Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 13:05

Er is juist bezuinigd op de NVWA.
Daarbij worden de medewerkers regelmatig bedreigd en is het lastig personeel te vinden.

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 13:55

Journee, deze biggen zijn restvee, iets teveel risico om op te fokken en dan hupsakee weg ermee. Niet omdat ze hier niet geslacht kunnen worden, Kroatië zal wel goedkoper zijn.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 14:10

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 14:16

Sorry, mce, maar zie je nu zelf niet wat er gebeurt? Je hoort helemaal niet welke vraag hem gesteld wordt, maar je gaat wel af op het antwoord.
Daarnaast is het voor alle partijleiders, zelfs GW te V, gewoon een feit dat ze compromissen moeten sluiten als ze een coalitie willen vormen. Dat werkt nou eenmaal zo.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 14:18

Ja wat moeten we we met uit context gehaalde snaps geplaatst op dubieuze facebook sites? Lekker niveautje commentaren ook daar....

En ja, campagne voeren is iets anders dan regeren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 14:25

Dat is nu eenmaal parlementaire democratie waarbij partijen moeten samenwerken.
Nu nog meer dan ooit omdat het allemaal erg verdeeld is.

Iedereen snapt dus dat geen enkele partij zijn programma 1 op 1 kan doorvoeren.

Snap niet, of eigenlijk wel, waarom bepaalde media zo aan de poten van D66 proberen te zagen.
Waarschijnlijk is dat voor de stemmers op D66 wel een teken dat ze de juiste partij hebben gekozen.
De hardst roepende "anti-D66"- media is althans iets waar ik mij totaal niet mee kan identificeren.
Dus als er een vinger op de gevoelige plek ligt, wat schijnbaar zo is, juich ik dat zeker toe!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 14:28

Dilan klinkt toch wel heel stellig dat ze absoluut niet samen met GL/PvdA in een coalitie wil, en D66 wil wél samen met GL/PvdA.... dat lijkt me dus op dag 1 al een patstelling. Heel knappe formateur die daar beweging in gaat krijgen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 14:40

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 14:59

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 15:20

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 15:42

Als ik zie welke berichten die “agrarisch inspecteurs “ plaatsen ? O boy :+

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 15:44

fransje23 schreef:
Snap niet, of eigenlijk wel, waarom bepaalde media zo aan de poten van D66 proberen te zagen.
Waarschijnlijk is dat voor de stemmers op D66 wel een teken dat ze de juiste partij hebben gekozen.
De hardst roepende "anti-D66"- media is althans iets waar ik mij totaal niet mee kan identificeren.
Dus als er een vinger op de gevoelige plek ligt, wat schijnbaar zo is, juich ik dat zeker toe!

We hebben bij Timmermans gezien dat het goed werkt. Een aamtal jaar geleden sprak men bij de Europese verkiezingen nog van het Timmermans effect. Na jarenlange haatcampagnes vindt zelfs zijn eigen achterban hem opeens niet goed overkomen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 17:19

BigOne schreef:
Journee, deze biggen zijn restvee, iets teveel risico om op te fokken en dan hupsakee weg ermee. Niet omdat ze hier niet geslacht kunnen worden, Kroatië zal wel goedkoper zijn.

Tot zover 'we houden echt wel van onze dieren'.

(Niets ten nadele van de boeren die hier meeschrijven! Ik geloof wel dat dit niet voor iedereen geldt en vind het heel interessant om jullie bijdragen/gezichtspunten te lezen.)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 17:20

juval schreef:
Dilan klinkt toch wel heel stellig dat ze absoluut niet samen met GL/PvdA in een coalitie wil, en D66 wil wél samen met GL/PvdA.... dat lijkt me dus op dag 1 al een patstelling. Heel knappe formateur die daar beweging in gaat krijgen.

Gelukkig hebben ze Wouter Koolmees gekozen, die kan wel wat :)

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 17:28

Ja die heeft wel een goed trackrecord. :D Leefbaar Rotterdam en Denk samenkrijgen haha

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 17:36

Ik heb het idee dat koeienboeren veel meer om hun dieren geven dan varkens- en kippenboeren. Die laatste zijn daar ook maar kort, de koe blijft veel langer.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 17:50

onze oudste koe is 18 jaar geworden. Op dit moment is de oudste 13, en ik knijp hem wel een beetje, want dat is 'mijn' koe, daar heb ik veto op gezet dat die niet geslacht mag. Gelukkig is ze nog goed en gezond (alleen wil ze nog niet drachtig worden, wat ook een beetje zorgelijk is).

We hebben ongeveer 120 koeien, en die kennen we allemaal, Ze gaan als het goed is jaren lang mee, dus daar bouw je wel een band mee op. Dat is wel anders dan met vleesdieren denk ik.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 17:52

juval schreef:
onze oudste koe is 18 jaar geworden. Op dit moment is de oudste 13, en ik knijp hem wel een beetje, want dat is 'mijn' koe, daar heb ik veto op gezet dat die niet geslacht mag. Gelukkig is ze nog goed en gezond (alleen wil ze nog niet drachtig worden, wat ook een beetje zorgelijk is).

We hebben ongeveer 120 koeien, en die kennen we allemaal, Ze gaan als het goed is jaren lang mee, dus daar bouw je wel een band mee op. Dat is wel anders dan met vleesdieren denk ik.

Maar die oudere koeien zijn denk ik niet bepaald rendabel vaak?

Want er is een reden dat de meeste melkkoeien naar de slacht gaan toch? Meestal worden ze maar 6-7 jaar is mijn kennis.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 17:58

reden is vaak gezondheidsproblemen. poten, uiers, vruchtbaarheid etc.
Oudere koeien zijn prima rendabel want die geven doorgaans veel melk, de voerefficiëntie is beter. Wij doen geen koeien weg vanwege de leeftijd.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 18:01

juval schreef:
reden is vaak gezondheidsproblemen. poten, uiers, vruchtbaarheid etc.
Oudere koeien zijn prima rendabel want die geven doorgaans veel melk, de voerefficiëntie is beter. Wij doen geen koeien weg vanwege de leeftijd.

Ah ik heb het (van mijn familie) altijd geleerd dat ze niet meer rendabel waren. Maar zij hebben een heel “efficient” bedrijf als je me snapt haha. Heel erg innovatief met voer bepalen, melkrobots etc.

Jammer wel zeg dat de koeien zo snel ziek / op zijn. Terwijl ze wel 15-20 kunnen worden. Maar het zijn toch ook topsporters en die slijten harder. En ze worden natuurlijk vooral gefokt om veel melk te geven en niet om heel oud te worden. :P

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 18:03

het blijven inderdaad productiedieren. Maar dat neemt niet weg dat we er wel een band mee hebben en ze zo goed mogelijk leven laten hebben.
Ons vervangingspercentage is rond de 15% per jaar.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 18:06

juval schreef:
het blijven inderdaad productiedieren. Maar dat neemt niet weg dat we er wel een band mee hebben en ze zo goed mogelijk leven laten hebben.
Ons vervangingspercentage is rond de 15% per jaar.

Dat geloof ik zeker! Ik heb ook weinig problemen met de meeste melkveehouders.

Het is het bezoekje met school aan een varkensbedrijf in groep 7 dat mij vegetariër gemaakt heeft. En ik wist voor die tijd écht al wel dat de kalfjes van m’n oom / opa naar de slacht gingen. Maar wat ik bij die varkensboer gezien heb was vreselijk. Ze lieten zien hoe ze de staartjes afknipten en dat gegil staat me 20 jaar later nog goed bij. -O-

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 18:16

Vleeskoeien kunnen ook heel oud worden hoor. Onze ouwe Bes mocht ook niet weg :D
Ze was 13, maar was ook echt op. En dan heb je het niet over een productiedier. Dat ze 15-20 kunnen worden zegt niets natuurlijk. Net als bij paarden :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 18:17

Kinke schreef:
Vleeskoeien kunnen ook heel oud worden hoor. Onze ouwe Bes mocht ook niet weg :D
Ze was 13, maar was ook echt op. En dan heb je het niet over een productiedier. Dat ze 15-20 kunnen worden zegt niets natuurlijk. Net als bij paarden :)

Vleeskoeien zijn toch ook productiedieren? :P

Maar de meeste paarden worden wel ouder dan 6. Dus dat is wel echt heel anders.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 18:54

Ik heb een oud collega wiens man melkveehouder is, daar heb ik ook echt wel het idee dat ze een band met hun dieren hebben.