Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

MarlindeRooz

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 06:48

Maar wie gaat dan het werk doen wat wij met Nederlanders niet vervuld krijgen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 06:54

Je kunt je ook afvragen waarom NL in alles continu steeds uit moet breiden waardoor er steeds meer werknemers nodig zijn..

Anyway, zolang er steeds meer mensen bijkomen zal er ook steeds meer vraag zijn naar meer personeel. Want ook deze mensen doen een beroep op de maatschappij.

Het blijft zo dus een circel die zichzelf in stand houdt en die voornamelijk goed is voor de bedrijven en economie.

Nu ben ik ook niet tegen perse alle mensen weten. Maar wel eerst zorgen dat hier de basis op orde is en een max plakken aan hoeveel mensen er in NL kunnen zijn zonder al die negatieve gevolgen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 07:22

Er zijn genoeg partijen die grote bedrijven eerlijk willen belasten en van Nederland als belastingparadijs af willen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-25 08:20

maar mensen die hier werken dragen toch ook bij aan onze economie? die betalen ook belasting en consumeren hier. Dus het voegt ook wat toe. En het werk wat Nederlanders niet kunnen of willen doen wordt gedaan.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 08:56

Hier komen om te werken is naar mijn mening ook wat anders dan hier komen om je handje op te houden.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 08:59

Ik denk dat mensen die zulke uitspraken doen, geen besef hebben van hoeveel geluk ze hebben dat hun wiegje in Nederland stond.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 09:01

Esaqar schreef:
Hier komen om te werken is naar mijn mening ook wat anders dan hier komen om je handje op te houden.

Maar die werkende mensen gaan ook in huizen wonen.

Handje ophouden willen heel veel mensen ook niet. Maar door slechte integratie, discriminatie en slechte scholing is het soms lastig om hier aan het werk te komen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 09:31

We kunnen allerlei dingen verzinnen, maar wie zou zich nu werkelijk iets van de bevolkingsgroei aantrekken als je er amper iets van zou merken?

Als de problemen op de woningmarkt niet zo nijpend waren, zou er veel minder aandacht zijn voor migratie.

De combinatie van stagnerende woning bouw, open grenzen en een florerende economie doet Nederland op dit moment de das om en dat is niet iets wat nog in enkele maanden kan worden opgelost. Hoe aantrekkelijk het voor sommigen ook klinkt, een asielstop gaat het probleem helaas niet oplossen. Zelfs als je de grenzen hermetische zou sluiten, alleen mensen eruit, niemand erin, dus ook geen studenten of arbeidsmigranten, wat zou dat dan betekenen voor de Nederlandse universiteiten en het bedrijfsleven?

Buiten het feit dat dit onder Europese regels niet mogelijk is. Nederland dan maar uit de EU? Lijkt me op economisch gebied ook geen haalbare oplossing. Blijft in mijn optiek vooral bouwen en creëren van meer woonruimte over.

https://decorrespondent.nl/15879/nederlanders-zijn-het-spuugzat-wie-wordt-onze-redder-in-woning-nood/934fb48b-1113-07cf-3b70-224d51838c0b

https://hetkenniscentrumarbeidsmigranten.nl/themas/wonen/

https://pointer.kro-ncrv.nl/hoogleraar-over-groei-universiteiten-laat-pas-meer-studenten-toe-als-er-genoeg-huizen-zijn

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 09:40

Je hebt daar absoluut een punt, naar mijn mening.
In die zin dat, als iedereen gelukkig(er) zou zijn, er ook meer tolerantie is voor 'anders'.
Het probleem ontstaat i.m.o dat veel mensen de oorzaak bij de verkeerde groep leggen, in plaats van te kijken naar wie of wat tegenhoudt dat het probleem wordt opgelost.
Er staan bijvoorbeeld meer huizen/panden leeg dan dat er nodig zijn en zoals eerder in het topic werd geschreven, is maar 1% landbouwgrond nodig om desnoods die woonruimte nieuw te bouwen.
De statushouders kunnen er niets aan doen dat die huizen niet worden gebouwd.

Ik denk ook dat het goed is om stil te staan bij een scenario waarin Nederland in een oorlog terecht komt en je als Nederlander moet vluchten naar een land dat volledig tegenover jouw eigen cultuur staat.
Dat je al wordt uitgekotst voordat je een woord hebt gezegd, puur omdat je Nederlander bent en je handje ophoudt, omdat het alternatief een zekere dood is.

Sorry voor spellingsfouten, het lukt me niet meer om die d/t regels te onthouden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 09:55

Elisa2 schreef:
Je kunt je ook afvragen waarom NL in alles continu steeds uit moet breiden waardoor er steeds meer werknemers nodig zijn..

Anyway, zolang er steeds meer mensen bijkomen zal er ook steeds meer vraag zijn naar meer personeel. Want ook deze mensen doen een beroep op de maatschappij.

Het blijft zo dus een circel die zichzelf in stand houdt en die voornamelijk goed is voor de bedrijven en economie.

Nu ben ik ook niet tegen perse alle mensen weten. Maar wel eerst zorgen dat hier de basis op orde is en een max plakken aan hoeveel mensen er in NL kunnen zijn zonder al die negatieve gevolgen.

Niets kan eeuwig groeien in de natuur, ook de economie niet wat het gevolg is van menselijk handelen en daarmee voorspelbaar is. Maar we hebben ook periodieke recessies.
Ik vraag me af of in welke mate we dan ons kunnen distantiëren van dat systeem. Vaak worden voorgaande kabinetten beschuldigd van de liberalisering en daar ben ik het gedeeltelijk mee eens. Maar mondiaal waaide al een neo liberale wind sinds de jaren 80. Door steeds meer verstrengeld internationale relaties waren we hier niet aan ontkomen. En we zijn geen eiland, dus we zullen niet 180 graden kunnen draaien. Wellicht moeten we het meer zoeken in veerkracht en robuustheid (net als de natuur haha) door differentiatie in bedrijven, dus geen grote monopolies en stimuleren van bottom up innovaties, gedreven door universiteiten. En door dat besef van 1 economie, want de Nederlandse economie is lastig te definiëren, kun je juist de geopolitieke positie van de EU versterken. We gaan elkaar nodig hebben.

Maar goed. Denk dus streven naar groei onoverkomelijk is, maar denk dat we aandacht moeten besteden aan wat we dan willen laten groeien, en hoe we elkaar kunnen versterken in de EU

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 10:42

Er zijn er afgelopen jaren zeer veel huishoudens van 1 persoon bijgekomen, van anderhalf naar drieënhalf miljoen. Die wonen alleen maar tellen wel mee als huishouden. Ook dat veroorzaakte een tekort.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 10:53

BigOne schreef:
Er zijn er afgelopen jaren zeer veel huishoudens van 1 persoon bijgekomen, van anderhalf naar drieënhalf miljoen. Die wonen alleen maar tellen wel mee als huishouden. Ook dat veroorzaakte een tekort.

Tja, al die mensen die heel egoïstisch een woning alleen voor zichzelf opeisen. :D

Iedereen dan maar verplichten een woning te delen? En alleenstaanden verplichten om te gaan daten? :+
Komen er in 1 klap ruim 1,7 miljoen woningen vrij, dat zet tenminste wel zoden aan de dijk. :j

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-25 10:54

maar dan moet er ook meer gekeken worden naar wat voor soort woningen er gebouwd worden. Als eenpersoonshuishouden heb je minder ruimte nodig dan voor gezinnen. Dus dat soort woningen/appartementen zouden voorrang moeten krijgen. Maar als ik hier in de buurt kijk worden er voornamelijk grote 2/1kappers van bijna een miljoen gebouwd. Ook die worden wel verkocht, maar dat is een heel andere doelgroep dan waar tekorten aan zijn. Dus meer voor 1 persoonshuishoudens, ouderen en studenten bouwen lijkt me een oplossing. En natuurlijk de leegstand optimaal benutten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 11:17

journee schreef:
BigOne schreef:

Tja, al die mensen die heel egoïstisch een woning alleen voor zichzelf opeisen. :D

Iedereen dan maar verplichten een woning te delen? En alleenstaanden verplichten om te gaan daten? :+
Komen er in 1 klap ruim 1,7 miljoen woningen vrij, dat zet tenminste wel zoden aan de dijk. :j

Dat maak jij ervan, dit is gewoon ook een van de redenen van het tekort. Veel oudere mensen willen bvb wel graag samen gaan wonen maar gaan er financieel fiks op achteruit door de bestaande kortingen . Dus geen verkeerde conclusies trekken!

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 11:26

BigOne schreef:
journee schreef:

Dat maak jij ervan, dit is gewoon ook een van de redenen van het tekort. Veel oudere mensen willen bvb wel graag samen gaan wonen maar gaan er financieel fiks op achteruit door de bestaande kortingen . Dus geen verkeerde conclusies trekken!

Welke conclusies trek ik dan? Ik maak een grapje onder het mom: je kunt altijd wel een groep verzinnen om de 'schuld' voor de woningnood op af te schuiven. Dus ik vermoed dat jijzelf in dit geval een verkeerde conclusie trekt?

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 11:56

MarlindeRooz schreef:
Esaqar schreef:

Maar die werkende mensen gaan ook in huizen wonen.

Handje ophouden willen heel veel mensen ook niet. Maar door slechte integratie, discriminatie en slechte scholing is het soms lastig om hier aan het werk te komen.

Die werkende mensen dragen bij aan het land.

Vluchtelingen bij 1 overtreding retour sturen lijkt me een beter idee. Blijft er meer plek, en veiligheid, in en rondom de AZC's. :)

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 12:24

Citaat:
In 2023 legde de politie 6.800 registraties van verdachten vast waarbij de verdachte op het moment van het plegen van het misdrijf op een COA-locatie verbleef.
(https://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2024 ... sielopvang)

Dus ja je kan die 6'800 mensen terugsturen. Misschien wordt de omgeving rondom AZC's er veiliger van. Maar dat maakt amper een deuk in het woningtekort dus daar moeten we de oplossing toch echt ergens anders zoeken.

Het is op zijn minst een onderzoek waard waarom er zo veel meer eenpersoons-huishoudens zijn, daar gaat het direct over honderdduizenden woningen. Net zoals bij leegstand en bijbouwen (=> stikstofuitstoot).

Ik snap het punt over veiligheid. Er is gewoon een kleine groep Noord-Afrikanen die oververtegenwoordigd zijn in de misdrijfcijfers en helaas daardoor alle vluchtelingen een slecht imago geven. Daar mag zeker iets aan gedaan worden. Maar aangezien woningnood het belangrijkste punt is voor de meeste kiezers en vluchtelingen wegsturen dat probleem echt niet kan oplossen kan ik er nog steeds moeilijk bij dat mensen zo op dat punt blijven hangen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 12:27

De juiste woningen bouwen helpt ook. Ik zoek al een tijd naar een kleinere woning voor ons tweeën, terwijl wij nu in een huis wonen dat voor 4 personen geschikt is. Vrije sector huur. Is niet te vinden, dus wij stromen ook niet door.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 12:39

Ik woon ook in een eengezinswoning in mijn eentje. Overgehouden na de scheiding, kleiner wonen is een stuk duurder en niet te betalen eigenlijk. Plus voor mijn gezondheid vaak niet goed, want degene die vrij komen waar ik voor in aanmerking kom hebben geen lift en alleen een douche. Plus niet rolstoel vriendelijk.
Samenwonen kan niet zonder dat ik nog minder geld krijg en dus degene die bij me komt wonen verplicht om bijna alle kosten op zich te nemen. Sterker nog, bij relatie en samenwonen in 1 klap geen geld meer.

Maar ook; in deze woning woonde vroeger een gezin met 11 kinderen. Nu willen mensen hier niet wonen met meer dan 1 kind, want de 3e slaapkamer is heel klein en vinden ze niet groot genoeg. Past net aan 1 persoonsbed in en eigenlijk geen kledingkast, tenzij je het heel ondiep maakt. Mensen willen ook vaak steeds grotere woningen vergeleken met vroeger. En dit is dan sociale huur.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 13:23

De belangrijkste reden dat er meer eenpersoonshuishoudens zijn, is de emancipatie van de vrouw.
Sinds vrouwen werken zijn ze niet meer afhankelijk van een man.

Wat samenwonen van ouderen betreft; als je alleenstaand bent, krijg je meer AOW dan als je een partner hebt, dan dan de toeslagen.
Het houdt inderdaad de doorstroming tegen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 13:28

Niet alleen ouderen met aow , mensen waarvan er eentje een bijstandsuitkering heeft en de ander het minimumloon leveren nog veel meer in. G dat nu wel of niet terecht is ? Daarom zou het complete toeslagen stelsel op de helling moeten, dat heeft een monster gecreëerd.

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 13:32

Ik vind het gewoon armbachelijk slecht dat een mini land zoals Nederland maar mensen op moet blijven vangen vanuit de EU omdat daar regels over zijn. Daar ben ik dan wel weer flink op tegen tbh, vol is vol op den duur. Je kan wel blijven proppen en proppen, maar ze kunnen beter wat doen aan die omstandigheden in de landen waar mensen massaal uit wegvluchten en migreren zodat ze niet allemaal naar belastingparadijzen zoals Nederland komen.

Maar politiek is tegenwoordig 99% elkaar aanvallen en ruzie maken en 1% daadwerkelijk oplossen. :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 13:33

Er wordt jaarlijks 20 miljard aan toeslagen rondgepompt en zoals onderstaand, ergens belachelijk dat je met zoveel geld op de bank nog zorgtoeslag kunt krijgen;
mag aardig wat spaargeld hebben zonder dat uw zorgtoeslag in gevaar komt. U kunt in 2025 zorgtoeslag krijgen als uw vermogen op 1 januari 2025 niet hoger is dan € 141.896. Hebt u een toeslagpartner? Dan mag het vermogen op 1 januari 2025 van u samen maximaal € 179.429 zijn.

En als vermogen telt eigen huis/auto niet mee!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 14:22

:wow: Zoveel spaargeld en dan nog toeslagen mogen ontvangen?!? Bizar.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 14:32

Een belangrijke oorzaak van de toename van kleine huishoudens is de vergrijzing:
Citaat:
Inmiddels is vier op de tien huishoudens iemand alleen. Naast (bewust, gescheiden of zoekende) alleenstaanden, zit die toename vooral bij de 65-plussers. Nederlanders worden steeds ouder, blijven langer gezond en dus langer thuis wonen. Deze oudste groep woont relatief vaak alleen, meestal na het overlijden van een partner. 
https://specials.app.nos.nl/dataverhalen-tk2025/wonen/

Is een leuke pagina waar je ook zelf dingen mag/kan aanvullen zoals verloop van koopprijzen en bouw van sociale huur.
Ook op deze pagina een diagram met samenstelling van huishoudens in 2024 (bron CBS):
1 persoon: 40%
2 personen: 32%
3 personen: 12%
4 personen: 11%
5 of meer personen: 5%

72%, bijna driekwart is alleen of met z'n 2-en.
Die "hoeksteen van de samenleving" waar het CDA het zo graag over heeft is dus niet het gezin, maar de alleenstaanden, gevolgd door de mensen die met zijn 2-en zijn. Die groep is vele malen groter dan dat gezin.

En waar Prompter tegenaan loopt:
Citaat:
Leg je de verdeling van huishoudens en woningen op elkaar, dan zie je dat er relatief veel ‘grote’ (>100m²+) woningen zijn. En je ziet ook dat er beduidend meer kleine huishoudens zijn dan ‘kleine’ (vaak beter betaalbare) woningen (<100m²). Zelfs al zou de groep kleine huishoudens met een grote woning kleiner willen wonen, dan kan dat niet in het huidige woningaanbod.

NOS heeft ook zo'n special over de zorg en migratie.
https://specials.app.nos.nl/dataverhalen-tk2025/zorg/
https://specials.app.nos.nl/dataverhalen-tk2025/migratie/