Wanbeleid politiek in crisistijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 00:10

IMANDRA schreef:
loriene schreef:
Imandra let je even op? Over leugens gesproken

https://www.facebook.com/watch/?ref=sav ... 7102303828

Volgens mij is vaccineren nog steeds -en nooit anders geweest- een vrije keuze. Alleen keuzes hebben soms consequenties.

Dus eh… welke leugens?

En wbt bericht hierboven: wat als jij niet echt bent, misschien zit jij wel in mijn hoofd en is dit allemaal een illusie?wat als de hemel naar beneden valt? Wat als een reusachtige alien naar ons toereist en de aarde op eet?

Wat als wij gewoon gelijk zouden hebben en de media waar jij naar luistert leugenaars en smerige manipulators zijn voor eigen gewin? Hoe weet jij dat dit niet is of niet gaat gebeuren? Waarom is dat keihard niet waar?

Luister en lees jij wel wat die leugenaars zeggen?
Duidelijker kan het echt niet.

Niet een vraag met een wedervraag graag.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 00:31

Zebrastreep schreef:
Welke 'wappie' dingen zijn er dan uitgekomen?

In ieder geval de onzin dat iedereen binnen 2 jaar na het nemen van het vaccin ernstig ziek wordt kan ik wel ontkrachten want ik ben dan een van de eerste die wat overkomt :')

En dan wil ik wel graag concrete dingen horen die geroepen werden in 2020 en ondertussen in theorie niet zijn aangepast of jaren doorgeschoven.

Ik quote deze nog even, want die wordt weer genegeerd.
Geef nu eens een paar voorbeelden.

Als er zó veel van die complottheorieën keer op keer niet waar blijken te zijn, gaat er dan niet uiteindelijk eens een lampje branden dat de wereld misschien tóch iets anders in elkaar zit dan je de afgelopen jaren dacht?
Hoe vaak hebben we het einde van de mensheid zoals dat door de complotdenkers werd voorspeld al overleefd? En 5G, de chips in de vaccins, pizzagate.. En als je dan ziet dat dezelfde mensen geloven dat de aarde plat is, en dat vogels eigenlijk robots zijn, dan ga je je toch ook eens achter de oren krabben :=

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 00:34

loriene schreef:
Luister en lees jij wel wat die leugenaars zeggen?
Duidelijker kan het echt niet.

Ja hoor. Ik zie een filmpje waarbij flink is geknipt en geplakt, veelvuldig midden in een antwoord. Hoe dan ook is er nooit een verplichting geweest om te vaccineren, ook met het bewijs/de app niet. Je hebt altijd de vrije keuze gehad om niet te vaccineren. Echter had die keuze consequenties, zoals eigenlijk vrijwel alle keuzes die hebben. Bovendien zie ik ook in dat situaties veranderen en je nooit kan voorkomen dat mensen zich op een bepaalde manier voelen. Buiten dat het wellicht onhandig is zulke dingen te beloven, zie ik de nuance er wel van in.

En als je het over leugenaars hebt, Van Haga heeft ook vaak misinformatie lopen delen of zó de feiten lopen verdraaien zodat hij zijn punt kon maken en/of een filmpje kon maken zoals deze.

Het is dat ik geen tijd heb, anders hadden we ook zo’n mooi geknipt filmpje van Van Haga kunnen hebben die lekker tegenstrijdige dingen zegt over vanalles en nog wat. Corona bijvoorbeeld. En vast over de huizenmarkt ook, zeker met de opnames van hem als ex-huisjesmelker ;)

loriene schreef:
Niet een vraag met een wedervraag graag.

Ironisch dit. Ik heb gereageerd. Reageer jij dan op mijn vragen?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 07:07

elnienjo schreef:
Zebrastreep schreef:
Welke 'wappie' dingen zijn er dan uitgekomen?

In ieder geval de onzin dat iedereen binnen 2 jaar na het nemen van het vaccin ernstig ziek wordt kan ik wel ontkrachten want ik ben dan een van de eerste die wat overkomt :')

En dan wil ik wel graag concrete dingen horen die geroepen werden in 2020 en ondertussen in theorie niet zijn aangepast of jaren doorgeschoven.

Ik heb het niet over corona, ik ben pro vax.

De visserij en de boeren worden kapot gemaakt. De energietransitie zorgt voor armoede (ook zonder de oorlog maar ze grijpen de oorlog aan om de prijzen van levensonderhoud blijvend te verhogen). We zijn een waterland maar toch worden er al proefballonnetjes opgelaten over veel hogere waterprijzen. Schiphol: de voorzitter van anvr denkt aan opzet die puinhoop niet op te lossen. En dan de enorme instroom nog waar je niks over mag zeggen.

Maar dit zijn allemaal dingen die in 2020 nog niet geroepen werden. Ik doel echt daarop wat is uitgekomen.

Want er werd toen ook groepen die qr blijft gaan ze hele foute dingen mee doen en eindstand is de prik code gewoon verdwenen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 07:30

loriene schreef:
Karl66 schreef:
Het probleem is dat sommige mensen nogal de neiging hebben om meningen en feiten door elkaar te halen.

Als Germie had gezegd: "Ik ben er op tegen dat Apeldoorn microfoons gaat plaatsen om geluidsoverlast te registreren, want ik ben bang dat ze dat ook mensen af gaan luisteren." dan had ze het als haar mening gebracht. Nu bracht ze het als een feit dat Apeldoorn mensen af gaat luisteren en dat feit is gewoon keihard niet waar.

En dan krijg je vaak een reactie in de trend van: "Ja maar er is een mogelijkheid dat het wel gaat gebeuren en dat kan je niet uitsluiten, dus wat als..." En dat wat als, wat dan als een feit wordt gebracht dat is dus complotdenkers gedrag. Mogelijke situaties bedenken en die dan als de feitelijke waarheid presenteren.

En dat is dus waar mensen op dit moment tegen ageren, niet tegen het feit dat iemand een andere mening heeft, maar hoe die als een feit gebracht wordt.

Echt hee?
Maar wat maakt het uit hoe je het brengt,komt allemaal op hetzelfde neer.
Niet mensen gaat afluisteren?
Hoe weet jij dat dat zulks niet gaat gebeuren?
Waarom is dat keihard niet waar?

Omdat ze met een wat als scenario komt en dat als een feit brengt, waarna andere mensen moeten gaan uitzoeken wat er nou echt aan de hand is, om te ontdekken dat dit zogenaamde feit een bedenksel gebaseerd op wat als is. Net zoals jij nou ook komt met "Maar, wat als..." Dat is gewoon complot gezeur. Kom met bewijzen of breng het als je mening. Niet als een feit, waarna andere mensen maar moeten gaan uitzoeken wat er echt aan de hand is.

En als je wel vindt dat je je eigen mening als een feit mag brengen, dan moet je niet zeuren dat mensen daar iets van vinden en dat ook melden. Waarom moeten anderen maar accepteren dat iemand in hun ogen onzin verkondigd, waarom mogen ze daar geen mening over hebben en waarom mag daar niet op gereageerd worden?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 07:47

Eh, die prikcode is nu verdwenen, maar is dat definitief? In Duitsland bijvoorbeeld willen ze aan een prik een houdbaarheidsdatum geven van slechts 3 maanden.
Ook wordt er geroepen dat die qr code in die permanente wet moet komen. Dus weg is het nog zeker niet. En als je nu het nieuws volgt, dan is men al weer begonnen met angst zaaien. Gelukkig mag je nog steeds normaal doen, al vinden sommigen dat dan asociaal. Dus zo heeft de media mensen al weten te beinvloeden. Gezond verstand lijkt te zijn verdwenen. Ging je 'vroeger' met een fikse verkoudheid wel naar oma? Ik ging dan in overleg, waarbij de uitkomst af hing van de persoon die je zou bezoeken. Nu is er een afzeg cultuur gekomen. Ook wel makkelijk voor als je geen zin hebt. Sorry, ben verkouden, toedeloe.

Maar goed, we zijn een betuttelend land geworden, spotjes op de radio over maximaal 5 minuten douchen. Tja, een ieder bepaalt het nog steeds zelf toch? Maar als je straks openlijk zegt dat je nog steeds 10 minuten onder de douche staat, dan ben je asociaal omdat het niet meer de norm is. En de argumenten? Daar wel eens naar geluisterd? Een uitleg krijg je niet eens, het gaat het ene moment over geld besparen en het andere moment over iets totaal anders waarom je het zou moeten doen.

Dat van de boeren weg en de visserij weg is niet geroepen door 'complotdenkers', maar wel dat alles duurder zou worden en het enge er aan is dat hun tijdspad helaas extreem accuraat is gebleken. Het zal vast toeval zijn.

Maar even terug naar een ander stuk politiek:
Waar ik me wel zorgen over maak is dat de Jonge geroepen heeft dat het koopwoningen wil toewijzen aan bepaalde groepen. En dan zal dat logischerwijs gaan om woningen onder de nhg grens, want daarin wordt het meest gezocht en het minste in verhouding aangeboden. Maar alles moest een vrije marktwerking krijgen zoals verzekeringen, openbaar vervoer, enz en dan ga je bij privebezit dit reguleren? Dan ga je dus waardedaling krijgen.
Stel je woning is 150.000 waard, maar je mag het alleen verkopen aan bepaalde groepen. Dan mag je dus dat bod van 160.000 van die rijke westerling niet accepteren omdat die niet tot een bepaalde groep behoort? Of waar je anders 30 potentiele kopers had blijven er nu maar 8 over, want de rest behoort niet tot de bepaalde groep. Dat maakt dat de woning ineens ook minder makkelijk verkocht wordt. Je bent toch baas over je eigen bezit? Of toch stiekem niet meer? Want op het laatste gaat het wel lijken. Ik zou absoluut niet blij zijn als ik niet meer vrij ben om mijn woning te verkopen aan wie ik het wil.

En als je dus opzettelijk dingen wist zodat het niet meer te traceren is mag je toch aanblijven als premier. Dat wordt ook geaccepteerd door het Nederlandse volk (men is het er deels mee oneens, maar men doet ook niets)? Als de gemiddelde bokker het zou doen, dan zou 99% ontslag logisch vinden.
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... treden-wet

prompter

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 08:08

Wat een vermoeiend leven hebben sommige mensen toch :).

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-22 08:29

Het willen uitbannen van contant geld = controle. Gelukkig zijn er in Duitsland 500.000 handtekeningen opgehaald van mensen die inzien hoe belangrijk contanten zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 08:31

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 08:36

Ik vind dat alleen maar positief om niet met je verkoudheid naar andere mensen te gaan, zeker niet naar kwetsbare personen. Het werd hoog tijd dat daar een omslag in het denken in kwam. Juist door overal maar heen te blijven gaan terwijl je ziek bent ontstaat er zo'n pandemie.

Voor de rest vergeet niet wat de smartphone nu al allemaal afluistert zonder dat je dat door hebt..dat je ergens over praat en daarna ineens allemaal advertenties over dat onderwerp voorbij ziet komen. Je kan dus al makkelijker in de gaten gehouden worden dan je zelf denkt. Als je een slimme meter hebt geeft die ook genoeg inzicht in energie en gasgebruik.

Er zijn helaas ook genoeg mensen ziek(er) geworden door de vaccinaties, dus de waarheid ligt ergens in het midden. Het is allemaal niet zo zwart/ wit.

Ik maak me ook wel zorgen om bepaalde ontwikkelingen, het blijven binnenhalen van mensen terwijl er al ruimtegebrek is. Dat de boeren weg moeten vanwege "stikstof" maar het eigenlijk gaat om die stikstof rechten zodat ze snelwegen kunnen uitbreiden, meer woningen kunnen bouwen etc.

Wat betreft Rutte, ik vind betrouwbaarheid en integriteit een hoog goed..zeker als bestuurder en daar in heeft hij al meerdere keren gefaald. Voor mij is het dan ook een totaal onbetrouwbare policitus geworden en ik vind ook dat hij af moet treden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 08:53

germie schreef:
Eh, die prikcode is nu verdwenen, maar is dat definitief? In Duitsland bijvoorbeeld willen ze aan een prik een houdbaarheidsdatum geven van slechts 3 maanden.

'Wat als dat niet definitief is'? Meer dan een gedachte van je is het niet. Op het moment is er niet veel aan de hand en is er geen behoefte voor. Mocht een nieuwe variant van Corona weer voor problemen zorgen, of een andere ziekte die de kop op steekt, dan komt de QR-code vast terug. Maar mits de situatie hetzelfde blijft gaat dat echt niet zo snel gebeuren.

germie schreef:
Ook wordt er geroepen dat die qr code in die permanente wet moet komen. Dus weg is het nog zeker niet. En als je nu het nieuws volgt, dan is men al weer begonnen met angst zaaien. Gelukkig mag je nog steeds normaal doen, al vinden sommigen dat dan asociaal. Dus zo heeft de media mensen al weten te beinvloeden. Gezond verstand lijkt te zijn verdwenen. Ging je 'vroeger' met een fikse verkoudheid wel naar oma? Ik ging dan in overleg, waarbij de uitkomst af hing van de persoon die je zou bezoeken. Nu is er een afzeg cultuur gekomen. Ook wel makkelijk voor als je geen zin hebt. Sorry, ben verkouden, toedeloe.

'Er wordt geroepen'. Wie roept, wat roepen ze precies en waar roepen ze het? Gezien je misinterpretaties van de afgelopen pagina's ben ik wat skeptisch hierover. Ik geloof niet dat het zo stellig is als jij nu hier schrijft. Ik heb nog niks opgezocht, maar ik kan me zo voorstellen dat ze het makkelijker willen maken zoiets in te zetten als er een ziekte de kop opsteekt, zodat het in hun toolkit komt, als het ware. Dat ze een permanente wet willen maken dat zoiets dus in te zetten is, maar niet dat zoiets nu op dit moment, in deze situatie, permanent nodig is en dus ingezet wordt.

Ik vind jouw gedrag niet normaal hoor. Ik vind het normaal dat je rekening houdt met de mensen om je heen. En ja, ook met die fikse verkoudheid had je eigenlijk niet naar oma moeten gaan en ik denk dat veel mensen nu beter nadenken als ze ziek zijn (corona of niet) en naar kwetsbaren op bezoek willen.

germie schreef:
Maar goed, we zijn een betuttelend land geworden, spotjes op de radio over maximaal 5 minuten douchen. Tja, een ieder bepaalt het nog steeds zelf toch? Maar als je straks openlijk zegt dat je nog steeds 10 minuten onder de douche staat, dan ben je asociaal omdat het niet meer de norm is. En de argumenten? Daar wel eens naar geluisterd? Een uitleg krijg je niet eens, het gaat het ene moment over geld besparen en het andere moment over iets totaal anders waarom je het zou moeten doen.

De spotjes zijn bedoeld als informerend en motiverend, het is geen wet, het is geen moetje. Je mag nog steeds een uur douchen als je wil, maar dan weet je wel dat dit eigenlijk niet zo handig is gezien dat ook veel meer energie kost. Dus ja, je kan ervoor kiezen, maar standaard een uur douchen heeft dan wel de consequentie dat je meer energie moet betalen, want je gebruikt ook meer.

En asociaal, mwah. Dit heeft puur en alleen invloed op jou, dus het kan me niet zo veel schelen wat je doet. Met bijv. Corona heeft het direct invloed op anderen, ja, dan vind ik je asociaal ja.

germie schreef:
Dat van de boeren weg en de visserij weg is niet geroepen door 'complotdenkers', maar wel dat alles duurder zou worden en het enge er aan is dat hun tijdspad helaas extreem accuraat is gebleken. Het zal vast toeval zijn.

Dat alles duurder zou worden is best te voorspellen als je een beetje kennis hebt van de economie en trends. Die recessie zat er al langer aan te komen en de maatregelen rondom Corona hebben die -volgens mij- enkel wat uitgesteld.

Dus toeval? Nee. Maar opzet? Ook niet.

germie schreef:
Waar ik me wel zorgen over maak is dat de Jonge geroepen heeft dat het koopwoningen wil toewijzen aan bepaalde groepen. En dan zal dat logischerwijs gaan om woningen onder de nhg grens, want daarin wordt het meest gezocht en het minste in verhouding aangeboden. Maar alles moest een vrije marktwerking krijgen zoals verzekeringen, openbaar vervoer, enz en dan ga je bij privebezit dit reguleren? Dan ga je dus waardedaling krijgen.
Stel je woning is 150.000 waard, maar je mag het alleen verkopen aan bepaalde groepen. Dan mag je dus dat bod van 160.000 van die rijke westerling niet accepteren omdat die niet tot een bepaalde groep behoort? Of waar je anders 30 potentiele kopers had blijven er nu maar 8 over, want de rest behoort niet tot de bepaalde groep. Dat maakt dat de woning ineens ook minder makkelijk verkocht wordt. Je bent toch baas over je eigen bezit? Of toch stiekem niet meer? Want op het laatste gaat het wel lijken. Ik zou absoluut niet blij zijn als ik niet meer vrij ben om mijn woning te verkopen aan wie ik het wil.

Is een waardedaling erg in de huidige markt? Het is natuurlijk heel lekker als jij je woning van 150k waard nu voor 350k kan verkopen (en dat zijn geen onrealistische cijfers kan ik je vertellen), maar dat heeft dus de consequentie dat veel jongeren het niet meer kunnen betalen. Met 250k maak je ook prima winst en dan zit je voor een grotere groep starters in een veel betaalbaardere range. (mijn makelaar vertelde me een jaar terug dat die range van ongeveer 200k tot 300k loopt, daarboven verkoop je idd vaak aan mensen die het breder hebben, niet de starters).

Tot zo ver mijn gedachte daarover, want heb je hier bronnen van zodat ik kan lezen wat de context is en of het ergens genuanceerd wordt? Want ik vraag me een beetje af of het verkopen van de woning daadwerkelijk zo beperkt zal worden.

germie schreef:
En als je dus opzettelijk dingen wist zodat het niet meer te traceren is mag je toch aanblijven als premier. Dat wordt ook geaccepteerd door het Nederlandse volk (men is het er deels mee oneens, maar men doet ook niets)? Als de gemiddelde bokker het zou doen, dan zou 99% ontslag logisch vinden.
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... treden-wet

Tja. Je weet niet of de reden is zodat dingen niet meer te traceren zijn: dat verzin jij er zelf bij. Blijkbaar wordt het wel afgekeurd, gezien de poll in je link. Maar dit is nu ook niet bepaald iets wat dusdanig ernstig is waarvoor ik de straat op zou gaan. Dus nee, men doet niks.

En ik ben wel nieuwsgierig, want in je artikel staat dit:
Citaat:
Niet dus, stelt de Inspectie Overheidsinformatie en Erfgoed na onderzoek vast. Rutte en zijn ministerie handelde met hun wijze van bewaren van sms-berichten wel volgens de rijksbrede instructie, maar niet altijd via de Archiefwet.

'Niet altijd'. Dus sms-jes wissen mag, maar in sommige situaties niet? Want als SMS'jes wissen helemaal niet mocht stond er 'Rutte handelde in strijd met de Archiefwet' of 'Rutte en zijn ministerie overtraden wel de Archiefwet'.
Dus wat is de kanttekening hierin? Waarom de woorden 'niet altijd' ?

Elisa2 schreef:
Ik vind dat alleen maar positief om niet met je verkoudheid naar andere mensen te gaan, zeker niet naar kwetsbare personen. Het werd hoog tijd dat daar een omslag in het denken in kwam. Juist door overal maar heen te blijven gaan terwijl je ziek bent ontstaat er zo'n pandemie.

Voor de rest vergeet niet wat de smartphone nu al allemaal afluistert zonder dat je dat door hebt..dat je ergens over praat en daarna ineens allemaal advertenties over dat onderwerp voorbij ziet komen. Je kan dus al makkelijker in de gaten gehouden worden dan je zelf denkt. Als je een slimme meter hebt geeft die ook genoeg inzicht in energie en gasgebruik.

Je smartphone luistert je niet af. Dat is een hardnekkig fabeltje :).
Het lijkt misschien zo, maar dat komt omdat social media en google zó veel over je weten dat ze heel gericht advertenties kunnen sturen. En dan lijkt het soms alsof ze je afluisteren, maar dat gebeurt niet.

Elisa2 schreef:
Er zijn helaas ook genoeg mensen ziek(er) geworden door de vaccinaties, dus de waarheid ligt ergens in het midden. Het is allemaal niet zo zwart/ wit.

Ik maak me ook wel zorgen om bepaalde ontwikkelingen, het blijven binnenhalen van mensen terwijl er al ruimtegebrek is. Dat de boeren weg moeten vanwege "stikstof" maar het eigenlijk gaat om die stikstof rechten zodat ze snelwegen kunnen uitbreiden, meer woningen kunnen bouwen etc.

Wat betreft Rutte, ik vind betrouwbaarheid en integriteit een hoog goed..zeker als bestuurder en daar in heeft hij al meerdere keren gefaald. Voor mij is het dan ook een totaal onbetrouwbare policitus geworden en ik vind ook dat hij af moet treden.

Maar blijkbaar zijn de meningen daarover verdeeld, want veel dingen zijn al gebeurd vóór de vorige verkiezingen en hij is alsnog de regering ingestemd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 11:45

Nou, je smartphone luistert je wel degelijk 'af' als het gaat om reclame e.d. Maar vaak werk je er zelf aan mee.
Het is zo dat als je opzettelijk in chats zoals whatsapp of fb het gaat hebben over babies krijgen dat je wel degelijk hier voor reclame krijgt. De berichten worden gescand op steekwoorden. Feitelijk is het een soort afluisteren natuurlijk.
Als je zelf buiten facebook om bepaalde sites bezoekt krijg je ook weer reclame op facebook van hetzelfde onderwerp.
En als je Google awards op je telefoon hebt staan, dan krijg je hele persoonlijke enquetes over welke winkel je bezocht hebt en of je wat gekocht hebt en of je evt. zelfs een foto wilt maken van de kassabon. En het bijzondere is dat het dan gaat over winkels waar je net geweest bent.
Ook gespreken schijnen soms opgevangen te worden om maar reclame te sturen. Bij veel apps moet de microfoon aanstaan ook al gebruik je de app niet.
Dus behalve afluisteren weet je telefoon heel veel. Google weet of je met het ov gaat of met de auto. MAAR, je kunt heel veel wel uitzetten en dat is wat niet iedereen doet. Ik zie het wel als een vorm van afluisteren, maar je kunt er zelf dus ook wel wat tegen doen door dingen als locatie uit te zetten, gebruik microfoon alleen tijdens gebruik van apps toe te staan, enz. Maar mensen vinden telefoons en horloges met gps leuk en willen dat graag gekoppeld zien, enz.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 13:44

germie schreef:
Nou, je smartphone luistert je wel degelijk 'af' als het gaat om reclame e.d. Maar vaak werk je er zelf aan mee.
Het is zo dat als je opzettelijk in chats zoals whatsapp of fb het gaat hebben over babies krijgen dat je wel degelijk hier voor reclame krijgt. De berichten worden gescand op steekwoorden. Feitelijk is het een soort afluisteren natuurlijk.
Als je zelf buiten facebook om bepaalde sites bezoekt krijg je ook weer reclame op facebook van hetzelfde onderwerp.
En als je Google awards op je telefoon hebt staan, dan krijg je hele persoonlijke enquetes over welke winkel je bezocht hebt en of je wat gekocht hebt en of je evt. zelfs een foto wilt maken van de kassabon. En het bijzondere is dat het dan gaat over winkels waar je net geweest bent.
Ook gespreken schijnen soms opgevangen te worden om maar reclame te sturen. Bij veel apps moet de microfoon aanstaan ook al gebruik je de app niet.

Nee dat is feitelijk gewoon niet zo :)). Simpel gezegd worden je clicks op facebook en daarbuiten geregisteerd en men weet wie je vrienden zijn. Met dat + je leeftijd/geslacht/omgeving die veel invloed hebben op je koopgedrag kunnen ze aardig dingen voorspellen. Tegenwoordig wordt locatie ook meegenomen indien je daar toestemming voor geeft (zoals bij Google Awards, waarschijnlijk).

Maar afluisteren is er écht niet bij. Gesprekken niet en chats ook niet. De toestemming voor de microfoon is nodig voor bepaalde functies (spraak-naar-tekst, voice messages etc), die wordt niet gebruikt om af te luisteren. Dan zou je batterij van je telefoon wel heul snel leeg zijn denk je niet?

germie schreef:
Dus behalve afluisteren weet je telefoon heel veel. Google weet of je met het ov gaat of met de auto. MAAR, je kunt heel veel wel uitzetten en dat is wat niet iedereen doet. Ik zie het wel als een vorm van afluisteren, maar je kunt er zelf dus ook wel wat tegen doen door dingen als locatie uit te zetten, gebruik microfoon alleen tijdens gebruik van apps toe te staan, enz. Maar mensen vinden telefoons en horloges met gps leuk en willen dat graag gekoppeld zien, enz.

Dat ze veel weten gaf ik al aan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 15:21

Hier even een linkje:
https://www.ad.nl/tech/zo-voorkom-je-da ... ~ac7be6d7/

Facebook zou niet afluisteren, maar andere apps dus mogelijk wel:
Citaat:
Ook andere apps kwamen in opspraak omdat ze automatisch gebruik maakten van de microfoon in telefoons. In december 2017 werd bekend dat honderden mobiele games te pas en te onpas de microfoon van gebruikers inschakelden om ‘af te luisteren’.

De apps gebruikten software van het Amerikaanse bedrijf Alphonso om geluiden te registreren. De audiofragmenten werden gebruikt om te bepalen welke tv-programma’s de gebruikers keken en welke locaties ze bezochten. Die gegevens konden vervolgens doorverkocht worden aan adverteerders.

Meer dan 250 games maakten gebruik van de software, waaronder apps als ‘Pool 3D’, ‘Beer Pong: Trickshot’ en ‘Honey Quest’. Sommige van de apps zijn nog steeds beschikbaar in de Google Play Store, hoewel niet duidelijk is of ze nog steeds een beroep doen op dezelfde software.

Weten of apps meeluisteren: controleer je instellingen
Het is dus niet onmogelijk dat Facebook en andere apps meeluisteren, maar het is wel héél onwaarschijnlijk dat dat op grote schaal gebeurt. Wil je toch het zekere voor het onzekere nemen? Dan zit er maar één ding op: apps geen toestemming geven om je microfoon aan te zetten. Om te controleren welke van je huidige apps nu wel die toestemming hebben, neem je een kijkje in de instellingen.

https://www.libelle.nl/persoonlijk/met- ... ~b43f7cd7/

Andere links geven aan dat er niet wordt afgeluisterd, maar dat op basis van wat je op internet doet men met slimme technologie toch interesses weet vast te leggen.
En google en Apple hebben natuurlijk het 'he Google' of 'He Siri' commando. Dat is dan niet afluisteren, maar toch is er continu wat actief om te reageren.

Dus er wordt zeer waarschijnlijk niet echt 'afgeluisterd', maar zoals ik al schreef wordt wel alles bijgehouden. En daar geef je meestal zelf toestemming voor.

Als ik bij mij Google locatie aan heb staan, dan zit Google er ook wel eens naast, maar heel vaak krijg ik dan toch het verzoek of ik een bepaald restaurant wil reviewen e.d. Maar als je je wifi of je 4g uitzet, dan krijg je de bezochte plaatsen ondanks locatie aan niet te zien in je overzicht.

Ik zet locatie vaak aan in het buitenland, omdat ik het wel grappig vind om later terug te zien waar ik geweest ben of geweest zou zijn. Dat is een keuze. Ik ben daar mee begonnen toen de grenzen aan het begin van corona dicht zouden zijn en heb eens gekeken wat Google zou registreren als ik dan wel in het buitenland zat. Nou ja, eigenlijk niets, behalve dat ik dus meerdere grensovergangen gehad heb, dus leuk voor mijn statistieken. Maar is geen koppeling met landen met een zgn. negatief reisadvies.

Maar er is in het begin van corona wel gebruik gemaakt van gegevens van Google, ook al waren ze geanonimiseerd om te zien waar mensen nog wel naartoe zouden gaan en waar het zgn. 'druk' zou zijn.

Maar nu wil de overheid dus van grotere bedrijven weten via de gegevens van Shuttel hoe de medewerkers reizen met het ov en of er vaak grotere afstanden afgelegd worden. Dat vind ik persoonlijk al heel ver gaan en ben niet blij met zulke ontwikkelingen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 15:47

germie schreef:

Je hobbelt een week of 3 achter de feiten aan:
Citaat:
13-14 september '22
VVD-Kamerlid Peter de Groot stelt tegenover de krant dat het 'ingrijpt op de vrijheid bij de verkoop van jouw koopwoning', waardoor het 'een brug te ver is' voor hem. 'Laten we het houden bij voorrang op huur en nieuwbouw koop.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1181888 ... -te-gunnen
https://www.bnr.nl/nieuws/bouw-woningma ... n-de-jonge

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-22 15:59

De asieldwang, gemeentes opzadelen met ongewenste asielzoekers, is nog steeds in volle gang. Hopelijk wordt er snel een eind aan dit kabinet gemaakt want met zulke beleidspersonen (v.d. Burg) heb je geen vijanden meer nodig.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 16:15

germie schreef:
Hier even een linkje:
https://www.ad.nl/tech/zo-voorkom-je-da ... ~ac7be6d7/

Facebook zou niet afluisteren, maar andere apps dus mogelijk wel:
Citaat:
Ook andere apps kwamen in opspraak omdat ze automatisch gebruik maakten van de microfoon in telefoons. In december 2017 werd bekend dat honderden mobiele games te pas en te onpas de microfoon van gebruikers inschakelden om ‘af te luisteren’.

De apps gebruikten software van het Amerikaanse bedrijf Alphonso om geluiden te registreren. De audiofragmenten werden gebruikt om te bepalen welke tv-programma’s de gebruikers keken en welke locaties ze bezochten. Die gegevens konden vervolgens doorverkocht worden aan adverteerders.

Meer dan 250 games maakten gebruik van de software, waaronder apps als ‘Pool 3D’, ‘Beer Pong: Trickshot’ en ‘Honey Quest’. Sommige van de apps zijn nog steeds beschikbaar in de Google Play Store, hoewel niet duidelijk is of ze nog steeds een beroep doen op dezelfde software.

Weten of apps meeluisteren: controleer je instellingen
Het is dus niet onmogelijk dat Facebook en andere apps meeluisteren, maar het is wel héél onwaarschijnlijk dat dat op grote schaal gebeurt. Wil je toch het zekere voor het onzekere nemen? Dan zit er maar één ding op: apps geen toestemming geven om je microfoon aan te zetten. Om te controleren welke van je huidige apps nu wel die toestemming hebben, neem je een kijkje in de instellingen.

https://www.libelle.nl/persoonlijk/met- ... ~b43f7cd7/

Uit je eigen links nota bene:
Citaat:
Vaak gaat het om apps voor spelletjes waar je de microfoon bij nodig hebt.

Citaat:
De maker van deze technologie, Alphonso, is natuurlijk om een reactie gevraagd en zij melden dat de stem van de gebruiker niet opgenomen wordt. De apps luisteren, maar deze gegevens worden niet opgeslagen.
Andere links geven aan dat er niet wordt afgeluisterd, maar dat op basis van wat je op internet doet men met slimme technologie toch interesses weet vast te leggen.

Bovendien is er een heel groot verschil tussen 'toegang geven tot de microfoon' en 'de hele dag meeluisteren'. Vooralsnog veel paniekzaaien maar er is eigenlijk gewoon niks aan de hand. Ja, advertisers weten veel van je. Maar daar houdt het wel zo'n beetje bij op.

Als je echt panisch bent voor dat afluisteren, dan trek je de toegang gewoon in. Of ga je over naar Apple, die hebben privacy hoog in het vaandel (in tegenstelling tot google/android) en zijn erg streng met de apps die ze op hun store toelaten wanneer de gevraagde toestemmingen (microfoon bijv) niet strookt met de functie van de app. Je kan daarbij ook instellen dat advertisers je niet mogen volgen.

germie schreef:
En google en Apple hebben natuurlijk het 'he Google' of 'He Siri' commando. Dat is dan niet afluisteren, maar toch is er continu wat actief om te reageren.

Wederom: groot verschil.

germie schreef:
Dus er wordt zeer waarschijnlijk niet echt 'afgeluisterd', maar zoals ik al schreef wordt wel alles bijgehouden. En daar geef je meestal zelf toestemming voor.

Als ik bij mij Google locatie aan heb staan, dan zit Google er ook wel eens naast, maar heel vaak krijg ik dan toch het verzoek of ik een bepaald restaurant wil reviewen e.d. Maar als je je wifi of je 4g uitzet, dan krijg je de bezochte plaatsen ondanks locatie aan niet te zien in je overzicht.

Ik zet locatie vaak aan in het buitenland, omdat ik het wel grappig vind om later terug te zien waar ik geweest ben of geweest zou zijn. Dat is een keuze. Ik ben daar mee begonnen toen de grenzen aan het begin van corona dicht zouden zijn en heb eens gekeken wat Google zou registreren als ik dan wel in het buitenland zat. Nou ja, eigenlijk niets, behalve dat ik dus meerdere grensovergangen gehad heb, dus leuk voor mijn statistieken. Maar is geen koppeling met landen met een zgn. negatief reisadvies.

Maar er is in het begin van corona wel gebruik gemaakt van gegevens van Google, ook al waren ze geanonimiseerd om te zien waar mensen nog wel naartoe zouden gaan en waar het zgn. 'druk' zou zijn.

Daar geef je zelf toestemming voor en die toestemming kan je intrekken. Er is een hele discussie te voeren in hoeverre het ethisch is wat advertisers en google doen, maar dat heeft niks te maken met de punten die jij probeert te maken wbt. afluisteren.

germie schreef:
Maar nu wil de overheid dus van grotere bedrijven weten via de gegevens van Shuttel hoe de medewerkers reizen met het ov en of er vaak grotere afstanden afgelegd worden. Dat vind ik persoonlijk al heel ver gaan en ben niet blij met zulke ontwikkelingen.

NEE. NEE. NEE. Voor de tiende keer: ze krijgen van (o.a.) Shuttel helemaal niet te weten wat individuele medewerkers doen. Bedrijven zouden mogelijk straks het totaal aan kilometers door moeten geven en vooralsnog zitten daar geen consequenties aan. Als er te weinig gebeurd en die totalen blijven te hoog/boven een bepaalde grens mogelijk wel, maar dat zijn consequenties voor de bedrijven –die dan op dingen moeten focussen zoals OV, thuiswerken of met de fiets naar kantoor wanneer die dingen mogelijk zijn.

Lees jij uberhaupt wel naar wat artikelen en mensen hier schrijven?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 16:17

elnienjo schreef:
De asieldwang, gemeentes opzadelen met ongewenste asielzoekers, is nog steeds in volle gang.

Je kunt ook gewoon blij zijn dat je in Nederland woont, en niet op de vlucht hoeft vanwege een kapotgeschoten land. De regels waarom we asielzoekers op moeten vangen maken deel uit van afspraken die ons als land ook al heel lang veilig houden. Internationale samenwerking komt met verplichtingen, de opvang van mensen die op de vlucht zijn valt daaronder.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 16:28

IMANDRA schreef:
Bovendien is er een heel groot verschil tussen 'toegang geven tot de microfoon' en 'de hele dag meeluisteren'. Vooralsnog veel paniekzaaien maar er is eigenlijk gewoon niks aan de hand. Ja, advertisers weten veel van je. Maar daar houdt het wel zo'n beetje bij op.

Als je echt panisch bent voor dat afluisteren, dan trek je de toegang gewoon in. Of ga je over naar Apple, die hebben privacy hoog in het vaandel (in tegenstelling tot google/android) en zijn erg streng met de apps die ze op hun store toelaten wanneer de gevraagde toestemmingen (microfoon bijv) niet strookt met de functie van de app. Je kan daarbij ook instellen dat advertisers je niet mogen volgen.

germie schreef:

Wederom: groot verschil.

germie schreef:

Daar geef je zelf toestemming voor en die toestemming kan je intrekken. Er is een hele discussie te voeren in hoeverre het ethisch is wat advertisers en google doen, maar dat heeft niks te maken met de punten die jij probeert te maken wbt. afluisteren.

germie schreef:

NEE. NEE. NEE. Voor de tiende keer: ze krijgen van (o.a.) Shuttel helemaal niet te weten wat individuele medewerkers doen. Bedrijven zouden mogelijk straks het totaal aan kilometers door moeten geven en vooralsnog zitten daar geen consequenties aan. Als er te weinig gebeurd en die totalen blijven te hoog/boven een bepaalde grens mogelijk wel, maar dat zijn consequenties voor de bedrijven –die dan op dingen moeten focussen zoals OV, thuiswerken of met de fiets naar kantoor wanneer die dingen mogelijk zijn.

Lees jij uberhaupt wel naar wat artikelen en mensen hier schrijven?

Volgens mij leg ik het gewoon goed uit hoor. Dat afluisterverhaal net als hoe jij het interpreteert. Maar de technologie is er wel om het ook te misbruiken. Je moet als gebruiker er zelf ook wat aan doen om misbruik te voorkomen natuurlijk, en dat is wat ik ook steeds schrijf.
En ook het shuttle verhaal. Ik schrijf nergens hierboven dat het om gegevens per persoon gaat, maar wel per bedrijf. Maar het bedrijf weet wel waar je geweest bent overigens. Als ik een foutje maak, dan krijg ik er wel een melding van via Shuttel. Sterker nog, er zijn collega's geweest die netjes op het traject gebleven zijn, maar uitgegaan zijn in de stad waar ze werkten. En dus gingen ze naar huis wat na 0.00 uur lag. Ook al was het hetzelfde traject, ook al was het bedrag hetzelfde, het ging volgens Shuttel niet meer om woon-werk verkeer. Was het wel, maar ze kregen dus wel een melding.
Dus volgens mij zijn we het eigenlijk op dit gebied aardig met elkaar eens, met als klein verschil dat jij denkt dat het nooit tegen je gebruikt gaat worden en ik daar wel degelijk een potentieel gevaar in zie. Niet dat ik bang ben of panisch of wat dan ook, maar het is 1 klein stapje verder. En dat moet je wel beseffen vind ik. Het kan, maar het gebeurt nu misschien nog niet

Het is een beetje in mijn ogen als een uitnodiging voor een bevolkingsonderzoek negeren, na 3 maanden krijg je een herinnering dat je nog niet geweest bent, en als je niet wilt gaan het verzoek om aan te geven waarom je niet wilt gaan. Dat vind ik aardig brutaal en heb daarom in mijn geval de envelop leeg dichtgeplakt en retour afzender gestuurd. Het waarom ik niet ga is mijn keuze en dat gaat niemand wat aan. Geen idee of je een vinkje achter je naam krijgt ofzo, maar ik weet wel dat ik ineens van die uitnodigingen af ben, terwijl ik nooit heb aangegeven nooit meer een uitnodiging te willen ontvangen. Ik wil alleen zelf bepalen of ik op een uitnodiging in wil gaan of niet. Voor mij zou een uitnodiging nu ook gewoon een niet gaan zijn, maar dat ze je dan ergens doorstrepen is ook wel weer bijzonder, want dat heb ik nooit aangegeven. Maar ze houden het dus wel bij. Ze weten dus dat ik jaaaaren terug niet op de uitnodiging ingegaan ben. Maar wat de reden toen was weten ze niet. Maar eigenlijk vind ik de respons monitoren al aardig ver gaan omdat het wel om medische gegevens gaat. Want het gaat niet meer om een groep, maar per individu weten ze dus wie gaat en wie niet.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 17:31

Het is toch vreselijk dat ze je oproepen voor onderzoeken om mogelijk ziektes zoals kanker vroegtijdig op te sporen wat is dat vervelend voor je dat je daar gevraagd wordt echt asociaal

Sarcasme off

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 17:34

elnienjo schreef:
De asieldwang, gemeentes opzadelen met ongewenste asielzoekers, is nog steeds in volle gang. Hopelijk wordt er snel een eind aan dit kabinet gemaakt want met zulke beleidspersonen (v.d. Burg) heb je geen vijanden meer nodig.

Worden de asielzoekers in jouw achtertuin geplaatst of bij je thuis?
Zo nee, dan is het geen dwang.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 17:45

Dat de technologie in theorie er is, wil niet zeggen dat het gebeurt. En er is geen bewijs dat het gebeurt.

Dat shuttle daar een melding van geeft en de data heeft (jij registreert het immers daarin) wil nog niet zeggen dat de overheid daarop in gaat spelen. Blijkbaar mag je van jouw bedrijf dus niet privé reizen met je OV, dan heb je je daaraan te houden. Nadeel van zulke apps is dat alles gestandaardiseerd is dus zal je een reis na 0:00 op een andere manier moeten declareren, als dat kan.

Het is niet 'een klein stapje verder'. Jij ziet overal beren op de weg maar die beren zijn er niet en er is ook geen indicatie dat die beren gaan komen. Sterker nog, er is genoeg indicatie dat die beren juist geweerd worden (kijk bijv. naar het privacybeleid rondom dat aantal zakelijke kilometers).

Ik snap je anekdote rondom het onderzoek niet. Je bent totaal niet verplicht iets in te vullen, of dat nu het onderzoek zelf of een reactie waarom je er niet aan meedoet is. Dat er registratie is als mensen het niet willen is toch niet gek? En het idee dat jij er geen behoefte aan hebt als je een leeg formulier retour stuurt lijkt me duidelijk. De respons heeft niks met jouw medische gegevens te maken dus waarom is het erg als ze meedenken en je dus niks meer sturen?

Zebrastreep schreef:
Het is toch vreselijk dat ze je oproepen voor onderzoeken om mogelijk ziektes zoals kanker vroegtijdig op te sporen wat is dat vervelend voor je dat je daar gevraagd wordt echt asociaal

Sarcasme off

:))

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-22 17:57

purny schreef:
elnienjo schreef:

Worden de asielzoekers in jouw achtertuin geplaatst of bij je thuis?
Zo nee, dan is het geen dwang.

Als dorpsbewoners massaal tegen zijn en het wordt toch door de strot geduwd dan is het dwang. Sommige dorpen worden niet eens vooraf geïnformeerd maar worden gewoon geannexeerd door die enge dictatoriale vdBurg.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 18:06

Zebrastreep schreef:

Sarcasme off

Volgens mij snap je het niet helemaal. Ik schrijf nergens dat die oproep vervelend is, maar wel dat ze dus monitoren of je wel of niet geweest bent en dan een herinnering sturen. Dat viel verkeerd ja. Er zat slechts 3 maanden tussen. Er kan een reden zijn waarom je pas later gaat. En dan die begeleidende brief of je aan wilt geven waarom je niet gaat. Voor mij was het toen gewoon nee, ik ga deze keer niet. Ik heb niet aangegeven nooit meer te gaan, de lege envelop is retour afzender gestuurd, dus daarmee weten ze niet van wie die kwam. Het gaat om een stuk bemoeizucht wat even verkeerd viel. En nu hebben ze een conclusie getrokken wat niet in de begeleidende brief vermeld stond als je niets ging doen. Ach ja, dan is het maar zo.

Bij asielzoekers is het zeker een not in my backyard. Nee, ik zou ook niet blij worden als een hotel of weet ik veel wat ineens gevuld zou worden met asielzoekers waarvan een deel ook gewoon gelukszoeker is of kansenparel of weet ik veel wat. Het is gewoon bewezen dat er helaas toch problemen optreden als er grote groepen asielzoekers ergens komen. En nee, dat is niet elke asielzoeker, maar ja, die kleine minderheid verziekt het. Daarnaast vragen velen zich wel eens af, en ik ook hoor, waarom die mensen voor lijken te gaan op eigen volk.

Maar ze doen tenminste wel wat aan de energiekosten, maar helaas maar voor 1 jaar. En voor velen zal het niet genoeg zijn, gewoon omdat ze in de koudere regio's in het land wonen of niet kunnen isoleren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 18:15

je kan natuurlijk ook drama maken om het drama maken Germie.
Wat was dan wel goed geweest voor jou, dat er 6 maanden tussen zat? of een jaar? En voor een ander is dat weer anders. Ik kan me voorstellen dat ze graag willen weten waarom je niet gaat, misschien kunnen ze hun aanpak dan verbeteren. Je zoekt er van alles achter maar het is heel simpel, ze weten wie ze uitnodigen, ze weten wie na een herinnering nog niet is gegaan en dan wordt je gewoon van de lijst gehaald, heel simpel. En in jouw geval waarschijnlijk, als ze waren blijven herinneren dan was je boos geweest dat je steeds herinneringen zou krijgen.