Het kabinet is gevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 10:18

prompter schreef:
VVD heeft een hele grote achterban. Voor de gewone werkende mens die wat meer verdient dan modaal is er niet zo veel keus, ze hebben het idee dat ze alles moeten betalen voor de doelgroepen van de wat meer extreme partijen.

Inderdaad, valt me met elke verkiezing op dat het blijkbaar een "stille groep" is waar je weinig van hoort totdat ze naar de stembus gaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 10:30

Timmermans heeft nogal eens "uitglijders" die je onhandig kunt noemen maar het kenmerkt wel de man.
Zijn beruchte MH17 speech bijvoorbeeld waar hij geëmotioneerd een verhaal ophing hoe de slachtoffers zich in het vliegtuig moeten hebben gevoeld toen ze wisten dat ze zouden sterven. Totale onzin was dat. Want a) de slachtoffers hebben de raket nooit zien aankomen en b) was de impact van de raket zo krachtig dat het complete vliegtuig in de lucht al ontplofte. Er was niks meer van over. Slachtoffers hebben ze in deeltjes bij elkaar moeten rapen. Die hebben nooit beseft wat ze overkwam. Even later in een interview met Jeroen Pauw sprak Timmermans zijn mond voorbij met een verhaal dat iemand met een zuurstofmasker op was gevonden. Een verhaal dat ook niet bleek te kloppen.
Jeroen Pauw sprak er gisteren in d uitzending van Renze op RTL 4 nog steeds schande van hoe Timmermans zonder rekening te houden met familie van de slachtoffers met grote ongefundeerde verhalen kwam, waarin hij zichzelf belangrijker deed lijken dan hij was.
Recent deed hij het weer, met zijn uitspraak dat de vrouw die in de laatste storm door een boom verpletterd werd een slachtoffer was van de klimaatcrisis. En slachtoffer gebruiken omdat dat goed in je straatje past....
Je moet er niet aan denken dat die man dergelijke uitglijders maakt als hij minister president is.

*edit* Ik zie dat Paars me al voor was.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 10:40

Tango1979 schreef:
En er is gewoon een best grote groep in Nederland die gewoon modaal of dik boven modaal verdiend.

Een klein deel daarvan stemt nog idealistisch, maar een groot deel stemt gewoon voor hun portemonnee. Er heerst heel erg het idee dat links het bij hun wil komen "afpakken". Terwijl ik het idee heb dat de VVD de grote bedrijven en vermogens juist " de hand boven het hoofd" houdt.

Daar heb je helemaal gelijk aan. Jan modaal denkt dat die wat bij de VVD te zoeken heeft. Ik heb altijd gezegd beneden de 100k heb je niets bij de VVD te zoeken en inmiddels vraag ik me sterk af in hoeverre 100k nog voldoende is.
Het MKB heeft het de laatste jaren behoorlijk zwaar gekregen door het VVD beleid dat voornamelijk goed zorgt voor de multinationals.

Op sociaal economisch vlak zie ik best wel iets in het programma van GroenLinks/PVDA. Maar op groen vlak vrees ik het ergste. Alle wensen van natuurclubs worden ingewilligd dus alles moet wijken voor een bepaald plantje of hagedisje. Ieder grammetje stikstof wordt op een weegschaaltje gelegd. Opeens worden paarden een groot millieuprobleem en worden boeren kapot gemaakt. Terwijl natuur organisaties door gaan met het vernietigen van bossen, vervuilde grond in de natuur dumpen, gebieden voor bezoekers afsluten en paden aanleggen met recycelings granulaat en dat we overal grote last krijgen van wolven.

Ik sta er dus heel dubbel in. En natuurlijk vind ik ook dat er iets moet gebeuren aan millieu en klimaat. Maar ik vrees het ergste als de politiek volledig hun oren laat hangen naar de zogenaamde deskundigen die de afgelopen jaren een totale ravage van onze natuur hebben gemaakt.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 10:41

Ben ik met je eens Babootje, dat was absoluut niet kies.

Maar laten we nu niet net doen alsof dit niet aan de lopende band gebeurd. Rutte die weer iets "vergeten" is. Minder Marokkanen van Wilders. Carolien met haar uitspraken bij bezoek Zelensky. Om over Baudet maar niet te beginnen.

Loretta: vergeet niet dat we sowieso een coalitie gaan krijgen he. Alles wat partijen nu willen/roepen wordt in een coalitie afgezwakt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 10:45

En ergens vrees ik dat we in deze speeltuin iemand nodig hebben met een beetje ego, regerend aan post van Babootje. Kaag was veel te netjes en degelijk. Ik geloof dat zij Den Haag (ik weet niet meer hoe ze het zei) chaotisch vond. Nog steeds dieptriest.

CU vind ik ook een nette partij. Het is dat ik voorstander ben van scheiding van kerk en staat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 10:50

prompter schreef:
VVD heeft een hele grote achterban. Voor de gewone werkende mens die wat meer verdient dan modaal is er niet zo veel keus, ze hebben het idee dat ze alles moeten betalen voor de doelgroepen van de wat meer extreme partijen.

Als iemand die boven modaal verdient: ik heb heel erg veel keuze.
... versplintering enzo.

Maar persoonlijk heb ik het niet zo op partijen als de vvd, waarbij het gaat om de rijken rijker te laten worden,
bedrijven alles zelf mogen bepalen (ook toen het bedrijfsleven vroeg om milieuregels was de vvd niet thuis)
en de armen armer worden.

De gelukkigste mensen wonen doorgaans in samenlevingen met relatief kleine verschillen.
Niet wat de vvd wil.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 10:53

Janneke2 schreef:
bedrijven alles zelf mogen bepalen (ook toen het bedrijfsleven vroeg om milieuregels was de vvd niet thuis)

Feit is wel dat grote bij de VVD bedrijven alles en alles mogen op gebied van milieu. Maar dat de gewone burger zich aan hele strenge regels moet houden. Terwijl er bij de grote bedrijven juist de meeste milieuwinst te halen valt en dat al die strenge regels voor de gewone man weinig zoden aan de dijk zet.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 11:05

Loretta schreef:
Janneke2 schreef:

Feit is wel dat grote bij de VVD bedrijven alles en alles mogen op gebied van milieu. Maar dat de gewone burger zich aan hele strenge regels moet houden. Terwijl er bij de grote bedrijven juist de meeste milieuwinst te halen valt en dat al die strenge regels voor de gewone man weinig zoden aan de dijk zet.

Wie is nou die gewone burger -O-

Wel waar overigens, VVD is zeker lief voor de multinationals en dus ook voor de intensieve veehouderij, die brengen goed geld in het laatje.

Ik vind het persoonlijk fijn dat er een serieuze partij is die het milieu wél serieus neemt. Samen met een VVD of een BBB kunnen die tot een beleid komen waarin beide partijen zijn vertegenwoordigd. En waarbij beiden dus ook water bij de wijn zullen moeten doen.
Laatst bijgewerkt door nps op 21-07-23 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 11:05

Loretta schreef:
Janneke2 schreef:

Die grote bedrijven reageren ook alleen maar op consumenten vraag. Beetje existentialisme doet niemand wat.

Vanuit de EU krijgen grote bedrijven JUIST een rapportage en voortgangsplicht. Sterker nog, vaak hangt de rente van je lening samen met je milieu prestaties.

prompter

Re: Het kabinet is gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 11:07

Ik werk bij een groot bedrijf. Ik struikel soms over de milieu-inspecteurs, zo vaak komen ze langs. En wij hebben echt geen overtredingen, maar je krijgt de kans er niet eens voor :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 11:11

prompter schreef:
Ik werk bij een groot bedrijf. Ik struikel soms over de milieu-inspecteurs, zo vaak komen ze langs. En wij hebben echt geen overtredingen, maar je krijgt de kans er niet eens voor :D

En die broekriem zal alleen maar meer aangetrokken worden. Ook voor middelgrote bedrijven uiteindelijk. Terecht overigens.

Nu heb ik wel wat kritiek over gebrek aan samenhang van de vele rapportages waar je aan moet voldoen. Maar goed, ander verhaal.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 11:13

Ja, gelukkig maar, dat er milieuwetgeving is. (Dat struikelen over controleurs hoeft nou ook weer niet....)

Nu Chemours nog, Tata en Schiphol...

Maar ik had het over de vvd.
(Het geheugen van Mark R. vertoont gaten, ooit probeerde hij stemmen te trekken door te zeggen 'wij zijn groen rechts'.)

De vvd heeft nooit een absolute meerderheid gehad.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 11:15

Ik denk ook, stel dat al die milieuwetgeving er niet was geweest en bedrijven altijd hun gang konden gaan. Dan zou Nederland wel een beetje minder mooi zijn.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 11:35

prompter schreef:
Al zorgt hij maar voor meer beschaving in de tweede kamer, daar zou ik al blij mee zijn.

Daar is ook een andere voorzitter van de Tweede kamer nodig. De huidige zit er voor mijn gevoel vooral door een handje klap spelletje van o.a. een partij die politieke vernieuwing na zou streven maar ze heeft dingen gierend uit de bocht laten vliegen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 12:33

Janneke2 schreef:
Ja, gelukkig maar, dat er milieuwetgeving is. (Dat struikelen over controleurs hoeft nou ook weer niet....)

Nu Chemours nog, Tata en Schiphol...

Maar ik had het over de vvd.
(Het geheugen van Mark R. vertoont gaten, ooit probeerde hij stemmen te trekken door te zeggen 'wij zijn groen rechts'.)

De vvd heeft nooit een absolute meerderheid gehad.

is er uberhaupt een partij die absolute meerderheid heeft gehad ooit?

wellicht dat de samenwerking van gl en pvda het linkse blok verstevigd, dus minder versplintering ten koste van de kleine linkse partijen. maar ik denk dat op rechts de versplintering zal blijven.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 13:52

Ik vind Ja21 daarin wel laten zien dat ze willen samenwerken. Die partij komt in onze discussie eigenlijk weinig aan bod steeds, maar die hebben een goede start volgens mij en groeien niet zo explosief als andere nieuwe partijen.

Vind ik ook van Volt.

Ik ben tegen versplintering, maar ik vind die partijen toch beiden een aanwinst.

Bij1 heb ik niks mee, idem voor Denk, maar toch denk ik dat zij een stem zijn voor mensen die zich echt nergens anders thuis voelen. Gevoelsmatig zaten die vroeger bij de PvdA misschien?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 14:05

in het kader van de versplintering vind ik dit wel een mooi schema. Ook interessant om te zien hoe groot CDA en PvdA ooit waren.

Afbeelding

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 14:22

Dat is zeker een mooi schema, juval. Christelijk Nl is nog maar een schim van wat het ooit was. En dat klopt ook wel gezien de lege kerken.,

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-23 06:39

Ik ben daar blij mee :o. Scheiding van kerk en staat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 06:55

Als het CDA Omtzigt netjes had behandeld toen hij nog deel uitmaakte van het CDA zouden ze nu weer de grootste kunnen zijn. Ik hoorde gisteren dat uit peilingen was gebleken dat Omtzigt 46! procent van de stemmen zou kunnen trekken.
Zuur voor ze nu.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-23 07:14

Babootje schreef:
Als het CDA Omtzigt netjes had behandeld toen hij nog deel uitmaakte van het CDA zouden ze nu weer de grootste kunnen zijn. Ik hoorde gisteren dat uit peilingen was gebleken dat Omtzigt 46! procent van de stemmen zou kunnen trekken.
Zuur voor ze nu.

Tja, hij heeft nu een functie elders.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 07:16

_San87_ schreef:

De kerk is al lang van onze staat gescheiden… :o dat is heel iets anders dan dat er partijen met een christelijke achtergrond in de tweede kamer zitten. Die partijen vertegenwoordigen ook gewoon een deel van Nederland.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 07:32

Maar willen wel hun kerkelijke normen in wetten zien of deze daardoor tegen houden zoals bij wetgeving over euthanasie en zelfbeschikking bij levensbeëindiging.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-23 07:43

verootjoo schreef:
_San87_ schreef:

De kerk is al lang van onze staat gescheiden… :o dat is heel iets anders dan dat er partijen met een christelijke achtergrond in de tweede kamer zitten. Die partijen vertegenwoordigen ook gewoon een deel van Nederland.

Mwa, politiek en religie zijn nog gewoon verstrengeld in de Nederlandse samenleving.

Een partij als de SGP heeft imo geen bestaansrecht, zij willen politiek bedrijven volgens de regels van de bijbel. Nu ben ik blij dat zij bij lange na niet de grootste partij zijn en dat waarschijnlijk ook nooit worden. Maar echt een scheiding tussen kerk, wat eigenlijk religie zou moeten zijn, en staat, is er niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 08:03

_San87_ schreef:

Citaat:
Een partij als de SGP heeft imo geen bestaansrecht, zij willen politiek bedrijven volgens de regels van de bijbel. Nu ben ik blij dat zij bij lange na niet de grootste partij zijn en dat waarschijnlijk ook nooit worden. Maar echt een scheiding tussen kerk, wat eigenlijk religie zou moeten zijn, en staat, is er niet.

Oejjj - een partij bestaansrecht ontzeggen 'want kerkelijk'
is werkelijk alles behalve scheiding van kerk en staat....