Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:29

AppleSter schreef:
pien_2010 schreef:
Nee, ik ben niet polariserend. Ik baseer me echt op de feiten. Een feit is dat Baudet zijn leden begonnen zijn met het Tribunaal principe om iemand die anders dacht als zijzelf mee ter verantwoording te roepen. Niemand anders is daarmee begonnen en dat benoem ik. Dat is een glijdende schaal en dat niet vinden en niet benoemen dan laat iedereen het maar gebeuren. Mensen hebben beveiliging vanwege uitspraken van Baudet. Dat moet benoemd worden.
Een feit is ook, dat ik het vreselijk vind dat Baudet nu al 2x is aangevallen en dat die man geen fatsoenlijke beveiliging krijgt. Daar begrijp ik eigenlijk helemaal niets van want vandaag of morgen gaat dat mis.
Een feit is ook dat Wilders al veels te lang beveiliging krijgt. Dat is schandalig dat hele Fatwa gebeuren en keur ik ten strengste af. Zou niet moeten moeten.

Ik meet zeker niet met twee maten.

Ik vind het wel problematisch worden als mensen zeggen vaN zaken die al lang bewezen zijn dat het niet klopt en nee die zaken ga ik niet benoemen want dan krijgen we weer van die discussies die nergens toe leiden en herhaling van zetten. Steeds meer zie je verhalen langskomen van obscure sites en ik heb me daar jaren geleden echt diep in dat fenomeen verdiept en ik ben me kapot geschrokken van wat er allemaal rond gaat. Internet is wat dat betreft een riool.
Een kennis van mij, had sites open van Thierry Baudet. Ik heb het mogen lezen. Vreselijk wat een onzin wordt er verkocht. Ik heb tegen mijn kennis gezegd, dat de Nederlandse gemeenschap zo vreselijk klein is, hier, dat ik het er niet met haar over ga hebben, maar dat ik het zelf grote onzin vind en ook schokkend. Ze was het ermee eens dat we het niet erover gaan hebben. Dus kunnen we samen Zingen in het koor en optreden en hebben het leuk. Met afstand, dat wel, maar het is goed zo. Zo kan het dus ook. Met wederzijds respect.

Dit bedoel ik dus, met dat “feit is dat…” Hoe vaak volg je de politiek in Nederland? Hoe vaak volg je ander nieuws behalve dat alleen op de publieke omroepen? Hoe vaak heb je je verdiept in wat Baudet werkelijk heeft gezegd, de polariserende krantenkoppen daar gelaten?
Ik ben heel benieuwd wat je precies aan “vreselijke onzin” hebt aangetroffen op een website van Baudet. Maar vertel maar niet hier, anders krijgen we weer een ellenlange discussie. Punt is dat iedereen anders is en jouw weg (net zo goed als mijn weg) niet altijd de juiste is.
Als ik een website van GroenLinks of PVDA open zie ik ook vreselijke onzin. En dan vind ik dat er leugens worden verkocht om mensen maar geld afhandig te maken en mensen te beperken in hun doen en laten. Het is net hoe je ernaar kijkt.

Ik probeer echter niet met alles als “feiten” te komen, maar mijn kijk op dingen te geven. Zodra je heel stellig van “feiten” spreekt sla je de discussie neer en met een paar “vreselijk” en “obscure sites” termen erbij begint het polariseren. En dat wilden we juist niet. We kunnen het ook met elkaar oneens zijn en normaal doen.

Met een zoon diep in politiek Den Haag weet ik inmiddels dat bepaalde mensen die zeggen beveiligd te worden gewoon alleen (of met slechts 1 persoon erbij) op pad gaan. Iedereen kan ze, zeker daar, gemakkelijk benaderen. Dat vonden we in het begin van z’n avontuur in Den Haag erg bijzonder; hoe makkelijk een stagiare (toen nog) dichtbij belangrijke volksvertegenwoordigers kan komen. Waarschijnlijk hebben ze wel een check gedaan op zoon (waar hooguit uitkwam dat hij een kind is van Wappie ouders _O- ) maar wij vonden het maar raar, zeker toen beweerd werd dat mensen beveiligd werden.

https://nos.nl/artikel/2448865-grote-zo ... een-baudet

De kamer spreekt zijn bezorgdheid uit over Baudets complot theorieën

Citaat:
In de Tweede Kamer leven grote zorgen over Thierry Baudet. De FvD-leider noemt zichzelf in een interview met een Amerikaanse website een aanhanger van complottheorieën. Hij zegt dat de wereld door "kwaadaardige reptielen" wordt bestuurd en vindt dat de Russische president Poetin alle steun verdient in de oorlog tegen Oekraïne.

Citaat:
Ik geloof dat we geregeerd worden door een wereldwijde samenzwering van kwaadaardige reptielen", zegt Baudet. "Maar ik geloof niet dat nationale politici deel uitmaken van de samenzwering. Zoals een vriend van mij zei: ze zijn zo dom, dat je ze niet eens hoeft om te kopen. Dat geloof ik." Hij voegt daaraan toe dat hij altijd teleurgesteld is in het niveau van "onze tegenstanders". "Waarom zijn het zulke domkoppen?"

Verder herhaalt Baudet dat hij een fan is van Vladimir Poetin, die hij ziet als "de held die wij nodig hebben". De Russische president is volgens hem de enige die het opneemt tegen de kleine elite die alle touwtjes in handen heeft. Hij vindt dat Poetin de oorlog tegen Oekraïne moet winnen en zegt dat "we alles moeten doen om hem te ondersteunen".

Applester dit gaat te ver voor een volksvertegenwoordiger. Dat mijn Nederlandse kennis dit overneemt ça va. Maar Baudet is volksvertegenwoordiger. Dan wordt het een andere zaak.

Je schrijft
Citaat:
Zodra je heel stellig van “feiten” spreekt sla je de discussie neer en met een paar “vreselijk” en “obscure sites” termen erbij begint het polariseren. En dat wilden we juist niet. We kunnen het ook met elkaar oneens zijn en normaal doen.

Ik durf te stellen dat dat hele reptielen verhaal grote onzin is. Zoals ik jou ontmoet in de discussie ben je het met me eens, klopt dat?
Daar praat ik over.

Wat jij ziet bij GL is van een totaal andere orde. Dikke prima dat je het er niet mee eens ben. Ik ben het ook niet eens met Wilders zijn programma maar vind het geen dikke onzin. Hij heeft andere politieke ideeën als ik, zoals GL voor jou.
Als je dat verschil niet ziet met mijn vb van Baudet dan vind ik dat raar.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:30

sterregoud schreef:
Ik ben niet voor de PVV, maar ik begrijp wel een deel van de onvrede die er bij burgers leeft.
Voor de ene groep zijn er luxe cruiseschepen, en de andere mag buiten gaan liggen.

https://www.ad.nl/almelo/jan-74-slaapt- ... ~a2e60178/

Het lijkt me beter dat er voor iedereen voldoende noodopvang en reguliere opvang is.

Dit soort dingen vind ik dan zo opruiend. Niet alle asielzoekers zitten op een luxe cruiseschip en niet alle daklozen slapen in hun auto. Excessen aan de ene kant en uitzonderingen aan de andere kant met elkaar vergelijken hoort niet.

Meneer had een woning, voelde zich daar niet fijn en besloot de huur op te zeggen zonder een nieuwe mogelijkheid. De rest blijft vaag en wordt niet genoemd. Waarom alle opties vd gemeente afgeketst zijn bijvoorbeeld "weet hij zelf niet". Waarom hij niet naar een daklozenopvang gaat verteld het verhaal ook niet.
En dat het grootste deel van de asielzoekers op ter Apel ook in grote zalen slaapt en niet op luxe cruiseschepen laten we dan ook maar even buiten beschouwing.

Hier is het artikel trouwens voor iedereen te lezen: https://archive.is/8CuAy
Laatst bijgewerkt door secricible op 29-11-23 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:31

Zijn allemaal nog maar politieke spelletjes, BBB en Omtzigt willen echt wel regeren en veranderingen doorvoeren.
VVD houdt van macht en om op het pluche te zitten.

Eerst maar eens 2 maanden verder kijken.
Het is en blijft politiek.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:31

prompter schreef:
Dat had hij ook voor de verkiezingen kenbaar kunnen maken, dan hadden zijn kiezers - en die van de PVV - duidelijkheid gehad. Ik vind hem steeds minder geloofwaardig worden.

Dat heeft hij heel vaak benoemd!!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:32

Benzz schreef:
prompter schreef:
Dat had hij ook voor de verkiezingen kenbaar kunnen maken, dan hadden zijn kiezers - en die van de PVV - duidelijkheid gehad. Ik vind hem steeds minder geloofwaardig worden.

Dat heeft hij heel vaak benoemd!!

Klopt.

Tango1979

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:37

Misschien wil hij dat Wilders gewoon zwart op wit bepaalde punten uit zijn verkiezingsprogramma intrekt. Daar zou ik persoonlijk wel fan van zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:38

Berdien schreef:
Omtzigt wil nu nog niet met Wilders:
Omtzigt staat 'op dit moment' niet open voor onderhandelingen met PVV https://www.nu.nl/formatie-2023/6291858 ... t-pvv.html

Hiephoi. (En moge hij volharden in het goede!)

Hij is er wat laat mee, maar ik herinner me nog steeds het gedoe in het cda (een meestal door mij verfoeide partij) over het mee-regeren met Wilders.

Ik herinner me nog het verdriet van Ernest Hirsch Ballin: 'Doe dit de partij niet aan, en doe dit vooral het land niet aan...'
(Dus toch, "want het land mot geregeerd", sprak Donner. Onuitgesproken hoorde ik erbij "en het is vanzelfsprekend dat wij dat doen".)

Omtzigt weet dit heel erg goed en ik ben niet verbaasd dat hij voor deze eer bedankt.
(Het tijdstip, daar kunnen we over debatteren...)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:40

prompter schreef:
Die asielzoekers hebben ook niet om een schip gevraagd hè, toen ze hier kwamen. Maar bij gebrek aan iets anders worden ze er gehuisvest. Positief vond ik vandaag het nieuws dat ze vanaf nu langer dan 24 weken mogen werken :).

Het is dit idd. Maar die nuance past niet in de propaganda van de PVV en FvD.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:49

nee, en in plaats van de partijen die de opvang niet goed geregeld hebben, nemen we het die mensen zelf kwalijk dat ze op een schip worden gezet. Hoe krom kan het zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:57

Zit daar dan geen kans voor andere partijen om die uitleg te geven? Want ik zie ook vaak alleen dezelfde kant steeds belicht worden..

En daar ligt denk ook een belangrijke taak voor media en hun sensatie verhalen …

Maar hier wijzen we ook naar “die mensen” ipv dat er gevraagd wordt.. “hoe komt dat, dat die mensen dat denken? Kunnen ze [partijen] uitleg geven, of toelichting?”

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 20:00

maar stel dat omtzigt niet met pvv samen wil of kan. Hoe kan het dan nog gaan. toch met vvd/bbb?
of toch richting groenlinks/pvda?
In beide gevallen niet genoeg zetels?

of zou vvd ook niet met Omtzigt willen praten, omdat ze bij hun standpunt blijven niet in het kabinet te willen (met of zonder pvv)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 20:03

Juval, het zou heel raar zijn als GL/PvdA met PVV samen gaat regeren. Over alles staan ze tegenover elkaar.
Terwijl bv de VVD veel meer raakvlakken heeft daar de rechtse vleugel van de VVD dicht tegen Wilders ideeën aan zit.
Dan vind ik de SP logischer. Daar zit meer raakvlakken met de PVV (immigratie, EU, en ideeën voor Henk en Ingrid, en de zorg).

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 20:10

juval schreef:
maar stel dat omtzigt niet met pvv samen wil of kan. Hoe kan het dan nog gaan. toch met vvd/bbb?
of toch richting groenlinks/pvda?
In beide gevallen niet genoeg zetels?

of zou vvd ook niet met Omtzigt willen praten, omdat ze bij hun standpunt blijven niet in het kabinet te willen (met of zonder pvv)

Volgens mij te weinig zetels idd.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 20:12

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 20:13

Cer schreef:
Zit daar dan geen kans voor andere partijen om die uitleg te geven? Want ik zie ook vaak alleen dezelfde kant steeds belicht worden..

En daar ligt denk ook een belangrijke taak voor media en hun sensatie verhalen …

Maar hier wijzen we ook naar “die mensen” ipv dat er gevraagd wordt.. “hoe komt dat, dat die mensen dat denken? Kunnen ze [partijen] uitleg geven, of toelichting?”

Ik denk dat beide nodig is: mensen zouden meer vragen moeten stellen, maar meer uitleg geven zou ook echt een goed ding zijn.

Dan ondermijn je dit soort onzin.
prompter schreef:
nee, en in plaats van de partijen die de opvang niet goed geregeld hebben, nemen we het die mensen zelf kwalijk dat ze op een schip worden gezet. Hoe krom kan het zijn.

Ja, idioot he? Vals vind ik het.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 20:53

BrankaZ schreef:
Daarom sluit ik ook af met een opmerking die breder is. Maar ik denk dat het wel 1 van de dingen is geweest die heel veel ontevredenheid heeft gecreëerd en wat mensen het gevoel gaf niet gehoord te worden. Persoonlijk blijf ik dat als grootste oorzaak zien waardoor zoveel mensen die ruk naar rechts hebben gemaakt: het gevoel niet serieus genomen te worden en niet te worden gehoord in hun zorgen over dingen.
Dat werd ook genoemd door de maakster van de documentaire Eigen volk eerst toen ze maandag bij Op1 zat.

Hier ben ik het helemaal mee eens!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 20:59

AppleSter schreef:
IMANDRA schreef:

“Practice what you preach”

Nou, fijn dit als jouw post te lezen. Kijk je nu ook even naar jezelf vanaf de eerste berichten die ik in een politiek topic plaatste? :+

Ik zal hem even vertalen voor je, omdat het bericht klaarblijkelijk niet aankomt.

Misschien eerst met jezelf beginnen? Jij bent continu bezig met negatief wegzetten, negatieve termen gebruiken etcetera. Dus geef maar het goede voorbeeld als je dat zo belangrijk vindt.

(Ook zo hilarisch dat je continu practice what you preach roept maar dan doe je het zelf niet eens)

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 21:05

Als Omtzigt gaat samenwerken met PVV kan hij ook wel meteen beveiliging aanvragen.
Ook heb ik sterk het idee dat hij de druk te groot vindt.

Ik zie ook niet hoe dit verder gaat?

Ik denk, ik denk...nieuwe verkiezingen en Rutte wordt opnieuw premier :')
Laatst bijgewerkt door imaudy op 29-11-23 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 21:09

Ik denk dat in het geval van Kijkduin er meer dingen misgegaan zijn, er zitten daar verschillende opvanglocaties bij elkaar in een kleine arme buurt waar vnl ouderen wonen. De mensen daar hebben niet het gevoel dat ze betrokken worden of inspraak hebben in bepaalde beslissingen en nu met het hotel is het weer olie op het vuur.

Dat doet de (locale) politiek niet zo handig.. ik zie daar echt een kans met partijen die het veel beter met die mensen voor zouden moeten hebben.. maar die zijn daar niet heel zichtbaar, heb ik het idee .. jammer is dat

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 21:17

Citaat:
Als Omtzigt gaat samenwerken met PVV kan hij ook wel meteen beveiliging aanvragen.
Ook heb ik sterk het idee dat hij de druk te groot vindt.

Waar baseer je beide uitspraken op?
Wilders krijgt beveiliging daar extremistische moslims een fatwa hebben uitgeroepen en bij Omzigt speelt dat totaal niet, en op mij komt hij goed en sterk over.

Dus leg maar uit ajb want zo komen de praatjes in de wereld.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 21:20

Ik denk juist dat Omtzigt een heel principele man is. Dat zijn over het algemeen niet de makkelijkste mensen, voor anderen maar vooral ook voor zichzelf niet

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 21:27

Hij heeft aangegeven dat hij op basis van het gesprek met de verkenner niet samen gaat werken met de PVV. Dan stelt de pvv dus eisen waar hij niet in mee wil/kan gaan. Zo simpel is het.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 21:32

BigOne schreef:
Hij heeft aangegeven dat hij op basis van het gesprek met de verkenner niet samen gaat werken met de PVV. Dan stelt de pvv dus eisen waar hij niet in mee wil/kan gaan. Zo simpel is het.

Wilders wil niet meer naar het midden dan. Ja, logisch dat Omtzigt dan niet wil.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 21:34

BigOne schreef:

En ik denk volkomen terecht, de extreme ideeën in de ijskast betekent dat ze er ooit fris en fruitig uit komen. Ik zou met die ideeën ook niet willen samenwerken. Want pvv kan de grootste zijn : 78% van de Nederlanders heeft tegen gestemd.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 21:37

BigOne schreef:
Volgens mij is de volgorde anders. Dit is de brief van NSC aan Plasterk https://bijlagen.nos.nl/artikel-19169958/briefnsc.pdf