Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly
germie schreef:Wouw dat is echt heel erg veel. Ik heb ooit voor werk 20.000 km per jaar gereden. Ik zat toen zoveel in de auto in Brabant waar ik allerlei mensen moest bezoeken (soms 6 gesprekken op een dag). Ik weet nog dat ik dat toen ontzettend veel vond. En jij voor hobby 30.000 km. Dat is echt enorm.Ik maak 30.000 hobbykilometers per jaar, en dit minderen lukt niet. Moet ik ergens naartoe, dan kan ik niet de auto laten staan.
IMANDRA schreef:Maar wacht eens even, daar draait het toch helemaal niet om? Tuurlijk zal er een enkeling per se met de auto moeten vanwege werk, omdat het OV niet aansluit of werk gewoonweg zo ver weg is. Want Germie, jouw werk is 80 (!) km van je vandaan? Dat is ver boven gemiddeld. Gemiddeld is 15-30km afstand. Daar doe je over het algemeen met OV al veel sneller over.
Punt is dat een groot deel van de bestuurders prima met OV zou kunnen reizen maar dat niet doen.
IMANDRA schreef:Mee eens dat het beter kan, maar OV in Nederland is over het algemeen niet slecht. Genoeg mensen die prima met OV kunnen reizen in plaats van met de auto.
Pipodipo schreef:IMANDRA schreef:Mee eens dat het beter kan, maar OV in Nederland is over het algemeen niet slecht. Genoeg mensen die prima met OV kunnen reizen in plaats van met de auto.
Als jij dat voor andere mensen wil bepalen dan doe je er misschien verstandig aan om een plekje te zoeken in de politiek. Dan kun je ook ontdekken dat je van de situatie van de genoeg mensen niets weet. Het OV moet door het hele land beter, betere routes, meer haltes en betere aansluitingen. En weer terug onder staatsvleugells, dat is de enige manier om het van 'niet slecht' naar goed te brengen.
IMANDRA schreef:Je hebt het nog steeds over je persoonlijke situatie. Ik niet.
Genoeg mensen die prima met OV kunnen reizen in plaats van met de auto.
germie schreef:IMANDRA schreef:Je hebt het nog steeds over je persoonlijke situatie. Ik niet.
Genoeg mensen die prima met OV kunnen reizen in plaats van met de auto.
Ik geef praktijkvoorbeelden. Met de daaraan gekoppelde opties, voordelen, mogelijkheden en nadelen, niet meer en niet minder.
Je kunt namelijk niet zomaar zeggen dat er 'genoeg mensen met het ov kunnen reizen i.p.v. met een auto'. Dat hangt van veel meer factoren af dan alleen een afstand, je moet de situatie van die mensen ook kennen. Niet naar het ziekenhuis met de bus kunnen omdat je moet overstappen of 300m wandelen is vanuit ons dorp dus aangepast. Dat is een verbetering. Efficientie is vaak nog absoluut een issue.
Ik geef met mijn praktijkvoorbeelden aan wat er veranderd is in de loop der jaren en waar knelpunten zitten. Maar zomaar zeggen dat 'genoeg mensen' met het ov kunnen i.p.v. de bus kun je niet zomaar roepen.
Shaggy09 schreef:Ik betwijfel het hoor IMANDRA. Ik zie om mij heen juist heel veel die het OV proberen te pakken maar vaak door gecompliceerde routes en onhandige tijden dat moeilijk kunnen. Of dat er een bus wel in de stad van hun werk aan komt maar je toch nog een kwartier moet lopen voordat je daadwerkelijk op je werk bent.
En ja, dan krijg je dat mensen de auto prefereren boven het OV. Wat ik helemaal begrijp. Als jij om 6 uur sochtends je bed uit moet omdat je om 8 uur op de zaak moet zijn wil je niet nog een uur vroeger opstaan om met het OV te gaan.
En ja, nu trek ik deze conclusie ook uit de situaties die in in mijn omgeving zie. Maar hoe kom jij er dan bij dat zogenaamd het gros van de mensen prima met het OV kunnen en dit niet doen? Heb je daar een bron van? Of trek je die conclusie ook uit wat jij ziet?
germie schreef:IMANDRA schreef:Je hebt het nog steeds over je persoonlijke situatie. Ik niet.
Genoeg mensen die prima met OV kunnen reizen in plaats van met de auto.
Ik geef praktijkvoorbeelden. Met de daaraan gekoppelde opties, voordelen, mogelijkheden en nadelen, niet meer en niet minder.
Je kunt namelijk niet zomaar zeggen dat er 'genoeg mensen met het ov kunnen reizen i.p.v. met een auto'. Dat hangt van veel meer factoren af dan alleen een afstand, je moet de situatie van die mensen ook kennen. Niet naar het ziekenhuis met de bus kunnen omdat je moet overstappen of 300m wandelen is vanuit ons dorp dus aangepast. Dat is een verbetering. Efficientie is vaak nog absoluut een issue.
Ik geef met mijn praktijkvoorbeelden aan wat er veranderd is in de loop der jaren en waar knelpunten zitten. Maar zomaar zeggen dat 'genoeg mensen' met het ov kunnen i.p.v. de bus kun je niet zomaar roepen.
Magrathea schreef:Shaggy09 schreef:Ik betwijfel het hoor IMANDRA. Ik zie om mij heen juist heel veel die het OV proberen te pakken maar vaak door gecompliceerde routes en onhandige tijden dat moeilijk kunnen. Of dat er een bus wel in de stad van hun werk aan komt maar je toch nog een kwartier moet lopen voordat je daadwerkelijk op je werk bent.
En ja, dan krijg je dat mensen de auto prefereren boven het OV. Wat ik helemaal begrijp. Als jij om 6 uur sochtends je bed uit moet omdat je om 8 uur op de zaak moet zijn wil je niet nog een uur vroeger opstaan om met het OV te gaan.
En ja, nu trek ik deze conclusie ook uit de situaties die in in mijn omgeving zie. Maar hoe kom jij er dan bij dat zogenaamd het gros van de mensen prima met het OV kunnen en dit niet doen? Heb je daar een bron van? Of trek je die conclusie ook uit wat jij ziet?
Ten eerste dus het feit dat de meeste ritten binnen de 5 km zijn.
Ten tweede het feit dat de regio met de beste OV verbindingen ook het drukste is, namelijk de randstad![]()
Probeer centrum DH of Rotterdam maar eens door te komen in de spits. Het lukt je gewoon niet. En dat terwijl het gewoon fysiek niet mogelijk is om meer dan een minuut of 10 lopen van een OV halte te zitten daar![]()
Akkoord, als je echt uit een naburig dorp komt oid kan het lastig zijn. Maar dan is uit de auto en in het OV stappen ook nog een optie, vooral Rotterdam heeft daar een zeer goede infrastructuur voor.
En dat het duur is - mijn ervaring is juist dat het al heel snel loont om een abonnement te nemen (kan overigens ook een kortingsabonnement zijn, in Rotterdam had je bijvoorbeeld een 20% korting-supplement voor een maand voor 5 euro, of 40% voor 20 euro per maand). En dan gaat de prijs hard naar beneden. Plus je kunt daar in privé tijd ook gebruik van makenook handig.
germie schreef:IMANDRA schreef:Je hebt het nog steeds over je persoonlijke situatie. Ik niet.
Genoeg mensen die prima met OV kunnen reizen in plaats van met de auto.
Ik geef praktijkvoorbeelden. Met de daaraan gekoppelde opties, voordelen, mogelijkheden en nadelen, niet meer en niet minder.
Je kunt namelijk niet zomaar zeggen dat er 'genoeg mensen met het ov kunnen reizen i.p.v. met een auto'. Dat hangt van veel meer factoren af dan alleen een afstand, je moet de situatie van die mensen ook kennen. Niet naar het ziekenhuis met de bus kunnen omdat je moet overstappen of 300m wandelen is vanuit ons dorp dus aangepast. Dat is een verbetering. Efficientie is vaak nog absoluut een issue.
Ik geef met mijn praktijkvoorbeelden aan wat er veranderd is in de loop der jaren en waar knelpunten zitten. Maar zomaar zeggen dat 'genoeg mensen' met het ov kunnen i.p.v. de bus kun je niet zomaar roepen.
juval schreef:er zijn ook veel bedrijven met een (electrische)fietsplan. Veel van mijn voormalig collega's maakten daar dankbaar gebruik van.
Ik denk dat het invoeren van kilometerheffing wel zal werken. Dan zullen de hobbykilometers vast wel afnemen.