Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vind je dat Wilders zich schuldig maakt aan racisme?

Ja
247 (42%)
Nee
335 (57%)

Totaal aantal stemmen: 582

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:45

janesmith schreef:
Tijden mijn googelen kwam ik wel diverse gevallen tegen waarbij contracten niet verlengd werden en dat die vrouwen geen poot hadden om op te staan. Is dat zo?

'Niet verlengd' is een heel andere zaak natuurlijk. Het contract IS dan namelijk al van rechtswege beeindigd.

Nicolletje, je haalt zelf een citaat aan van de pagina van het juridisch loket. Heb je een reden om te denken dat de informatie op die pagina niet juist is?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:46

CtjeLief schreef:
klopt.. wanneer gezondheidsklachten niet relevant zijn voor je functie hoef je deze niet te vermelden.. zwangerschap uiteraard ook niet.. kun je voorbeeld noemen JS waarbij je zo'n contract moet ondertekenen want ik heb er zelf nog nooit van gehoord? (kan zijn hoor, want soms zijn er zulke vreemde regelingen waar je mond van openvalt)

Ik ben er al uit. Het blijkt dat bedrijven die eis wel stellen maar dat ze je uiteindelijk niet kunnen ontslaan omdat de rechter ze altijd in het ongelijk stelt. Het ging om een vrouw die solliciteerde voor een baan en de baast eiste dat ze de eerste 4 jaar niet zwanger zou raken. Dat beloofde ze maar ze werd toch zwanger. De rechter heeft toen die contractsbepaling nietig verklaard omdat het in strijd was met de anti-discriminatiewet.
Dus zoals ik stelde was het niet. Wel dat bedrijven het vragen maar niet dat het de wet omzeilt.
Momenteel speelt een gelijke zaak in belgië en de rechter doet daar binnenkort uitspraak over. Maar de uitslag is al bekend, denk ik nu.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=K12R7BMK
Laatst bijgewerkt door janesmith op 21-07-10 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

CtjeLief

Re: Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:48

Foutje maken is menselijk, geen probleem.. :) er komt ook zoveel voorbij dat je door de bomen soms het bos niet meer ziet :D

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:53

CtjeLief schreef:
Foutje maken is menselijk, geen probleem.. :) er komt ook zoveel voorbij dat je door de bomen soms het bos niet meer ziet :D

Was ter bevestiging dat ik een sierlijk mens ben.

Een fout siert de mens. _O-

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:54

Citaat:
Het blijkt dat bedrijven die eis wel stellen maar dat ze je uiteindelijk niet kunnen ontslaan omdat de rechter ze altijd in het ongelijk stelt.

Ja nou ja, er staat nergens dat je de eis niet mag stellen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:55

Shadow0 schreef:
Nicolletje, je haalt zelf een citaat aan van de pagina van het juridisch loket. Heb je een reden om te denken dat de informatie op die pagina niet juist is?

Nee?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:58

janesmith schreef:
CtjeLief schreef:

Was ter bevestiging dat ik een sierlijk mens ben.

Een fout siert de mens. _O-

Een fout siert de mens zeker niet.. maar het siert hem wel als ie hem toegeeft :D

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:59

Nicolletje:
Voor zwangere werkneemsters geldt een opzegverbod. Dat betekent dat uw werkgever uw arbeidsovereenkomst niet mag opzeggen omdat u zwanger bent. Deze wettelijke bescherming heeft u niet alleen in de eerste fases van uw zwangerschap maar ook:

Tijdens uw zwangerschaps- en bevallingsverlof.
Gedurende 6 weken daarna, als u weer gaat werken.
Als u gebruik wilt maken van uw recht op (onbetaald) ouderschapsverlof.
Als u na uw bevallingsverlof nog arbeidsongeschikt bent door ziekte als gevolg van uw zwangerschap of bevalling.
In al deze situaties mag u als zwangere werkneemster dus niet ontslagen worden. U kunt nog wel op andere gronden ontslag krijgen.

http://www.juridischloket.nl/vraagenantwoord/werk/Pages/zwangerschap-en-werk/kunt-u-ontslagen-worden-omdat-u-zwanger-bent.html

De werkgever mag het contract dus niet opzeggen omdat de medewerker zwanger is, mocht hij dit toch in zijn contract eisen dan is dit niet rechtsgeldig.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:01

Waves schreef:
janesmith schreef:
Er zijn legio bedrijven waar je een contract moet tekenen dat je niet zwanger wordt en als je dat wel wordt, dat dat grond is voor ontslag. Dat is gewoon wettelijk toegestaan. Krankzinnige situatie. Als de staat iets wil doen aan het lage geboortecijfer, zouden ze zelf wat meer de zak in moeten. Als ze dat zouden doen zouden werkgevers geen problemen hebben met zwangere vrouwen. desnoods bekostig je dat met een wijziging in de kinderbijslagwet. Dat je alleen kinderbijslag geeft aan mensen die dat echt nodig hebben. Is je salaris hoog genoeg, dan krijg je niks of minder.

Euh.. dat mag absoluut niet... ik weet niet welke bedrijven jij kent maar ik heb dit nog nooit meegemaakt.

En kinderbijslag alleen voor niet werkenden? Hè lekker, ga ik lekker minder werken zodat ik minder verdien en dan kom ik met de kinderbijslag toch op hetzelfde inkomen! Joepie!
Lekker stimulerend ook om werkloze moeders weer aan het werk te laten gaan. Nee, jij weet hoe je een samenleving in moet richten! :+

Dat zei ik helemaal niet. Jij geeft er een hele eigen draai aan. Waar zie jij staan dat dat alleen voor niet werkenden is?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:02

Nee er staat op voorhand een bepaling dat je niet zwanger mag worden, niet achteraf een opzegging.

Dat het later als je toch zwanger wordt of als je met je contract naar de rechter stapt en daarna ongeldig wordt verklaard in een geding, wil niet zeggen dat mensen die idiote dingen niet mogen ondertekenen.

Het zou me trouwens niks verbazen als het in de USA heel normaal is, zo'n bepaling voor bedrijven.

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:06

Nicolletje schreef:
Nee er staat op voorhand een bepaling dat je niet zwanger mag worden, niet achteraf een opzegging.

Dat het later als je toch zwanger wordt of als je met je contract naar de rechter stapt en daarna ongeldig wordt verklaard in een geding, wil niet zeggen dat mensen die idiote dingen niet mogen ondertekenen.

Het zou me trouwens niks verbazen als het in de USA heel normaal is, zo'n bepaling voor bedrijven.

http://www.gidsonline.nl/?m=article&f=detail&id=22597

"Sollicitanten hebben het recht om te zwijgen, of zelfs te liegen, als in de sollicitatieprocedure een verboden vraag wordt gesteld. Nergens is dat zo duidelijk tot uiting gekomen als in de regelgeving en vooral rechtspraak rond zwangere sollicitanten. Daarbij moet duidelijk zijn dat zwangerschap en ziekte niet hetzelfde zijn, en dus onder andere regels vallen.

Gelijke behandelingswetgeving
De vraag naar zwangerschap is verboden omdat bij het aannemen van een sollicitant geen onderscheid mag worden gemaakt naar geslacht. Als zwangerschap als selectiemiddel wordt gebruikt, dan worden mannen en vrouwen ongelijk behandeld.

Een van de uitzonderingen is dat zwangere sollicitantes kunnen worden geweigerd als het werk gevaarlijk is, voor hen of het ongeboren kind. Buiten die uitzonderingen mag een zwangere sollicitante zwijgen op vragen over zwangerschap en zelfs liegen.

De gelijke behandelingswetgeving geldt ook in de sollicitatiefase. Daaruit is een aantal regels te halen:
1.De vraag naar zwangerschap bij een sollicitante kan discriminatie opleveren en is dus verboden.
2.De zwangere sollicitante mag zwijgen of liegen.
3.Indirecte redenen voor het niet-aannemen van een sollicitante zijn vaak te herleiden tot zwangerschap en dus ongeoorloofd.
4.De (mogelijke) werkgever draagt de bewijslast van het tegendeel, als de sollicitant aannemelijk maakt dat zwangerschap de reden voor het niet-aannemen is. "

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:07

_Lott schreef:
ik las vandaag de Telegraaf

toch nog een kans dat PVV bij VVD komt :D het lijkt mij wel wat. een echt rechts kabinet. en rutte staat tenminste op zijn strepen :) :)

Neem maar aan dat dan het immigratie en integratiebeleid helemaal op de helling gaat.
En die straatterroristjes kunnen hun borst ook nat maken.
Toch zou ik het jammer vinden, want met de grote groei van de PVV is het dan wel gedaan. Tenzij hun beleid wat immigranten en lastige marokkanen betreft, vruchten afwerpt.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:09

... Maargoed ik ken een bedrijf (schoonmaak, ik heb er ook gewerkt) die wel meer dingen deden die niet mocht (ook bij mij helaas) en dan zei hij: ze hebben toch geen rechtsbijstand dus ze gaan hier echt niet tegenin.

Ik ben er jammer genoeg in de praktijk ook achtergekomen dat dat helaas waar is. (ik had geen rechtsbijstand - ik dacht dat dat in onze -mij en mijn ex -alles in 1 pakket zat, lastig verhaal)

Als ik iets tegen die kerel wilde doen, moest ik eerst mijn geld inleggen voor een aanklacht of een griffier (ik weet het niet meer). En als hij je geen salaris betaalt heb je dat niet en als je in het ongelijk wordt gesteld ben je helemaal de sigaar.

Mensen pikten het gewoon.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:36

Wat ik wilde zeggen, het verbaast me niets dat bedrijven het proberen, maar dit soort issues, als je naar de rechter stapt, dan zit je daar ook niet meer lekker bij het bedrijf als je alsnog aangenomen wordt

Het is zo lastig soms.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:41

Nicolletje schreef:
Wat ik wilde zeggen, het verbaast me niets dat bedrijven het proberen, maar dit soort issues, als je naar de rechter stapt, dan zit je daar ook niet meer lekker bij het bedrijf als je alsnog aangenomen wordt

Het is zo lastig soms.

Daarom denk ik dat "veel" mensen het ook doen vanuit wraak. Als het gaat om aannemen iig, dan verwacht ik werkelijk dat zij iemand aannemen op geschiktheid (en kosten) om zo het bedrijf beter te maken zodat het kan blijven overleven en groeien.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:42

janesmith schreef:
Dat zei ik helemaal niet. Jij geeft er een hele eigen draai aan. Waar zie jij staan dat dat alleen voor niet werkenden is?

Je zegt voor mensen die het nodig hebben en als je teveel verdient krijg je niks. Dus mensen met een laag inkomen of geen inkomen... krijgen kinderbijslag. Ik zeg toch ook in mijn reactie dan zou ik dus MINDER kunnen gaan werken om kinderbijslag te krijgen dus ik geef daarmee al aan dat ik begrijp dat je niet allen niet-werkenden bedoelt.
Dus waar precies heb ik je niet goed begrepen en verdraai ik het?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:01

Waves schreef:
janesmith schreef:

Je zegt voor mensen die het nodig hebben en als je teveel verdient krijg je niks. Dus mensen met een laag inkomen of geen inkomen... krijgen kinderbijslag. Ik zeg toch ook in mijn reactie dan zou ik dus MINDER kunnen gaan werken om kinderbijslag te krijgen dus ik geef daarmee al aan dat ik begrijp dat je niet allen niet-werkenden bedoelt.
Dus waar precies heb ik je niet goed begrepen en verdraai ik het?

Dan zou je dat nu ook al kunnen doen want nu krijg je toch ook al kinderbijslag?
Als jij wilt stoppen met werken voor die €80 per maand die de kinderbijslag je brengt, be my guest.
Het lijkt er eerder op dat jij niet zoveel verstand hebt van staatsinrichting in plaats van dat je het mij verwijt.

Ik zal het uitleggen zodat ook jij het begrijpt. De mensen die het niet nodig hebben krijgen geen kinderbijslag meer.
Begrijp je het op deze manier wel?
Laatst bijgewerkt door janesmith op 21-07-10 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:03

superwoman schreef:
Daarom denk ik dat "veel" mensen het ook doen vanuit wraak. Als het gaat om aannemen iig, dan verwacht ik werkelijk dat zij iemand aannemen op geschiktheid (en kosten) om zo het bedrijf beter te maken zodat het kan blijven overleven en groeien.

Interessant.
(ik heb nog nooit in de situatie gezeten)

Dus dat betekent dat mensen die zich gediscrimineerd voelen maar dat misschien wel/ misschien niet aannemelijk kunnen maken (omdat het heus niet zo hoefde te zijn) uit wraak naar zo'n bureau stappen.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:06

Nicolletje schreef:
superwoman schreef:

Interessant.

Dus dat betekent dat mensen die zich gediscrimineerd voelen maar dat misschien wel/ misschien niet aannemelijk kunnen maken (omdat het heus niet zo hoefde te zijn) uit wraak naar zo'n bureau stappen.

Kan ook zijn dat mensen voor hun rechten willen opkomen, en een volgend slachtoffer willen besparen... Wat is er mis mee om onrecht aan te vechten? Dat is toch je recht? Anders verandert er ook niets aan het gedrag v/d tegenpartij, wanneer je dat wel doet heb je in ieder geval een kans dat de tegenpartij zn gedrag aanpast/bijstelt.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:07

Om te beginnen hiermee stoppen:

Citaat:
De kinderbijslag is niet voor elk kind gelijk. Een tweede kind krijgt meer dan een eerste en een derde kind meer dan een tweede.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:11

CtjeLief schreef:
Nicolletje schreef:
Interessant.

Kan ook zijn dat mensen voor hun rechten willen opkomen, en een volgend slachtoffer willen besparen... Wat is er mis mee om onrecht aan te vechten? Dat is toch je recht? Anders verandert er ook niets aan het gedrag v/d tegenpartij, wanneer je dat wel doet heb je in ieder geval een kans dat de tegenpartij zn gedrag aanpast/bijstelt.

Je kunt ook stellen dat die bureaus uitlokken dat iedereen maar te pas en onpas misbruik maakt van het begrip discriminatie.
Ik zou wel eens willen weten hoeveel zaken gewonnen worden in verhouding met de zaken die aangespannen worden en wat het kost per jaar.
Volgens mij zijn dat geen rooskleurige cijfers.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:12

Ik heb een beetje koppijn en ben nog me door werk aan het worstelen dus ik kwam niet meer op de woorden, maar dat is wat ik bedoel ja.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:13

Nicolletje schreef:
Om te beginnen hiermee stoppen:

Citaat:
De kinderbijslag is niet voor elk kind gelijk. Een tweede kind krijgt meer dan een eerste en een derde kind meer dan een tweede.

Dat is alleen voor kinderen die vóór 1995 geboren zijn. Zijn ze na 1995 geboren dan krijg je voor ieder kind hetzelfde, namelijk €237 per kwartaal.

Kinderbijslag
Laatst bijgewerkt door janesmith op 21-07-10 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:14

nee hoor wij kunnen prima discriminatie en 'misbruik van het begrip' onderscheiden van elkaar, geen zorgen.. bovendien is klchtbehandeling maar een klein deel van wat we doen.. Maar discirminatie uitlokken? Nu begin je toch wel een beetje te ijlen...

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:15

Monsterlijk he, om voor iemand in een nare onterechte situatie op te komen en ondersteuning te bieden??