verdronken Aylan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yucca

Re: verdronken Aylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:04

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:05

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:33

Cowboy55 schreef:
rapido schreef:
nee ben ik niet..is niet de eerste keer ik in dit topic reageer hoor! maar dat terzijde...

In elk geval de eerste keer in de laatste 2-3 pagina's. Vergeef me dat ik niet verder gekeken heb: daar gaf de kwaliteit van je bericht me eerlijk gezegd geen reden toe.

net of mij het me reet zal roesten wat jij van mij reacties vind....

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:51

Erg volwassen manier van discussie voeren, zul je veel mee bereiken :j

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 18:00

Ik zag deze op FB, stond bij een niet nader te noemen Bokker:

Citaat:
Bang

Jij bent bang.
Ik ben bang.

Jij bent bang om dood te gaan in de oorlog in jouw land.
Ik ben bang dat je die oorlog meeneemt naar het mijne.

Jij bent bang dat de grenzen voor je neus zullen worden gesloten.
Ik ben bang dat er veel mensen met verkeerde bedoelingen hier naar toe komen.

Jij bent bang dat je niet welkom bent in Europa.
Ik ben bang jij mijn cultuur niet zult begrijpen.

Jij bent bang dat je nooit meer terug naar je huis kunt.
Ik ben bang dat je nooit meer terug naar huis wilt.

Jij bent bang dat wij je niet willen helpen.
Ik ben bang dat jij de hulp niet zult waarderen.

Jij wilt vast niet dat ik bang ben.
Ik wil ook niet dat jij bang bent.
Laten we er dan samen voor zorgen dat onze angsten ongegrond zijn.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 18:30

Dat is een heel mooi geschreven stukje. :j

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/4144815/2015/09/18/Angst-voor-vluchtelingen-groeit-Kan-ik-m-n-rokje-nog-wel-aan.dhtml
In het stuk hierboven kan ik me ook wel vinden: al die azc's worden uit het niets uit de grond 'gestampt' en mensen door de strot geduwd, zonder dat er een mogelijkheid is voor een goede informatie-bijeenkomst.
Onbekend maakt onbemind, toch?
Die socioloog in het stukje met zijn 'statusangst' bagatelliseert het gevoel wat heel veel mensen hebben en dat lijkt mij niet echt gepast.
Klinkt als: stel je niet aan, niks aan de hand. >;)

De azc's zijn er opeens.
Met mensen uit een werelddeel die je niet kent, zij kennen ons land niet. Gebruiken, eten, kleding; veel is zo anders voor alle partijen...

Ik snap de gezinnen die zijn gevlucht.
Ik snap de jonge mannen, die niet het leger in willen, omdat ze niet willen doden of gedood willen worden voor een regering waar ze niet achter staan.

Ik snap de 'losse' mannen van boven de 20 niet.
Zonder familie, zonder gezin.
Wat komen die hier doen dan?
Dat zijn er veel...
Erg veel...
Daar kijk ik dus wel met argusogen naar...

Ook krijg ik een beetje het gevoel dat als je zegt dat je het niet ziet zitten met al die vluchtelingen dat je al snel als discriminerend wordt bestempeld.
Ik zie die laatste groep niet zitten, dat klopt.
Maar ik vind mezelf niet discriminerend.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 18:57

Ik denk dat er een heel groot verschil zit in hoe je mening geeft marvantom. Of je dat doet zoals jij nu doet, of dat je alleen maar moord en brand roept.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 19:03

Het is net hoe je het brengt inderdaad :j

Ik vind het echt prima dat mensen niet zitten te wachten op de stroom vluchtelingen, kan dat heel goed begrijpen. Helemaal als je het vanuit jezelf praat: 'ik vind het eng' dus dat je geen waardeoordeel hebt over de vluchtelingen als hele groep. Of dat je gewoon simpelweg met vragen zit; 'zal het wel goed gaan?' Want dat weet niemand: niemand heeft een glazen bol immers. Vragen hebben is normaal!

Dat mensen roepen dat ze de KKK weer terug willen, het toejuichen dat mensen verzuipen, alle vluchtelingen over 1 kam scheren als zijnde criminele IS liefhebbende verkrachtende mensen: dat is een ander verhaal. Dan wordt het rascistisch en discriminerend. Dat je haat bijna kan proeven als het ware, dat het om de vorm gaat, niet meer om de inhoud.

Overigens is hier ook gewoon een overleg en info avond met omwonenden als er een nieuw AZC komt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 19:11

ik ben ook niet discriminerend,wel heb ik grote vraagtekens bij alle vluchtelingen die nu binnenkomen.Niet bij de mensen zelf,maar wat het ons gaat brengen.
Volgens mij zijn de meeste mensen helemaal niet blij met deze asielzoekers.Maar ja,we leven in een democratie dus ons word niets gevraagd :+ .Terwijl dat meestal de mensen zijn die er tussen wonen of er direct mee te maken hebben.De politici niet...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 19:33

Mooi dat er weer 2 mensensmokkelaars zijn opgepakt. Goed, is slechts het topje van de ijsberg maar elk persoon die gepakt wordt is er weer 1 minder.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 19:41

IK heb naast een AZC gewoond en dat was niet bepaald een prettige ervaring!
Was in Burgh Haamstede, 700 asielzoekers zaten daar destijds en ik woonde op de manege waar ik toen werkte (1.5jaar)
Politie kwam daar (AZC) elke dag meerdere malen voor onderlinge vechtpartijen, maar daar hadden wij/ik natuurlijk geen last van, al zegt het wel iets vind ik.
Maar als je ze dan tijdens de laatste voerronde in de stallen tegenkomt "hey meisje...wij vanavond feestje maken ???" en alle varianten op dat soort voorstellen, dan was ik altijd wel blij dat er een riek binnen handbereik was (dat leer je dan wel) en dat ik een van de eerste gsm's bezat.
Ook heb ik er eens een gehad die probeerde mijn deur van mijn kamer te forceren, schreeuwend dat hij naar binnen wilde ....politie gebeld en zodra de sirenes hoorbaar waren was hij weg.
Toen nog een overval in de kantine met een mes waarbij mijn vriend gewond raakte....nee sorry...ik zie deze instroom niet zitten.

Daarbij heb ik vroeger op een deurwaarderskantoor gewerkt en dat kan voor de schuldenaars emotioneel zijn, westerse mensen kunnen je een poedersuiker of prutsmuts noemen....maar zodra je met niet-westerlingen te maken had was het van "ik snij je keel door" "ik hang je van het balkon" etc etc echte doodsbedreigingen incl vuurwapens laten zien onder hun jas, of zoals ik ook heb meegemaakt een vuurwapen net onder het kogelvrije glas steken.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 19:44

geerke schreef:
ik ben ook niet discriminerend,wel heb ik grote vraagtekens bij alle vluchtelingen die nu binnenkomen.Niet bij de mensen zelf,maar wat het ons gaat brengen.
Volgens mij zijn de meeste mensen helemaal niet blij met deze asielzoekers.Maar ja,we leven in een democratie dus ons word niets gevraagd :+ .Terwijl dat meestal de mensen zijn die er tussen wonen of er direct mee te maken hebben.De politici niet...

Hoe treffend gezegd.
Zo voel ik het echt en mijn gevoel zegt me dat alles door de strot wordt geduwd, "omdat we in een democratie leven".
Net als die enquetes van Maurice de Hond.
Mij is nog nooit iets gevraagd door deze 'persoon', wie hier wel?
Maar wat daar uitkomt is De Mening van NL. >;)

Ik ga nog een stapje verder: ik denk dat NL vooral doet aan EU-meeloperij.
Braafste jongetje van de klas willen zijn.
Wij zijn zoooo tolerant! Kom maar met die vluchtelingen! *\%/*
We zien wel waar we ze kwijt kunnen: hutjes op de hei, gevangenissen, bejaardentehuizen, Erasmus sporthal in Rotterdam. De sporthal van studerend Rotterdam dus.
Joh, die gaan maar city-survivallen...
Hutjes op de hei moeten wel weer weg als de 4-daagse gaat beginnen.
Gevangenissen zouden criminelen in moeten zitten, maar daar is geen geld voor.
Bejaardentehuizen zouden bejaarden met zorg in moeten zitten, is te duur.
Kijk eens hoe goed we bezig zijn! *\%/*
... >;)

Veel locaties zijn helemaal niet geschikt voor opvang of ligt dit nu aan mij?
ff in de schoenen van een vluchteling: reis je wekenlang, wil je naar Duitsland, kom je in NL en zit je op/in bovengenoemde locaties...
Mja, voldoet wel aan bed/bad/brood... Soort van...

Ligt het nu aan mij of zijn er nu al veel meer mensen opgevangen dan zou gebeuren?
Volgens mij slaan we weer door als braafste jongetje van de klas...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 19:55

Als mensen zeggen de kkk terug te willen.. Ik mag toch hopen dat daar Koene Keuken Kerels meebedoeld wordt...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 20:02

Nee helaas, maar diegene die dat riep was ook trots op het feit dat ze rascistisch is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 20:10

Ik ben niet racistisch maar heb wel moeite met de toekomst van Europa en dus Nederland. Er is totaal geen controle op wat voor mensen over de grenzen komen. Er duiken steeds meer filmpjes op waardoor het beeld van "vluchtelingen" behoorlijk verandert. Hoezo dankbaar en blij, er word gevochten, gerommeld, voedsel geweigerd want stel je voor dat het niet hala is, water weggegooid want ze willen thee/koffie?? Het beeld van de hopeloze vluchteling word steeds genuanceerder en niet ten goede. kijk maar eens naar dit filmpje http://www.dumpert.nl/mediabase/6682858 ... media.html

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 21:22

bigone schreef:
Ik ben niet racistisch maar heb wel moeite met de toekomst van Europa en dus Nederland. Er is totaal geen controle op wat voor mensen over de grenzen komen. Er duiken steeds meer filmpjes op waardoor het beeld van "vluchtelingen" behoorlijk verandert. Hoezo dankbaar en blij, er word gevochten, gerommeld, voedsel geweigerd want stel je voor dat het niet hala is, water weggegooid want ze willen thee/koffie?? Het beeld van de hopeloze vluchteling word steeds genuanceerder en niet ten goede. kijk maar eens naar dit filmpje http://www.dumpert.nl/mediabase/6682858 ... media.html

Dat is dus ook een filmpje wat ik op FB voorbij zag komen en ik zie alleen maar boze mannen...
Hetzelfde als bij de grens van Servie en Bulgarije, dat gedoe met waterkanonnen en traangas.
Jij bent op veilige grond, waarom deze woede?
Servie gaf water en eten en wat de mensen nodig hadden.
Nee, ze wilden persé door de grens, naar Duitsland.

Wat is die mensen in godsnaam verteld door de smokkelaars?!?
Het is daar geen oase?!?
Oases heb je in de woestijn, niet in de EU.
Je hebt daar neonazi's en die groep groeit momenteel!
Het is geen kwestie van of het fout gaat, maar wanneer...

Dit hele vluchtelingen'gedoe' is de schuld van de EU.
Al maanden, jaren, komen er vluchtelingen aan.
Lampedusa, al jaren.
Veel doden.
Eu deed niets.
Griekse eilanden, al maanden.
Ook veel doden.
EU deed niets.
Nu komen ze massaal van allerlei kanten.
Aylan is dood. Foto.
EU komt op gang.
Te laat imo.
Nu worden de azc's door onze strot geduwd en 'wij' moeten maar schikken, maar ze hebben totaal geen idee wie ze binnen halen...
Zijn het de terroristen die straks aanslagen gaan plegen?
Of de verkrachters die ieder normaal Hollands/westers uitziend meisje of vrouw zien als prostituee?

Ik zat van de week het programma te bekijken van Pauw en daar werd iemand met deze vragen 'neergezet' als tokkie.
Ik vond dat niet terecht.
Die vragen spelen nu eenmaal in mensen hun gedachten. Misschien terecht, misschien onterecht.
Niemand zit te wachten op het negatieve, lijkt mij.
Doemdenken, zeg maar.
En als het niet gebeurt, zal de mening pas veranderen.
Daarom is het eerdere citaat ook zo enorm passend:

Bang

Jij bent bang.
Ik ben bang.

Jij bent bang om dood te gaan in de oorlog in jouw land.
Ik ben bang dat je die oorlog meeneemt naar het mijne.

Jij bent bang dat de grenzen voor je neus zullen worden gesloten.
Ik ben bang dat er veel mensen met verkeerde bedoelingen hier naar toe komen.

Jij bent bang dat je niet welkom bent in Europa.
Ik ben bang jij mijn cultuur niet zult begrijpen.

Jij bent bang dat je nooit meer terug naar je huis kunt.
Ik ben bang dat je nooit meer terug naar huis wilt.

Jij bent bang dat wij je niet willen helpen.
Ik ben bang dat jij de hulp niet zult waarderen.

Jij wilt vast niet dat ik bang ben.
Ik wil ook niet dat jij bang bent.
Laten we er dan samen voor zorgen dat onze angsten ongegrond zijn.

Laat dat gelden voor de welwillenden.
De relschoppers, goudzoekers en geweldadigen eruit, zodat de echte vluchtelingen de plek krijgen die ze verdienen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 08:48

Het is te hopen dat er nu eens serieus werk gemaakt wordt van integratie en dat procedures worden verkort en aangepast. Als mensen goed kunnen integreren hoeven er geen (grote) problemen te komen, maar als dat niet gebeurd, ja dan begrijp ik de angsten van mensen wel, want dan gaan er onvermijdelijk conflicten ontstaan.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 09:45

Hoe kun je nu 'goed' integreren als je met 6000 man in een tentenkamp nabij Nijmegen wordt geplaatst?.

Je kan op je vingers natellen dat dat uit de hand gaat lopen ( weersomstandigheden, opstootjes, frustraties, seksueel geweld).

Het zijn er simpelweg teveel voor een klein land ( stip op de wereldkaart zijn wij)....

En word er een beetje zat van dat het de schuld van Europa zou zijn.

Altijd kritiek op Europa......
En nu met enorme aantallen hier wel heen komen.
En echt dankbaar voor de geboden zorg?....
In Duitsland krijgen ze nu een gratis medische zorgverzekering bij acute pijn etc.
Neem mij niet kwalijk, maar dan creeer je natuurlijk wel opstand van de bevolking he.
Als ik hier in Nederland al kijk wat zorg kost en wat er buiten je verzekering valt.....
Dat gaat nog een feestje worden in Nederland.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 09:49

Ik kwam gister dit stukje tegen op Facebook. Moet de auteur wel gelijk geven.
Op een dag stond er bij het asielzoekerscentrum een Noord Afrikaanse gelukszoeker. Plotseling verscheen er een fee die zei:

Ik ben door de PvdA naar jou toegestuurd om drie wensen voor jou te vervullen omdat jij nu net in ons land bent aangekomen met je vrouw en je acht kinderen.”

De man kijkt verbaasd op en zegt ” Waar ikke vandaan kom hebben we heel vaak een slechte tanden dus ikke wil goed gebit.”

De fee keek naar de rotte tanden van de man knipte met haar vingers en…. Poef ! De man had plots een prodent stralend gebit.

“Ik heb nog twee wensen voor je in de aanbieding. Waar kan ik je verder mee verblijden ?”

De afrikaan kreeg nu plots wat meer lef en zei “Ikke wil grote villa midden in Utrecht met acht slaapkamers en dat de rest van mijn familie hier ook naartoe kan komen !”

De fee knipte weer met haar vingers en.Poef ! Zat hij plotseling in een mooie, dure Utrechtse villa voor de open haard omringd door zijn familie.

“Nou heb ik er nog eentje voor je” zegt de fee.

“Goed.. ikke wil nu een echte Nederlander worden.. Met Nederlandse kleren, een Nederlands gezicht en een Nederlandse naam. ”

De fee knipte weer met haar vingers en.Poef ! Daar stond Achmed mar nu met de naam Piet Jansen in zijn jasje van de Wibra en geen cent op zak en ook de dure villa was foetsie.
Ook hij had weer een mooie bek vol rotte tanden omdat hij de ziektekostenverzekering niet meer kon opbrengen.

“Oh waar zijn mijn mooie gebit ? Waar zijn mijn mooie huis ?” Ook familie foetsie.
Jammerde hij.
De fee grijnsde heel gemeen en zei: “Ja knul,nou ben je een echte Nederlander.
Nou moet je het maar zelf uitzoeken.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 09:54

Ik begrijp mensen die bang zijn voor het onbekende, voor een groep mensen die bij elkaar worden gestopt in een opvang waar verveling, verdriet en misschien wel wanhoop hoogtij kunnen gaan vieren.

Maar ik vind ook dat we onze ogen en grenzen niet kunnen sluiten voor deze mensen. Als mens wil je toch een ander helpen?

Toch vraag ik me af: als al die mensen die zoveel moeite doen om een AZC tegen te houden,bijvoorbeeld nu in Enschede, die moeite eens zouden steken in die 600 asielzoekers, zou dan niet het probleem grotendeels verholpen kunnen worden? Als al die mannen in de buurt nou eens langsgaan bij het het AZC, een biertje drinken met die mensen, ze eens uitnodigen bij hun thuis, meenemen naar een voetbalwedstrijd van de plaatselijk vereniging, samen de tuinen van de buurt gaan doen....name it.

Mensen die tegen zijn gaan zo snel in een slachtoffer rol zitten, terwijl ze ook een keuze hebben om te participeren, om bijvoorbeeld die AZC in Enscede juist een succes te maken.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 12:55

En in Hongarije en Kroatië begint de ellende nu al..opzich wel goed, want als het nu uit de klauw loopt heeft de Europese unie tenminste geen excuus om eeuwen te wachten met een reactie en hopelijk ook een keer sneller optreden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 14:47

ravellie schreef:
Hoe kun je nu 'goed' integreren als je met 6000 man in een tentenkamp nabij Nijmegen wordt geplaatst?.

Je kan op je vingers natellen dat dat uit de hand gaat lopen ( weersomstandigheden, opstootjes, frustraties, seksueel geweld).

Het zijn er simpelweg teveel voor een klein land ( stip op de wereldkaart zijn wij)....

En word er een beetje zat van dat het de schuld van Europa zou zijn.

Altijd kritiek op Europa......
En nu met enorme aantallen hier wel heen komen.
En echt dankbaar voor de geboden zorg?....
In Duitsland krijgen ze nu een gratis medische zorgverzekering bij acute pijn etc.
Neem mij niet kwalijk, maar dan creeer je natuurlijk wel opstand van de bevolking he.
Als ik hier in Nederland al kijk wat zorg kost en wat er buiten je verzekering valt.....
Dat gaat nog een feestje worden in Nederland.

Dus.... Met 6000 man in een tentenkamp kan niet, dan valt er niet te integreren, dat ben ik met je eens. Maar als mensen een huis krijgen in een woonwijk is het ook niet goed, want dan gaan ze voor de Nederlanders. Tja....

Natuurlijk krijgen mensen gratis hulp bij acute pijn! En ik sta er ook van te kijken dat je dat niet snapt. Die mensen KUNNEN niet betalen voor hulp, want die hebben NIETS meer dan de paar dingetjes die ze bij zich hadden toen ze hierheen kwamen. Artikel 25 van de rechten van de mens: iedereen heeft recht op een levensstandaard die hoog genoeg is voor het welzijn en de gezondheid van zichzelf en zijn gezin, waaronder vallen voeding, kleding, huisvesting en medische verzorging. Je kunt dus niet weigeren om die mensen te helpen bij acute medische zaken. Dat is compleet tegen de mensenrechten in. En dan daarbij, waarom zou je het willen weigeren?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 14:53

Hmm.. dat laatste gaat echt niet voor iedereen op.. Als ze 7000 euro per persoon kunnen betalen.. Als algemeen bekend is dat de meeste vluchtelingen vluchten omdat ze geld hebben voor die overtocht en de armen dus achterblijven. Als ze in Griekenland in hotels zitten voor ze door reizen, als in Griekenland de samsungs, iphones etc met internetverbinding om de politie in de gaten te houden over de toonbank vliegen. Als ze hun neus ophalen voor bepaalde gegeven spullen en atributen. Als ik hier gelezen en zelf al via directe bron heb gehoord dat ze met briefjes van 500 af willen rekenen in een supermarkt dan kunnen ze een aantal het wel degelijk zelf betalen. Echt... dat beeld dat ze allemaal heel arm zijn kun je wel uit je hoofd zetten. Dat is gewoon niet zo.

Iedereen heeft recht op medische verzorging. Weigeren zou je nooit moeten doen. Maar het argument ze kunnen het niet betalen gaat gewoon niet altijd op :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 14:56

uiteraard moeten ze medische verzorging hebben,en natuurlijk hebben ze geen geld(tenminste,dat weten wij natuurlijk helemaal niet)Syrie was geen arm land,ook niet heel rijk.
Het is alleen een beetje zuur dat je als Nederlander je helemaal scheel betaalt.Maak het dan gratis voor iedereen,dan heb je die scheve gezichten ook niet.
Net als het engelse systeem.

De allerarmsten zitten daar nog....De mensen die je in Europa ziet behoren daar niet toe.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 15:08

Er zullen er vast nog bij zijn die nog wat over hebben en ja, dat zal dan logischerwijs meteen in grote biljetten zijn. Maar die 7000 euro voor de overtocht, daar hebben ze niets meer aan, die zijn ze kwijt. Aan die iPhone hebben ze ook niets om te betalen als ze ziek worden (en die zijn niet alleen om de politie in de gaten te houden, maar dat is weer een andere discussie). En als het op is, is het op. Ik geloof niet dat ze thuis nog een bankrekening hebben waar ze bij kunnen. Overigens - met een biljet van 500 euro kom je niet ver hoor, bij ziekenhuisopname. En met 2 of 3 ook niet.

En daar bovenop - hoe ga je bepalen wie wel en wie niet moeten betalen? Want kun jij aan hun mooie bruine ogen zien wat ze nog bij zich hebben? Dan kweek je een cultuur van wantrouwen en dan kun je toch echt beter zeggen dat ze gewoon geholpen moeten worden. In een ziekenhuis zit je niet te wachten op eerst de discussie of iemand echt geen rooie cent meer heeft, de wachtrijen zijn zo al lang genoeg.

En ja, ik zou ook wel willen dat hier de zorgverzekering gratis was... Maar ik ben ook nuchter genoeg om te begrijpen dat daar nog wat werk aan zit, voor dat praktisch haalbaar is.

Magoe... Ik ga nog wat doen aan mijn leven buiten Bokt, morgen een paar dagen op vakantie met knollie dus ik heb het nog druk zat :wave: