Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schuur_

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 11:16

Ja, Nederland heeft slimme stoplichten die weten hoeveel mensen er staan te wachten en zo op elkaar afstemmen wie mag rijden.

Ook het feit dat als je af moet slaan je niet stil komt te staan midden op een kruispunt (of net na het stoplicht omdat degene voor je niet doorkan) Zalig!

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 11:19

Maar moet je dan niet veel langer wachten aan de rode lichten?

Ik had er inderdaad wel in de Humo over gelezen, bij een artikel over verkeersdoden,dat ze het in Nederland zo doen.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 11:31

Ned heeft 2e kerstdag, Belgie niet !

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 11:41

NL telt met 1e, 2e, 3e kerstdagen, of in ieder geval, mijn omgeving hier telt zo. Raakte er helemaal van in de war wanneer ik moest werken :')
Zeg gewoon de 27e :')

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 11:52

België heeft ook 2e kerstdag hoor :p

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 11:58

Hoppit schreef:
NL telt met 1e, 2e, 3e kerstdagen, of in ieder geval, mijn omgeving hier telt zo. Raakte er helemaal van in de war wanneer ik moest werken :')

Nee, Nederland kent alleen een 1e en 2e kerstdag. Een 3e kerstdag bestaat niet. Misschien bedoelde je kerstavonden dan 1e en 2e kerstdag?

Over dat aan goede doelen geven en Nederland daarin gierig is, is inderdaad ook niet waar. Nederland is na het verenigd koningrijk heeft meest vrijgevige land mbt goede doelen. Wij staan op nummer 6 van de wereld. België staat niet in de top 10, geen idee op welke plek dan. De opbrengst was dit jaar wat karig, omdat het concept was veranderd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 12:07

Enkel overheid doet aan 2e kerstdag volgens mij in België. Privé sector niet, misschien een aantal bedrijven als "extra legaal voordeel". Maar niet standaard iig zoals bij overheidsbedrijven wel het geval is. :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 12:39

Hoppit schreef:

Haha nee 3e kerstdag bestaat ook niet in NL :P

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 13:18

Met 3e kerstdag bedoelen mijn ouders altijd de borrel die ze met hun vrienden doen om alle restjes op te maken van kerst :')

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 13:22

JewEmm schreef:
Ter relativatie... 3FM had een nieuw concept dit jaar en 3FM wordt steeds minder populair.

Ja, maar zelf het eerste jaar van De Warmste Week in 2014 bracht bijna dubbel op.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 13:31

snuffie123 schreef:
Over dat aan goede doelen geven en Nederland daarin gierig is, is inderdaad ook niet waar. Nederland is na het verenigd koningrijk heeft meest vrijgevige land mbt goede doelen. Wij staan op nummer 6 van de wereld. België staat niet in de top 10, geen idee op welke plek dan. De opbrengst was dit jaar wat karig, omdat het concept was veranderd.

Ik ben Belg, en je hebt helemaal gelijk.
Belgen verwijten de Nederlanders graag dat ze gierig zijn,
maar als het om goede doelen gaat is het net omgekeerd.
De gemiddelde Nederlander geeft veel meer dan de gemiddelde Belg.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 13:34

All evidence to the contrary. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 15:47

In België kan je een gift vanaf €30 toch inbrengen in je belastingen? Niet dat ik meedoe aan giften, ben ik heel eerlijk in.
Als er echter een keer wat georganiseerd wordt voor een goed doel waar ik wel achter sta, dan zal ik eerder aan die activiteit deelnemen. Bijvoorbeeld bij een uitgestippelde ruiterroute waar ze een wandeling te paard met hapje en drankje organiseren, dat soort zaken wil ik wel gerust doen. Of een Run and Ride. Maar dat soort zaken heb je hier in de regio gewoon niet.

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 16:04

Ik vind het echt zo ontzettend vreemd dat het Rode Kruis als goede doel in Belgie op drukke kruispunten stickers verkoopt. Sowieso die actie's aan de kruispunten, sta je voor het rode stoplicht staat er opeens iemand op je raam te tikken met een gratis blikje Ice-tea wat dan weer nieuw is. Ik woon nu 12 jaar in Belgie maar schrik nog elke keer wanneer er iemand met een sticker of gratis product voor mijn auto springt........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 16:22

Die actie van stickerverkoop is specifiek voor die lokale vereniging van het Rode Kruis. Alles wat ze verkopen aan stickers is voor hun eigen groep.

Wij Belgen kennen het al en leggen daarom ook al vaak €5 klaar in de auto als de periode er weer aankomt. Gaat echt heel vlot, nooit enige (verkeers)hinder van gehad.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 16:22

Ik als Belg vind dat nochtans ook maar vervelend...

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 16:24

En levensgevaarlijk.
De eerste keer dat er iemand ondersteboven wordt gereden zal iedereen weer moord en brand schreeuwen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 17:03

Varekaj schreef:
Die actie van stickerverkoop is specifiek voor die lokale vereniging van het Rode Kruis. Alles wat ze verkopen aan stickers is voor hun eigen groep.

Wij Belgen kennen het al en leggen daarom ook al vaak €5 klaar in de auto als de periode er weer aankomt. Gaat echt heel vlot, nooit enige (verkeers)hinder van gehad.

Spreek voor jezelf. _O-
Het enige wat op mijn dashboard ligt is een muntje voor een winkelkarretje. :+
Ik wuif wel altijd vriendelijk. :+

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 17:24

Ik koop ook zo’n sticker aan het rood licht. Of steek een euro als er zo’n collect is voor komop tegen kanker etc. Of in de winkel de stylos van een goed doel ofz :)

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 17:27

Hier gaan de deuren ostentatief op slot als ze weer afkomen.

Ik geef al helemaal niks aan het goede doel. Wel doe ik eens mee aan een tombola oid of loop mee met een wandeling voor een stichting. nooit bij de mensen die in de supermarkt me aanklampen of aan de deur.

Er is 17 miljoen opgehaald. Enorm bedrag, maar morgen staat weer in de kranten hoe we 100 euro extra kunnen dokken en zijn ze aan het janken dat het kindergeld eindelijk eerlijk wordt.

Ondertussen wordt je als alleenstaande zonder kids pas echt gepluimd :') nu ja, ik betaal mijn rekening extra maar soms maak ik een grapje ‘vzw: help Suusje de winter door’ als satire.

Trouwens, iets wat ik helemaal geweldig vind aan NL (buiten winkels die altijd open zijn): farsoenlijke losloopgebieden voor honden waar je tenminste een fatsoenlijk rondje kan lopen i.p.v. in een wei te staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 17:52

Het is 1 van de weinige dingen die ik wel "sponsor" dus, die sticker. Maar wellicht dat mijn achtergrond als verpleegkundige meespeelt en dat tijdens mijn schoolperiode mijn beste vriend ook als vrijwilliger actief was en echt wel zeer nuttig werk heeft geleverd.

Liever €5 die kant op dan €30 naar 1 of ander tsunamiland waarvan je niet weet wat ze met je centen uitspoken.

@Schuur: losloopgebieden inderdaad! Ik kom nu echt overal te pas en onpas loslopende honden tegen, die schijten en pissen waar ze het denken. Oa tegen de wielklem van mijn trailer. Heerlijk joh, haal je dat ding eraf heb je je handen vol pies.

Wat ik dan wel weer zo bijzonder vind is de inkijk in de woningen in NL. Je kan echt gewoon overal naar binnen staren. Zou me net een vis in een bokaaltje voelen.

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 17:54

Bij ons in de wildertse duintjes in essen (België) hebben ze echt een mooi losloopgebied voor honden aangelegd. Stuk afgezet bos waar je een mooi rondje kunt maken.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 19:22

In Zonhoven aan de Teut is ook wel een mooi, groot losloopgebied. :j

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 20:00

Ik geef ook enkel aan doelen waar ik de mensen zelf van ken. Zoals bv iemand hier die een rolstoel nodig had, iemand in hetzelfde werkveld die alles is verloren door brand en ook Dierenhulp in Hongarije omdat door de Vizsla community ik er mee in contact ben gekomen. Met de zaak kopen we wel altijd een sticker van het rode kruis en mijn buren zijn vrijwilliger dus pas ik op hun hond als er een event in de stad is en ze moeten gaan.

Ik luister trouwens altijd naar NL radio (3FM). De dj’s vind ik zoveel grappiger en leuker dan Belgische radiomakers. Vooral Peter van de Veire is echt een kwal in mijn ogen.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 20:17

Lisette03 schreef:
Omdat in België tegengesteld verkeer gelijk over mag en fietsen ook gelijk met hetzelfde verkeerslicht meegaan. In België zijn dan ook veel meer verkeersdoden per jaar te betreuren. In Nederland gaat echt ieder stoplicht om de beurt, zonder dat je een ander hoeft te kruisen bij het afslaan.

Dit ging bij mij vorig jaar idd bijna mis in belgie :oo ik wilde afslaan en kreeg groen en toen kwam dr ineens nog een hele bubs autos :+

Wat ons vorige maand heel erg op viel (maar dat kan aan die omgeving/dorpen liggen) was dat op zaterdag avond om 23.00 we niemand over straat zagen lopen en alles bij iedereen dicht zit en donker is. In nl zie je overal licht en mensen die fietsen/uitgaan en honden uitlaten etc. Elk jaar als ik die kant op ga valt het me weer op!