Tsunami treft Japan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:16

Het update-niveau is wel sterk gedaald..
Met 9/11 kon je geen zender zien zonder die beelden op tv, maar nu met Japan lijken de mensen het zowat vergeten.
De oorzaak is misschien niet gelijk, maar het zijn wel beide rampen van grote omvang.

Desty

Re: Tsunami treft Japan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:22

Dat ben ik helemaal met je eens!
Nergens word er meer over Japan gepraat.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:37

Huertecilla schreef:
TurdusMerula schreef:
Even deels offtopic, maar je schijnt ook van die 'tussenstekkers' te hebben, die je tussen stopcontact en apparaat steekt, en die dan voor minder verspilling zorgen.
(Even lomp uitgelegd.)

Daar staat zowat ons hele huishouden op. Stekkerdozen met een aan/uit schakelaar :)*

Nee, die bedoel ik dus niet.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 08:40

Klopt het raakt nu al uit de belangstelling en dat vind ik eigenlijk wel een vrij kwalijke zaak. Met 9/11 was dat anders omdat Amerika zelf het in de aandacht hield. Japan zelf is niet happig op het geven van informatie dus journalisten moeten er zelf naar graven. En er is inmiddels ook meer aandacht voor Libië he... We worden allemaal weer afgeleid.

Oom nog steeds in Hong Kong tante is nog steeds in Tokio maar niet thuis. Ze zit in een hotel vlak bij 't kantoor van CNN. Ze draait dagen van bijna 18 uur :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 09:04

AmyII schreef:
Japan zelf is niet happig op het geven van informatie dus journalisten moeten er zelf naar graven.
Hoe ironisch.. :+

Maar je hebt gelijk hoor..
Ik vraag me af of de Japanners zelf wél meer informatie krijgen over wat er nu aan de hand is en wat er allemaal gaat gebeuren.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 09:26

Volgends mij gaat dat maar mondjesmaat :n maar daar kan ik niks over zeggen want m'n tante krijgt vrijwel alles te horen, als producer voor CNN ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 09:38

Dat is op zich wel fijn..
Lijkt me toch zwaar om zolang te moeten werken.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 09:40

Mij ook, en dan heb je niet eens je man en kind bij je...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:11

Inderdaad erg weinig nieuws uit Japan. Wat ik nog heb kunnen vinden.

Er zijn inmiddels 8.649 doden geteld, terwijl er nog 13.262 vermisten zijn.

Het kraanwater op 40 km afstand blijkt besmet met nucleaire jodium. De japanse regering deelt drinkwater uit. (Waardes zijn niet bekend gemaakt, maar je kan aannemen hoog. Gezien het feit dat ze aangegeven hebben dat de spinazie met 27x de toegestane europese waarde geen gevaar op zal leveren voor mensen)

Japan gaat metingen doen in zee naar de radioactieve straling. Het zou kunnen dat (volgens hen) een klein deel van het gebruikte water in zee zou kunnen zijn gelopen.

Mensen in de centrale zijn blootgesteld aan rond de 150.0μSv/h. En geschat word dat van de 300 mensen aanwezig er 150 zullen sterven aan acute stralingsvergiftiging.

Het opruimen van het afval zal mogelijk nog wel 10 jaar door gaan. Amerikaanse experts vermoeden dat voor de komende 100 jaar er niemand meer kan gaan wonen in het gebied rond Fukushima. De stad zal een spookstad worden.

Er is eerder vandaag bij reactor 2 en 3 opnieuw rook gezien. De reden hiervan is niet duidelijk. Het zou kunnen zijn dat het koelen van de splijtstaven succesvol is en dat dit normale radioactieve stoom en waterstof is die vervliegt. Echter zijn er ook meldingen van zwarte rook wat zou wijzen op een brand.

De wind is inmiddels gedraaid in de richting van Tokio.
In het gebied rond ibaraki (160 onder Fukushima) zijn vandaag waardes gemeten van 2040.0μSv/h Maar dit is inmiddels weer gedaald naar 1145.0μSv/h.

In het gebied rond Kanagawa (Ongeveer 30 km onder Tokio) lopen de waardes op en daar is nu gemeten 159.0μSv/h

Metingen op Fukushima zelf worden af en toe maar bekend gemaakt en het lijkt er nog steeds op dat bepaalde waardes worden gecensureerd:

The West Gate: 269.5μSv/h at 05:40, Mar. 20      

North of Service Building: 2652.0μSv/h at 07:30, Mar. 20
North of Service Building: 3054.0μSv/h at 15:00, Mar. 20
North of Service Building: 2105.0μSv/h at 13:00, Mar. 21
North of Service Building: 2362.0μSv/h at 4:00, Mar. 21
Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 21-03-11 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:16

Wat een gigantisch aantal doden + vermisten.. :\

Waar heb jij dit vandaan?
Ik vind namelijk dat je heel makkelijk lezend schrijft.
Niet met woorden die de gemiddelde Nederlander niet kent.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:18

Kim: Ik deed nog even een kleine edit.

Ik haal de gegevens zelf van de bbc, hln, nos, en nrc. Dat vul ik aan met de gegevens van het JAIF, WHO en IAEA. En vervolgens verpak ik dat in een verhaal met de kennis die ik al heb of opzoek.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:32

Vet goed veulen84! Hier heb ik wel wat aan! Hulde aan jouw updates :)

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:33

Heel begrijpend inderdaad :j Heel fijn! :D

Wat is de reden dat bepaalde waarden worden gecensureerd? Om paniek te beperken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:33

Pff, heel erg heftig.. :\

Toch fijn dat je de moeite neemt. :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:02

Lins_Vetra schreef:
Heel begrijpend inderdaad :j Heel fijn! :D

Wat is de reden dat bepaalde waarden worden gecensureerd? Om paniek te beperken?

Ik denk dat de hele informatiestroom vanuit Japan wordt gecensureerd om paniek te voorkomen...De waardes worden verhoogd om ze toch maar binnen de norm te laten vallen...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:05

Ik vind dat zulke dingen niet vergeten mogen worden. 25.000 mensen is gewoon te veel om ergens onder in de bak met oud papier te gaan.

Lins: Er zijn verschillende mogelijkheden.
Als het gaat om de algemene gegevens uit Fukushima en Miagyi dan zou het kunnen zijn dat de gegevens die het systeem door geeft echt niet klopt. Maar het blijft vreemd dat we weten dat er elk paar uur bij Fukushima op 2 plekken word gemeten. Als je dan kijkt naar de gegevens die ze publiceren. Dan is het dat ze nogal vreemde momenten kiezen. Alsmede dat het vreemd is dat we weten dat er gemeten word in Tokio. Maar er word niks van bekend gemaakt.
Zo weten we ook dat het drinkwater in Tokio besmet is. Maar hoeveel wil men niet zeggen. Liever laat men het water gewoon nog drinken.

Een deel daarvan is mentaliteit. Er staan 56 kernreactoren in japan. Ze hebben er geen angst voor en japan heeft natuurlijk de atoomwapens gehad. Mensen daar relativeren straling meer. Mede omdat de regering er een lang leven van heeft om kleine ongelukjes met straling weg te duwen.

Bovendien is het erg lastig om 30 miljoen mensen te geen evacuren. Dus gebeurd het niet. Gewoon vol houden dat er nog niks aan de hand is, is veiliger. Zelfs al zou de straling in Tokio oplopen tot 100 per uur dan nog is de kans op dode door paniek en slechte huisvesting daarna groter, dan dat de kans op stralingsdoden is. Wrange keuzes.
Overigens zou in het voorbeeld van 100 er niet zo veel aan de hand zijn. Blijven mensen gewoon binnen, dan zijn ze afgeschermd door de enorme hoeveelheden ijzer en beton in de stad.

Grote gevaar is het dat mensen het voedsel gaan eten. Japan staat enorm hoge hoeveelheden nucleaire stof toe in voedsel. Bv Spinazie is in europa 100 en in japan 2000... Dus de japanse regering zal gerust zeggen dat ze het veilig vinden. Maar ik zou het niet eten en ik vermoed dat een kind er aan dood zal gaan.
Op dat punt van voedsel en water zijn we nu al gekomen. Het land kan het op dit moment niet aan als iedereen massaal afstapt van landbouwproducten naar gecultiveerd voedsel (artikelen geinporteerd).

Verder is er een klein teken aan de wand nu de japanse regering zelf onderzoek gaat doen naar vis. Dat doen ze niet als er geen vermoedens bestaan van problemen. Japan heeft enorme afhang van hun zeeproducten, dus ook dit zou mensen onbewust kunnen schade. Bv door besmette vis te eten of zeewier.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:45

Helder verhaal! Ik wist dat dus allemaal niet.

Ik vind het wel een beetje dubbel. Enerzijds vind ik dat er een correcte voorlichting over de huidige stand van zaken moet zijn, anderzijds vind ik de argumenten die jij aankaart ook begrijpelijk..

Las laatst in de krant dat er een japans meisje uit Tokio via internationale facebook-vrienden op de hoogte gehouden wordt van de ontwikkeling betreffende de ramp en de eventuele gevolgen ervan, omdat zij dat toaal niet meekrijgen van de overheid.
Juist hierdoor krijg je de welbekende mug die een olifant wordt, terwijl er een kern van waarheid/juiste berichtgeving in zit. Kunnen ze dan niet beter open kaart spelen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:48

AmyII schreef:
Klopt het raakt nu al uit de belangstelling en dat vind ik eigenlijk wel een vrij kwalijke zaak.

Neeneeneee; er is een informatiestop :)*

De VS willen geen paniek aan de westkust en Japan geen evacuatie-eis door 30 miljoen mensen in het Tokyo district.
Die krijgen te horen dat de straling geen direct gevaar is. Dat klopt; het is op termijn schdelijk en wel boven de evacuatie norm maar omdat evacuatie geen optie is moet alles zoveel mogelijk in de doofpot.

Idem het water. Er is geen alternatief om 30 miljoen mensen van drinkwater te voorzien.

De grenswaarde voor de volksgezondheid is vorige week woensdag verdubbeld in combinatie met de claim dat het meetsysteem geen betrouwbare info geeft...

Ook de VS hebben er ook groot belang bij dat er geen info komt want én men wil geen uittocht van de westkust weg én er staan in Californië soortgelijke centrales naast de breuklijn waar men liever nu geen paniek over wil.

Een ander pikant detail is dat General Electrics de centrale gebouwd heeft én groot aandeelhouden van bv. ABC News is en dik in de stress is omdat de aandelen al zakten vanwege de verwachten schadeclaims.
Amerikaans Big Business heeft ook belang bij sssssst.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:50

Lins_Vetra schreef:
Las laatst in de krant dat er een japans meisje uit Tokio via internationale facebook-vrienden op de hoogte gehouden wordt van de ontwikkeling betreffende de ramp en de eventuele gevolgen ervan, omdat zij dat toaal niet meekrijgen van de overheid.

Dus is er al sinds voor het weekeinde een internationaal info-embargo :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:54

AmyII schreef:
En er is inmiddels ook meer aandacht voor Libië he... We worden allemaal weer afgeleid.

Dat is ook kip en ei.
Het VS militair complex maakt ook misbruik van deze kans.
Het is een welkome afleidingsmanouvre én een welkom extra oorlogsfront.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:05

HC: je hebt natuurlijk gelijk dat de informatiestromen voor een groot deel gemanipuleerd worden. Maar toch gaat het om vraag en aanbod. De echte ramp in Japan is de Tsunami, niet een kernreaktor die op zijn voegen kraakt. Het publiek wil sensatie en voorbodes op de ondergang van de wereld zien, dus verdrukte eerst de tsunami, toen de kerncentrale het nieuws over Libië.

Libië is nu weer bovenop het nieuws, omdat er nu écht iets gebeurt. En daar "lijdt" de info stroom uit Japan onder. Vergeet ook niet dat er maar weinig verslaggevers zich geroepen voelen om in de straling te staan. Je hebt weinig aan een Pulitzer prijs als je zes voet onder de grond ligt in een loden kist.

er is nog veel meer aan de hand dat onze attentie niet bereikt: Hamas heeft dit weekend 50 raketten op Israel afgevuurd. Niet interessant genoeg. Ik weet het ook alleen maar omdat ik net een uitnodiging naar Israel kreeg..

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:31

@joosvangestel; is wel in het nieuws geweest, klein item. Israel heeft weer wat terug gestuurd.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:01

desty schreef:
Dat ben ik helemaal met je eens!
Nergens word er meer over Japan gepraat.

Klopt, omdat het Midden-Oosten 'relevanter' is. Dat wil niet zeggen dat ik Japan minder belangrijk vind hoor! Maar omdat Japan weinig nieuws vrij geeft... En wat betreft de situatie in Libië etc is het niet moeilijk om aan nieuws te komen. Daarom zul je nu meer nieuws over het Midden-Oosten zien dan over Japan.
-O-

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:08

Leg mij eens uit waarom het Midden Oosten volgens jou relevanter is dan alsjeblieft?

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:20

FlyAway schreef:
Leg mij eens uit waarom het Midden Oosten volgens jou relevanter is dan alsjeblieft?

Waar zeg ik dat IK het relevanter vind? >;)

Zoals ik zeg: Het is voor de media makkelijker te bereiken dus vind je meer nieuws over het Midden Oosten.
Daarnaast is het relevanter omdat ze zaterdag op zondag zijn begonnen met die aanvallen op de luchtmacht van Kadaffi en de Tsunami is al iets eerder gebeurd. Er zijn in Japan nu minder vorderingen dan in het gedoe met het Midden-Oosten, daar gebeurd nu veel meer achter elkaar door dan in Japan. (En het zou best kunnen dat Japan heel veel stil houd, wat het dan alleen nog maar moeilijk maakt om nieuwe dingen over Japan te schrijven).

Ik kan er ook niets aan doen dat de Media zo werkt :+. Zo gaat dit nou eenmaal altijd, dat gedoe met dat Libië heeft nu voorrang in de media omdat er in Japan op dit moment gewoon te weinig 'gebeurd'. Dat bedoelde ik meer.

En nogmaals, voor ik half het topic over me heen krijg.. Ik bedoel niet dat er niets ernstigs aan de hand is in Japan, ik bedoel dat de Media een verhaal wilt schrijven en ze kunnen niet elke dag maar weer opnieuw vermelden dat er geen mensen meer gevonden worden. Ze melden nu alleen de bijzondere dingen nog (zoals die vrouw van 80 en die jongen van 16 die onder het puin uit gehaald zijn laatst). En verder zo nu en dan een update over de Fukushima..

En nou maar hopen dat ik het duidelijk uitgelegd heb want ik bedoel hier niets slechts mee, ik probeerde alleen uit te leggen waarom er nergens meer over Japan word gepraat. ;)