Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 14:21

irmaz schreef:
Las vanochtend een tweet dat terwijl Scholz bij Xi op bezoek was, China een waarschuwing naar Rusland heeft gestuurd mbt het eventueel gebruik van nucleaire wapens. Sorry, ik ben de bron daarvan kwijt. Misschien heeft iemand daar iets van gezien?

Klopt dat is veel getwitterd de dag na dat bezoek. Scholz blijkt Xi gevraagd te hebben iets positiefs te doen met zijn invloedrijke positie op het wereldtoneel en het zijn van goede vriend van Poetin in Europa, en China heeft (al vaker gedaan) Poetin gewaarschuwd om geen nucleaire ramp op welke manier dan ook te veroorzaken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 14:26

irmaz schreef:
Ik kwam zojuist per ongeluk op een pro-Russisch (onzin) account en deze tweet wil ik jullie niet onthouden, om een beetje een beeld te geven wat er uit die hoek geroepen wordt.
Ik neem aan dat dit een halloween nabrander is:
Citaat:
NAVO-leden hebben Oekraïne van bloed in blik voorzien voor de strijdkrachten van Oekraïne. Het was besmet met hiv en hepatitis. Dit bedreigt het land met een epidemie van dodelijke ziekten.

Maar de vijanden zijn nog steeds 'Moskovieten'.

Het 'bloed in blik' is geen vertaal dingetje, de echte tekst was 'canned blood'. Ik vraag me dan af, wat gaan Ukraïners in hemelsnaam doen met ingeblikt bloed? >;) }> 8)7

Past wel mooi bij dat Satan verhaal.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 15:47

Deze interessante tweet kwam ik tegen

https://mobile.twitter.com/ChuckPfarrer ... 6920037377 vertaald is te lezen:
Citaat:
HET IS AANKOMENDE: In Kherson bereidt UKR manoeuvre-elementen voor om de troepen van de Russen die zich over de Dnipro proberen terug te trekken, lastig te vallen en te vernietigen. UKR zal snel inspelen op elke misstap - en de terugtocht van Rusland in een nederlaag veranderen.

En wat te denken van deze vanochtend geplaatst door de NEXTA on twitter:

https://mobile.twitter.com/nexta_tv/sta ... 9671455744
Citaat:
VS stuurt oorlogsvliegtuigen richting #Iran.

Dit komt na berichten dat Iran een aanval op Saoedi-Arabië voorbereidt, de @washingtonpost
meldt.

En het kidnappen van kinderen gaat onverminderd door. SCHANDE dit maakt me zo woedend!!
https://mobile.twitter.com/KyivIndepend ... 6590180352
Citaat:
Rusland ontvoert 34 kinderen uit Kherson Oblast

Rusland heeft 34 kinderen uit het dorp Preobrazhenka in de Myrne-gemeenschap meegenomen naar het Russische Anapa, aldus gouverneur Yaroslav Yanushevych van de Kherson Oblast, onder verwijzing naar Valentyna Holovata, het hoofd van het militaire bestuur van de Myrne-gemeenschap

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 17:50

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 20:33

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 21:19

pien_2010 schreef:
https://mobile.twitter.com/ianbremmer/s ... 1513417728

Citaat:
De Russische overheid koopt een paar duizend geverifieerde twitter accounts voor 8 dollar per stuk om info te promoten.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Cowboy55 schreef:
Twitter :roll:

Heb net een Mastodon account aangemaakt :D
Ziet er op het eerste gezicht heel netjes uit, eigenlijk mooier dan Twitter. Alles is open source en niet verkoopbaar omdat het hele mastodon-net opgedeeld zit over talloze servers. Nadeel nu nog is dat er nog niet veel activiteit is maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat dat vrij vlot gaat veranderen. Je kunt m.i. niet de helft van je personeel ontslaan zonder problemen en de vraag is wie er de dupe van gaat worden.

BigOne

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 23:44

Ik heb wat Twitter betreft nog nooit een zakenman een bedrijf zo snel naar z’n mallemoer zien helpen.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 23:56

BigOne schreef:
Ik heb wat Twitter betreft nog nooit een zakenman een bedrijf zo snel naar z’n mallemoer zien helpen.

Misschien het meest wonderlijke is nog wel dat hij mede heeft geholpen Paypal groot te laten worden...
En als hij er niet was geweest hadden we misschien nog altijd geen elektrische auto's gehad of kwamen nu pas de 'eersten' (((in de geschiedenis is hij echt niet de eerste, wel de eerste met succes op dat vlak))) van de productieband.
Het is een rare kwibus.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 01:31

Genialiteit en knettergek ligt heel dicht bij elkaar soms.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 05:35

WarMonitor

De Russische FSB gebruikt extreem vuile tactieken tegen gemobiliseerde eenheden die weigeren naar de frontlinie te gaan.

De Telegraaf:
Rusland lijdt zware verliezen rond Bakhmut

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 12:21

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 12:22

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 12:24

Bron de Telegraaf
60% Russische slachtoffers omgekomen door friendly fire’

Sinds de val van Marioepol in mei dit jaar, zouden ongeveer 60 procent van alle Russische doden zijn omgekomen door 'vriendelijk vuur': doodgeschoten door hun eigen soldaten. Dat heeft Aleksandr Khodakovsky, een Russischgezinde commandant, volgens de Amerikaanse denktank Institute for the Study of War gezegd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 12:32

Dat klinkt wel als heel veel te voorkomen doden %)
Voor Oekraine natuurlijk goed, maar het is toch wrang.
Geen idee trouwens wat de gemiddelden zo zijn kwa schot in eigen doel in een doorsnee oorlog.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 12:44

Artikel gaat verder:
In gewapende conflicten is het niet ongewoon dat sneuvelen als gevolg van eigen beschietingen of artillerie, maar 60 procent is buitengewoon hoog", schrijft het Institute for the study of war. Dat een Russisch-gelieerde militaire figuur als Aleksandr Khodakovsky zulke uitspraken aandurft, is volgens het ISW tekenend voor de enorme tegenslagen die Russische strijdkrachten ondervinden.

Het hoge aantal slachtoffers door 'friendly fire' getuigt volgens het ISW van zeer gebrekkige communicatie en slecht commando. Volgens het ISW zijn de gefragmenteerde aard van de Russische strijdkrachten – gemobiliseerde en beroepssoldaten, Wagner-troepen en andere privémilities – en de vele personeelswissels aan de top de oorzaak voor het hoge percentage friendly fire.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 12:47

Ook de Russische luchtmacht heeft zware klappen gekregen. Volgend Oekraine heeft Rusland al 278 vliegtuigen en helicopters verloren. Dat is evenveel als in de tiwwnjarige strijd in Syrie.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 12:53

Babootje schreef:
Ook de Russische luchtmacht heeft zware klappen gekregen. Volgend Oekraine heeft Rusland al 278 vliegtuigen en helicopters verloren. Dat is evenveel als in de tiwwnjarige strijd in Syrie.

Afghanistan?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 12:55

Het lijken de loopgraven van de eerste wereldoorlog wel. Ongelooflijk dit.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 13:29

Babootje schreef:

Cijfers volgens Ukraïne:
277 aircraft
260 helicopters
;)
Ik denk dat de 278 alleen de vlegtuigen zijn.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 13:36

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 14:11

Ailill schreef:
martichr schreef:
https://twitter.com/MrKovalenko/status/ ... 0538743809

Hij is redelijk vaak in het nieuws geweest en nu zelf gaan hemelen.. 1 haatpriester minder.
Gaan hemelen? Ik mag toch hopen dat ie richting beneden is gegaan i.p.v. naar boven.

Volgens mijn persoonlijke overtuiging 2 meter diep en een begonia erop..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 17:29

Bron Telegraaf

Russische militaire bloggers melden 'zinloze verliezen': zeldzame reactie Rusland

Het Russische ministerie van Defensie heeft maandag een zeldzame ontkenning naar buiten gebracht van zware verliezen in het oosten van Oekraïne. Russische militaire bloggers melden dat een brigade in het oosten 'hoge, onnodige verliezen heeft geleden in personeel en materieel'. Eén van de bloggers stelt dat er de afgelopen dagen zeker 300 Russen zijn gesneuveld.

De Russische militairen zouden de afgelopen dagen zijn gesneuveld in een vruchteloos offensief, maar volgens de Russische bevelhebbers werd juist 5 kilometer terrein gewonnen en waren de verliezen zeer beperkt. Ook de Oekraïense president Zelenski meldt dat Rusland de afgelopen dagen zeer zware klappen te verwerken heeft gekregen in het oosten.

Volgens persbureau Reuters laat de ontkenning zien dat de berichten van militaire bloggers een gevoelige snaar raken in het Kremlin. Sommige militaire blogger hebben meer dan een half miljoen volgers op sociale media. Enkele van die bloggers worden steeds kritischer over het optreden van de Russische militaire leiding in Oekraïne.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 19:11

War Monitor meldt:

Naar mijn mening heeft het Oekraïense commando deze zomer perfect werk geleverd.
Bevroren de frontlinie over de meeste zuidelijke en oostelijke frontlinies.
Een tegenaanval rond Cherson en Charkov veranderde het initiatief.
Gemobiliseerde Russische troepen verzanden in brute gevechten rond Bakhmut.

-----

Russische troepen graven zich nu zwaar in rond de frontlinie van Zaporizja en gooien alles wat ze hebben naar Bakhmut.
Aangezien de Russische troepen geen andere aanvalsrichting op Kramatorsk hebben, is de verovering van Bakhmut (door de Russen) militair volkomen nutteloos.

-----

Er wordt nog steeds meer informatie openbaar gemaakt over de mislukte Russische aanval op Pavlivka.
Het is nu bekend dat in plaats van het dorp op de flanken aan te vallen, Russische troepen besloten om versterkte posities frontaal aan te vallen zodra ze de dorpen binnengingen en besloten kelders niet te ontruimen.

------

Bakhmut staat nog steeds onder Oekraïense controle.
De gevechten zijn moeilijk.
Russische troepen hebben 4 verdedigingslinies niet niet kunnen breken...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 19:13

Verder wordt gemeld dat er diverse luchtverdedigingssystemen zijn geleverd in Oekraine die direct kunnen worden ingezet op doelwitten van Rusland (met name de energie infrastructuur).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 19:15

Ik vind de tweets van WarMonitor interessant omdat hij - lijkt het - toegang heeft tot veel directe informatie van het front. Soms een hele dag geen berichten (dan zijn er veel zware gevechten), dan ineens weer content. Op dat moment niet geverifieerd, maar later wel overgenomen via andere nieuwssites.