Iedereen Donor??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 10:56

Als het alternatief sterven is dan zijn ontvangers bereid om dat risico te nemen. Er wordt op veel aandoeningen getest, maar garantie is er niet. En als je iedere cel van een donororgaan ontleedt heb je er daarna ook niets meer aan.

Ik ben ooit iemand tegengekomen die waarschijnlijk een paar kwaadaardige en bij de transplantatie niet ontdekte cellen in zijn donornier had. Die groeiden uit tot een tumor. Die persoon heeft het wel overleefd maar nier moest eruit wat dialyseren betekende.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 11:50

pmarena schreef:
Dat ligt sowieso ook maar net aan je persoonlijke definitie van van wanneer je echt overleden bent Polly :)

Ik vind iemand waarbij het hart nog klopt / er nog circulatie is nog niet 100% dood.
En iemand waarbij het hart net een paar minuten geleden gestopt is, ook niet.
Daar kan de ziel nog in zitten wat mij betreft, en ècht dood is voor mij iets zonder ziel.

Ik heb verder geen idee waar die ziel blijft, of die "uit" gaat of doorgaat op 1 of andere manier.

Maar voor mij overlijdt een donor dus op de operatietafel. Of dat nou is door het stopzetten van de machines of door het uitnemen van een essentieel onderdeel als een hart...

Zo denk ik er ook over

Lusitana

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 13:46

Een hart kan in een dood lichaam ook kloppen als je de circulatie maar op gang houdt. Dat is het hele geheim van reanimatie. Anders hoef je dat ook niet te doen.
De ziel huist volgens mij in de hersenen en kunnen dus al prima het lichaam verlaten hebben ook al wordt dat kunstmatig werkend gehouden....

Als je vindt dat hersendood geen dood is, dan worden dieren dus ook levend geslacht want die krijgen een pin door de hersenen en gaan meteen aan de haak om leeggehaald te worden. Die dieren trappen ook wel eens na in een stuip.

Ook bij het inslapen van grote dieren wordt het centrale zenuwstelsel, dus de hersenen, stilgelegd om ze te doden. Daarna stopt het hart en de longen pas.

En al ga je op de operatie tafel dood, volgens jullie defiitie, wat is daar mis mee? Terug tot leven was je toch niet gekomen.

Maar nogmaals wat heeft dit voor nut allemaal? Of je doet het of je doet het niet. Het hoeft niet als je te schijterig bent of je vindt het etisch niet okee. Dan moet je alleen voor nee registratie gaan.

Orgaandonatie op zich gaat echt niet plots stoppen omdat er rare verhalen bestaan of sommige mensen niet geloven dat je echt dood bent.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 13:48

Jammer dat er altijd op zo'n nare toon gesproken moet worden. "Te schijterig" krijg je echt niet meer gelijk door hoor.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 13:50

Je kan er wel zo ,,luchtig,, over doen Lusitana maar wat denk je nou dat als nabestaanden deze beslissing moeten nemen als iemand nog hartslag heeft??
Denk je dat dit makkelijk is? Geloof me, dat is het dus niet.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 13:52

Popstra schreef:
Je kan er wel zo ,,luchtig,, over doen Lusitana maar wat denk je nou dat als nabestaanden deze beslissing moeten nemen als iemand nog hartslag heeft??

Daarom moet je dus ook zorgen dat je die beslissing bij leven maakt en dat ook bespreekt. Dan hoef je je nabestaanden daar niet mee op te zadelen.
Laatst bijgewerkt door Polly op 17-02-18 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 13:53

Nies_ schreef:
Jammer dat er altijd op zo'n nare toon gesproken moet worden. "Te schijterig" krijg je echt niet meer gelijk door hoor.

Het gaat niet om een gelijk. Iedereen mag verschillend denken. In een discussie beargumenteert men een mening en ieder kan er mee doen wat die wil.
Er is verder ook niks mis met nee zeggen omdat er angst is.
Hoe je iets leest, daar kan ik verder niet zoveel aan doen... Voor mij is schijterig een normaal synoniem van angstig.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 13:56

Popstra schreef:

En daarom, juist daarom, is dit nieuwe systeem zo goed. Omdat iedereen die blind was voor alle campagnes ed mogelijk nu wel gestimuleerd wordt om zelf die belangrijke keuze te maken. Dat is nl veel humaner dan het over te laten aan de nabestaanden op het moment dat het zover is. Zeker als donatie nooit onderwerp was van gesprek.
Als je in overleg met je nabestaanden de keuze bij hen legt en dit ook motiveert is het overigens een heel ander verhaal.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 13:58

Popstra schreef:

Ik heb pas een paard in moeten laten slapen. Het is niet makkelijk, maar als je weet dat de dood anders toch onherroepelijk volgt (maar wat later en in dit geval met nog veel pijn), maakt dat het toch een stuk makkelijker.
Het is geen keus tussen leven en dood, het is een keuze tussen afscheid nemen als het lichaam nog warm is en afscheid nemen van een dood lichaam. Dat iemand een en ander lastig vindt kan ik me (met veel moeite) voorstellen, maar ik vind dat de keuze van donor ja of nee bij de donor ligt en dat de nabestaande daar dus genoegen mee moeten nemen. Het verlies is erg genoeg, bij donatie kun je in elk geval nog een boel mensen gelukkig maken en daar troost in vinden.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 17-02-18 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 13:59

Lusitana schreef:
Een hart kan in een dood lichaam ook kloppen als je de circulatie maar op gang houdt. Dat is het hele geheim van reanimatie. Anders hoef je dat ook niet te doen.
De ziel huist volgens mij in de hersenen en kunnen dus al prima het lichaam verlaten hebben ook al wordt dat kunstmatig werkend gehouden....

Als je vindt dat hersendood geen dood is, dan worden dieren dus ook levend geslacht want die krijgen een pin door de hersenen en gaan meteen aan de haak om leeggehaald te worden. Die dieren trappen ook wel eens na in een stuip.

Ook bij het inslapen van grote dieren wordt het centrale zenuwstelsel, dus de hersenen, stilgelegd om ze te doden. Daarna stopt het hart en de longen pas.

En al ga je op de operatie tafel dood, volgens jullie defiitie, wat is daar mis mee? Terug tot leven was je toch niet gekomen.

Maar nogmaals wat heeft dit voor nut allemaal? Of je doet het of je doet het niet. Het hoeft niet als je te schijterig bent of je vindt het etisch niet okee. Dan moet je alleen voor nee registratie gaan.

Orgaandonatie op zich gaat echt niet plots stoppen omdat er rare verhalen bestaan of sommige mensen niet geloven dat je echt dood bent.

Maar wat is de definitie van hersendood? De artsen zijn daar van meningen over gedeeld. Ook is het nooit bewezen dat je gevoelloos bent wanneer je hersendood bent. Er zijn artsen die zeggen dat hersendood niet bestaat en het gaat om een zeer diepe coma. Dat je dus kan ontwaken. Ook is er nooit echt onderzoek gedaan wat het met de hersenen doet wanneer deze weer van zuurstofrijk bloed wordt voorzien door het kunstmatig rondpompen van bloed. De term hersendood is pas in het leven geroepen toen mensen dus organen ging doneren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 14:04

Cinnepin schreef:
Maar wat is de definitie van hersendood? De artsen zijn daar van meningen over gedeeld. Ook is het nooit bewezen dat je gevoelloos bent wanneer je hersendood bent. Er zijn artsen die zeggen dat hersendood niet bestaat en het gaat om een zeer diepe coma. Dat je dus kan ontwaken. Ook is er nooit echt onderzoek gedaan wat het met de hersenen doet wanneer deze weer van zuurstofrijk bloed wordt voorzien door het kunstmatig rondpompen van bloed. De term hersendood is pas in het leven geroepen toen mensen dus organen ging doneren.

Artsen zijn er wél over eens wat de defintie is. Je kunt er niet uit ontwaken. Als je bewusteloos bent, heb je geen bewustzijn en voel je dus niets, daar is genoeg bewijs voor, al neem je maar een simpele black out van seconden.
Bij hersendood komt er juist geen zuurstof meer in de hersenen, ook niet als je dat probeert.
Een term ontstaat altijd pas als er praktisch nut voor is. Dat wil niet zeggen dat hersendood op zich niet bestaat alleen omdat ze het eerder niet benoemden.

En hoe je het ook wendt of keert, deze wet gaat niet over orgaandonatie op zich, dat blijft gewoon, het gaat om een verandering van ja registratie naar nee registratie.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 14:05

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 14:11

Lusitana schreef:
Cinnepin schreef:

Artsen zijn er wél over eens wat de defintie is. Je kunt er niet uit ontwaken. Als je bewusteloos bent, heb je geen bewustzijn en voel je dus niets, daar is genoeg bewijs voor, al neem je maar een simpele black out van seconden.
Bij hersendood komt er juist geen zuurstof meer in de hersenen, ook niet als je dat probeert.
Een term ontstaat altijd pas als er praktisch nut voor is. Dat wil niet zeggen dat hersendood op zich niet bestaat alleen omdat ze het eerder niet benoemden.

En hoe je het ook wendt of keert, deze wet gaat niet over orgaandonatie op zich, dat blijft gewoon, het gaat om een verandering van ja registratie naar nee registratie.

op de link die ik eerder al aangaf staat wat anders..Ook mensen die hersendood waren verklaard die nu vrolijk rondlopen...die alles gehoord hebben dat ze opengesneden werden...de testen voorafgaand gevoeld hebben. Ze lieten een traan rollen, dat redde hun leven...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 14:17

Cinnepin schreef:
op de link die ik eerder al aangaf staat wat anders..Ook mensen die hersendood waren verklaard die nu vrolijk rondlopen...die alles gehoord hebben dat ze opengesneden werden...de testen voorafgaand gevoeld hebben. Ze lieten een traan rollen, dat redde hun leven...

Die waren dan niet hersendood. Het protocol is dan ook gestopt op het moment dat er een teken van leven was. PUNT.
Daar is dat hele protocol voor.
Als het hele protocol doorlopen is en er geen enkel teken van leven, dan wordt je pas echt hersendood verklaard. Daarvoor wordt het alleen aangenomen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 14:30

of een dierbare overlijd of je moet een paard laten inslapen vind ik niet bepaald vergelijk materiaal maar dat terzijde.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 15:57

Cinnepin schreef:

Tja, deze link bestaat ook http://www.dhmo.org/facts.html :Y)

Er staat vanalles op allerlei sites. Praat eens met/luister eens gewoon naar een paar artsen waar je de achtergrond van kan checken denk ik dan?
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 17-02-18 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 16:04

Weet je, iedereen moet in deze zijn of haar eigen keuze maken, maar maak wel een keuze gebaseerd op waarheden en niet op bangmakerij of stemmingmakerij want daar schiet niemand wat mee op en daar worden ook geen goede beslissingen door genomen.

Prima als mensen geen donor willen zijn maar zeg dat dan gewoon en ook met de reden, dat je het eng vind, of dat je liever compleet de oven in schuift, allemaal om het even. Maar kom niet aan met dat je misschien nog wel kan opstaan als je allang hersendood verklaard bent omdat je hart toevallig nog klopt of dat er mensen zijn die na weet ik het hoe lang zonder zuurstof toch gewoon nog normaal doen want DAT KAN NIET! Als je een beetje kennis hebt over hoe het menselijk lichaam werkt dan weet je dat dat niet mogelijk is, afgestorven hersenen door zuurstoftekort gaan het echt niet meer doen.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 16:07

Cinnepin schreef:

Als je even terugleest in het topic en de brief opzoekt die ik heb gepost van de Vereniging voor Neurologie, zal het hopelijk duidelijk worden dat er wel consensus is over 'hersendood'.

Verder zijn al die voorbeelden die je noemt al door pmarena aangehaald en ook door anderen weer onderuit gehaald. Het is niet mogelijk om hersendood te zijn en weer wakker te worden. Iemand is dan dus niet hersendood.

Wel knap trouwens, iemand heeft gehoord dat ze opengesneden werd, maar loopt nu weer rond. Jij bedoelt dan zeker tijdens een operatie? Want anders kan het niet, dat iemand dan nog leeft? Maar onnodig om te zeggen wellicht, tijdens een operatie ben je niet hersendood :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 18:18

Die mensen waren dan niet daadwerkelijk (onomkeerbaar) hersendood maar werden wel hersendood genoemd door artsen die al bezig waren met het regelen van de donatie-procedure.

Toch jammer als dat je gebeurt!

Dus ja, in dat opzicht herstellen er wel degelijk mensen na de diagnose hersendood :)*

Maar dat verschil wil er bij veel jubelende JA mensen niet in om 1 of andere reden...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 18:24

Nee, het gebeurde voor het afgaan van het hersendoodprotocol, dat is de enige manier om de werkelijke diagnose hersendood te krijgen. Daarvoor is het een kneuterige benoeming.

Op het moment dat een huisarts een aantal keer op je buik drukt en je half dood gaat van de pijn, kan hij aangeven dat je waarschijnlijk een blinde darmontsteking hebt, maar totdat er aanvullend onderzoek is gedaan, kan de diagnose niet gesteld worden. Echter betekent het wel dat er een aantal dingen al in werking worden gezet zodat er na de diagnose zo snel mogelijk gehandeld kan worden, bij het geval van hersendood kan dit de donatie-procedure zijn.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 18:31

Lusitana schreef:
Cinnepin schreef:

Die waren dan niet hersendood. Het protocol is dan ook gestopt op het moment dat er een teken van leven was. PUNT.
Daar is dat hele protocol voor.
Als het hele protocol doorlopen is en er geen enkel teken van leven, dan wordt je pas echt hersendood verklaard. Daarvoor wordt het alleen aangenomen.

Daar denk jij dan anders over dan ik. En de artsen zijn zeker niet allemaal met elkaar eens PUNT

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 18:33

Tanya schreef:
Cinnepin schreef:

Als je even terugleest in het topic en de brief opzoekt die ik heb gepost van de Vereniging voor Neurologie, zal het hopelijk duidelijk worden dat er wel consensus is over 'hersendood'.

Verder zijn al die voorbeelden die je noemt al door pmarena aangehaald en ook door anderen weer onderuit gehaald. Het is niet mogelijk om hersendood te zijn en weer wakker te worden. Iemand is dan dus niet hersendood.

Wel knap trouwens, iemand heeft gehoord dat ze opengesneden werd, maar loopt nu weer rond. Jij bedoelt dan zeker tijdens een operatie? Want anders kan het niet, dat iemand dan nog leeft? Maar onnodig om te zeggen wellicht, tijdens een operatie ben je niet hersendood :')

Maar wel hersendood verklaard ;) En mensen die deze dingen hebben meegemaakt, ga ik niet zeggen dat ze liegen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 18:48

Kwam dit bericht tegen op FB en - alhoewel ik positief stond tov orgaandonatie - heeft dit me wel doen realiseren dat er veel nuance moet worden aangebracht waar je tot nu toe niet veel over hebt gehoord.
https://www.alwareness.org/kun-je-leven ... aam-halen/

“Het fundamentele probleem is dat je geen organen kunt transplanteren van een echte dode. Vandaar ook de pogingen om ‘dood’ opnieuw met ‘hersendood’ te definiëren om transplantatie maar mogelijk te maken.” – David W. Evans, Amerikaans cardioloog.

Opereren zonder narcose
Veel mensen weten ook niet dat het verwijderen van organen zonder enige verdoving gebeurt. Er wordt gewoon begonnen met snijden, en dit heeft uiteindelijk de daadwerkelijke dood van het lichaam tot gevolg. Zodra de diagnose ‘hersendood’ is gesteld, ondergaat de orgaandonor uren, soms dagen van afschuwelijke behandelingen om het lichaam, de container van “reserveonderdelen”, te preserveren tot er een geschikte ontvanger is opgespoord.

Dat dit snijden soms toch nog heftige reacties bij een levend lichaam teweeg kan brengen, blijkt wel uit het feit dat er van tevoren vaak spierverslappers toegediend worden en het lichaam vastgebonden wordt aan de operatietafel. Het is een goed gedocumenteerd feit dat de hartslag en de bloeddruk direct omhoog gaan wanneer de eerste incisie in de hersendode patiënt wordt gemaakt. Het lichaam lijkt zich er dus wel degelijk van bewust te zijn dat het in gevaar is.

Er steken steeds meer protesten van verpleegkundigen en anesthesisten de kop op, die reageren op de bewegingen van een verondersteld “lijk” tijdens de operatie. De bewegingen zijn soms zo hevig dat het onmogelijk wordt om door te gaan. Als gevolg van hun persoonlijke ervaringen hebben al veel professionals in de medische wereld hun naam uit het donorregister laten schrappen.

En dan het punt: geen afscheid kunnen nemen. Je kunt als naaste niet bij het daadwerkelijke overlijden zijn. Want dat gebeurt op de operatietafel. En dat daadwerkelijke overlijden kan dus heftig en daarom traumatisch zijn.

De informatie heeft me wel aan het denken gezet en ik denk dat ik mijn naasten dit niet wil aandoen.
En wat is nu hersendood? Er is nog zo vreselijk veel niet bekend over onze hersenen. Buiten het feit dat zo'n protocol niet goed wordt uitgevoerd... Het zou maar een verkeerde beslissing zijn.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 19:17

Ik vind het toch wat vreemd dat er steeds wordt gezegd dat er "steeds meer verpleegkundigen en anesthesisten" zouden zijn die hier tegen in opspraak komen. Maar dat ondertussen op al die sites dezelfde "Amerikaanse" cadioloog word gequote,terwijl je er met 5 min google achter komt dat het een Engelsman is? En er niet echt veel andere bronnen zijn? Ik heb niet het idee dat er nu zoveel research achter zit eigenlijk? Vooral heel veel paniekerig en hoog aluhoedjes niveau verhalen herhalen imo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 19:40

Babootje schreef:
Kwam dit bericht tegen op FB en - alhoewel ik positief stond tov orgaandonatie - heeft dit me wel doen realiseren dat er veel nuance moet worden aangebracht waar je tot nu toe niet veel over hebt gehoord.
https://www.alwareness.org/kun-je-leven ... aam-halen/

Zeer betrouwbare site...
Citaat:
Patricia Mensink is oprichtster en voorzitter van Stichting Alwareness. 3 jaar geleden heeft zij een stichting opgezet om het bewustzijn van een ieder te vergroten.
Schrijfster van het boek “Wie verteld mij de waarheid”

Schrijfster. Tja...

En de bron van het verhaal wat jij citeert is de site Brekendnieuws.nl, die kwamen we al eerder tegen:
Citaat:
BrekendNieuws is een nieuwssite voor ontwaakte mensen. Natuurlijk is iedereen hier welkom, maar als je nog steeds denkt dat de zogenoemde "heersende opinie" over onderwerpen als - pak 'm beet - 9/11, global warming en vaccinaties de waarheid is, zal de cognitieve dissonantie je hier waarschijnlijk al gauw om de oren vliegen.

Iedere gek kan van alles op internet gooien.