Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:38

Is het hebben van een eigen paard ook niet een vorm van status. Dat je dan laat zien dat je geld hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:39

Ik heb nooit bezuinigd op een eerste levensbehoefte (eten, drinken, onderdak en slapen). Wel op de secundaire levensbehoeftes.
Kleding, tjah, ik hoefde geen shirtjes van 60 euro per stuk, deed het wel met shirtjes van 3 euro.
Uit? Deed ik bijna niet, als ik het deed wist iedereen dat ik zeer weinig te besteden had en legde de rest van de groep wat uit voor me, superlief.
Uit eten? Nee bedankt.

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:41

Robijntjah schreef:
Floor: ik denk dat ik zonder mijn paard wel heel anders terecht gekomen zou zijn ja. Goh, goede vraag dit.
Dan zat ik denk ik nu nog in die destructieve relatie die ik destijds had... Had ik geen opleiding afgerond en zeker niet gewerkt.

Toch tijd voor de stichting dan maar;) Zonder grapjes, fijn dat jouw paard je hier doorheen heeft gesleept en jij nu je leven op de rit hebt. Maar de redenatie van een paard nodig voor psychisch welzijn zoals hierboven gezegd is inderdaad vrij omgekeerd. Ik vind het voornamelijk een zelf aangeprate behoefte. Hoe mensen hier praten over het "nodig" hebben van een paard, er ''anders niet meer zijn'', hoe moeten mensen zich voelen die een ouder verliezen bijvoorbeeld?? Vind het nogal uit perspectief allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:42

purny schreef:
Is het hebben van een eigen paard ook niet een vorm van status. Dat je dan laat zien dat je geld hebt.

Voor mij zeer zeker niet, had al mijn spullen 2ehands, goedkopere stalling (maar in mijn ogen paardvriendelijker), hulp van stalgenoten en ook wel mazzeltjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:44

Floortje_89 schreef:
Robijntjah schreef:
Floor: ik denk dat ik zonder mijn paard wel heel anders terecht gekomen zou zijn ja. Goh, goede vraag dit.
Dan zat ik denk ik nu nog in die destructieve relatie die ik destijds had... Had ik geen opleiding afgerond en zeker niet gewerkt.

Toch tijd voor de stichting dan maar;) Zonder grapjes, fijn dat jouw paard je hier doorheen heeft gesleept en jij nu je leven op de rit hebt. Maar de redenatie van een paard nodig voor psychisch welzijn zoals hierboven gezegd is inderdaad vrij omgekeerd. Ik vind het voornamelijk een zelf aangeprate behoefte. Hoe mensen hier praten over het "nodig" hebben van een paard, er ''anders niet meer zijn'', hoe moeten mensen zich voelen die een ouder verliezen bijvoorbeeld?? Vind het nogal uit perspectief allemaal.

Ligt denk ik ook aan de tijd. Toen was ik kneiterdepressief. Als 1 van mijn ouders destijds was overleden had ik er nu ook zeker niet meer geweest. Gebeurd dat nu, vind ik dat echt heel erg en zal ik ontroostbaar zijn maar ik ga door.

Denk dat er onderschat wordt hoeveel mensen juist al door het in de wajong zitten (om het even bij mijn ervaringskennis te houden) onwijs depressief worden en het niet meer zien zitten.
En ja, dan zit de hoop hem soms meer in dieren dan in mensen.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:46

@Robijntjah: Vat dit niet verkeerd op maar wat een fantastische vrienden heb jij!
"Ze wisten dat ik niet veel te besteden had dus legde wat voor mij bij". Maar ondertussen had je wel een paard.

Als ik zeg "sorry even geen geld", dan gaan mijn vrienden niet spontaan voor me bijleggen. Ze weten immers wat ik aan mijn paard spendeer :')
Ze lachen me gewoon uit :+
Daarnaast wil ik ook niet dat ze voor me bijleggen. Ik kies voor een paard dus geen geld hebben om die reden is gewoon even op de blaren zitten.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:47

Robijntjah schreef:
Ik heb geleerd prioriteiten te stellen
Ik heb geleerd verantwoordelijkheid te nemen voor mijn beslissingen
Ik heb geleerd keuzes te maken
Ik heb geleerd wat financiele verantwoordelijkheid is

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Robijntjah schreef:
Een kat had en heb ik nog steeds.

Worst case scenario's die ik dan beide gezellig meemaakte...

Op welke andere manier had ik die vaardigheden kunnen leren, waardoor ik sta waar ik nu sta?

Ik heb het geleerd door mijn ratten.
Jouw zogenoemde vaardigheden kan je naar alles schuiven, van een goudvis naar het hebben van een kind tot aan een fiets of skateboard.
Een paard vind ik persoonlijk erg overdreven in het hele rijtje aan huisdieren.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:48

purny schreef:

Ik vind van niet hoor.Ik vind een paard hebben ook geen Luxe meer. Vroeger was een eigen paard een Luxe,maar das allang niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:49

Ik had toen inderdaad de indruk dat het fantastische vrienden waren. Dit gebeurde overigens ook zeker niet wekelijks hoor en wanneer ik bijvoorbeeld wel een extraatje had (verjaardagsgeld of iets dergelijks) was ik ook zeker niet te flauw om wat terug te doen.

Ik leg nu overigens ook regelmatig bij voor vrienden die wat krapper zitten, ook al hebben zij een paard, of misschien wel 2 en een kind :)
Gewoon, omdat ik het fijn vind als ze er bij zijn!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:50

In feite kan je ook stellen dat iemand die Wajong krijgt geen kinderen meer zou mogen maken. Dat is nl ook luxe en daar betalen jullie allemaal nog eens extra voor in de vorm v kindergeld.

Anoniem

Ben ik met je eens dat een ander huisdier hetzelfde effect kan hebben. Helaas hoefde ik voor mijn kat het huis niet per se uit ;)

Dus dat speelde inderdaad ook nog mee. Een reden om het huis uit te gaan. En dus voor mezelf te zorgen, vanaf paardlief ging ik namelijk WEL boodschappen doen wat ik anders niet deed....

Nikass

Bowen schreef:
Geryon schreef:
Ja dat kan serieus verstandig zijn! Ik ben zelf zo'n persoon die tigear omschrijft, heb meerdere ernstige stoornissen, en mijn paard kan ik inderdaad niet helemaal in mijn eentje hebben en verzorgen.
Maar er zijn natuurlijk ook mensen die al iets verder zijn dan mij in hun therapie en die kúnnen het nét aan en wel met heel veel moeite. Maar dat helpt wel. Zo leer je meer verantwoordelijkheid te verdragen bijvoorbeeld.

Maar moet dit dan ook in de bijstand? Daar gaat het mij vooral om.
Als iemand er echt baat bij heeft en begeleiding waar nodig ben ik er echt geen tegenstander van. Ben zelfs blij dat we in dit land allemaal meebetalen aan dat soort dingen.
Maar de bijstand is bedoeld als uiterst vangnet voor mensen die wel kunnen werken, maar geen werk hebben op dat moment.

Het is niet bedoeld om je leven in door te brengen, het is bedoeld om te zorgen dat je niet letterlijk onder een brug hoeft te leven als je geen werk hebt. Dat gaat over basisbehoeften en een normale kans op een toekomst.
Uitkeringen voor (chronisch) zieke mensen gaan wel over je leven erin door kunnen brengen, dat daar meer luxe mogelijk is is logisch.

En hoe dan met mensen die bijstand krijgen en in categorie vier zitten (zeer moeilijk bemiddelaar op de arbeidsmarkt) bijvoorbeeld door verslaving of anti-sociale persoonlijkheid?
Deze mensen kunnen in principe werken maar verblijven vaak langdurig in de bijstand omdat ze nergens worden aangenomen en indien ze wel een keer door een sollicitatie heen komen kunnen ze vaak de baan niet volhouden.
(Deze mensen hebben veelal geen paard, maar als je het in het algemeen trekt naar luxe producten?)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:51

gohya schreef:
purny schreef:

Ik vind van niet hoor.Ik vind een paard hebben ook geen Luxe meer. Vroeger was een eigen paard een Luxe,maar das allang niet meer.

Het is meer armoede :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:52

Hypothetisch gezien: wat zouden jullie ervan vinden dat iemand met een uitkering 200 euro per maand aan computers/games uit zou geven?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:55

Robijntjah schreef:
Hypothetisch gezien: wat zouden jullie ervan vinden dat iemand met een uitkering 200 euro per maand aan computers/games uit zou geven?

Ik vind dat ieder dat voor zich moet weten.Als degene daardoor minder geld voor eten en drinken overhoud,So Be It.Das hun eigen keuze,en je kan niet zeggen:daar is het geld niet voor bedoeld.Iemand mag zelf weten waar ze hun geld aan uit geven,ook al is het een uitkering.
Kom op heey,je kan mensen met een uitkering toch niet scheef aan kijken omdat ze iets anders doen met hun geld?

Tigear

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:56

Robijntjah schreef:

Net zoals ik het geen probleem vind dat iemand een paard heeft van dat geld, vind ik het natuurlijk ook geen probleem als mensen het daar aan uitgeven. Iedereen moet doen waar hij gelukkig van word, ik ga er niet over nadenken of oordelen want ik vind niet dat ik het recht heb om er over te oordelen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:57

Kijk, fijn dat er ook mensen zijn die er niet over (willen) oordelen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:58

Ben toch blij dat velen van jullie je niet te moeien hebben met mijn uitkering. Tjee. Dan zou ik best een arm schaap zijn. :=

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:00

bruintje123 schreef:
Geyron
Het UWV is de meeste domme organisatie ooit.

Dan zijn er zieken met uitkering.
Werken nee dat kan niet.
Maar wel stappen. Winkelen. Paardrijden.
Maar een paar uur werk. Nee.
En het UWV trapt er in.

Joh, kom jij voortaan mijn boodschappen halen? Kom jij voortaan mijn bed opmaken en stofzuigen en maak je tussendoor ook nog even de wc schoon? Ik kan best drie keer in de week een paar uur werken, als jij of een andere vrijwilliger (want geld voor thuiszorg etc is er niet) mijn meest noodzakelijke dingen in het huishouden komt doen. En als ik een keer ga 'stappen' dan doe ik die 'noodzakelijke' dingen een keer een dagje niet. Maar dat kan je niet elke week doen... En zo zal het voor meer mensen gelden denk ik!

Dat heeft niet zozeer te maken met 'het uwv trapt er in', maar het uwv kijkt naar wat je aan belasting dagelijks kan hebben. En als je het geluk hebt een arts tegen te komen die ook snapt dat 100% van je energie kwijt zijn aan werk niet haalbaar is, dan wordt je soms afgekeurd. Dat je dat aan de buurvrouw niet ziet als je haar boodschappen ziet doen, dat is niet het probleem van de buurvrouw, maar dat van jou.

Robijntjah schreef:

Dat zou ik persoonlijk ontzettend dom vinden, maar dat komt deels ook omdat ik me niet kan inleven in het plezier of het levensgeluk dat dat iemand bied.
Ik werkte eerder (voor ik werd afgekeurd dus ;) ) als ambulant begeleider in de psychiatrie. Veel mensen die vaak ook slecht met hun geld om konden gaan en voor de buitenwereld domme keuzes maakten, daardoor niet te eten hadden aan het eind van hun weekgeld etc. Dat soort mensen zou ik écht niet stimuleren een paard te kopen, sterker nog, ik heb zelfs wel eens een hond 'weg laten halen' door de dierenbescherming, of ze zelf afgeleverd bij het asiel. Ook andere aankopen regelmatig terug laten brengen als ze zelf tot inzicht kwamen dat het niet verstandig was (terug naar de winkel met die te dure smartfoon).

Maar mensen die stevig in de knoop zaten, maar waar het huisdier wel altijd op de eerste plek kwam? Houden dat beest.. dan nam ik wel wat van mijn eigen vlooienmiddel mee, of sponsorde ik een zak kattevoer. Want dat waren de mensen die juist steun hadden aan zo'n beest.
Al ben ik echt in de veronderstelling dat dat geen paard hoeft te zijn.. Ook met een hond moet je er uit, kom je onder de mensen en in beweging. En een hond kost in de maand over het algemeen heel wat minder dan een paard.
Laatst bijgewerkt door dovish op 18-05-15 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigear

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:00

Robijntjah schreef:
Kijk, fijn dat er ook mensen zijn die er niet over (willen) oordelen...

Als ik ergens de indruk gegeven heb dat ik over een ander oordeel wil ik dat graag weten, dan kan ik namelijk mijn excuses maken omdat ik in geen van mijn berichten die indruk wou geven. :o

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:01

vuurneon schreef:
Lijkt mij ook mooi werk bij het UWV :j maar ja, met 1100 mensen die hetzelfde idee hadden, schoot dat ook niet op :')

Als wat het de laatste baan op aarde.....

Aan de andere kant, geld is geld.... :')
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 18-05-15 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:02

Maar ga je dan niet afvragen waarom je gezondheid toch zo achteruit gaat... daar ben ik dan wel een beetje allergisch voor.

Net als mensen die "geen geld" hebben en roken. :') Gewoon grappig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:03

MarlindeRooz schreef:
Maar ga je dan niet afvragen waarom je gezondheid toch zo achteruit gaat... daar ben ik dan wel een beetje allergisch voor.

Net als mensen die "geen geld" hebben en roken. :') Gewoon grappig.

Over wie zijn gezondheid heb je het nou?
Mijn gezondheid is nooit echt achteruit gegaan, ja, nu maar dat is waarschijnlijk van de stress in prive omstandigheden (nee niet van het werk :+ )!

Snorlex

Robijntjah schreef:

Stel na aftrek van kosten voor levensonderhoud blijft 200,- over om te sparen/voor extra's, dat is een leuk bedrag! En natuurlijk mag je zelf weten waar je het aan uit geeft.
Maar een paard, en de onvoorziene kosten, zijn vaak meer dan 200,- in de maand.

Maar ik blijf erbij. Een uitkering is voor eerste levensbehoefte. Als je daarop moet bezuinigen voor je hobby maak je mijn inziens de verkeerde keuzes en bevorder je de kwaliteit van je leven niet.
Ja misschien de voldoening die je krijgt door het hebben van een paard. Maar onvoldoende en niet gevarieerd eten helpt je lichaam naar de knoppen.
Nooit nieuwe kleding of goede schoenen kunnen kopen en nooit naar de kapper gaan doet ook niets voor je zelfvertrouwen.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 18-05-15 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

De gezondheid van mensen met een uitkering die hun geld spenderen aan dure hobby's, niet per se een paard. Kan ook gamen, auto's, computers etc zijn.