groep die volhardt in het kopen en liefst ook dagelijks consumeren van plofkip en kiloknallers houdt zich helemaal niet bezig met de vraag waar hun vlees vandaan komt en hoe het geproduceerd is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 14:34

Maar waarom wordt het dan niet verkocht? Waarom ligt er dan nu 3 sterrenvlees met een sticker van 1 stervlees en bijbehorende prijs in de schappen? Waarom gaan de plofkippen nog steeds hard de winkel uit?

Die groep die dat wel wil en ook echt doet is vele malen kleiner dan de groep die zegt dat ze dat willen en doen.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 14:36

verootjoo schreef:
Xyris schreef:

Exact dit inderdaad. Ikzelf heb het best wel krap maar ik heb het geluk dat ik vlees goedkoop kan inkopen direct bij onze leverancier vandaan ipv via een winkel. Maar ik kies daar toch echt voor het duurdere vlees. Ik zal niet zeggen dat ik altijd voor het Hollandse vlees ga hoor, maar ik ga echt niet voor het goedkoopste van het goedkoopste. Het is natuurlijk niet altijd zo dat duurder automatisch beter is, maar dit is door de beugel genomen vaak wel zo, dus ik hoop daarmee goed mee te werken. Zit er wel serieus over na te denken om, als ik het wat breder heb, toch hollands vlees te gaan halen, want dat is echt om een puntje aan te zuigen.

Je zou mij trouwens ook niet vlees uit de supermarkt zien halen (een hele enkele uitzondering daar gelaten). Ik ga echt naar de slager.

Niet om mezelf goed te praten, ik ben namelijk ook gewoon erg kieskeurig en als ik iets luxe koop dan wil ik het ook gelijk goed doen :p dat is allemaal in eigenbelang. Maar mijn punt is hier eigenlijk ook een beetje: Ik betaal wel meer (lees: relatief veel per kilo voor inkoopprijs) maar los van die Angus, heb ik alsnog vaak geen flauw idee waar het vandaan komt. En als ik dat wel weet, weet ik ook niet gelijk wat voor regelgeving er in dat land is.

Perfect voorbeeld: Argentijnse bavette, werd door onze vorige slager als het beste vlees aangeprezen, helemaal mooi en top, echte aanrader. Dus wij hebben dat over genomen, heerlijke Argentijnse bavette, blabla. Maar voor hen die netflix hebben: Kijk voor de gein eens naar de serie Rotten en dan specifiek de episode over vleeshandel.... Daar wordt nog niet eens echt het dierenwelzijn onder de loep genomen, het gaat hier echt om de marktwerking en hoe corrupt het systeem wel niet in elkaar zit, vooral in zuid-amerikaanse landen. Dit heeft me echt wel achter mijn oren doen krabben.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 14:42

Als het goed is kan je slager je precies vertellen uit welk weiland zijn vlees komt. De mijne wel iig, en bij mijn slager ligt sowieso geen vlees uit het buitenland. Die verkoopt gewoon vlees wat een km of 5 verder in het weiland liep of in de stal stond.

En idd, vlees uit zuid-Amerika, gewoon niet willen kopen :n

Overigens is een nederlandse bavet toch echt lekkerder :Y) Weet je hoevaak die uit Argentinië ingevroren en weer ontdooid is?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 14:46

Komt dat vlees eigenlijk per vliegtuig of per boot hierheen?
Hoe dan ook, ik blijft het onvoorstelbaar vinden dat het gewoon goedkoper is dan Nederlands vlees, terwijl het bv al 20 euro kost om een klein postpakketje uit Amerika te laten bezorgen.

Ik denk dat het de meeste consumenten echt gewoon niks interesseert. Niet alleen degene die weinig geld hebben. Ik denk dat ze het niet eens wíllen weten. Het smaakt veel lekkerder als je niet weet wat voor leed en milieuvervuiling aan je eten kleeft. Geldt ook voor ander voedsel, ik denk niet dat er veel mensen zijn die lezen waar hun sinaasappels vandaan komen bv.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 14:52

8nnemiek schreef:
Komt dat vlees eigenlijk per vliegtuig of per boot hierheen?
Hoe dan ook, ik blijft het onvoorstelbaar vinden dat het gewoon goedkoper is dan Nederlands vlees, terwijl het bv al 20 euro kost om een klein postpakketje uit Amerika te laten bezorgen.

Ik denk dat het de meeste consumenten echt gewoon niks interesseert. Niet alleen degene die weinig geld hebben. Ik denk dat ze het niet eens wíllen weten. Het smaakt veel lekkerder als je niet weet wat voor leed en milieuvervuiling aan je eten kleeft.

Volgens mij per boot. Het vlees wat in de supermarkt ligt is namelijk vaak al een jaar of 1,5/2 geleden geslacht. En ongeveer 5x ingevroren en ontdooid geweest. Echt kwalitatief heel erg slecht. Ik snap daarom echt niet dat mensen dat willen eten en ons eigen kwalitatief supergoede en veel versere vlees niet.
Het vlees bij de slager wordt geslacht en ligt de dag erna in de winkel en op mijn bord. En heeft dan max 5km afgelegd.

Ja, het is bizar ook die prijzen. Kun je nagaan wie de resterende prijs dan betaalt, want de kostprijs is natuurlijk veel hoger. Dus de dieren betalen de prijs, en de boeren daar ook. De hele wereld draait om het westen, waar we geld zat hebben, maar zo min mogelijk willen uitgeven.
Maar dat is natuurlijk hetzelfde verhaal als zooi op Ali bestellen. Het is goedkoop voor ons om te komen, maar iemand anders betaalt de rest.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:02

Op de labels staat inderdaad waar het vandaan komt, in ons geval is het vaak Iers, Duits of Hollands (zal er eens wat beter op letten) kip bijvoorbeeld is over het algemeen Hollands, varken weet ik zo niet, rund meestal iers of dus Argentijns.

Wat Verootje zegt is ook zoiets. Heel leuk als wij uitsluitend duurder Hollands vlees aan gaan bieden, maar de gast verwacht nog steeds de beste prijs. In zo'n geval komt het gat ertussen dan uit onze portemonnee, en echt, de horeca is echt geen vetpot.... Maw: Het is inderdaad de consument die bepaald.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:09

Afbeelding

Het is echt gigantisch druk :)