zijn dit de gevolgen? laten we ons opstoken en uitspelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:17

KiWiKo schreef:
dat is de vraag niet FS :D de vraag is of jij deze persoon wel of niet aanneemt :D

Kiwiko dat heb ik toch al beantwoord, had u kunnen lezen?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:18

Nu we het er toch zo over hebben. Ik heb mijn vakantie inmiddels al naar Barcelona geboekt.
Maar ik vroeg me een tijdje geleden af, mijn vriend heeft lang haar en bakkebaarden, als wij een vakantie naar een moslimland hadden geboekt, hoe hij daar benaderd zou worden?
Ik kan mezelf nog enigszins kleden - wat ik ook zal doen - maar lang haar zal hij echt niet kort knippen en volgens mij is lang haar bij mannen niet geaccepteerd in de Islam?

Het is een oprechte vraag, niet om te rellen, het ging zo door me heen omdat de vakanties naar bijv. Dubai en Agadir wel betaalbaar en tegenwoordig laagdrempeliger zijn.

Ik ben altijd met veel plezier en verwondering naar die landen geweest, misschien wil ik het ooit met mijn vriend delen. Maar ineens dacht ik aan zijn lange haar :=

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:19

nee je zei dat je iemand niet mag veroordelen op uiterlijk :) dat ben ik helemaal met je eens........ maar ik heb niet een JA ik neem m aan ondanks dat ik weet dat er dan niemand meer in mijn winkeltje komt. of de NEE ik neem hem niet aan omdat ik weet dat er anders niemand meer in mijn winkeltje komt :)

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:21

Destijds ( pak m beet 20 jaar geleden) golden er voor Mali (in Afrika) regels ten aanzien van kleding en uiterlijk. Hippie-broeken (bellbottomtrousers) waren niet toegestaan en het haar van mannen mocht niet langer zijn dan een denkbeeldige lijn van mond naar oor. Ik heb ooit iemands haar laten knippen, echt waar, geen broodje aap verhaal. Anders kwam hij dat land gewoon niet in. Er stond in een boekje (TIM) een hele riedel aan eisen waaraan iemand moest voldoen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:25

Mali lijkt me echt prachtig (Timboektoe!) maar inderdaad het is daar wel erg ja.
Ik denk dat ik het pas voorstel als hij kalende is :=
Laatst bijgewerkt door Nic op 13-07-10 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:25

Borg schreef:
Ok Nicolletje, ik snap ´m.

Faye, jullie moesten ook een hoedje op, gruwel gruwel. Ik was trouwens lid van de vakbond en dan kwam je er bij Martinair sowieso niet in. Over discriminatie gesproken! Schreuder hield niet van dat soort types, haha!

Schreuder was erg ja. Dikke paniek als hij in de pieren liep :D

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:35

Nicolletje schreef:
Nu we het er toch zo over hebben. Ik heb mijn vakantie inmiddels al naar Barcelona geboekt.
Maar ik vroeg me een tijdje geleden af, mijn vriend heeft lang haar en bakkebaarden, als wij een vakantie naar een moslimland hadden geboekt, hoe hij daar benaderd zou worden?
Ik kan mezelf nog enigszins kleden - wat ik ook zal doen - maar lang haar zal hij echt niet kort knippen en volgens mij is lang haar bij mannen niet geaccepteerd in de Islam?

Het is een oprechte vraag, niet om te rellen, het ging zo door me heen omdat de vakanties naar bijv. Dubai en Agadir wel betaalbaar en tegenwoordig laagdrempeliger zijn.

Ik ben altijd met veel plezier en verwondering naar die landen geweest, misschien wil ik het ooit met mijn vriend delen. Maar ineens dacht ik aan zijn lange haar :=

Moet geen probleem zijn, want de profeet had ook lang haar. :j

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:40

FaberSmid schreef:
Kiwiko juist om discriminatie tegen te gaan, zijn er die regels. Ik kan en mag toch ook niet alleen mannelijke hoefsmidleerlingen accepteren? Of juist vrouwelijk voor het uitzicht? Gaat het niet om gelijke kansen en rechten?
Nee kiwiko op huidskleur de mens (ver)beoordelen blijf ik fout vinden zo ook van u.

Kiwiko dat weet ik dan toch niet, zoals ik schreef als die uiters rechtse persoon zich niet uit in zijnde spraak, schrift, uiterlijk en voorwerpen? En als die aan de eisen voldoet?
Een mens op zijn huidskleur (ver)beoordelen is en blijft fout, dat is niet alleen mijn mening.

Lezen kiwiko, voordat u verkeerde conclusies doet trekken.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:41

jantergouw schreef:

Welke? :=

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:42

Nicolletje schreef:
Toch is er érgens in mijn hoofd iets anders geworden, wat Kim zojuist verwoordt... Dat opgedrongen islam-gedoe in de samenleving.

Sorry voor de mensen die bewust Moslim zijn geworden, zonder deze opdringerigheid had ik, maar misschien heel veel meer Nederlanders, er heel anders tegenaangekeken.
Als jij boeddhist zou zijn geworden, staat men bijna te juichen oh wat een mooi geloof.
Wat is er mis :?

voor mij gevoel is het eerder het erin proberen te stampen dat islam-gedoe not done is, he overdreven proberen de vrouwen te 'bevrijden' en de mannen te 'temmen' en dan om aan te tonen dat het daadwerkelijk not done is, wordt er gewezen naar de hoofddoekjes (kan me nog voor de geest halen dat mijn oma met een hoofddoek om naar de winkel ging, en zo heel erg oud ben ik niet)
Vwb de criminalteit: ja dat is erg, maar zou het minder erg zijn geweest als de ouders van die jongeren RK of christelijk of joods of ze geen zuidelijke huidskleur hadden?
Want ze vertellen de mogelijke nationaliteit maar niet de geloofsovertuiging.... Ik zie dat geheel los van elkaar, vaak zijn het mannen/vrouwen die in NL zijn geboren en geen import.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:42

sorrie FS....... ik kan uit jouw antwoorden geen ja of nee halen.

ik heb ze net nog uitgebreid bestudeerd, maar er staat echt geen ja of nee bij :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:45

Alane, ik herken niet wat je zegt, dus nee mijn gevoelens zijn dat niet.

Ik kan wel nogmaals uitleggen waarom, want waaschijnlijk staat mijn reden tig pagina's terug alweer.
Maar in Marokko, 3 weken daar optrekken met mensen en binnen een gezin, heb ik niet het gevoel gehad dat ik meisjes moest bevrijden.
Toen ik thuiskwam met mijn verhalen werd mij gezegd dat ik zeker een bord voor mijn hoofd had gehad.
Dus misschien zijn het wel andermans gevoelens, maar niet de mijne :n

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:46

Ik heb even gegoogled en Mali is nog steeds streng voor wat betreft kleding: rokken minimaal tot de knie, lange mouwen etc. Alleen over het haar van mannen wordt niet meer gerept :D En volgens mij hadden alle profeten in die tijd lang haar.

Eerlijk is eerlijk, ik heb zelf ook altijd rekening gehouden met de omgeving waar ik op vakantie was. Dat hield in een lekkere linnen broek en korte mouwen in Maleisië en in Florida niet topless zonnen, om maar iets te noemen. When in Rome, do as the Romans do.
Een vriendin van me heeft enige tijd in Dubai gewoond. Hoewel ze daar wel wat gewend zijn, is het ook daar beter om niet te bloot gekleed te gaan. Trouwens, je valt dan ook wel erg op, dus waarom zou je?
Ik snap dan ook niet waarom er hier niet rekening gehouden kan worden met onze tradities.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:48

Borg, je kan merken dat je veel gereisd hebt :)
En dan niet (sorry Y;( als iemand zich aangesproken voelt) op de manier van Oh, we gingen jaaaaaren naar Benidorm maar hebben nu eens gezellig Egypte geboekt, leuk he?
Of Nog erger: Turkije, want ik hoorde dat ze daar ook Friet van Piet hebben :')

Sorry ik kan er met mijn pet niet bij dan :o
Laatst bijgewerkt door Nic op 13-07-10 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:48

Nicolletje schreef:
jantergouw schreef:

Welke? :=

Ik ben z'n naam even kwijt. Dinges nog-wat, geloof ik.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:49

Jezus?

(Mohamed??)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:50

KiWiKo schreef:
sorrie FS....... ik kan uit jouw antwoorden geen ja of nee halen.

ik heb ze net nog uitgebreid bestudeerd, maar er staat echt geen ja of nee bij :)

Excuses maar hoe blond bent u, dat ik letterlijk er ja bij moet schrijven?

KiWiKo

Re: zijn dit de gevolgen? laten we ons opstoken en uitspelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:51

zo blont dus :D :D :D

dus ja jij neemt die meneer aan?

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:52

Nicolletje, in 13 jaar KLM ga je niet in Nederland op pad. Daarbij mocht ik graag contact maken met de locale bevolking. Dat lukte in het ene land beter als in het andere. Daar heb ik ook veel van geleerd. Vreemd genoeg kijken de mensen in het thuisland vaak heel negatief aan tegen in hun ogen ´overdreven´ vasthouden aan oude gewoontes.
Een klein beetje zoals Nederlandse immigranten in Nieuw-Zeeland of Canada weleens deden (of misschien nog doen?)

Borg

Re: zijn dit de gevolgen? laten we ons opstoken en uitspelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:53

Ik bedoel, in Turkije is er gewoon scheiding tussen kerk en staat, hoewel het daar wel een beetje wankelt, geloof ik.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:53

Ja Borg dat idee van het overdreven vasthouden en hoe er tegenaan gekeken wordt, heb ik ook :j

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:55

Kiwiko zoals ik al schreef, hoe kan ik dat geen weten als die zich zo niet uit en aan de eisen doet voldoen? Ben ik niet verplicht ieder gelijke kansen te geven? Moet ik als hoefsmid dan juist het mannelijke of vrouwelijke geslacht voortrekken of discrimineren? Zoals ik beschreven had, is beide niet fout? En al helemaal om de rede huidskleur?

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:55

Alane schreef:
Nicolletje schreef:
Toch is er érgens in mijn hoofd iets anders geworden, wat Kim zojuist verwoordt... Dat opgedrongen islam-gedoe in de samenleving.

Sorry voor de mensen die bewust Moslim zijn geworden, zonder deze opdringerigheid had ik, maar misschien heel veel meer Nederlanders, er heel anders tegenaangekeken.
Als jij boeddhist zou zijn geworden, staat men bijna te juichen oh wat een mooi geloof.
Wat is er mis :?

voor mij gevoel is het eerder het erin proberen te stampen dat islam-gedoe not done is, he overdreven proberen de vrouwen te 'bevrijden' en de mannen te 'temmen' en dan om aan te tonen dat het daadwerkelijk not done is, wordt er gewezen naar de hoofddoekjes (kan me nog voor de geest halen dat mijn oma met een hoofddoek om naar de winkel ging, en zo heel erg oud ben ik niet)
Vwb de criminalteit: ja dat is erg, maar zou het minder erg zijn geweest als de ouders van die jongeren RK of christelijk of joods of ze geen zuidelijke huidskleur hadden?
Want ze vertellen de mogelijke nationaliteit maar niet de geloofsovertuiging.... Ik zie dat geheel los van elkaar, vaak zijn het mannen/vrouwen die in NL zijn geboren en geen import.

Altijd maar wat als, wat als......er is geen wat als, want het is gewoon zoals het is. Het zijn geen RK jongeren of Christelijke, maar Marokkaans tuig. Aan al die wat als verhalen hebben we niks. De realiteit is al moeilijk zat zonder er ook nog eens hypothetische zaken op los te laten.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:56

Grote steden in Marokko kijken ook vreemd aan tegen al het gedoe in onze grote steden. Okee, uiterlijke schijn wordt wel opgehouden, maar ondertussen is er een levendig nachtleven, wordt er alcohol gedronken en studeren er genoeg vrouwen.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 21:57

marokkaans tuig. maar wat zegt dat over de islam? want die jongeren handelen juist NIET islamitisch. tegenovergesteld. ze doen alles wat Allah verboden heeft