Moet de Burka kunnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is de Burka storend?

Ja
636 (65%)
Nee
328 (34%)

Totaal aantal stemmen: 964

RoodZonnetje

Re: Moet de Burka kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:17

Nou ik vind het goedpraten van pedofilie onder het mom van "ja maar ze zijn homoseksueel" ook niet bepaald kindvriendelijk ;)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:22

Alsof er nooit misdaden zijn gepleegd met 'rechtvaardiging' van het christendom. Dat is zo een idee wat ik niet begrijp. Maar ik heb niet zo een zin om hier allemaal voorbeelden te gaan geven. Maar er is weldegelijk ook christelijk religieus geweld. Zeker in de geschiedenis!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:24

En nu ook nog steeds en waar dan Krips?

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:32

Bijvoorbeeld racisme komt vaak in Amerika voort uit een idee uit de Bijbel opgemaakt dat zwarte mensen minderwaardig zijn. Geweld tegen homoseksuele komt daar ook uit voort. Geweld tegen abortusklinieken. Ik vind eigenlijk dat de paus door voorbehoedsmiddelen te verbieden in Afrika heel veel schade aanricht door alle kinderen die nu met aids worden geboren.

En denk bijvoorbeeld aan het Jodendom tegen de palestijnen.

Bovendien komt geweld vanuit de Islam voort uit veel meer dan alleen het geloof opzichzelf. 'Wij' westerse imperialisten hebben daar veelste lang bepaald wat men moest denken. Daarvan ben ik overtuigd.

Net zo goed de bijbel als de koran kun je geweldadig opvatten. Het is niet een religie die an sich geweldadig is. Het is altijd de manier waarop mensen ermee om gaan. En religie is al snel een soort vrijbrief, een verantwoording voor een daad waar het daadwerkelijke motief vaak veel dieper ligt.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:44

Ik vind dat de Burka verboden moet worden omdat in deze tijd iedereen herkend zou moeten kunnen worden. Wie weet wat iemand onder zo'n burka meedraagt en bovendien kunnen criminelen zich zo makkelijk onder iedere herkenning uit manouvreren. Want als je het goed doet kan er ook makkelijk een man onder een burka.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:49

waarom mag je niet met een bivakmuts over straat en wel met een burka...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 14:42

Krips schreef:
Alsof er nooit misdaden zijn gepleegd met 'rechtvaardiging' van het christendom. Dat is zo een idee wat ik niet begrijp. Maar ik heb niet zo een zin om hier allemaal voorbeelden te gaan geven. Maar er is weldegelijk ook christelijk religieus geweld. Zeker in de geschiedenis!

Absoluut, heb je helemaal gelijk in. En als ik als christen daarop aangesproken zou worden dan zou ik dat ook zeker niet ontkennen.
Die realiteitszin mis ik hier soms.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 14:44

@ Krips: Wat betreft de paus hij heeft in wezen wel gelijk. Als we gewoon zouden trouwen met elkaar en monogaam zouden blijven, dan zou het verspreiden van bijvoorbeeld aids minder zijn.
De mensheid zit helaas zo niet in elkaar en daarom moeten er maatregelen genomen worden, het gebruik van condooms.

Trouwens ik ben niet-religieus, maar als je daar verder over nadenkt, dan heeft de paus geen slecht punt, vind ik.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:53

wat heeft trouwen daar mee te maken?monogaam zijn,oke,maar daar heeft trouwen toch lang niet altijd wat mee te maken.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 18:46

Sullie97 schreef:
@ Krips: Wat betreft de paus hij heeft in wezen wel gelijk. Als we gewoon zouden trouwen met elkaar en monogaam zouden blijven, dan zou het verspreiden van bijvoorbeeld aids minder zijn.
De mensheid zit helaas zo niet in elkaar en daarom moeten er maatregelen genomen worden, het gebruik van condooms.

Trouwens ik ben niet-religieus, maar als je daar verder over nadenkt, dan heeft de paus geen slecht punt, vind ik.

Nee, hij heeft helemaal geen gelijk. Een mens is toch vrij om seks te hebben. Ik bepaal zelf met wie ik seks heb :P. Ik geloof niet in zoiets als een huwelijk. Ik geloof wel in trouw en liefde. Maar het huwelijk is een door de kerk bedacht principe. Dus je wil eigenlijk zeggen dat het de schuld is van de mensen in Afrika zelf omdat ze niet monogaam zijn. Onzin, die mensen zijn zelfs katholiek!

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 15:12

Ik vind dat de Burka niet moet kunnen (sorry ik heb niet de vorige 59 pagina's doorgelezen). Ik vind het maar eng..

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 15:47

MamboBeach schreef:

Paar weken terug nog in het nieuws.. Die verkrachtingen van jonge kinderen..

Maar het heeft, vind ik, verder niet echt zin om verschillende religies met elkaar te vergelijken. Wij wonen in een vrij land, je mag zelf bepalen waarin je gelooft. Dat is toch hartstikke mooi?
Verder heb ik geen last van een Burka, net zo min als ik last heb van een meisje die met een rokje loopt waarbij je haar slipje ziet.

Moet lekker iedereen zelf weten :) Zolang ik er niet in hoef te lopen ( in beide :') ) vind ik het best en kan ik me er niet aan storen.

Maar waarom zou het eng zijn? Als je een man in moterpak en helm ziet ben je toch ook niet bang? Terwijl je hem ook helemaal niet ziet. Of iemand die in de kou helemaal is ingepakt.. Is dat dan weer niet eng?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 15:51

Nessah schreef:
MamboBeach schreef:

Paar weken terug nog in het nieuws.. Die verkrachtingen van jonge kinderen..

Das makkelijk.... hebben ze erbij verteld dat ze dat in naam van God deden dan? Omdat het door priesters gebeurde, wil dat nog niet zeggen dat het geweld uit naam van het christendom is...

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 15:59

Oh, nee zo bedoelde ik dat niet.. Slecht verwoord. Ik bedoelde meer dat er in elk geloof dingen gebeuren die niet juist zijn. Want, als ik het goed heb, was de kerk redelijk op de hoogte van dat geval. Het was ook niet het eerste geval.

Maar dat terzijde, want het ging om de boerka. Sorry, had het niet goed verwoord.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:02

Blue_Eyes schreef:
Das makkelijk.... hebben ze erbij verteld dat ze dat in naam van God deden dan? Omdat het door priesters gebeurde, wil dat nog niet zeggen dat het geweld uit naam van het christendom is...

Maar het werd wel "goedgepraat" onder het mom van "ja maar ze zijn pedofiel, dus ziek, dus niet toerekeningsvatbaar"

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:06

Heino schreef:
Blue_Eyes schreef:

Maar het werd wel "goedgepraat" onder het mom van "ja maar ze zijn pedofiel, dus ziek, dus niet toerekeningsvatbaar"

Dat verandert niets aan mijn vraag van daarnet ;) Dat heeft dus an sich niets met geloof te maken. :)

Nessah, klopt ook :j Maar dat heeft meer te maken met de organisatie dan met het geloof, volgens mij. Ik denk dat God ook aardig met kromme tenen heeft gezeten...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:21

Heeft in mijn ogen idd weinig met geloof te maken, maar met misbruiken van je geloof :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:28

Maar hoezo dan met het misbruiken van je geloof? Volgens mij heeft dat hele seksueel misbruik-verhaal in de RK kerk meer te maken met het misbruiken van je machtspositie dan met wat dan ook voor geloofskwestie.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:31

Wanneer je je geloof als excuus gaat gebruiken voor slechte daden vind ik dat misbruiken van je "geloof". Zoals sommige mensen van de kerk zeggen dat iemand ontoerekingsvatbaar was wat betreft kindermisbruik, omdat diegene pedofiel was en pedofilie een ziekte is volgens de kerk. Zo worden mensen vrijgesproken van verantwoordelijkheid.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:34

Ik zie echt niet wat dat met geloof te maken heeft. Ze zeggen nergens dat God heeft gezegd dat die priesters dat moesten doen. Dat pedofilie een ziekte is, dat zeggen wel meer mensen, niet alleen 'de kerk'. Datzelfde geldt voor homoseksualiteit.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:39

Indirect heeft het wel te maken met het geloof en de verplichtingen en verboden die daaruit voort komen. Zo is het celibaat een a-natuurlijke zaak en druist in tegen het instinct wat wij mensen hebben. Daar het bloed toch kruipt waar het niet gaan kan, krijg je deze excessen. Ook is het zo dat in verhouding heel veel homofielen tot de kerk toetreden omdat de kerk dicteert dat dit verboden is door God, en zij dus maar het celibaat in gaan om hun sexuele voorkeur te verbloemen. Persoonlijk geloof ik daar niet in, want de natuur maakt wel foutjes, maar niet in de getale waarin homofilie voor komt. Dus blijft er niets anders over dan dat de natuur het zo bedoeld heeft. De kerk, c.q. geloof, is er juist de hoofdschuldige van dat dit nog steeds zo matig geaccepteerd wordt.
Laatst bijgewerkt door Springert op 18-04-10 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:40

Daarom ook "geloof" tussen haakjes ;)
Waar ik me aan stoor is dat dat "geloof" als soort van excuus gebruikt wordt. Waarom kan de kerk niet gewoon zeggen "ja dat was heel slecht en daar nemen wij afstand van?"

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:41

ik heb nee aangeklikt maar bedoel eigenlijk ja
had weer eens niet goed gelezen :+

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 23:35

Blue_eyes

Ik bedoel eigenlijk met mijn post dat religie juist niet per defenitie iets kan zijn, zoals bijvoorbeeld gewelddadig. Elke religie wordt misbruikt door aanhangers. Dit zegt niets over de religie zelf. Er bestaat geen soort oervorm of waarheid als het om religie gaat. En dus kan een religie ook niet per defenitie gewelddadig zijn.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 09:03

Springert schreef:
Indirect heeft het wel te maken met het geloof en de verplichtingen en verboden die daaruit voort komen. Zo is het celibaat een a-natuurlijke zaak en druist in tegen het instinct wat wij mensen hebben. Daar het bloed toch kruipt waar het niet gaan kan, krijg je deze excessen. Ook is het zo dat in verhouding heel veel homofielen tot de kerk toetreden omdat de kerk dicteert dat dit verboden is door God, en zij dus maar het celibaat in gaan om hun sexuele voorkeur te verbloemen. Persoonlijk geloof ik daar niet in, want de natuur maakt wel foutjes, maar niet in de getale waarin homofilie voor komt. Dus blijft er niets anders over dan dat de natuur het zo bedoeld heeft. De kerk, c.q. geloof, is er juist de hoofdschuldige van dat dit nog steeds zo matig geaccepteerd wordt.

Mee eens.. Ben ook van mening dat de kerk/geloof zowiezo ervoor heeft gezorgd dat generaties lang, schaamte en sexuele onderdrukking in zijn algemeen heeft bemoedigd.. Tis niet voor niets dat zo vreselijk veel mensen niet goed met zichzelf en hun sexualiteit kunnen omgaan. hun lijf niet waarderen voor wat het is...