Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 07:18

Nee Germie, nu doe je weer hetzelfde. Voor JOU is OV geen alternatief.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 10:20

Voor mij is momenteel OV ook niet prettig maar als ze hier flink wat zouden aanpassen in het rij schema en het wat betaalbaarder zouden maken zou ik er zeker wel meer gebruik van maken.
En echt niet overal heen, want dat gaat niet bij mij. Maar mijn beste vriendin woont zo'n 15 km weg dus daarvoor pak ik meestal de bus. Die aansluitingen zijn ook erg fijn.
Als ze een beter schema hadden zou ik ook gerust met de bus naar het werk gaan, maar momenteel is dat niet te doen. Hij rijd 1 x in het uur en ik werk flexibel dus dan zou ik echt van toeval en geluk moeten spreken zou ik die bus willen halen.

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 14:00

germie schreef:
Ik maak 30.000 hobbykilometers per jaar, en dit minderen lukt niet. Moet ik ergens naartoe, dan kan ik niet de auto laten staan.
Wouw dat is echt heel erg veel. Ik heb ooit voor werk 20.000 km per jaar gereden. Ik zat toen zoveel in de auto in Brabant waar ik allerlei mensen moest bezoeken (soms 6 gesprekken op een dag). Ik weet nog dat ik dat toen ontzettend veel vond. En jij voor hobby 30.000 km. Dat is echt enorm. :oo Dit is géén kritiek hé Germie!! Leven en laten leven is daarin mijn devies.

Wat wij de laatste maand extra erbij zijn gaan doen, is alles aan plastic zakjes hergebruiken. Ik ben verbaasd hoe lang een zakje goed blijft en wat je er allemaal extra mee kan doen. Dat bevalt me heel goed. Ik baal wel van het feit dat hier in Frankrijk met name de biologische groente zo in plastic is verpakt. MAAR dan mag wel in de plastic container want is recyclebaar.

Dit jaar hebben we onze gîte niet echt gestookt. Alleen op een anti bevries programma gezet en alle apparaten hebben we uit de garage in de slaapkamer gezet. Schokkend zeg hoeveel dat gaat schelen. Nu al is de elektrische rekening enorm omlaag gegaan (scheelt wel 30,-- per maand, dat te maken heeft dat ik in de niet geïsoleerde garage niets aan anti vries stoken heb hoeven doen en we een warme winter hadden vergeleken met de extreme koude van vorig jaar, daar alle apparaten binnen stonden. Tevens heeft het huis de minimum temperatuur van 7 graden gehaald, maar niet lager, dus de CV heeft ook niet gedraaid. Het huis is super geïsoleerd.
Mijn gas tank die achter het huis ligt is nog voor 70% gevuld. Dus ik doe nu al één jaar met een tank en ik verwacht dat ik er zeker nog één jaar mee kan doen en misschien nog wel langer. Een tank kost rond de € 500,-- per jaar. Kassa!
Wel ga ik morgen de CV op 15 graden zetten want over een week komen de gasten en vanaf volgende week vrijdag ochtend op 20 graden zodat het zaterdag middag echt lekker warm is zonder enig vocht in huis met open haard aan . IK heb dus bijna voor € 700,-- bespaard door het huis volkomen af te sluiten (verwarming anti gèle, water eraf en leidingen doorgeblazen) :D Dat vind ik echt heel erg veel geld en een enorme besparing. Dat betekent wel dat wij niet in de winter gebruik maken van het huis, maar dat moet dan maar.

ikke

Berichten: 37735
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 20:21

20.000km zakelijk per jaar? Toen ik nog als service-engineer werkte, maakte ik 60.000 - 70.000 km per jaar met 4 - 6 bezoeken per dag.
Simpel woon-werkverkeer koste me vorig jaar al 20.000km, ex zakelijke km. De trein was daar ook geen optie (wel bekeken) omdat het drie keer zoveel tijd kostte, ook met dank aan hondsberoerde verbindingen.

Daar valt nog een heleboel te verbeteren.

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 21:13

Ikke maar alles in een klein gebied en dan is het wel heel veel.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 07:28

Als ik met de auto naar m'n werk zou gaan komt er 800 km in de week bij. Soms lukt het niet om dichterbij huis te werken.

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 08:03

Maar wacht eens even, daar draait het toch helemaal niet om? Tuurlijk zal er een enkeling per se met de auto moeten vanwege werk, omdat het OV niet aansluit of werk gewoonweg zo ver weg is. Want Germie, jouw werk is 80 (!) km van je vandaan? Dat is ver boven gemiddeld. Gemiddeld is 15-30km afstand. Daar doe je over het algemeen met OV al veel sneller over.

Punt is dat een groot deel van de bestuurders prima met OV zou kunnen reizen maar dat niet doen.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 08:43

IMANDRA schreef:
Maar wacht eens even, daar draait het toch helemaal niet om? Tuurlijk zal er een enkeling per se met de auto moeten vanwege werk, omdat het OV niet aansluit of werk gewoonweg zo ver weg is. Want Germie, jouw werk is 80 (!) km van je vandaan? Dat is ver boven gemiddeld. Gemiddeld is 15-30km afstand. Daar doe je over het algemeen met OV al veel sneller over.

Punt is dat een groot deel van de bestuurders prima met OV zou kunnen reizen maar dat niet doen.

JA, het is verder dan gemiddeld, maar wil je een baan, dan heb je soms geen keuze.
Als ik maar 15km hoefde, dan ging ik fietsen. Dat lijkt me wel weer fijn, maar ja, verhuizen zit er niet in.
Toen ik nog in Groningen studeerde was die 15km op de fiets SNELLER dan met de bus en de overstap met de bus. Zo inefficient was het ov toen. En volgens mij is het nog niet verbeterd, want je moet nog steeds op het hoofdstation overstappen op lijn 5.
Ik had een tijdje cursus van het werk in Groningen en dat was 18.5 km, dat deed ik dan op de fiets (met een blikken kont als gevolg omdat ik nooit meer fiets), ik deed daar een uur over. Het grootste probleem waren de stoplichten (geen verkeerslichten), ik kwam er 23 tegen op dat stukje, en dat haalde je gemiddelde enorm omlaag. Dat maakt fietsen dan weer niet fijn en moedigt door rood rijden aan. Maar het was nog altijd sneller dan met de bus. Met de auto was het maximaal 20 minuten van deur tot deur. Dus die won het absoluut.
Maar tot 20km kunnen veel mensen prima fietsen. En inderdaad, anders is vaak de bus nog wel een goed alternatief, maar niet voor elke uithoek in de stad. Dus die bestuurders haal je niet uit de auto. De frequentie en de kosten zijn wel een struikelpunt.

De verbinding van mijn dorp naar Groningen was in 2002 voorzien van 4 bussen per uur. Dat werden er later opeens slechts 2. Maar het was altijd staan en er was een enorme daling in het gebruik van de bus merkbaar, veel mensen klaagden dat ze niet meer konden winkelen in de stad. Nu zijn het er tot de avond 6. En altijd vol. Er is wel degelijk een groei in het gebruik van het ov zie ik in de 15 jaar dat ik nu dagelijks heen en weer reis, die 6 bussen per uur geven absoluut een positieve boost aan het ov gebruik. Maar helaas houden ze daar om half 7 al weer mee op en wordt het een uursdienst. Dan is de bus voor de avonduren geen alternatief meer. Ik snap best dat het geld kost, maar als het geen alternatief is, dan gaan mensen het ook niet pakken. Dat zag je ook toen ze naar 2 bussen per uur gingen.
Bovendien kost de heenreis 2.97 en de terugreis 2.99 euro. Het gaat om 15km enkele reis. De auto is dan zelfs met 1 persoon al goedkoper, maar met 2 zeker. Dus als je geen parkeerkosten hebt, dan is de auto en sneller (scheelt zo'n 5 a 10 minuten op het stukje van 15km), en goedkoper.
Dat motiveert ook niet echt. Je moet dan al een baas hebben die betaalt. Het OV is gewoon erg duur. Ik ken hier genoeg mensen die met 3-4 man in een auto stappen voor een middagje shoppen omdat dat goedkoper is dan de bus. Wel gaan alle bussen nu via het umcg, dus je ziet wel weer dat mensen die naar het ziekenhuis moeten nu sneller de bus pakken. Er is dus wel wat verbeterd, maar het kan nog beter.

De trein naar Schiphol is wel een belangrijke. Deze gaat 2 keer per uur waarvan 1 keer per uur zonder overstap. In 2018 was een enkele reis 25.30 euro, wel een bedrag om rekening mee te houden. Maar heen en weer rijden met de auto kan niet uit (nog afgezien van de parkeerkosten). Maar als dit echt duurder wordt, dan wordt met de auto naar Dusseldorf en daar parkeren weer een optie.
Het liefst zou ik vanaf Eelde vliegen, maar dan zullen ze het aantal bestemmingen nog wel moeten uitbreiden. Dan kon ik me af laten zetten en weer ophalen (vanaf mijn huis met de bus met overstap naar Groningen Airport is ook weer niet efficient).

Ja, ik denk dat het gebruik van het ov absoluut groeit, maar de kosten zijn beslist een issue. Ook kan er nog wel een efficientieslag gemaakt worden.

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 08:46

Je hebt het nog steeds over je persoonlijke situatie. Ik niet.

Veronica2
Berichten: 2722
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 08:54

Als je daadwerkelijk meer mensen in het OV wil hebben, dan is er een aantal zaken dat echt moet veranderen. Allereerst moet het OV beter, het is in de laatste 2 decennia veel te veel uitgekleed. De privatisering heeft daar geen positieve invloed op gehad. Daarnaast moeten werkgevers kritischer zijn op regelingen voor woon-werk verkeer en vooral die voor lease-auto's. Als al die lease-rijders zelf hun benzine moesten betalen, zaten ze misschien wat vaker in de bus. Bedrijven kunnen in plaats daarvan beter kiezen voor volledige vergoeding van OV voor hun werknemers, daar zijn ook regelingen voor.

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 08:59

Mee eens dat het beter kan, maar OV in Nederland is over het algemeen niet slecht. Genoeg mensen die prima met OV kunnen reizen in plaats van met de auto.

Veronica2
Berichten: 2722
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 09:09

IMANDRA schreef:
Mee eens dat het beter kan, maar OV in Nederland is over het algemeen niet slecht. Genoeg mensen die prima met OV kunnen reizen in plaats van met de auto.

Als jij dat voor andere mensen wil bepalen dan doe je er misschien verstandig aan om een plekje te zoeken in de politiek. Dan kun je ook ontdekken dat je van de situatie van de genoeg mensen niets weet. Het OV moet door het hele land beter, betere routes, meer haltes en betere aansluitingen. En weer terug onder staatsvleugells, dat is de enige manier om het van 'niet slecht' naar goed te brengen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 09:25

Pipodipo schreef:
IMANDRA schreef:
Mee eens dat het beter kan, maar OV in Nederland is over het algemeen niet slecht. Genoeg mensen die prima met OV kunnen reizen in plaats van met de auto.

Als jij dat voor andere mensen wil bepalen dan doe je er misschien verstandig aan om een plekje te zoeken in de politiek. Dan kun je ook ontdekken dat je van de situatie van de genoeg mensen niets weet. Het OV moet door het hele land beter, betere routes, meer haltes en betere aansluitingen. En weer terug onder staatsvleugells, dat is de enige manier om het van 'niet slecht' naar goed te brengen.

Wat ze probeert te zeggen is: probeer eens met de trein te gaan in Italië :')
Wellicht is het nu drastisch verbeterd maar toen ik er was (dorpje in de regio) was een vertraging van 1,5 uur normaal.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 09:29

IMANDRA schreef:
Je hebt het nog steeds over je persoonlijke situatie. Ik niet.


Genoeg mensen die prima met OV kunnen reizen in plaats van met de auto.

Ik geef praktijkvoorbeelden. Met de daaraan gekoppelde opties, voordelen, mogelijkheden en nadelen, niet meer en niet minder.
Je kunt namelijk niet zomaar zeggen dat er 'genoeg mensen met het ov kunnen reizen i.p.v. met een auto'. Dat hangt van veel meer factoren af dan alleen een afstand, je moet de situatie van die mensen ook kennen. Niet naar het ziekenhuis met de bus kunnen omdat je moet overstappen of 300m wandelen is vanuit ons dorp dus aangepast. Dat is een verbetering. Efficientie is vaak nog absoluut een issue.
Ik geef met mijn praktijkvoorbeelden aan wat er veranderd is in de loop der jaren en waar knelpunten zitten. Maar zomaar zeggen dat 'genoeg mensen' met het ov kunnen i.p.v. de bus kun je niet zomaar roepen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 09:58

germie schreef:
IMANDRA schreef:
Je hebt het nog steeds over je persoonlijke situatie. Ik niet.


Genoeg mensen die prima met OV kunnen reizen in plaats van met de auto.

Ik geef praktijkvoorbeelden. Met de daaraan gekoppelde opties, voordelen, mogelijkheden en nadelen, niet meer en niet minder.
Je kunt namelijk niet zomaar zeggen dat er 'genoeg mensen met het ov kunnen reizen i.p.v. met een auto'. Dat hangt van veel meer factoren af dan alleen een afstand, je moet de situatie van die mensen ook kennen. Niet naar het ziekenhuis met de bus kunnen omdat je moet overstappen of 300m wandelen is vanuit ons dorp dus aangepast. Dat is een verbetering. Efficientie is vaak nog absoluut een issue.
Ik geef met mijn praktijkvoorbeelden aan wat er veranderd is in de loop der jaren en waar knelpunten zitten. Maar zomaar zeggen dat 'genoeg mensen' met het ov kunnen i.p.v. de bus kun je niet zomaar roepen.

Er is anders gewoon onderzocht dat een groot deel van de verplaatsingen per auto afstanden onder de 5 km zijn. Ok, dat is dan misschien meer kandidaat voor de fiets of te voet, maar toch.
Het gaat erom dat jij er steeds mee aankomt dat je weet ik veel hoeveel km rijdt voor je werk en hobby, nou fijn. We hebben enkele pagina's terug al geconcludeerd dat het overstappen op OV / elektrisch rijden (nog) niet voor jou is. Dat zegt niets over wat het gros van de Nederlanders kan doen.
Hier in de randstad vind ik het inderdaad idioot als je met de auto naar je werk gaat, al helemaal als je in het centrum van één van de grote(re) steden moet zijn. Pak dan gewoon een P&R...

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 10:02

Ik betwijfel het hoor IMANDRA. Ik zie om mij heen juist heel veel die het OV proberen te pakken maar vaak door gecompliceerde routes en onhandige tijden dat moeilijk kunnen. Of dat er een bus wel in de stad van hun werk aan komt maar je toch nog een kwartier moet lopen voordat je daadwerkelijk op je werk bent.

En ja, dan krijg je dat mensen de auto prefereren boven het OV. Wat ik helemaal begrijp. Als jij om 6 uur sochtends je bed uit moet omdat je om 8 uur op de zaak moet zijn wil je niet nog een uur vroeger opstaan om met het OV te gaan.

En ja, nu trek ik deze conclusie ook uit de situaties die in in mijn omgeving zie. Maar hoe kom jij er dan bij dat zogenaamd het gros van de mensen prima met het OV kunnen en dit niet doen? Heb je daar een bron van? Of trek je die conclusie ook uit wat jij ziet?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 10:52

Shaggy09 schreef:
Ik betwijfel het hoor IMANDRA. Ik zie om mij heen juist heel veel die het OV proberen te pakken maar vaak door gecompliceerde routes en onhandige tijden dat moeilijk kunnen. Of dat er een bus wel in de stad van hun werk aan komt maar je toch nog een kwartier moet lopen voordat je daadwerkelijk op je werk bent.

En ja, dan krijg je dat mensen de auto prefereren boven het OV. Wat ik helemaal begrijp. Als jij om 6 uur sochtends je bed uit moet omdat je om 8 uur op de zaak moet zijn wil je niet nog een uur vroeger opstaan om met het OV te gaan.

En ja, nu trek ik deze conclusie ook uit de situaties die in in mijn omgeving zie. Maar hoe kom jij er dan bij dat zogenaamd het gros van de mensen prima met het OV kunnen en dit niet doen? Heb je daar een bron van? Of trek je die conclusie ook uit wat jij ziet?

Ten eerste dus het feit dat de meeste ritten binnen de 5 km zijn.
Ten tweede het feit dat de regio met de beste OV verbindingen ook het drukste is, namelijk de randstad :o
Probeer centrum DH of Rotterdam maar eens door te komen in de spits. Het lukt je gewoon niet. En dat terwijl het gewoon fysiek niet mogelijk is om meer dan een minuut of 10 lopen van een OV halte te zitten daar :=
Akkoord, als je echt uit een naburig dorp komt oid kan het lastig zijn. Maar dan is uit de auto en in het OV stappen ook nog een optie, vooral Rotterdam heeft daar een zeer goede infrastructuur voor.
En dat het duur is - mijn ervaring is juist dat het al heel snel loont om een abonnement te nemen (kan overigens ook een kortingsabonnement zijn, in Rotterdam had je bijvoorbeeld een 20% korting-supplement voor een maand voor 5 euro, of 40% voor 20 euro per maand). En dan gaat de prijs hard naar beneden. Plus je kunt daar in privé tijd ook gebruik van maken :j ook handig.

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 11:04

germie schreef:
IMANDRA schreef:
Je hebt het nog steeds over je persoonlijke situatie. Ik niet.


Genoeg mensen die prima met OV kunnen reizen in plaats van met de auto.

Ik geef praktijkvoorbeelden. Met de daaraan gekoppelde opties, voordelen, mogelijkheden en nadelen, niet meer en niet minder.
Je kunt namelijk niet zomaar zeggen dat er 'genoeg mensen met het ov kunnen reizen i.p.v. met een auto'. Dat hangt van veel meer factoren af dan alleen een afstand, je moet de situatie van die mensen ook kennen. Niet naar het ziekenhuis met de bus kunnen omdat je moet overstappen of 300m wandelen is vanuit ons dorp dus aangepast. Dat is een verbetering. Efficientie is vaak nog absoluut een issue.
Ik geef met mijn praktijkvoorbeelden aan wat er veranderd is in de loop der jaren en waar knelpunten zitten. Maar zomaar zeggen dat 'genoeg mensen' met het ov kunnen i.p.v. de bus kun je niet zomaar roepen.


Als je dagelijks van grote stad naar grote stad moet, gaat het doorgaans prima :j Zelfs nog makkelijker dan met de auto. Als je in een stad woont en werkt heb je bijna geen auto nodig.
Maar als je in een dorp woont (waar ik woon, en dolgraag ook wil wonen omdat ik mijn kids niet in een stad wil laten opgroeien (no offence tegen stadskinderen/mensen, maar mijn ding is het echt gewoon niet :o))dan is het OV gewoon ruk geregeld, en daar mag best wat aan gedaan worden van mij :j Dan zou ik vaker met OV gaan :j Maar het OV hier in de buurt staat op het punt om compleet vernaggeld te worden in de nieuwe provincie plannen en ik hoop echt dat dat niet door gaat :\

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 15:00

Magrathea schreef:
Shaggy09 schreef:
Ik betwijfel het hoor IMANDRA. Ik zie om mij heen juist heel veel die het OV proberen te pakken maar vaak door gecompliceerde routes en onhandige tijden dat moeilijk kunnen. Of dat er een bus wel in de stad van hun werk aan komt maar je toch nog een kwartier moet lopen voordat je daadwerkelijk op je werk bent.

En ja, dan krijg je dat mensen de auto prefereren boven het OV. Wat ik helemaal begrijp. Als jij om 6 uur sochtends je bed uit moet omdat je om 8 uur op de zaak moet zijn wil je niet nog een uur vroeger opstaan om met het OV te gaan.

En ja, nu trek ik deze conclusie ook uit de situaties die in in mijn omgeving zie. Maar hoe kom jij er dan bij dat zogenaamd het gros van de mensen prima met het OV kunnen en dit niet doen? Heb je daar een bron van? Of trek je die conclusie ook uit wat jij ziet?

Ten eerste dus het feit dat de meeste ritten binnen de 5 km zijn.
Ten tweede het feit dat de regio met de beste OV verbindingen ook het drukste is, namelijk de randstad :o
Probeer centrum DH of Rotterdam maar eens door te komen in de spits. Het lukt je gewoon niet. En dat terwijl het gewoon fysiek niet mogelijk is om meer dan een minuut of 10 lopen van een OV halte te zitten daar :=
Akkoord, als je echt uit een naburig dorp komt oid kan het lastig zijn. Maar dan is uit de auto en in het OV stappen ook nog een optie, vooral Rotterdam heeft daar een zeer goede infrastructuur voor.
En dat het duur is - mijn ervaring is juist dat het al heel snel loont om een abonnement te nemen (kan overigens ook een kortingsabonnement zijn, in Rotterdam had je bijvoorbeeld een 20% korting-supplement voor een maand voor 5 euro, of 40% voor 20 euro per maand). En dan gaat de prijs hard naar beneden. Plus je kunt daar in privé tijd ook gebruik van maken :j ook handig.


Ja maar, ik, net als een heeeeleboel anderen wonen niet in de randstad en zitten met een compleet ander netwerk van OV dat niet eens in de buurt komt van die van de randstad.
Zo kan ik al niet eens met de trein ergens heen, dan moet ik eerst een halfuur bussen naar de grote stad.
Als naar het noorden wil ipv het zuiden moet ik toch eerst naar het zuiden (dus ook weer halfuur bussen) nemen om vervolgens een bus of trein naar het noorden te kunnen nemen.
Het is niet te doen.

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 15:11

Dat is platteland vaak zo. Hier doe je niets zonder auto. Hier rijden 0,0 bussen, is totaal niet rendabel. En de 1ste trein is 15 km verderop, net als de 1ste winkel.

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 17:29

germie schreef:
IMANDRA schreef:
Je hebt het nog steeds over je persoonlijke situatie. Ik niet.


Genoeg mensen die prima met OV kunnen reizen in plaats van met de auto.

Ik geef praktijkvoorbeelden. Met de daaraan gekoppelde opties, voordelen, mogelijkheden en nadelen, niet meer en niet minder.
Je kunt namelijk niet zomaar zeggen dat er 'genoeg mensen met het ov kunnen reizen i.p.v. met een auto'. Dat hangt van veel meer factoren af dan alleen een afstand, je moet de situatie van die mensen ook kennen. Niet naar het ziekenhuis met de bus kunnen omdat je moet overstappen of 300m wandelen is vanuit ons dorp dus aangepast. Dat is een verbetering. Efficientie is vaak nog absoluut een issue.
Ik geef met mijn praktijkvoorbeelden aan wat er veranderd is in de loop der jaren en waar knelpunten zitten. Maar zomaar zeggen dat 'genoeg mensen' met het ov kunnen i.p.v. de bus kun je niet zomaar roepen.


Er zijn ook praktijkvoorbeelden van mensen die 2 ton per jaar verdienen. Wil niet zeggen dat iedereen in Nederland het zo ruim heeft.
Jouw situatie is redelijk uniek en meerdere mensen hebben al toegegeven dat OV / elektrisch etc niet voor jouw situatie geschikt is.

Verder ga ik mee met magrathea.

Ik woonde overigens eerst in een heel klein dorpje en ook daar was OV prima. Reed 1x per half uur maar die frequentie is best oké voor zo’n dorpje. Reed (eventueel met overstap) langs alle voorzieningen. OV is een prima alternatief voor veel mensen (soms zelfs goedkoper!) maar mensen zijn gewend de auto te pakken..

Edit: en laat ik het nogmaals benadrukken, OV mag nog flink verbeterd worden, zeker in de minder bevolkte gebieden. Maar het is nu al niet slecht en nu al voor veel mensen een prima alternatief.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 17:39

Nou ja ik denk dat het dus best mee valt met de gemakzuchtigheid van mensen om de auto te pakken, maar dat ze dus weinig keuze hebben.

Ik geloof niet zo dat mensen het prettiger vinden om in de spits file te staan dan lekker op de fiets als het zonnetje schijnt of met het OV.
Alleen het OV is op heel veel plekken nog totaal niet goed ontwikkeld. En duur :=

Ik vind dat de provincie daar best meer in mag steken en wat minder in constant de wegen verbeteren of nieuw aanleggen. Het hebben zowat het beste wegennetwerk van Europa, ik snap niet dat daar nog zo vaak een nieuw laagje asfalt over moet of dat er weer wat aangelegd moet worden etc.

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 17:44

steeds meer bedrijven geven volledige vergoeding voor als je met OV reist en alleen benzine als je met de auto reist. Dat vind ik wel een goede zaak. Dat zou meer gestimuleerd moeten worden, of bv subsidie van de overheid om OV kosten volledig te dekken.
Mijn man gaat met OV (volledig vergoed door bedrijf), maar heeft ook een gunstige busverbinding. Voor mij is OV niet gunstig, wordt niet volledig vergoed en dat kan vooral als je parttime werkt niet uit. Daarnaast moet ik (of iemand van ons) de kids wegbrengen naar de oppas en tegen de tijd dat ik dan bij een station ben kan ik ook met de auto op mijn werk zijn. Dus dan is de auto echt een logischere keuze.

juval

Berichten: 13436
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 17:48

er zijn ook veel bedrijven met een (electrische)fietsplan. Veel van mijn voormalig collega's maakten daar dankbaar gebruik van.

Ik denk dat het invoeren van kilometerheffing wel zal werken. Dan zullen de hobbykilometers vast wel afnemen.

robert45
Berichten: 2885
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 18:37

juval schreef:
er zijn ook veel bedrijven met een (electrische)fietsplan. Veel van mijn voormalig collega's maakten daar dankbaar gebruik van.

Ik denk dat het invoeren van kilometerheffing wel zal werken. Dan zullen de hobbykilometers vast wel afnemen.


Jup autorijden nog duurder maken, we hebben al enorm hoge wegenbelasting, bpm en brandstofaccijnzen maar laten we de burger vooral verder uitknijpen